Publicerat Februari 10, 20179 yr Personligen tycker jag inte man behöver haka upp sig allt för mycket kring kulval som nybörjare. Det finns jägare som jagar mycket som inte är ett dugg intresserade av kulor och dom får ändå vilt i backen. Öva med träningsplugg och när du avfyrat dina första 20 jaktplugg (blyspets eller premiumkula) mot djur kan du utvärdera om du vill fortsätta med samma ammo eller byta. Som nybörjare är det ju skönt om djuret ligger även om det skulle kosta lite mer i form av köttförstöring/förstörd päls. Oavsett om det är din egen mark eller om du gästjagar så kan det ju vara trevligt om du kan kosta på dig ett jaktskott mot räv om tillfälle ges. Tror nog det kan bli lite märklig stämning på fikarasten om det kommer fram att jaktgästen är så gniden att han inte vill lägga 25kr för knipa räven som han hade chans på.
Publicerat Februari 10, 20179 yr Detta är en populär post. Ammunition är en hel djungel att sätta sig in i som nybörjare och det kan vara svårt att se varför viss ammunition kostar 10 kr/st medans andra kostar 60-70 kr/st? Det finns inget enkelt svar på den frågan mer än att kvalitet kostar mer än kvantitet och precis som med kläder så betalar man en variabel summa även för märket. R&D är också en del av kostnaden, men utslaget på antalet patroner en större tillverkare prånglar ut så torde det vara en tämligen liten del... Billigaste kulammunitionen man kan köpa färdigladdad ligger i snitt på ungefär 10 kr/st om du köper en ask jaktmatch med 50 patroner, men blir snabbt billigare om du köper en låda med 1000 st. Då trillar priset ner en smula och vissa tillverkare av budgetammunition (fortfarande jaktmatch/motsvarande) kan du hitta så billigt som 5 kr/st - men då är det bottenskrapet vi talar om. Dessa är standardpriser och skall inte jämföras med någon tillfällig drive eller lockvara. Jaktammunition - som är den man använder när man jagar och inte är på skjutbanan - kostar mer. Allt från 20+ kr/st till en bra bit över hundralappen - beroende på kaliber, kula och hur vanlig den är. Min 21.1g Oryx till 9.3x62 kostar ~45 kr/st som jämförelse och det är den kulan jag tveklöst jagar mest med. Av 20 patroner i asken så kontrollskjuter jag 4-5 st av dessa beroende på hur frekvent jag jagar. Det är en ohyggligt liten summa på en älgtjur om jag slår ut det på köttvikten. Jag drar mig inte för att skjuta en räv med denna ammunitionen eftersom det är vad den kostar - men det är inte förstahandsvalet vid rävjakt, men då inte av kostnadsskäl. Jag har inte valt Norma Oryx för att den är dyr utan för att den har en egenskap som ingen annan har. (tung bondad kula för älg, björn och grisjakt) Det finns säkert andra fabrikat som funkar lika bra, men denna funkar väldigt bra i min bössa och den går att köpa nästan överallt - vilket var en viktig parameter för mig då jag ofta jagade långt ifrån hemmet och var borta i perioder på jakt. Då fick det inte ta slut på ammunition och man var tvungen att skjuta in bössan med en annan... Skall man ha ekonomi på ammunitionen och man skjuter rätt frekvent så får man börja handladda - och det är då man upptäcker hur mycket billigare det är! Fast då börjar man också leta bättre komponenter (hylsor, krut och kulor) för att vapnet skall skjuta optimalt och det är inte säkert det blir så mycket billigare. Inte ammunition för målskytte i alla fall för du får räkna kallt att betala minst 5 kr för bara kulan och sen tillkommer hylsa (som kan återanvändas ett par gånger), tändhatt och krut. Jaktammunition däremot kan man göra större vinst på genom att handladda - men den som skjuter ett par tusen klass 1 under jakt per år har jag inte hört talas om! Inte ens Franz-Albrecht Oettingen tror jag mäktar med det under ett år 6.5x55 - som denna tråden trots alls handlar om - är en mycket bra kaliber och med humana priser på ammunitionen. Det finns ett enormt utbud av både övnings- och jaktammunition och har man inte bara vildsvin på hjärnan så är det en väldigt bra kaliber att börja med! Sen uppmanar jag er att inte räkna vad varje skott kostar i kronor och ören. Räkna i stället på vad värdet är i att kunna viltvårda och jaga! Där ligger den stora vinsten i det vi gör, och som kostar pengar - beroende på utrustning, tillgång och jaktformer. Alla var vi nybörjare en gång i tiden och alla var vi någon gång funderande varför ammunitionen kostar så olika. Så är det bara och alla har vi våra egna preferenser och filosofier. Jakt och skytte kostar pengar, men skall ni prompt räkna på det (vilket jag avråder er till - och framförallt avslöja ALDRIG den summan till eran andra hälft) så räkna då på vad kostnaden för arrende + jakt + förbrukningsvaror kostar i relation till det ni stoppar i frysarna. Det höga kilopriset ni då kommer upp i är kostnaden för det bästa köttet som finns i världen. Det är värt varenda öre om ni frågar mig!
