Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Teauge Choker

Featured Replies

Publicerat

Jo, det är det jag menar. Den som fräser ur sig: "Det här är du för dum för att begripa." är ju allt som oftast en som inte vill lära sig, och som inte kan speciellt mycket heller - då kommer det svaret. Jag har mött det svaret ganska ofta jag med, och jag har stundom hävt ur mig det med :blink: ..... Men då helt enkelt för att jag stundom tvivlar på att det är någon som helst ide att ens försöka bibringa lite klokskap i detta u-land som lider av grav älgjaktsdiktatur.

Fast nu menar jag inte bara hagelvapen utan alla vapen. Om vissa vapenforum vore bilmeckarforum, så skulle en fråga om hur man byter bromsskivor eller byter bromsvätska resultera i svaret "Du vet inte, alltså låt bli. Lämna bilen till verkstan och lägg tiden på att köra bil i stället". Om nån frågar om bästa inkörningen eller bästa tvätt och putsmetoder och produkter blir svaret "Skit i det. Om det skulle behövas köras in och tvättas stup i ett så skulle alla lastbilar stå havererade efter vägarna och åkarna gått i KK för länge sedan. Lägg tiden på att köra i stället."

:D

• Svar 352
  • Visningar 63k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vet att det finns minst en tråd där jag visar skillnaden men en billig/dålig choke har tätare pattern i centrum och glesare utåt sidorna medans en riktig choke har samma täthet i hela cirkeln. Givetv

• Om du menar vad 3/4 heter på olika sätt så är det: Improved Modified ++- 3/4 IM II ** Jag har samlat en sammanställning på http://www.shotguns.se/html/choke.html /T

• Hamnat i ett dilemma.. Ska köpa super extended till bocken tänkte jag. Först var jag inne på att köpa samma uppsättning som jag redan har i ext version men så insåg jag att det spelar mindre roll ärl

Posted Images

Publicerat

Fast nu menar jag inte bara hagelvapen utan alla vapen. Om vissa vapenforum vore bilmeckarforum, så skulle en fråga om hur man byter bromsskivor eller byter bromsvätska resultera i svaret "Du vet inte, alltså låt bli. Lämna bilen till verkstan och lägg tiden på att köra bil i stället". Om nån frågar om bästa inkörningen eller bästa tvätt och putsmetoder och produkter blir svaret "Skit i det. Om det skulle behövas köras in och tvättas stup i ett så skulle alla lastbilar stå havererade efter vägarna och åkarna gått i KK för länge sedan. Lägg tiden på att köra i stället."

:D

När det gäller bromskivorna och bromsvätskan så är jag faktiskt böjd att tycka att det är klokt - klantar man till det så har man liksom inget mer än en krockkudde eller säkerhetsbälte att leva för. Och ja - om jag lämnar bort bilden för att byta skior eller vätska, så åker hjulen av på kvällen för kontroll att det är rätt gjort. Jag har bara ett liv, och jag avser hålla fast vid det så länge jag kan..... Men visst i sak kan jag hålla med dig, graden av självcensur kan ibland bli lite löjeväckande.

Men nu finns det ganska många som kan skruva i bilar hemma i garaget - man har jobbat sig upp och började med den gamla moppen och sedan hållit på ett par år med det, men det är mer skralt med folk som kan skruva i ett brytvapen. Inte ens proffsen i branchen är direkt överkompetenta tyvärr. Och till skillnad mot bilbranchen där en viss kontroll och sanering löpande förekommer så har vi sverige nada regler för vapen. Vem som helst kan bli "smed"....

Man behöver bara titta igenom handlarens beggade hylla för att man ska hitta en livsfarlig studsare där "händige herrn" trimmat trycket eller "justerat" säkringen.....

Så ja - vissa saker skriver man inte ut i ett publikt forum, i alla fall inte om man anser sig ha ett ansvar för det man skriver.

/T

Publicerat

Nja,

det kan nog iofs vara sant men om jag vid den känslan får föreslå en kopp med Russian Caravan, ett lite mer aromatiskt te och en lugnande arbetsuppgift, tja som att se ut nästa pang att skriva en liten artikel om,

Det finns en lång lista - väääääldigt lång lista på på artiklar som väntar på att bli skrivna.... En del har liksom redan sålts in, en del måste jag sälja in med.... Det är ju nu inte allt som faller herrar och damer i redaktionerna i smaken.

är det inte dags för en pang från den där butiken i Köpenhamn snart?

De måste ha sådant som roar oss alla.

Jodå - det kommer några så småningom. Det som förmodligen flest kommer att få "hjärtsnörp" av lär nog bli en artikel om nyttan av självöppnare - och hur man ska stänga en hagelpang :rolleyes:

Den är väldigt mycket på gång, ska bara fila lite till och plåta lite..... Sedan får vi se om någon vågar trycka den.

Och sedan nått om 2" patronen, nått om Churchill, nått om..... Och lite fler begtester.... Och...

Jag skriver bäst på vinterhalvåret då det är mörkt ute och man i alla fall inte kan göra nått vettigt på kvällen.

