Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra ammunition till 6,5*55?

Featured Replies

Publicerat
Just now hs_merkel sa:

Tar de rätt hinner inte dessa kulor öppna upp och beter sig som helmantel.

S

Nja, tar de inte rätt bildas inga sekundärsplitter och då går räven som regel nån meter. Percis som allt annat vilt.......

/T

• Svar 183
  • Visningar 50,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ammo är nog det billigaste av alla saker som omger jakten... 

• Jag gör ETT sista försök att få dig att fatta!  Här ovanför citerar jag vad allt detta började med. Du tänkte köpa V-max - ja allt bra så. Men du gör inte det av förklarliga själ utan köper jaktm

• Jag vidhåller att om man prompt ska vända och vrida på varenda krona och öre - då finns det bättre intressen för dig där inte levande varelser som ska tas av daga är med i ekvationen!   

Publicerat
Just now pmt sa:

Nja, tar de inte rätt bildas inga sekundärsplitter och då går räven som regel nån meter. Percis som allt annat vilt.......

/T

Ok hur förklarar du då flyktsträckor upp på 50-70m?

Publicerat
1 minute ago hs_merkel sa:

Ok hur förklarar du då flyktsträckor upp på 50-70m?

En träff där det inte bildas sekundärsplitter......

/T

Publicerat
Just now hobbe sa:

Ammo är nog det billigaste av alla saker som omger jakten... 

AMEN!

Publicerat
Just now pmt sa:

En träff där det inte bildas sekundärsplitter......

/T

Läste lite fort! nu är jag med!

S

Publicerat

Hagelpatroner avsedda för lerduveskytte - och då framförallt billig sunkplugg som det Gyttorp prånglar ut normalt - använder man bara på lerduvor och på sin höjd svartfågel om det är stålhagel man skjuter eftersom det vill man inte ha i duvbrösten som man sen förstör tänderna på...

Skjuter du en räv med US8 eller motsvarande så kommer jag och tar dig i örat ganska omgående! 

Jag betalar gladeligen 20 kr/st för mina hagelpatroner som jag jagar med för att de har en specifik egenskap jag letar efter. Är det bly så är det lite billigare - men den dagen jag inte har råd med den bästa ammunitionen för mitt skytte och min jakt så lägger jag ner skiten.

Ammunition för 1 kr/st är billig av en anledning ty det är skräp.

Det finns olika filosofier på vilka hagelstorlekar man använder till olika vilt. På den tiden jag fortfarande använde bly och jagade 4-5 dagar i veckan med hagel så hade jag EN patron till allt, med undantag för dedikerad jakt på duva och kajor. Jag använde 36g US4 och det var perfekt på både hare, gås, räv, and och rådjur. Fördelen med att alltid använda samma ammunition är att du aldrig behöver tänka. Samma fart och framförhållning i förhållande till hastigheten och avståndet till målet. Vill minnas att jag betalade strax över 10 kr per patron på den tiden.

De absolut minsta hagel jag har jagat med är US6 och det grövsta är AAA, men inget var så balanserat som US4 eftersom det funkade på allt och då slutade jag köpa annat.

10 kr för en hare på spisen är väldigt billigt i sammanhanget med tanke på vad resten kring jakten kostar... Bara arrendeavgiften här nere södra delarna av landet är en så stor summa att det redan där knappt lönar sig att jaga längre, men i min värld kan man inte sätta en prislapp på köttet från ett vilt levande djur mot det industrikött man annars får köpa på affären och så motiverar jag att fortsätta jaga. Då tänker jag inte snåla på ammunitionen när det kommer till den saken heller...