Publicerat Februari 11, 20179 yr Quote Skall man ha ekonomi på ammunitionen och man skjuter rätt frekvent så får man börja handladda Så sant så sant, som ny vapenägare är man lite 'extra' på med sitt skytte. Så börja handladda snarast är givet recept.
Publicerat Februari 14, 20179 yr På 2017-02-10 at 14:55 Upptag71 sa: Är lite nyfiken på var man kan hitta färdigladdad V-max för 3,50 smällen? Sen är jag lite nyfiken på resonemanget med att du har pengar att köpa allt på ett bräde men saknar motivation, men sen tycker du det är dyrt att lägga 20 spänn på att skjuta en räv?? En räv som förmodligen äter upp DITT kött som du kunde fått..........beträffande köttsnålheten du nämnde. .
Publicerat Februari 19, 20179 yr På 2017-02-10 at 14:55 Upptag71 sa: Är lite nyfiken på var man kan hitta färdigladdad V-max för 3,50 smällen? Sen är jag lite nyfiken på resonemanget med att du har pengar att köpa allt på ett bräde men saknar motivation, men sen tycker du det är dyrt att lägga 20 spänn på att skjuta en räv?? En räv som förmodligen äter upp DITT kött som du kunde fått..........beträffande köttsnålheten du nämnde. Relevanta frågor och jag ber om ursäkt för om jag blir svaret skyldig, jag orkar inte förklara mig/ gå i polemik ytterligare en gång. Vad det gäller V-max så kan jag däremot säga att jag läste på någon sajt att om man köpte V-max 100 åt gången så skulle man kunna få dom för 3:50:- (eller om det var 3:95:-) knallen. Fråga Google, Google vet allt ! Ev. så var det på prisjakt som jag hittade det priset, men är lite osäker.
