Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Teauge Choker

Featured Replies

Publicerat

är det någon skillnad på orginal teague tuberna som man får med när man köper en Browning/Miroku och dem som man kan bäställa ifrån engalnd?

• Svar 352
  • Visningar 63k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vet att det finns minst en tråd där jag visar skillnaden men en billig/dålig choke har tätare pattern i centrum och glesare utåt sidorna medans en riktig choke har samma täthet i hela cirkeln. Givetv

• Om du menar vad 3/4 heter på olika sätt så är det: Improved Modified ++- 3/4 IM II ** Jag har samlat en sammanställning på http://www.shotguns.se/html/choke.html /T

• Hamnat i ett dilemma.. Ska köpa super extended till bocken tänkte jag. Först var jag inne på att köpa samma uppsättning som jag redan har i ext version men så insåg jag att det spelar mindre roll ärl

Posted Images

Publicerat

är det någon skillnad på orginal teague tuberna som man får med när man köper en Browning/Miroku och dem som man kan bäställa ifrån engalnd?

Sen när får man Teague choker med som original???

Det har jag aldrig sett i någon bössa från Browning i alla fall...

Publicerat

då jag köpte min miroku så ingick det 5 teaguechoker i paketet, 3 extended och 2 flush...

Publicerat

då jag köpte min miroku så ingick det 5 teaguechoker i paketet, 3 extended och 2 flush...

Låter som om du dragit jackpot! Miroku och Teague choker... Grattis!

Men jag har svårt att tro att det är "original" Teague...

Publicerat

Låter som om du dragit jackpot! Miroku och Teague choker... Grattis!

Men jag har svårt att tro att det är "original" Teague...

Antingen har handlaren satt ihop ett "paket" där det ingick tuber eller så är bössan köpt begagand och föregående ägare har köpt tuberna.

Mvh!

Publicerat

Antingen har handlaren satt ihop ett "paket" där det ingick tuber eller så är bössan köpt begagand och föregående ägare har köpt tuberna.

Mvh!

Instämmer med föregående talare...

Publicerat

bössan var ny då jag köpte den...

Publicerat

råkade skriva fel tidigare, det var 3 teaguechoker och 2 orginalbrowning choker..

Publicerat

råkade skriva fel tidigare, det var 3 teaguechoker och 2 orginalbrowning choker..

Det låter som att handlaren hade supit bort några av originalchokerna och ersatte dessa med riktiga choker.

Det är bara att tacka och bocka och se glad ut ;)

Publicerat

går detta panga us 3 stålhagel genom teague 3/4??

Publicerat

Har bestämt för mig att Teague inte rekomenerar stål i trängre choke än halv. Kolla deras sida.

Publicerat

Allt går med det är inte lämpligt med de flesta ammunitionstyperna eftersom du kan få rejält med randhagel pga "överfull" plastkopp.

Har du liljor på bössan så kan du prova på en pattern plate eller motsvarande och se hur träffbilden ser ut.

Har du inte liljor skall du inte skjuta dem oavsett choker.

Men generellt så kör man med max 1/2 choke när det handlar om stål.

Publicerat

Men generellt så kör man med max 1/2 choke när det handlar om stål.

OT-När jag var i Alaska som student hade min andjaktspang, en rem pump i kal 20 extra full pipa,

vad som sköts,

28 grams T shots.

Av någon konstig anledning dog änderna ändå, oftast.

Man undrar ju lite hur det hade gått om jag då visste vad jag vet idag?

/Christian

• 5 weeks later...
Publicerat

Uff <_<

Drabbats av en sån där klåda i själen.. surar över att jag har Invectorchoker på bössan och de inköpta Teaugetuberna är extended. Det ger vid handen att tuberna håller typ Beretta orginalchoke längd. Sämre effekt? Den själsliga klådan är att jag skulle vilja testa Invector super extended :blush:

Japp, helt puckat! Finns inte i sinnevärlden att jag lär märka någon skillnad, alltså inte ens nästan rationellt. När man rattade i Beretta Victorytuberna för första gången så var det lite som en jungfrusil, man märkte en jävla skillnad plötsligt. Det lär man inte märka av nu men ändå!? :huh:

Mvh!

Publicerat

Har provat mina super extended ported några gånger nu och jag kommer aldrig skruva i originaltrattarna igen (miroku invector) man ser en stor skillnad på träffarna ytterst sällan man klyver duvan i två eller tre bitar blir nästan alltid pulver och bössan är märkbart stillsammare i skottet TEAGUE IS DA SHIT!

Publicerat

Har provat mina super extended ported några gånger nu och jag kommer aldrig skruva i originaltrattarna igen (miroku invector) man ser en stor skillnad på träffarna ytterst sällan man klyver duvan i två eller tre bitar blir nästan alltid pulver och bössan är märkbart stillsammare i skottet TEAGUE IS DA SHIT!

Sedär ja.. tack för såsen, nu MÅSTE jag ju skaffa dessa trattar!

Edit: Var ju till Essex Guns och handlade tidigare och de sålde ju begagnade tuber. Alltså skickade Rikard precis ett mail och undrade om de kunde tänka sig att byta ut mina 5 nuvarande mot 5 super extended. Så får vi se vad det lilla äventyret kan tänkas kosta... eller någon som vill köpa tuber här kanske?

