Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra ammunition till 6,5*55?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Det som avgör hur mycket tryck en kula bygger är vilket motstånd den ger när den skall pressas mellan bommarna.

Naturalis som är en homogen kopparkula gör ett större motstånd än vad en ren blykula gör, bara för att ta ett exempel. Det finns en uppsjö olika "lösningar" på problemet med höga tryck, allt ifrån att man tillsätter spår a la Barnes TSX i manteln till olika typer av friktionsdämpande beläggningar.

6.5x55 är en bra kaliber på många sätt men den enda kulvikt som går att få upp i klass 1 energi med en 6.5x55 är 10.1 grams kulor. Visst kan man ladda upp en 9 grams kula i hastigheter som innebär att den klarar av klass 1 kravet men det är förenat med ett tryck som överstiger det maxtryck som patronen är godkänd för och är potentiellt livsfarligt om man inte har väldig koll på vad man håller på med.

För att besvara din ursprungliga fråga så skulle jag nog rekommendera dig att använda Lapua Mega till allt klövvilt i 6.5x55. När det sedan gäller räv så funkar det även där bra med Mega även om det finns dem som rekommenderar helmantel till räv, visst funkar det men jag tycker att det blir för långa flyktsträckor för att det skall kännas OK om man använder helmantel till räv.

Henrik

Tack för ett väldans utförligt svar Henrik!

Ja det blir nog med största säkerhet Lapua Mega för mig! Helt klart =)

Vad är bästa priserna ni hittar på dessa kulor? 20 pack? 50pack? Och var?

Jag frågar lite mer om handladdningen i rätt forumsdel!

• Svar 183
  • Visningar 50,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ammo är nog det billigaste av alla saker som omger jakten... 

• Jag gör ETT sista försök att få dig att fatta!  Här ovanför citerar jag vad allt detta började med. Du tänkte köpa V-max - ja allt bra så. Men du gör inte det av förklarliga själ utan köper jaktm

• Jag vidhåller att om man prompt ska vända och vrida på varenda krona och öre - då finns det bättre intressen för dig där inte levande varelser som ska tas av daga är med i ekvationen!   

Publicerat

frakten på skarp ammo kan bli svin dyr så att handla hos den lokala handlaren är nog billigast.

piteå fritid och vildmarksliv brukar ha bra priser tycker jag men jag har dålig pejl på vad fabriksladdat kostar.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset Mad Dog

Du har för övrigt en nästan lika störande avatar som telgetok :(

Publicerat
För att besvara din ursprungliga fråga så skulle jag nog rekommendera dig att använda Lapua Mega till allt klövvilt i 6.5x55. När det sedan gäller räv så funkar det även där bra med Mega även om det finns dem som rekommenderar helmantel till räv, visst funkar det men jag tycker att det blir för långa flyktsträckor för att det skall kännas OK om man använder helmantel till räv.

Henrik

Kan bara hålla med Henrik ang helmantel. De dör , men kan gå onödigt långt.

Jag skjuter en hel del räv varje år och har använt mig av Vulkan nästan jämt, bra mkt rådjur har jag skjutit med den kulan oxå och är nöjd effekten och kött förstörningen är inte för stor då jag skjuter alla rådjur bakom bogen.

Men...

Tack vare att Megan är hälften så billig som Vulkan & Oryx så ska jag nog prova den i år...

Mvh..

Publicerat

jag utgår efter priset och som sagt. fyller megan samma funktion som oryx så tänker inte ja betala mer.

Publicerat
Megan är en trubbnos vilket ger den snabb kontakt med räfflingen och jag har äckligt bra precision med den kulan i min kinkiga tikka m65.

/Kalle

Inte så konstigt att megan passar Din Tikka här kommer förklaringen: Finsktillverkad Ammunition + Finsktillverkat kulgevär = Optimal Kombination

;)

Däremot om jag skulle skjuta finsktillverkade Mega i min svensktillverkade studsare så skulle resultatet bli ett helt annat !