Publicerat Februari 19, 20179 yr På 2017-02-10 at 15:10 Ken1 sa: Först vill jag gratulera MrT till ett mycket bra kaliber val. Tackar för det ! På 2017-02-10 at 15:10 Ken1 sa: Tycker du ska försöka hitta en kula mellan 140-156 grains som spikar i din bössa och sen bara skjuta och njuta. För den kommer att göra jobbet. Har då varit uppe i Gällstad och hämtat bössan . Vid samma tillfälle köpte jag S&B övningsammo (1000 st) av den anledning som redan kommit fram tidigare i tråden och vilka dessutom bekräftades av säljaren. Därtill blev det 40 st Laupa Mega 10,1 grams och ett par Peltor sports light hörselskydd (med bluetooth) samt TC stockolja. Lite tveksam till hur jag skall gå tillväga att applicera den senare dock, då flaskan var väldigt liten och innehållet dessutom skall vara väldigt drygt. Vapenvårdssats är införskaffad från vapenvårdsbutiken, samt en gammal kikare på blocket, en Henshold/Wetzlar från 1942 i original läderkoffert. Som kuriosa kan nämnas att kikaren och förvaringskofferten är stämplad med samma serienummer. Funderar på om jag skall skicka ner den till Tyskland för rengöring och (ev.) justering. Kvarstår gör inköp av sikte och koffert, samt jaktradio. Den senare kan jag ta när (och om) det blir aktuellt med upptag i ett jaktlag. Vad som är mer akut är siktet, men inte mer än att jag kan vänta till Maj, då jag dessförinnan skall åka på semester. Så om jag inte hittar en lämplig kikare i början av Maj, efter hemkomst från semester, blir det (i värsta fall ) till att ta en grabbnäve djupt ner i plånboken (återigen) för att införskaffa en kikare och ringar. På sikt kommer det sannolikt att bli aktuellt med en kolvkamsförhöjare, men det blir en senare fråga. Lite OT blev det, men jag tänkte att det är lika bra att löpa linan ut och berätta om mina förehavanden sedan jag var här sist. Till Joacim vill jag rikta en önska och en förhoppning om att känslosvallet har lagt sig och att vi kan återgå till att hålla en sansad nivå på diskussionen här på forat och att innan publicering av ett inlägg, noggrant läser igenom det som tidigare skrivits (om man avser replikera på något som tidigare skrivits ), för att i möjligaste mån slippa missförstånd. /T.
Publicerat Februari 19, 20179 yr På 2017-02-11 at 09:30 tecno sa: Så sant så sant, som ny vapenägare är man lite 'extra' på med sitt skytte. Så börja handladda snarast är givet recept. Har kikat på det, men det förefaller vara en hel del jobb, och dessutom så går det inte så där himla fort att få iordningställt en patron. Hur lång tid tar det inte då att ladda, låt oss säga 1000 stycken ? Om jag jobbar över en helg, så kan jag köpa 1000 stycken fabriksladdade. är det då någon vinst att ladda för egen hand, både ekonomiskt och tidsmässigt ? Sedan undrar jag om de hylsor som jag har fått i samband med köpet av S&B övninsammo är något att spara på till försäljning/omladdning, eller är det bara att skicka till skroten ?
Publicerat Februari 19, 20179 yr På 2017-02-10 at 15:26 Wizard sa: och har man inte bara vildsvin på hjärnan så är det en väldigt bra kaliber att börja med! Nu har jag inte bara vildsvin på hjärnan, men utifrån klipp på tuben, funkar denna kaliber även till det viltet, men om jag tolkar dig rätt, är du av en avvikande åsikt ?
Publicerat Februari 19, 20179 yr På 2017-02-10 at 15:12 Tuffhund sa: Oavsett om det är din egen mark eller om du gästjagar så kan det ju vara trevligt om du kan kosta på dig ett jaktskott mot räv om tillfälle ges Självklart ! Men om det primära syftet är att jag räv, då skulle jag välja V-max, det var väl lite det jag försökte säga. Men jag var uppenbarligen lite otydlig där.
Publicerat Februari 19, 20179 yr På 2017-02-10 at 08:50 pmt sa: Nja, då får du ha kråkan bra nära....... Och kråkan är ganska varsk så den håller sig gärna en bit ut, kajor kan man som regel skjuta om de kommer nära. Det finns stålplugg för banan som duger bra till kråkorna - men då får man upp lite från SteelMax-slisket. Och köra med US6or. /T Med all respekt för ditt kunnande i sakfrågorna pmt, så lämnar jag hagelskyttet utanför denna diskussionen för tillfället. Det är tillräckligt som det är och jag har inte lust att trassla in mig ännu mer i detta nu.
