Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra ammunition till 6,5*55?

Featured Replies

Publicerat
Just now MrT. sa:

Jag frågar dig...:lol:.

Jag förtydligade lite i det inlägget... ;)

• Svar 183
  • Visningar 50,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ammo är nog det billigaste av alla saker som omger jakten... 

• Jag gör ETT sista försök att få dig att fatta!  Här ovanför citerar jag vad allt detta började med. Du tänkte köpa V-max - ja allt bra så. Men du gör inte det av förklarliga själ utan köper jaktm

• Jag vidhåller att om man prompt ska vända och vrida på varenda krona och öre - då finns det bättre intressen för dig där inte levande varelser som ska tas av daga är med i ekvationen!   

Publicerat
13 minutes ago MrT. sa:

Då är mitt beslut om att avstå Naturalis för klass 1 vilt inte helt fel m a ord. Däremot skulle man kunna jaga rådjur etc med sådan ammunition eller ?

Helt rätt,i Sverige är det en klass2 patron.

/Mike

Publicerat
3 minutes ago Bubs sa:

Så länge du håller dig inom 200 meter så bör du inte ha något problem med expansionen. 

Sådana avstånd kommer sannolikt inte att bli aktuellt för mig, om jag inte har övat väldigt mycket på banan och känner mig helt trygg med "verktygen". Och dit är det låååång väg att gå (för mig)

Publicerat
Just now Mad Mike sa:

Helt rätt,i Sverige är det en klass2 patron.

/Mike

Tack !

Publicerat
20 minutes ago Bubs sa:

Är det möjligt att få upp en naturalis i den hastigheten som behövs?Tänker att det kanske blir svårt att få upp den i den fart som krävs då den är längre än en blykula i samma vikt.Och 10.1 koppar kula blir kanske för lång för att stabilisera i en vanlig 6,5 pipa?.Fabriks ammon av naturalis uppger lapua ligga lite mer än 700J under klass ett kraven. 

/Willy 

Just naturalis blir svår att få upp till klass1 med tanke på längden...gränsfall.

Bly 9.0 gram inget problem.

/Mike

Publicerat
5 minutes ago Wizard sa:

Jag förtydligade lite i det inlägget... ;)

Och det gick fram med all önskvärd tydlighet.

Publicerat
1 hour ago Bubs sa:

Är det möjligt att få upp en naturalis i den hastigheten som behövs?

/Willy 

Beror på vad du menar med "möjligt".....

Med rätt hylsa, rätt krut och tillräckligt lång pipa så finns det inget som säger att det inte går.

Men det är just det som är problemet - 6,5x55 är inte "rätt hylsa"..... Kalibern är specad till max 3800 bar i arbetstryck, du nog behöver runt 4200-4300 bar för att få den farten som behövs med en normal piplängd på säg 60cm.

/T

Publicerat
Just now pmt sa:

Beror på vad du menar med "möjligt".....

Med rätt hylsa, rätt krut och tillräckligt lång pipa så finns det inget som säger att det inte går.

Men det är just det som är problemet - 6,5x55 är inte "rätt hylsa"..... Kalibern är specad till max 3800 bar i arbetstryck, du nog behöver runt 4200-4300 bar för att få den farten som behövs men en normal piplängd på säg 60cm.

/T

Dåligt formulerat av mig, Menade så klart i just 6,5x55 och en pipa som inte är längre än ca 65cm.

/Willy

Publicerat
Just now Bubs sa:

Dåligt formulerat av mig, Menade så klart i just 6,5x55 och en pipa som inte är längre än ca 65cm.

/Willy

Det går men då laddar du över maxladdningen.

/T