Den sista asken Oryx jag köpte till min 6.5x55 har inte funkat bra och därför slutade jag jaga med den bössan. Innan fungerade det riktigt bra så något ändrade de? I 9.3 är det min favoritkula som alltid gör det den skall, men om jag skall döma ut den kulan för en hel grupp kalibrar baserat på en ask är jag inte rätt person att göra - men jag har ju hört så många andra ha samma problem så jag vet inte riktigt vad jag skall tro... Oryx behöver lite fart i de klenare kalibrarna för att öppna ordentligt men sista asken öppnade inte alls ibland så något har ändrats som sagt. Har jagat enbart med 9.3x62 sen 2008 tror jag och bara fuskat med varmintpatroner i .308 när det har skjutits på långa håll. Mega och Alaska tycker jag är för blöta och de ger onödigt stor köttförstörelse i älg eftersom det blir kontaminering med blyfragment, men bortsett från det är de väldigt effektiva. Baserat på mina erfarenheter enbart i älg.

Det har nämnts att ammunitionen är en bråkdel av vad det kostar att jaga och det stämmer mycket bra! Du kan absolut köpa billigt skräp att öva med, men när du skall jaga så är det andra premisser som gäller och då är inte billigaste ammunitionen rätt väg att gå. Det tror jag nästan 100% av alla här skriver under på, med undantag för någon obstinat jävel :P 

Publicerat
41 minutes ago Joacim sa:

@MrT. Är du seriös? Du blandar och ger väl friskt och jämför typ äppel med meloner! Hela diskussionen kretsar ju kring att du ville skjuta räv med helmantel/övningplugg "för att det är billigast möjligt och det får man" typ. Därefter gick du över till att "Ändå billigare är det att skjuta dom med hagel" och länkar till övningsplugg även här som tveksamt kommer att få död på några rävar.

Jag tycker seriöst att du ska tänka igenom din fortsatta bana inom jakten. 

Om du kommer fram till att du nog ändå kan fungera som jägare - lär dig då att lyssna på dom med 10, 15 eller t om 40års mer erfarenhet än dig är du snäll!

Man får ju se positivt på det! Det är ju jättebra att nybörjare som mig och MrT kan få råd och tips och ställa korkade frågor på forum som detta istället för att prova sig fram i skog och natur. Sen gäller det ju att lyssna också på råden också. :D

Publicerat
Just now klompdomp sa:

Man får ju se positivt på det! Det är ju jättebra att nybörjare som mig och MrT kan få råd och tips och ställa korkade frågor på forum som detta istället för att prova sig fram i skog och natur. Sen gäller det ju att lyssna också på råden också. :D

Absolut! Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar ;) 

Dessutom har vi så pass högt i tak här inne att alla får ha sina åsikter och filosofier, men vi skyr heller inte att tala om när någonting är riktigt obra och det var ju det som hände här... typ...

Det finns ofantligt mycket värdefull information att hämta här och i så många andra bra ämnen och så länge man är beredd att lära sig någonting nytt så får man också vara beredd på att ändra sig mellan varven. Jag t ex har alltid sagt att stålhagel går inte att skjuta med men de sista åren har det kommit nya patroner som bevisligen fungerar bra även på avstånd över 50 meter - men jag är dock på tok för obstinat för att någonsin stoppa en stålhagelpatron i mina bössor - trots empiriska fakta :P 

Publicerat
47 minutes ago klompdomp sa:

Jag säger inget om att man frågar och blir upplyst - ty det är det dessa forum finns till för, men när man ger själva f*n i att lyssna på råd som erfarna jägare och skyttar ger då blir jag förbannad å det grövsta. 

Mvh Joacim 

Publicerat
14 minutes ago sidelock sa:

Ett gott råd, skjut inte! Det är ännu billigare och ger dessutom garanterat inga skadeskjutningar.

En utmärkt idé faktisk ! 

Men måste man gå till ytterligheter ? Måste man ha en H&H eller Purdey för att jaga med hagel ?

I så fall så tänker jag inte köpa någon hagelbrakare, utan nöja mig med Tikkan.

Dessutom behöver det inte bli några skadeskjutningar om man undviker att trycka av i fel ögonblick. 

Publicerat
10 minutes ago MrT. sa:

En utmärkt idé faktisk ! 