Publicerat Februari 19, 20179 yr På 2017-02-10 at 06:05 hobbe sa: Mitt förslag blir således att du köper ren övnings plugg ( JM / S&B) och bekantar dig med bössan, hur trycket är, olika ställningar, avstånd mm Och det är precis detta jag ämnar göra. Som tidigare nämnts har jag köpt 1000 st S&B övningsammo. På 2017-02-10 at 06:05 hobbe sa: köper du 1 ask av ett par av förslagen Köpte iofs två askar redan (Laupa Mega 10,1gr) bara för att jag var på plats. På 2017-02-10 at 06:05 hobbe sa: Men du kommer att upptäcka att vår hobby är inte en av dom billigaste Det förstod jag iofs redan innan och jag har egentligen inte något problem med det. Vad som är problemet är att jag vill slå ut kostnaden över tid (så det gör mindre ont ).
Publicerat Februari 19, 20179 yr 6 minutes ago MrT. sa: Nu har jag inte bara vildsvin på hjärnan, men utifrån klipp på tuben, funkar denna kaliber även till det viltet, men om jag tolkar dig rätt, är du av en avvikande åsikt ? 6.5x55 fungerar mycket bra på vildsvin, även om jag inte skulle rekommendera kalibern på de riktigt stora galtarna eftersom vildsvinet trots allt är något bepansrade enligt konstruktion. Det finns helt enkelt inga marginaler med vad som ligger i underkant för det som precis kvalar in i klass 1. Men 6.5x55 var den tveklöst mest populära kalibern i vårat avlånga land i minst ett par generationer och antalet älgar och björnar som är fällda med denna kalibern talar också för hur effektiv den är! Hur många vildsvin som fällts med 6.5x55 vet jag inte men många är det utan tvekan - men jag har hört två fall när det krävdes mer än ett skott på stora galtar och går man då med hund och är nära vildsvinet så vill man helst ha stopp direkt med första skottet. Det vill man alltid oavsett situation men när en galt kommer i full fart och siktar mot dig så blir det en aning mer påtagligt om man säger så... Marginalerna med en 9.3x62 är betydligt större och det värdesätter jag tveklöst när jag jagar djur som gärna försöker klämma dig mig om jag har otur så vildsvin och björn jagar jag med grov kaliber snarare än min 6.5x55 - men jag har fällt stora saker med den kalibern och de blev på plats de också - även om man inte har samma knall & fall effekt med den
Publicerat Februari 19, 20179 yr Ekonomin i att handladda 6,5 för mängdträning är långt ifrån lysande. Men har man fler bössor i andra kalibrar ändras det snabbt. Eller om du vill ha någon speciell kula till någon speciell användning. Jag skjuter tex klass ett villt med 9,1grams Rhino i min 6,5:a. Då är det bara handladdning som gäller.
Publicerat Februari 19, 20179 yr 12 minutes ago Wizard sa: är nära vildsvinet så vill man helst ha stopp direkt med första skottet. Det vill man alltid oavsett situation men när en galt kommer i full fart och siktar mot dig så blir det en aning mer påtagligt om man säger så... Jo, jag har sett klipp på tuben. Jävlar var det går undan !!
Publicerat Februari 19, 20179 yr 6 minutes ago henke67 sa: Ekonomin i att handladda 6,5 för mängdträning är långt ifrån lysande. Men har man fler bössor i andra kalibrar ändras det snabbt. Eller om du vill ha någon speciell kula till någon speciell användning. Jag skjuter tex klass ett villt med 9,1grams Rhino i min 6,5:a. Då är det bara handladdning som gäller. Ja, om man har många bössor, så kan jag se ekonomi i att handladda. Där är jag dock ännu inte. 7 minutes ago henke67 sa: Jag skjuter tex klass ett villt med 9,1grams Rhino i min 6,5:a. Och jag som trodde att 9,1 grams kula inte kom upp i de 2 700 joule som krävs för klass ett ? Eller är det så att hastigheten på kulan är högre på en Rhinokula än på en Laupa 10,1 ? Varför jag frågar är därför jag hade för avsikt att köpa Laupa Naturalis istället för Mega, men Naturalis väger "bara" 9,1 gram och skulle inte kvalificera sig som klass ett kula (som jag tolkade det). Men jag har alltså fel här då, eller ?
