Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 09/10

Featured Replies

Publicerat
Ja, Leupolds riktmedel är inte så roliga i mörker.

Men hur upplevde du den optiska skillnaden? Inget ljug nu utan bara som du upplevde den emot din Leupold. Jag är bara lite nyfiken. -_-

/Mvh.

Jag är lite grön på optik. Vad menar du med optisk skillnad? Skarpare bild, skillnad i färgåtergivning etc?

Skillnaden som jag kan säga något om har snarare med ljus/mörkeregenskaperna att göra men skillnaden kommer ju till största delen av att min glugg är 40 mm och hans 56 så den jämförelsen haltar ju något. När det är för mörkt att skjuta med min går det att skjuta med hans även om man inte tänder rödpunkten.

Jag ska upp i helgen igen och troligen kommer jag att ha tillgång till bägge bössorna då så då kan jag jämföra så gott det går i dagsljus och återkomma med vad jag tycker skiljer dem åt.

Mvh. Fitzo

• Svar 321
  • Visningar 46,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Nu Jäklar!

Klockan 23 igår kväll så hade jag räv framför skjutgluggen i garaget,förbannat!

Ber om ursäkt för uttrycket men när man hängt upp geväret och vet att räven enligt alla spårstämplar närmar sig åteln från motsatt sida av ängen där åteln ligger så blir man lite stressad av att se mickel 3m framför och 1,5m under bösspipan!

Jag hade suttit lite obekvämt i 1,5timme och lutade mig tillbaka på en något knarrig stol(Peltor soundtrack på medelvolym allt är knarrigt) 3min senare så glider han fram och pulsen börjar koka.

Det är inte lätt att röra sig i läge med Mickel så nära så han kollar rakt in i gluggen vid första rörelsen (plötsligt sitter jag ännu obekvämare och helt fryst) men pulsen gör gott.

Mickel vänder och går ur den snäva skottvinkeln och jag kan frustrerad sitta och lyssna till när han äter upp allt mitt utspridda hundfoder (förutom det framför gluggen han gillade inte just dom bitarna).

Det ligger ett översnöat rådjur på åteln som heller inte lockar, och när jag nästa gång ser den så är den på väg att lämna platsen i så dåligt skjutljus att det inte lönar sig att försöka.

Problemet är numera löst,bössan får ligga i knät och det blir hagel,så nästa gång jag skriver så är det troligen för att räven har sprungit på 40m avstånd halva natten.

Någon som vet ett bra billigt vaksikte som man är nöjd med 3-9x50 funderar i nuläget på en Leupold VX-1 som man kan få till hyggliga priser.

Publicerat

Blir en kortsväng ikväll, 243:an och någon tuta. I morgon stortag med Christian!

Mvh!

Publicerat
:wub: blir tokig.... suttit hela natten ..iofs sett hyfsat mycket räv men ingen vill kliva fram till åteln. var ut i morse och satte fotsnaror i en del "stigar" så jag får väl se om jag får någon på snara istället -_-
Publicerat
  • Författare

Nu har rävarna hittat tillbaka till åteln för några dagar sedan. Körde upp en massa spår och nu är dom gräver överallt =) Synd man inte kan sitta nu för det är alldeles för mörkt

:wub: Men jag har för skoj skull provat att åtla ut på 1 annat ställe där jag har hjälp av lite belysning. En räv hade varit fram inatt men vänt och gått tillbaka. Den platsen ligger alldeles intill skogen och där brukar ofta rävarna passera på nätterna så förhoppningsvis kommer dom våga sig dit till slut =) Har spår dragna dit med. Men nu har ja ingen skoter så stor skidorna får åka på istället och dom spåren följer rävarna gärna.

Hur går det för er andra? =) MVH!

Publicerat

3dje kvällen som jag har räven på åteln, alltid mellan 22:00-24:00 så det blir ju inga långpass vilket passar en orolig själ som min egen som handsken.

Tänk om man kunde få korn på den också, som det är nu så ser jag den bara i skogskanten.

Jag misstänker att den blev lite spak när jag hade den på 3m som mitt tidigare inlägg handlade om så nu väntar den en stund innan den vågar sig fram så den hör troligen när jag sitter och snorar inne i garaget och väljer väl en annan måltid för natten :wub: .

Det blir säkert en tur ikväll med för skam den som ger sig.

Det får bli en dusch med Otrivin innan man sätter sig.

Publicerat

Satt på åteln några timmar igårkväll, det har blivit lite varmare(-5) här(Umeå) nu och igår var det klart och stilla så jag tänkte att dem kanske skulle få för sig att ut å röra på sig, men icke.. Hade åtlat för 4-5 dagar sen, men det verkar bara ha varit fågel där sen dess.. Här är väldigt mkt lössnö just nu så dem rör sig nog inte i onödan. Längs vägarna hade dem däremot sprungit en del, hoppas på lite blidväder nu så snön sätter sig och så att det blir lite skare för dem att springa på.

Publicerat

Var ute en liten runda i går och satt mellan 20:00-22:30.

vid 21:30 kom en räv smygandes men det var för långt håll och så gick han ifrån mig :lol: .

Det var de ända jag såg .

Publicerat

äntligen....en räv pangad igår ,nu har dom börjat röra sig lite mer ,såg tre stycken. :wub:

DSC_0082.jpg

Publicerat
äntligen....en räv pangad igår ,nu har dom börjat röra sig lite mer ,såg tre stycken. :wub:

DSC_0082.jpg

Grattis till en fin räv!

