Publicerat Mars 23, 201016 yr Sista chansen dagarna framåt med vakandet iaf. Fullmåne på tisdag dag .. Har funkat väldigt dålig denna säsong vid vakgluggen, få timmar vid gluggen och väldigt dåliga förhållanden, trögt som det verkar varit för det flesta man pratat med denna säsong man får satsa mer på nästa höst och vinter med el dragit till vakkojjan och en svag belysning som ger lagom belysning över åteln så man kan sitta och vaka vilken natt som helst utan att behöva anpassa sig efter månljuset. Men ihelgen då man kommer hem får man sitta sina sista ggr för den här säsongen vid gluggen för räv finns det. Jakten slutar 15 april här Önskar alla andra en bra avslutning med vakandet:excl: MVH JS lycka till med sista dagarna. här har rävjakten varit slut ett bra tag nu litet tips bara o inge illa menat. men belysning för åteljakt för räv är inte lagligt. ( om dom nu inte har ändrat lagen men de vet jag inget om ) har du fast belysning från typ en gård eller lada eller ja något med en lampa på som lyser upp lite o som inte är uppsatt för att underlätta för jakten så är det okej men endast sätta upp för rävjakt är mig veterligen inte lagligt. bra o veta tänke jag lycka till alla nu!!
Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare Tack ska du ha ska göra mitt bästa Yes är fullt medveten om det och jag kommer sitta att vaka från mitt uthus och där kommer det att gå bra att montera en lampa. Monterar jag den kommer den ge ett svagt ljus över lägden just där min åtel har sin plats så den är inte uppsatt i syfte att underlätta jakten Utan att belysa min tomt när jag vill vara ute och grejja sena kvällar när mörkret lagt sig. Hur har din säsong sett ut? mkt lr lite räv och har du kunna vakat något mycke? MVH JS!
Publicerat Mars 23, 201016 yr okej kanon. jo då vakat mkt har jag gjort. sitter från boningshuset som hyrs av min moder o på ladan som ligger närmre åteln än vad huset gör sitter de en lampa så jag har skjutljus från när solen går ned tills när den går upp pga ljusrelä exakt. vem behöver inte en lampa så när man kan få någon dum ide o stå ute o fixa kl 2 på natten en lördag dock har jakten gått mer än skit. 2 rävar endast! skandal! dock drar jakten igång väldigt strax för min del då fåglarna ska ploppa fram snart o då blir de rävjakt väldigt mkt mer o en o annan räv ska väl falla då oxå din verkar inte heller gått så bra om man läser på ditt förra inlägg jaktåret som kommer ska jag iaf ta 10st rävar är planen o kommer nog gå vägen med ny mark o allt
Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare Det med ljusrelä låter bra! Precis Ska jag kunna se vad jag gör i mörkret behöver jag montera en belysning för att kunna lyckas bra med det jag utövar Jo hörrö du det har gått otroligt dåligt för det flesta med vakjakten i år Antingen har det varit för kallt lr så hade kommit alldeles för mycke snö precis då det varit fullmåne. Hoppas på en MYCKET bättre säsong den som väntar! Ok, Får hoppas du lyckas med det och att du kommer trivas i din nya jakt mark.. MVH!
Publicerat Mars 25, 201016 yr Vart en hane för mig med inatt strax före kl 01. Sen sprang det förbi en till på för långt håll. Verkar vara gott om räv här...3 jag skjuter nu på en månad... har en skabbis som ränner här oxå..
Publicerat Mars 25, 201016 yr Författare Grattis till rävarna! Ska sitta ja med. Tänkte prova från kl 21:00 ikväll. Vakar över åteln jag har hagelhåll på. Nu har det faktiskt varit lugnt där 2 nätter men innan dess var dom där mkt Skjutit en hel del kråkfåglar idag och fryst ihop en stor knöl mörtar som ligger ute nu. M V H !
Publicerat Mars 26, 201016 yr Författare Fick inte skjuta, såg en Räv som sprang över lägden mitt emot mig på ungeför 70 M. Dit kan jag inte skjuta heller pga av hus .. MVH js!
Publicerat Mars 27, 201016 yr Grattis till rävarna! Tänkte vaka i natt men det regnar,är det lönt att offra sömnen då? /M.
Publicerat Mars 27, 201016 yr Är ingen expert, men tror nog att rävarna hellre ligger inne när det regnar..gillar nog inte att bli blöta.
Publicerat Mars 29, 201016 yr Vart en till räv i går kväll...väldigt skabb angripen var den. en hane var det..
Publicerat Mars 29, 201016 yr Vart en till räv i går kväll...väldigt skabb angripen var den. en hane var det.. Inne i ett riktigt flyt nu 3 kvällar kvar nu...
Publicerat Mars 29, 201016 yr Ja gått bra nu ett tag..5 rävar på en dryg månad ..får väl se om jag hinner med nån till..kanske är slut på dom..
Publicerat Mars 30, 201016 yr nu har turen släppt. setat varje natt i en vecka.. sett räven 2 gånger men den är väldigt försiktig.. men men än är det inte försent..
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare Inte haft någon möjlighet att vaka mer än i torsdas .. Men ikväll ska jag vaka över en av mina mest besökta åtlar Känner mig riktigt taggad nu när man vet att det är mkt räv i farten! Har sovit lite iveckan och haft fullt upp på dagarna så jag hoppas jag lyckas hålla mig vaken ikväll Blir nå glas kaffe nu sen ut och sätta sig. Sådär ljust ikväll men förhoppningsvis blir det lite bättre senare MVH Js.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare Kollade Månljuset alldeles nyss och det är för mörkt nu. Får vänta någon timma och kolla hur det ser ut då istället
Publicerat Mars 31, 201016 yr Författare Möjlighet att sitta ikväll också men päleporten lyser med sin frånvaro.. Nu när jag tittar ut genom fönstret och försöker se om det går att se en räv så verkar det bli ungeför lika svårt som att få syn på Gammel Jösse när den ligger och trycker i den vita snön. Ska hålla koll genom fönstret och har man tur kanske månen kikar fram senare mot natten MVH Js!
Publicerat April 1, 201016 yr vad ska man nu hitta på.. fick just en känsla av tomhet när jag kom å tänka på att tiden vid åteln är slut för säsongen. Vore lite kul å höra hur säsongen varit runtom i landet. mer räv? mindre räv? några minnesvärda stunder? planer inför nästa säsong? Själv funderar jag på å flytta kojjan till någon mer avlägsen plats och börja vaka med kula så att man har lite längre räckvid. En annan fundering jag har är vilket avstånd man ska satsa på mellan kojja och åtel? har hittills bara skjutit hagel och haft åteln bara 15-20 meter från kojjan. fördelen anser jag är att man kan vaka nästa vilken natt som helst men de e riktigt drygt att sitta så still och vara så tyst som man bör vara med räv på det avståndet. Hur gör ni andra? Mvh / Henrik
Publicerat Juni 11, 201016 yr Ska fixa en vakkoja nu i sommar, och jag har planer på att vaka ut mot en liten glänta, har varit mycket rävspår där. Jag slängde även dit en surströmmingsburk på vintern, och några dagar senare var det fullt med rävspår. Har tänkt att placera min åtel på samma ställe, cira 60 m från kojan och 200 m från huset. Men på vintern brukar det vara barn och åka i en backe som går 30 m från åteln och lite upp över åteln. Är det ett dåligt ställe att ha åteln på eller vänjer rävarna sig? Har som sagt haft mycket rävspår där.