Men måste man gå till ytterligheter ? Måste man ha en H&H eller Purdey för att jaga med hagel ?

Dessutom behöver det inte bli några skadeskjutningar om man undviker att trycka av i fel ögonblick. 

Nej, du behöver verkligen ingen Purdey eller H&H - men fel ammunition är nog ack en så pass vital portion i högen av skadeskjutningar bland våra hagelvilt att det måste poängteras, därav min kommentar om aja baja med US8...

Att trycka av i rätt eller fel ögonblick när det går i full fart är en egenskap jag ännu inte bemästrat trots hundratusentals antal skott avlossade och du kommer att upptäcka själv hur det är i verkligheten. Däremot är det sällan jag missar, men jag har verkligen tränat mina marginaler under många år...

Om du avstår ett skott när du inte känner dig helt säker så är det ingen som kommer att klandra dig för det så i det avseendet är det korrekt, men tyvärr är det inte alltid så att det blir rätt trots att förutsättningarna var korrekta och det är något man får ha med sig i bagaget och alltid vara beredd på ett snabbt andra skott!

Hageljakt är för mig den absoluta kulmen av jakten och få älgar väger upp en perfekt dubblé på två höga fasaner, eller en hare som sätter iväg i full fart! :wub: (men älgen ger tveklöst mer mat i frysen och därför har den varit lika viktig för mig i hela mitt liv som hageljakten)

Publicerat
50 minutes ago MrT. sa:

En utmärkt idé faktisk ! 

Det behövs inte, en brno svs räcker långt. Jag går oftast med en Sauer&Sohn vilket iofs är en drilling men inte direkt någon prestigemodell. Däremot stoppar jag ingen skit i den, min standardpatron är Hull high pheasant 28g us5 för 4.40 smällen. Jag råder dig att göra detsamma, en premiumpatron kostar runt 4kr/st om du köper 1000st. Eller som tidigare nämnt, avstå skott.

Vad gäller skadeskjutningar så kommer du orsaka tillräckligt många även med bra ammunition. Den dagen du hittar benbitar men inget djur och sitter och väntar på spårhund en timme så kommer du få veta vad ågren innebär.

Publicerat
41 minutes ago MrT. sa:

En utmärkt idé faktisk ! 

Nej - men som Galne Micke skrev, ammunition är inte en enkel förbrukningsvara. Billiga vapen funkar allt som oftast bara man inte blir för snål. Men ammunition och optik kostar om man ska ha grejor som funkar.

Att snika kronor på ammuntionen är liksom fenomenalt korkat i sammanhanget.

42 minutes ago MrT. sa:

Tycker jag visst att du ska. Kuljakt är bara nått man gör för att fylla frysen.

Men det är nog inte där skon klämmer.... Länkar man till SteelMax-slisket som exempel på "billig" jaktammunition så gör man bort sig ganska ordentligt. Man kan säga att det är lite som att svära i kyrkan.

Du sket dig själv i näven mao - det är inget att hänga läpp över, du lär du med.

Fast Trollis har fel - med en het US8 kan man golva harar på långa håll med. Trycker på HET och BLY i den meningen. Fast det blir fasansfullt många hagel i dem...... Jag har till dags datum skjutit över 1000 fältharar med allt mellan US1 och US9 - frågar du mig är US6 eller US5 den optimala storleken för hare. US4 kräver så tunga laddningar för att ge bra täckning.

/T

Publicerat

Vilka tillverkare vill man köpa hagelammunition till jakt av då? XXL är min närmsta försäljare och de har bara Fiocchi, Saga och Gyttorp röda typ. Hur står de märkena sig kvalitetsmässigt? 

Publicerat
4 hours ago pmt sa:

Fast Trollis har fel - med en het US8 kan man golva harar på långa håll med. Trycker på HET och BLY i den meningen. Fast det blir fasansfullt många hagel i dem...... Jag har till dags datum skjutit över 1000 fältharar med allt mellan US1 och US9 - frågar du mig är US6 eller US5 den optimala storleken för hare. US4 kräver så tunga laddningar för att ge bra täckning.