Publicerat
  • Författare

JägarnNNN: hur motiveras denna skillnaden? Jag menar, vad är skillnaden i konstruktion som gör att en finsktillverkad kombo skulle skjuta så mycket bättre än en internationell?

Publicerat

Tanken var att skoja lite grann därav smileyn

Nå hursomhelst om vi talar allvar så är det så att all ammuntion passar inte till alla sorters bössor.

Det är nåt man får prova sig fram till.

Jag skjuter pistol och där är det skillnad på ammo och ammo, t ex i min 9a så funkar inte sellier och bellot men däremot en billigare kinesisk variant fungerar super.

Så det kan ju vara en del att ta hänsyn till.

Själv så skjuter jag Norma Vulkan och Norma Blyspets i min 6,5 och det funkar bra.

Har dock inte provat Lapua Megan så den kan jag inte uttala mig om

Publicerat
Du kan få lika många svar som det finns jägare ;)

Krångla inte till det, Norma Oryx eller Vulcan funkar både till älg, rådjur och räv. Jaktmatch till fågel, de brukar dessutom samskjuta rätt bra.

Håller helt med, ingen anledning att gå utrikes när det finns bra kulor i landet.

Men livet blir ju "enklare" om du kokar din egen soppa ;)

Skitfiske på dig

Mvh

Kjell

Publicerat

Ställer en liten följdfråga. Hoppas du inte misstycker Jakob.

Om man inte ska använda 6,5an till klass1 vilt, utan enbart rådjur och räv.

Vilken köpe ammunition rekommenderas då? Är det fortfarande Megan?

Publicerat
Ställer en liten följdfråga. Hoppas du inte misstycker Jakob.

Om man inte ska använda 6,5an till klass1 vilt, utan enbart rådjur och räv.

Vilken köpe ammunition rekommenderas då? Är det fortfarande Megan?

jag skulle nog ta nosler bt 120gr.

Publicerat

7.8 grams Ballistic Tip är i mina ögon en av de allra bäst balanserade laddningarna till rådjur och räv på marknaden idag. Det gäller inte bara 6.5x55 utan faktiskt alla på marknaden förekommande fabriksladdningar.

Visst kan det finnas några som är lika bra men ingen som är bättre..

Henrik

Publicerat
7.8 grams Ballistic Tip är i mina ögon en av de allra bäst balanserade laddningarna till rådjur och räv på marknaden idag. Det gäller inte bara 6.5x55 utan faktiskt alla på marknaden förekommande fabriksladdningar.

Visst kan det finnas några som är lika bra men ingen som är bättre..

Henrik

Är det bara Norma som har den fabriksladdad i 6,5x55?

/Må

Publicerat
Är det bara Norma som har den fabriksladdad i 6,5x55?

/Må

ja vad jag vet.

Publicerat
  • Författare

islandman: jag har aldrig något emot informationsspridning eller sökandet efter den =)

Publicerat
Håller helt med, ingen anledning att gå utrikes när det finns bra kulor i landet.

Men livet blir ju "enklare" om du kokar din egen soppa B)

Skitfiske på dig

Mvh

Kjell

Skitfiske på dig med! :blush: Annars kan jag bara hålla med. Inte behöv man gå utrikes för att finna fina kulor till 6,5:an heller.

Sök och du skall finna.

Publicerat
  • Författare

Jag har beslutat mig för att skjuta in bössan med Lapua Mega nu till jakten i höst, älgjakten alltså, och jag med den nu. Mest troligt kommer jag att börja handladda senare. =)

Publicerat
Jag har beslutat mig för att skjuta in bössan med Lapua Mega nu till jakten i höst, älgjakten alltså, och jag med den nu. Mest troligt kommer jag att börja handladda senare. =)

det låter klokt!

sedan kommer du ha nya erfarenheter att ställa nya frågor utifrån. Megan är tufft laddad som patron, mestadels för att det är en 10.1g kula och att den har lite flat nos. Detta gör att den är väldigt kompetent i skogen. du kommer med all säkerhet att bli nöjd.

ett råd bara:

om det nu fungerar väldigt bra i din bössa, så kom ihåg detta.

