Publicerat Juli 16, 200916 yr Ja nu är det dags för mig att börja jaga snart. Jag äger en 6,5*55 men till den har jag endast helmantlade kulor i originaltappning. De följde med bössan. Jag vill ha två former av ammunition. Dels vill jag ha ammo för klass 1, en bra älgkula. Dels vill jag ha ammo för toppfågel och räv/rådjur. Eftersom 6.5*55 är vanligast i sverige, vad jag har hört, borde det finnas många som kan uttala sig i frågan =)
Publicerat Juli 16, 200916 yr Du kan få lika många svar som det finns jägare Krångla inte till det, Norma Oryx eller Vulcan funkar både till älg, rådjur och räv. Jaktmatch till fågel, de brukar dessutom samskjuta rätt bra.
Publicerat Juli 16, 200916 yr Jag har kört med Norma Vulkan i min 6,5a och det funkar till allt Sen så tar du Normas Elektron till toppfågel. Men i år ska jag själv prova Nosler BST till räv och rådjur.
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare Du kan få lika många svar som det finns jägare Krångla inte till det, Norma Oryx eller Vulcan funkar både till älg, rådjur och räv. Jaktmatch till fågel, de brukar dessutom samskjuta rätt bra. Då får jag nog den längsta tråden här inne Jag läste om den här kulan som hade otroligt lite splittring tidigare iår. Minns inte vilken det var dock. Verkade rätt bra, då den höll ihop länge i kroppen och därför behöll vikt under en längre period. Vilken är det? Vad är jaktmatch egentligen? Har hört en del om det. Kanske dumma frågor, men hellre fråga och få veta än betala överpris för att man inte vet
Publicerat Juli 16, 200916 yr Vad är jaktmatch egentligen? Har hört en del om det. Övningsammunition http://www.norma.cc/sortimentmatch.asp?doc=Sort&Lang=1
Publicerat Juli 16, 200916 yr Vi pratar om samma sak, jaktmatch till 6,5x55 finns i 2 varianter, en hålspets, ren övningsammo och en som heter electron, den är lite tyngre, trubbigare och är tänkt till toppfågel också.
Publicerat Juli 16, 200916 yr Författare Nu har jag läst på om skottverkan och expansion på normas hemsida, och det känns som om Norma Oryx är ett bra alternativ för klass 1 i alla fall. elektron verkade intressant som toppfågelkula, funkar den bra på räv med?
Publicerat Juli 16, 200916 yr själv kör jag med lapua mega, en förbannat bra kula till nästan halva priset av oryx:en. testa den, du ska helst få in träffområdet till mindre än 50mm på 3-5 skott. då vet du att du kan skjuta rådjur med bra träff. jag använder mega 10.1 gram till älg, gris (har inte skjutit på den än) rådjur. det blir inte så krångligt om du kan jaga många olika typer av vilt med samma kula. räv trillar för en helmantel utan problem om den kommer ur pipan på en 6,5x55 /Kalle
Publicerat Juli 16, 200916 yr Nutidens Oryx skulle jag starkt avråda från vid älgjakt, dom är så jäkla ojämna i kvaliten att man antingen kan få en kula som i det närmaste sprängs eller en som inte ens öppnar upp utan beter sig som en helmantel
Publicerat Juli 16, 200916 yr Jag skulle utan att tveka välja oryx till 6,5 an har alldrig upplevt något dåligt med den kulan varken när jag själv eller andra har skutit med den i 6,5 an. till fågeljakt lapua scenar 139 grain utmärkt till skytte på längre håll. räv sierra varmint 100 grain funkar utmärkt om du inte vill ha skinnet. Mikael
Publicerat Juli 17, 200916 yr Så en Lapua mega 10,1, vad får man betala för dem? ca 350 kr för 20st ang. oryx så har jag hört både och. vissa säger den är för mjuk, andra för hård. vissa säger den tränger för djupt innan den öppnarsig och andra att den öppnar sig direkt. dock har jag svårt att tro att norma gjort en kass kula. jag kan själv tycka att min lapua är hård för rådjur men jag är medveten om det och då känns det inte som ett problem längre. hoppas du fattar vad jag menar. en nosler partition är ytterligare en pålitlig kula som dock är lite av en köttförstörare tycker jag. /kalle