Mvh!

Publicerat

OT-När jag var i Alaska som student hade min andjaktspang, en rem pump i kal 20 extra full pipa,

vad som sköts,

28 grams T shots.

Av någon konstig anledning dog änderna ändå, oftast.

Man undrar ju lite hur det hade gått om jag då visste vad jag vet idag?

/Christian

Förmodligen precis lika bra eller dåligt - det är nu inte så att bössan explofantiserar om man drar en stålpil genom en fullchokad pipa - men risken ökar dramatiskt att du ska få en bula bakom chokekonan och taskiga träffbilder, men det är en risk för - inte säkert att. Men du hade sannolikt fått ner betydligt fler änder med 1/2 choke, CIP regelverk är inte tillkommit av en slump......

/T

Publicerat

Självfallet hade jag det T,

men nu var det ju i sig lite roande att man faktiskt ens fick ner fåglar alls på den tiden,

för att spinna vidare på detta OT så var det mitt bestående minne att dessa änder vid omhändertagande visade på en eller två hagel som träffat dem,

dvs det var inga övertygande träffar jag åstadkommit.

I dag skjuter jag mer medvetet men det är ju en sentida sak.

/Christian

Publicerat

........

för att spinna vidare på detta OT så var det mitt bestående minne att dessa änder vid omhändertagande visade på en eller två hagel som träffat dem,

.........

/Christian

Seriöst. Vad hade du väntat dig? Full choke och stål? Med största sannolikhet har bössan "sprutat" hagel, du har mao haft precis allt annat är just "full".

/T

Publicerat

Seriöst. Vad hade du väntat dig?

/T

Jag hade inte väntat mig något alls, jag var 17 år vid tillfället och oaktat att jag haft jägarexamen sedan 11 års ålder hade jag ingen insikt om hur haglen borde eller skulle komma att agera vid skott,

det var helt enkelt i en tid före det att jag förstått behovet av att förkovra mig om hagelskytte,

jag tror att det var någnstans i tiden runt 92 detta, sedan dess har jag kommit att få lite mer insikter.

Kan ju tas till belysande intäkt till din inställning om att vi lever i de skyttemässiga analfabeternas land, eller snarare hur det går att lära sig om än att starten var dålig.

/Christian

Publicerat

........

Kan ju tas till belysande intäkt till din inställning om att vi lever i de skyttemässiga analfabeternas land, eller snarare hur det går att lära sig om än att starten var dålig.

/Christian

Alla kan lära sig, om de vill. Men det finns skrämmande många som inte vill.... Det är det verkligt tragiska.

/T

Publicerat

Och för dem av oss som gärna lär oss mer, så är de här diskussionerna och synpunkterna värdefulla, oavsett om det handlar om hagel, kula eller vad. Jag, och många med mig, är tacksamma för att ni som har stora kunskaper inom era respektive områden, orkar dela med er av denna. Så, driv gärna lite med vår okunskap, men för allt i världen - fortsätt skriva! :D

Publicerat

Alla kan lära sig, om de vill. Men det finns skrämmande många som inte vill.... Det är det verkligt tragiska.

/T

Det tråkigaste är bara att man alltför ofta möts av "Det här är du för dum för att begripa." eller "Suck! Kom inte och var jobbig. Lämna till smed så får vi lugn och ro..."

Publicerat

Det tråkigaste är bara att man alltför ofta möts av "Det här är du för dum för att begripa." eller "Suck! Kom inte och var jobbig. Lämna till smed så får vi lugn och ro..."

Jo, det är det jag menar. Den som fräser ur sig: "Det här är du för dum för att begripa." är ju allt som oftast en som inte vill lära sig, och som inte kan speciellt mycket heller - då kommer det svaret. Jag har mött det svaret ganska ofta jag med, och jag har stundom hävt ur mig det med :blink: ..... Men då helt enkelt för att jag stundom tvivlar på att det är någon som helst ide att ens försöka bibringa lite klokskap i detta u-land som lider av grav älgjaktsdiktatur.

Hagelfrågor måste vara på formen: Vilken choke och US för att jaga rådjur? Minsta lilla försök till att förklara att den frågan är jävligt kokrad och totalt felställd gör väldigt många väldigt irriterade, hagel ska vara skitenkelt. Det är en demokratisk rättighet att det är skitenkelt! Därav förbundets ganska intetsägande mantra: öppna chioker och fina hagel. Att jag i 9 fall av 10 håller med om att det är rätt så är det på nivån vad man kan förvänta sig av min 6-åring..... Sedan kan man lägga ner fan så mycket energi på en sketen studsarkulas vara eller icke vara - det är ok att det är både komplicerat och lite hokus pokus. Men hagel - nä nä, det ska vara enkelt.

Med tanke på en del frågor kommentarer jag får in via shotguns.se så är det liksom meningslöst att ens försöka. Man borde ge upp och knipa igen....

/T

Publicerat

Nja,

det kan nog iofs vara sant men om jag vid den känslan får föreslå en kopp med Russian Caravan, ett lite mer aromatiskt te och en lugnande arbetsuppgift, tja som att se ut nästa pang att skriva en liten artikel om,

är det inte dags för en pang från den där butiken i Köpenhamn snart?

De måste ha sådant som roar oss alla.

/Christian