ha ett paket hemma även om du provar andra kulor (man ska prova andra kulor) för då har du ett koncept som funkar om du skulle bli osäker någon gång på dina grejor eller förmåga.

själv vet jag att med min tikka+pecaren+mega, så går den jävlen hål i hål på 100m. det är jävligt skönt att veta att, när man tar den kombinationen ur skåpet så funkar allt. man behöver ha det i sin arsenal, iaf jag.

mvh Kalle

Publicerat
  • Författare
det låter klokt!

sedan kommer du ha nya erfarenheter att ställa nya frågor utifrån. Megan är tufft laddad som patron, mestadels för att det är en 10.1g kula och att den har lite flat nos. Detta gör att den är väldigt kompetent i skogen. du kommer med all säkerhet att bli nöjd.

ett råd bara:

om det nu fungerar väldigt bra i din bössa, så kom ihåg detta.

ha ett paket hemma även om du provar andra kulor (man ska prova andra kulor) för då har du ett koncept som funkar om du skulle bli osäker någon gång på dina grejor eller förmåga.

själv vet jag att med min tikka+pecaren+mega, så går den jävlen hål i hål på 100m. det är jävligt skönt att veta att, när man tar den kombinationen ur skåpet så funkar allt. man behöver ha det i sin arsenal, iaf jag.

mvh Kalle

Ja om det funkar fint så har jag ju en ganska lättillgänglig ammo till bössan. Lapua Mega går det väl knappt att vända sig om utan att kunna köpa?

• 2 weeks later...
Publicerat
Nutidens Oryx skulle jag starkt avråda från vid älgjakt, dom är så jäkla ojämna i kvaliten att man antingen kan få en kula som i det närmaste sprängs eller en som inte ens öppnar upp utan beter sig som en helmantel

Jag håller fullständigt med dig. Jag testade Norma Oryx 156 grs och fick skottskador som var helt orimliga. Välj en annan kula istället, eventuellt kanske något handladdat, som är både billigare och många gånger bättre

• 7 months later...
Publicerat

väcker lite liv i denna tråd igen då jag inte ville starta en ny som handlar om nästintill samma.

Var i jaktaffären idag och köpte Federal P-S 140 grains. priset:350kr/20

Jag är student och kommer absolut inte skjuta älg inom snar framtid så jag kunde inte motivera ex oryx då jag måste tänka på ekonomin.

Men skjuter den skit eller ni säger att den är omoralisk gentemot djuret får jag ju leta efter andra alternativ.

Tanken är att de ska fungera till Rådjur, räv och gås.

Någon som har erfarenhet av denna?

handladdar inte.

Publicerat
väcker lite liv i denna tråd igen då jag inte ville starta en ny som handlar om nästintill samma.

Var i jaktaffären idag och köpte Federal P-S 140 grains. priset:350kr/20

Jag är student och kommer absolut inte skjuta älg inom snar framtid så jag kunde inte motivera ex oryx då jag måste tänka på ekonomin.

Men skjuter den skit eller ni säger att den är omoralisk gentemot djuret får jag ju leta efter andra alternativ.

Tanken är att de ska fungera till Rådjur, räv och gås.

Någon som har erfarenhet av denna?

handladdar inte.

det är väl en speer hot cor kula i den och den anses väl som ganska blöt.

har inte använt det själv så jag vet inget om den.

Publicerat
det är väl en speer hot cor kula i den och den anses väl som ganska blöt.

har inte använt det själv så jag vet inget om den.

Om det är en blöt kula tycker jag nog att det är ganska bra. Skulle man missa en gås så känns det bättre att kulan är blöt även om man har kulfång.

Vill ju veta så att skottverkan är okej och så.

mvh

Publicerat
Om det är en blöt kula tycker jag nog att det är ganska bra. Skulle man missa en gås så känns det bättre att kulan är blöt även om man har kulfång.

Vill ju veta så att skottverkan är okej och så.

mvh

bara att tuta och köra.

Publicerat
bara att tuta och köra.

okej vad bra <_<

fanskapet ska skjuta rakt med bara.