Publicerat Juli 17, 200916 yr någon som vet något om federal? dom verkar vara rätt billiga. Tror inte Federals fabriksammo klarar klass 1 kraven, över 9 gram, visst men du får knappast upp hastigheten så mycket att den klarar 2700J på 100 m.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Oryxkulan har ändrats tre eller fyra gånger sen den kom ut, och det har hänt att folk har fått ett par av dom olika kulorna i samma ask. Det innebär att man har ett par olika kulor med olika egenskaper i samma ask, ett par som är jäkligt blöt å några som är så hård att dom beter sig som en helmantel. Inte ens norma är fläckfri Kör på Lapua Mega, den fungerar
Publicerat Juli 17, 200916 yr Oryxkulan har ändrats tre eller fyra gånger sen den kom ut, och det har hänt att folk har fått ett par av dom olika kulorna i samma ask. Det innebär att man har ett par olika kulor med olika egenskaper i samma ask, ett par som är jäkligt blöt å några som är så hård att dom beter sig som en helmantel.Inte ens norma är fläckfri Kör på Lapua Mega, den fungerar du har helt rätt ehnebom i det du säger, det har varit diskussioner i vår klubb i precis dessa banor. men inget om lapua mega som smutsat den kulan. tvärtom säger folk ofta efter att ha hyllat oryx att megan är super och dessutom att hylsorna är bättre än normas, vilket jag kan tycka också. Megan är en trubbnos vilket ger den snabb kontakt med räfflingen och jag har äckligt bra precision med den kulan i min kinkiga tikka m65. jag gjorde tester förra året genom att skjuta in en mega i en fet träkubbe och gräva ut den sen. den höll ihop fint. jag gjorde likadant med en alaska och där hittade jag manteln 20cm in och blykärnan en bit in till. jag befläckar inte alaska det minsta med detta eftersom det inte är med jakt jämförbart, men trots en brutal hantering klarade sig megan fint. slutsatsen är ett medhåll, den är riktigt bra den kulan, kursstabil och fin. /Kalle
Publicerat Juli 17, 200916 yr Jag skulle utan att tveka välja oryx till 6,5 an har alldrig upplevt något dåligt med den kulan varken när jag själv eller andra har skutit med den i 6,5 an. till fågeljakt lapua scenar 139 grain utmärkt till skytte på längre håll. räv sierra varmint 100 grain funkar utmärkt om du inte vill ha skinnet.Mikael tänk på att han inte handladdar. mitt tips är mega till räv och älg och norma electron eller lapua trainer till toppjakten.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Författare Jag lutar nog åt megan för klass 1, i alla fall testa och se hur den skjuter =)
Publicerat Juli 17, 200916 yr Jag lutar nog åt megan för klass 1, i alla fall testa och se hur den skjuter =) för mig med. lapua mega till 6,5x55 verkar ju vara snorbillig! och har den samma verkan och precision som oryx så finns det ingen andledning att betala 300 kr mer för normas grejer om lapua har samma grejer som 'är billigare.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Jag lutar nog åt megan för klass 1, i alla fall testa och se hur den skjuter =) för mig med. lapua mega till 6,5x55 verkar ju vara snorbillig! och har den samma verkan och precision som oryx så finns det ingen andledning att betala 300 kr mer för normas grejer om lapua har samma grejer som 'är billigare.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Författare Zorox: var har du hittat priser på de olika? Jag hittade ett 20st pack på Lapua Mega som kostade 300 tror jag. Här: http://poff-tech.se/ammu.asp Till 6,5*55 då, 325 till 30-06. Har inte hittat priser att jämföra med, inga bra sidor iaf. Kollade på en sida som heter intropris, men där tog de 419:- för Lapua Mega och 560 eller så för Oryx. 435:- för Alaskan som min far använder till sin 30-06 iaf. Så det ger väl kanske en liten bild av relation mellan varandra om inte prisbild. Hittade även denna sida: http://www.vapex.se/webshop/index.php?cPath=265_266_545_436 Verkar ha bra priser på sådant som inte är klass 1 på 6.5*55, typ 9.1 grams eller lite lättare. Dock inte på 10 gramskulorna