Publicerat Februari 19, 20179 yr 12 minutes ago MrT. sa: Och jag som trodde att 9,1 grams kula inte kom upp i de 2 700 joule som krävs för klass ett ? Eller är det så att hastigheten på kulan är högre på en Rhinokula än på en Laupa 10,1 ? Varför jag frågar är därför jag hade för avsikt att köpa Laupa Naturalis istället för Mega, men Naturalis väger "bara" 9,1 gram och skulle inte kvalificera sig som klass ett kula (som jag tolkade det). Men jag har alltså fel här då, eller ? Det finns två "varianter" för klass 1 Kulvikt minst 9 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2700 J Expanderande kula, blyspets eller hålnos. eller Kulvikt minst 10 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2000 J. Expanderande kula, blyspets eller hålnos. Således går det utmärkt att använda Lapua Naturalis så länge du har tillräckligt med hastighet för att komma upp i 2700 J vid 100 m, dvs E100 >= 2700J Om vi skall vara brutalt ärliga så är det ofta som ammunition inte riktigt når upp i 2700J resp. 2000J med 6.5x55 eftersom ammunitionstillverkarna inte kan ladda patronerna fullt så heta som det egentligen krävs eftersom många 6.5x55 system som finns ute hos jägarna (läs; m/96) inte är provtryckta för de gastrycken som krävs. Har man då t ex kapat pipan 10 cm så klarar den inte kraven för klass 1 längre. Jag har en 6.5x55 med kapad pipa som inte klarar kraven för klass 1 med köpeammunition, men mina handladdade pilar klarar det utan problem.
Publicerat Februari 19, 20179 yr 3 minutes ago Wizard sa: Det finns två "varianter" för klass 1 Kulvikt minst 9 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2700 J Expanderande kula, blyspets eller hålnos. eller Kulvikt minst 10 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2000 J. Expanderande kula, blyspets eller hålnos. Således går det utmärkt att använda Lapua Naturalis så länge du har tillräckligt med hastighet för att komma upp i 2700 J vid 100 m, dvs E100 >= 2700J Fast fabriksladdad naturalis kommer inte i närheten av att hålla klass1. Det här har att göra med vilka gastryck vapen är godkända för och en fabrik måste ladda all ammunition för den vapentypen som tål lägst tryck. Som handladdare och innehavare av ett modernt vapen som tål höga tryck är det inga problem att ladda 9.0grams kulor till klass1 men som sagt ingen fabriksammo gör det. (Enkelt förklarat) /Mike
Publicerat Februari 19, 20179 yr 8 minutes ago Wizard sa: Det finns två "varianter" för klass 1 Kulvikt minst 9 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2700 J Expanderande kula, blyspets eller hålnos. eller Kulvikt minst 10 g och anslagsenergi vid 100 m minst 2000 J. Expanderande kula, blyspets eller hålnos. Således går det utmärkt att använda Lapua Naturalis så länge du har tillräckligt med hastighet för att komma upp i 2700 J vid 100 m, dvs E100 >= 2700J Om vi skall vara brutalt ärliga så är det ofta som ammunition inte riktigt når upp i 2700J resp. 2000J med 6.5x55 eftersom ammunitionstillverkarna inte kan ladda patronerna fullt så heta som det egentligen krävs eftersom många 6.5x55 system som finns ute hos jägarna (läs; m/96) inte är provtryckta för de gastrycken som krävs. Har man då t ex kapat pipan 10 cm så klarar den inte kraven för klass 1 längre. Jag har en 6.5x55 med kapad pipa som inte klarar kraven för klass 1 med köpeammunition, men mina handladdade pilar klarar det utan problem. Ok, jag är med på resonemanget, men för att komma till skott (!). Skulle jag ha kunnat köpa Naturalis till min bössa och jaga klass 1 vilt utan att bryta mot lagen ? Nu har jag köpt 40 patroner och med tanke på hur ofta jag lär komma ut i skogen i skarpt läge, så lär dom räcka oöverskådlig tid.