• 7 months later...
Publicerat

Denna borde väl funka till min Beretta 686 Onyx sporting??

http://www.teaguepre...ded-Ported.html

Mvh John

Har en slik, japp den ska passa såvida inte din bössa har ngn fikonpipa som jag inte känner till..

Mvh!

Publicerat

Har en slik, japp den ska passa såvida inte din bössa har ngn fikonpipa som jag inte känner till..

Mvh!

Man tackar. Då sla det beställas en FULL och en LIGHT FULL

Publicerat

Hur mycket bygger super extended ported ut i fram?

Mvh John

Publicerat

Kan mäta lite senare idag..

Mvh!

Publicerat

Kan mäta lite senare idag..

Mvh!

Tackar!

Publicerat

29,5 från sista gängan..

Publicerat

Någon som kan svara på vad som skiljer på Beretta Optima, Optima H.P och Optima Plus? Som jag ser det så är det bara längden?

Funderar på att investera i ett par skeet o till trap skyttet o till fågel funderar jag på en 3/8? När jag tävlade så körde jag oftast med 1/2 men har testat med 1/4 o är man bara lite snabb så går det lika bra med 1/4. Då borde ju Teauge 3/8 bli perfekt?

Wizard jag litar på dig så tror du får bestämma vad jag ska investera ia ;)

Publicerat

Tackar!

Tack för det.

Det blir skaplig läng på bössan då med 76cm original-pipor och nästan 3 cm choker.

Mvh John

Publicerat

Någon som kan svara på vad som skiljer på Beretta Optima, Optima H.P och Optima Plus? Som jag ser det så är det bara längden?

Funderar på att investera i ett par skeet o till trap skyttet o till fågel funderar jag på en 3/8? När jag tävlade så körde jag oftast med 1/2 men har testat med 1/4 o är man bara lite snabb så går det lika bra med 1/4. Då borde ju Teauge 3/8 bli perfekt?

Wizard jag litar på dig så tror du får bestämma vad jag ska investera ia ;)

Ingen som vet skillnaden? Hittar inget på berettas hemsida heller. Original chokerna är berettas egna Extended Optima
Publicerat

Kan inte bistå dig med matchningen av choke,

men 3/8-delar är nog i det bästa av val när vi talar 24-28 gram stål sjuor.

/C

Publicerat

Ingen som vet skillnaden? Hittar inget på berettas hemsida heller. Original chokerna är berettas egna Extended Optima

Inte en susning.. men om du anger vilket vapen du har så vet de på Teauge vilka choker du ska ha till din bössa. Sen strypningen är ju ruskigt mycket tycke och smak så det är svårt att råda tycker jag.

Mvh!

Publicerat

Kan inte bistå dig med matchningen av choke,

men 3/8-delar är nog i det bästa av val när vi talar 24-28 gram stål sjuor.

/C

Ja stål sjuor är det vanligaste jag skjuter med :) Mest mirage T3 eller T4 men har fått slut på plugg nu så måste inhandla ett lass :)
Publicerat

Inte en susning.. men om du anger vilket vapen du har så vet de på Teauge vilka choker du ska ha till din bössa. Sen strypningen är ju ruskigt mycket tycke och smak så det är svårt att råda tycker jag.

Mvh!

Ja jag får nog göra på det viset :) Tack för tipset!

Publicerat

Och så kom dom.

Bra service tycker jag. Beställde dom i Söndags och dom kom idag fredag.

Ska bli kul att testa.

IMG_3958.jpg

IMG_3959.jpg

Publicerat
:wub:
Publicerat

Fick också hem ett par teauge idag:) skall provas på söndag. Men måste ju säga att bössan ser ju riktigt pimpad ut al`a bling bling.

Så det känns lite som att det kvittar om det blir bättre pattern än med brownings orginal eller ej!!!

Publicerat

Nice! Är bra sugen på en super full till kråkjakten.

S.

Publicerat

Jag har ju gått över till 24 gr bly nu så jag ska ratta i mina vanliga extended i Browningen nu.. Jättefjolliga, skulle tagit super ext då jag har vanliga invector i min bössa..

Det där blir nog bra ljahman, lite svårare att träffa men liite bättre träffar och ffa färre randhagel.

Mvh!

Publicerat

Funderar emellanåt att köpa till Benellin. Där är pipan "Cryo". Jag har för mig att den ska vara kyld för att få jämnare träffbilder?

Vad kan välja för sorter till den?

De som kom med i köpet, är de av samma kvalitet som övriga, mest transportskydd?

Fördel med portade choker, vad är det?

Publicerat

Portade choker ger mindre rekyl och mindre pipuppslag. Benelli har väl samma choker som Beretta har jag för mig????

Maila Teague om du är osäker, de är väldigt hjälpsamma och trevliga.

Publicerat

Sen om man verkligen kan avgöra skillnaden mellan portade och oportade rent praktiskt är jag lite osäker på. Tror man måste vara rätt slipad för att ha nytta av det.

Mvh!