/T

Det är en stor skillnad på "kan" och "bör"... eller hur? ;) 

Mina gamla Hull plugg var det inga problem att jaga med men det var otjänligt som föda efteråt och där vidhåller jag fortfarande att US4 var optimalt för min omfattande hageljakt på matvilt. Självklart med xfull/xfull chokes!

Publicerat
12 hours ago sidelock sa:

Steel max går att knäcka skeet-duvor med och för 1kr/st hade jag med köpt dem, men det förändrar inte att det är bland det sämsta möget på marknaden i förhållande till sitt normalpris.

Begreppet "kvalitet" fanns inte i frågan Dru ställde.  

Frågan var "var kan man köpa jaktplugg för 1 :-/ smällen ? " Och på det har jag svarat... Dessutom med reservationen att jag inte vet om de duger till jakt.

Men uppenbarligen duger dom till att krossa lerduvor med. Och kråkfågel...

Publicerat
13 hours ago Joacim sa:

Jag vidhåller att om man prompt ska vända och vrida på varenda krona och öre

Och jag vill säga att jag inte prompt vänder på varje krona och öre, men sammantaget det jag nu skall köpa in, kostar en månadslön och om jag kan skära ner på någon del, även om det är en försvinnande liten del, och lägga dom pengarna på något annat istället, så gör jag gärna det. När kassan är bättre längre fram, kan jag fundera över hur jag skall handla då.

Publicerat
12 hours ago Joacim sa:

Är du seriös?

Absolut !

12 hours ago Joacim sa:

Hela diskussionen kretsar ju kring att du ville skjuta räv med helmantel/övningplugg

Nu får du ta och tagga ner lite. Sätt på dig läsglasögonen, ta ett djupt andetag och läs igenom en gång till vad jag har skrivit, citera mig var någonstans jag har skrivit att jag skall jaga räv med helmantel/övningsplugg. Jag har aldrig skrivit att jag ämnar jaga räv med helmantel/övningsplugg. Snarare tvärtom.

12 hours ago Joacim sa:

Därefter gick du över till att "Ändå billigare är det att skjuta dom med hagel"

Precis !

Jag lackade ut på att man börjar diskutera kostnaden för plugg att jaga predatorer med. Om du eller någon annan vill skjuta räv eller vad faan som helst, för om så 100:- smällen så skiter jag fullständigt i det, men jag tänker inte göra det, vad är problemet !!!? Är det du, jag eller någon annan som skall betala för pluggen !!? Om det är jag, skit då i vad för plugg jag köper och hur jag använder dom, så länge jag håller mig innanför gällande lagstiftning.

Varför i helvete skall jag skjuta på räv för 20:- knallen, om jag kan göra det för 3,5 :- knallen, med samma resultat (under förutsättning att man träffar rätt, en död räv, för en 5.e del av priset ? 

Därför drog jag till med att jag kan köpa hagelplugg för 1 :- knallen, och tänk, du högg direkt !!!

12 hours ago Joacim sa:

Publicerat
12 hours ago Joacim sa:

Om du kommer fram till att du nog ändå kan fungera som jägare - lär dig då att lyssna på dom med 10, 15 eller t om 40års mer erfarenhet än dig är du snäll!

Och vad är det som gör att du landar i slutsatsen att jag inte gör det ? Varför skulle jag söka upp ett forum där jaktrelaterade frågor diskuteras, om jag inte tog åt mig av det som kommer fram ???

Publicerat
11 hours ago hobbe sa:

Ammo är nog det billigaste av alla saker som omger jakten... 

Jag säger inte emot, men just nu så är det (som jag redan nämnt) en månadslön som ryker inför köpet av de nödvändigaste och då har jag ännu inte köpt något sikte och några hörselskydd.

Publicerat
11 hours ago Wizard sa:

Ammunition för 1 kr/st är billig av en anledning ty det är skräp.

Som för det mesta, så får man vad man betalar för.