Publicerat Juli 17, 200916 yr Författare En till tanke som jag fick, då jag har vissa planer på att i framtiden ladda själv. Alltså handladda. Om jag köper en kula, säg lapua naturalis på 9.1 gram som enligt Lapuas sida har en anslagsenergi på 2300J vid V100. Alltså 400J kort från att få användas som en Klass 1 kula. Är den laddningen optimerad, eller skulle det gå att peta in mer krut för att få denna kula att uppnå klass 1 krav? Jag vet, det enklaste och kanske bästa alternativet är att köpa en grövre kaliber och inte behöva fundera, men jag är nyfiken på hur sådant här funkar. Antar att det finns specifik laddata om man vill ha samma prestanda som kulorna som köpes och även en viss jämnhet. Saker är inte gjorda för att pressas till sina gränser, utan för att ha spelrum. Frågan kvarstår dock, är dessa 711m/s den maximala hastigheten jag får upp med en Lapua Naturalis i en 6.5*55? Om jag tar den som ett exempel, alltså. Eller går det att öka hastigheten med 59m/s vid V100?
Publicerat Juli 17, 200916 yr En till tanke som jag fick, då jag har vissa planer på att i framtiden ladda själv. Alltså handladda.Om jag köper en kula, säg lapua naturalis på 9.1 gram som enligt Lapuas sida har en anslagsenergi på 2300J vid V100. Alltså 400J kort från att få användas som en Klass 1 kula. Är den laddningen optimerad, eller skulle det gå att peta in mer krut för att få denna kula att uppnå klass 1 krav? Jag vet, det enklaste och kanske bästa alternativet är att köpa en grövre kaliber och inte behöva fundera, men jag är nyfiken på hur sådant här funkar. Antar att det finns specifik laddata om man vill ha samma prestanda som kulorna som köpes och även en viss jämnhet. Saker är inte gjorda för att pressas till sina gränser, utan för att ha spelrum. Frågan kvarstår dock, är dessa 711m/s den maximala hastigheten jag får upp med en Lapua Naturalis i en 6.5*55? Om jag tar den som ett exempel, alltså. Eller går det att öka hastigheten med 59m/s vid V100? naturalisen bygger högt tryck så att gå över max laddning är inte att rekommendera för en nybakad laddare.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Författare naturalisen bygger högt tryck så att gå över max laddning är inte att rekommendera för en nybakad laddare. Oh men jag är inte ens i ugnen ännu Det skiljer alltså på olika kultyper då, hur högt tryck de bygger? Beror det på utformningen av fronten av kulan, hur mycket motstånd den tar?
Publicerat Juli 17, 200916 yr Det som avgör hur mycket tryck en kula bygger är vilket motstånd den ger när den skall pressas mellan bommarna. Naturalis som är en homogen kopparkula gör ett större motstånd än vad en ren blykula gör, bara för att ta ett exempel. Det finns en uppsjö olika "lösningar" på problemet med höga tryck, allt ifrån att man tillsätter spår a la Barnes TSX i manteln till olika typer av friktionsdämpande beläggningar. 6.5x55 är en bra kaliber på många sätt men den enda kulvikt som går att få upp i klass 1 energi med en 6.5x55 är 10.1 grams kulor. Visst kan man ladda upp en 9 grams kula i hastigheter som innebär att den klarar av klass 1 kravet men det är förenat med ett tryck som överstiger det maxtryck som patronen är godkänd för och är potentiellt livsfarligt om man inte har väldig koll på vad man håller på med. För att besvara din ursprungliga fråga så skulle jag nog rekommendera dig att använda Lapua Mega till allt klövvilt i 6.5x55. När det sedan gäller räv så funkar det även där bra med Mega även om det finns dem som rekommenderar helmantel till räv, visst funkar det men jag tycker att det blir för långa flyktsträckor för att det skall kännas OK om man använder helmantel till räv. Henrik