Publicerat

Grattis den ser fin ut något avliden bara.

Tog du den med hagel eller kula?

Har fyllt på åteln med lite godsaker själv också men har inte hunnit sitta på ett par dagar.

Men när man tittade runt åteln så var det helt sållat med rävspår så det blir nog en stund ikväll eller så.

Publicerat

Grattis till räven :wub:

var det nr 1?

Publicerat

tackar... 2 friska o en skabb hitintills. nytt pass ikväll.. synd bara att man blir så mossig under arbetstid då det är rävsäsong. :( jag skjuter med det som är närmast i vapenskåpet. 222 . 6,5 . 30-06 . .. man kanske borde söka hjälp egentligen , sitta hur många kvällar som helst och glo på en åtel, det kan inte vara normalt :lol:

Publicerat
sitta hur många kvällar som helst och glo på en åtel, det kan inte vara normalt :huh:

jodå !!! <_<

Publicerat
tackar... 2 friska o en skabb hitintills. nytt pass ikväll.. synd bara att man blir så mossig under arbetstid då det är rävsäsong. :rolleyes: jag skjuter med det som är närmast i vapenskåpet. 222 . 6,5 . 30-06 . .. man kanske borde söka hjälp egentligen , sitta hur många kvällar som helst och glo på en åtel, det kan inte vara normalt <_<

Tycker nog också du verkar normal

Publicerat
tackar... 2 friska o en skabb hitintills. nytt pass ikväll.. synd bara att man blir så mossig under arbetstid då det är rävsäsong. B) jag skjuter med det som är närmast i vapenskåpet. 222 . 6,5 . 30-06 . .. man kanske borde söka hjälp egentligen , sitta hur många kvällar som helst och glo på en åtel, det kan inte vara normalt ^_^

Då är man fullt normal ;)

Publicerat

har en räv som är svår,,han kommer var annan eller var tredje dag så han är svår och passa på men jag tar han nog närsomhelst

Publicerat

Har en räv som är svår jag med, provskjutit på den två-tre gånger och den klarar sig :lol:

Nu kan jag inte ta gift på att det är samma räv varje gång men två bom är jag hyfsat säker på förbannade skit!

Satt först 5 timmar på en åtel igår, lugnt så när klockan närmade sig midnatt skiftade jag ställe. Där fick jag se överlevaren och fick in den på 130 meter.. ta det nu lugnt Rikard tänkte jag.. och sköt bom igen. Nu är den dock märkt, låg en rejäl tuss päls på skottplatsen dock utan vävnad och inget blod de första hundra metrarna efter språngspåren.

Känns som jag ställer in rävjakten ett tag.. men är rätt säker på att man är ute igen till helgen. En bom till så åker bössan!

Mvh!

Publicerat
Har en räv som är svår jag med, provskjutit på den två-tre gånger och den klarar sig :lol:

Nu kan jag inte ta gift på att det är samma räv varje gång men två bom är jag hyfsat säker på förbannade skit!

Satt först 5 timmar på en åtel igår, lugnt så när klockan närmade sig midnatt skiftade jag ställe. Där fick jag se överlevaren och fick in den på 130 meter.. ta det nu lugnt Rikard tänkte jag.. och sköt bom igen. Nu är den dock märkt, låg en rejäl tuss päls på skottplatsen dock utan vävnad och inget blod de första hundra metrarna efter språngspåren.

Känns som jag ställer in rävjakten ett tag.. men är rätt säker på att man är ute igen till helgen. En bom till så åker bössan!

Mvh!

Jag vet hur det känns.

Det är inte roligt att skjuta bom.

Publicerat
har en räv som är svår,,han kommer var annan eller var tredje dag så han är svår och passa på men jag tar han nog närsomhelst

Jag har också en jobbig räv hemma , den ser jag varje kväll jag sätter mig men den vägrar numera att komma fram tillräckligt nära eller åtminstone sitta stilla så det går att få korn på den.

Snart ,det är nära nu.

Publicerat
  • Författare

Var och kikade på åteln förut och jämförde tass avtrycken och en av rävarna som går på åteln har betydligt större tassavtryck än dom andra .. Och lång tid tar den på sig innan innan den kommer fram för att äta. Måste vara en ilvar rackare

:wub: Typiskt att det är för mörkt för mig att vaka ;/ .. Har en sak att berätta som hände i höstas natten innan jag sköt skabbräven på åteln. Då var jag på väg ut med stövarn på morgonen för att jaga hare och då jag åker förbi åteln, ( en väg som går 70 meter från åteln ) där ligger ena årsungen överkörd och sedan på kvällen då jag sätter mig i vakbåset skjuter jag den andra ur förmodligen samma kull. post-4369-1265797716_thumb.jpg Första gången ja laddar upp en bild så jag vet inte hur det blir men här är räven som blev överkörd och kortet är tagit med en jätte kamera -_- hade inte tillgång till någon annan så det fick bli åtelkameran!

Publicerat

vi får nog bilda en klubb,,,vi som inte skjuter tamrävar

Publicerat
vi får nog bilda en klubb,,,vi som inte skjuter tamrävar

:P

Publicerat

katastrof... miljarder rävspår på åteln. planerad helnatt i vakarkojan men förkylning med ögonfluss. kan inte se ett smack .. :lol:

Publicerat

Blir en sväng ikväll, inte riktigt klar över planen men något blir det.

Mvh!