Publicerat Februari 19, 20179 yr Är det möjligt att få upp en naturalis i den hastigheten som behövs?Tänker att det kanske blir svårt att få upp den i den fart som krävs då den är längre än en blykula i samma vikt.Och 10.1 koppar kula blir kanske för lång för att stabilisera i en vanlig 6,5 pipa?.Fabriks ammon av naturalis uppger lapua ligga lite mer än 700J under klass ett kraven. /Willy
Publicerat Februari 19, 20179 yr 2 minutes ago Mad Mike sa: Fast fabriksladdad naturalis kommer inte i närheten av att hålla klass1. Det här har att göra med vilka gastryck vapen är godkända för och en fabrik måste ladda all ammunition för den vapentypen som tål lägst tryck. Som handladdare och innehavare av ett modernt vapen som tål höga tryck är det inga problem att ladda 9.0grams kulor till klass1 men som sagt ingen fabriksammo gör det. (Enkelt förklarat) /Mike Så jag gjorde inte fel i att inte köpa Naturalis 9,1 i syfte att jaga klass 1 vilt, i o m det att fabriksladdningen inte klarar lagstadga krav på gastrycket ?
Publicerat Februari 19, 20179 yr 1 minute ago Bubs sa: Fabriks ammon av naturalis uppger lapua ligga lite mer än 700J under klass ett kraven. Då är mitt beslut om att avstå Naturalis för klass 1 vilt inte helt fel m a ord. Däremot skulle man kunna jaga rådjur etc med sådan ammunition eller ?
Publicerat Februari 19, 20179 yr 17 minutes ago Mad Mike sa: Fast fabriksladdad naturalis kommer inte i närheten av att hålla klass1. Det här har att göra med vilka gastryck vapen är godkända för och en fabrik måste ladda all ammunition för den vapentypen som tål lägst tryck. Som handladdare och innehavare av ett modernt vapen som tål höga tryck är det inga problem att ladda 9.0grams kulor till klass1 men som sagt ingen fabriksammo gör det. (Enkelt förklarat) /Mike Har aldrig köpt Naturalis så jag har inte koll på hur deras köpeplugg fungerar eftersom jag måste handladda all jaktammo till min 6.5x55. Som jag skrev: Quote Således går det utmärkt att använda Lapua Naturalis så länge du har tillräckligt med hastighet för att komma upp i 2700 J vid 100 m, dvs E100 >= 2700J Men man får kolla vad som står på asken i första ledet och sen får man skjuta med kronograf i sin egen bössa för att veta. Står det redan på asken att det inte går, ja då går det nog inte heller Handladda däremot borde funka, även om just Naturalis är en väldigt lätt kula...
Publicerat Februari 19, 20179 yr 12 minutes ago MrT. sa: Då är mitt beslut om att avstå Naturalis för klass 1 vilt inte helt fel m a ord. Däremot skulle man kunna jaga rådjur etc med sådan ammunition eller ? Absolut, men en solid kula på rådjur är ett dåligt recept om du frågar mig... (om du inte får upp den i väldigt hög fart och har ett riktigt kulfång!) Jag har hört att Naturalis knappt har expanderat alls vid låga farter, men jag har ingen personlig erfarenhet i den frågan. Själv vill jag inte skjuta med solida kulor på fältvilt eftersom jag inte vill ha en kula som studsar...
Publicerat Februari 19, 20179 yr 4 minutes ago MrT. sa: Då är mitt beslut om att avstå Naturalis för klass 1 vilt inte helt fel m a ord. Däremot skulle man kunna jaga rådjur etc med sådan ammunition eller ? Ja den klarar ju klass 2 kraven. Lapua upger dessutom att den expanderar i farter från 500 m/s och uppåt. Så länge du håller dig inom 200 meter så bör du inte ha något problem med expansionen. /Willy
Publicerat Februari 19, 20179 yr 3 minutes ago Wizard sa: Absolut, men en solid kula på rådjur är ett dåligt recept om du frågar mig... (om du inte får upp den i väldigt hög fart och har ett riktigt kulfång!) Jag frågar dig....