Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 09/10

Featured Replies

Publicerat

Hej! är nyregistrerad här. Tänkte starta en tråd där vi kan skriva om vakjakt på räv under säsongen 09/10.

Är det någon som börjat vaka något vid sin åtel än? ;)

Har själv suttit några kvällar/nätter!

Fick skjuta en liten skabbräv 21 sep kring 21:30 tiden. Hade den på åteln över 20 min innan jag lyckades komma till skott.

Brukar egentligen börja sitta då snön har kommit men i höst började jag lite tidigare :rolleyes: Men nu blir det nog inget mer vakpass innan snön har kommit, första snön kom för några dagar sedan men den la sig knappt.

• Svar 321
  • Visningar 45,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Fler vakjägare ! ;)

Grattis till räven, en välgärning gjord.

Själv satt jag mig i griskojan vid förra månljuset men ska bättra mig och börja med rävvaket snart.

Har du hållt på länge ?

Publicerat

Inte för att vara en beserwisser eller vad det nu heter. Så kan du gärna skriva om Rävjakten i Rävtråden som finns.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=19368

Publicerat
Inte för att vara en beserwisser eller vad det nu heter. Så kan du gärna skriva om Rävjakten i Rävtråden som finns.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=19368

Rävjakt och vakjakt på räv är inte samma sak.

Den här tråden har sin plats !

Jag ser fram emot enbart vakjakts historier här ! Inte att man blåst i en pipa 30ggr och sett en räv och 2 korpar eller annat som inte har med vakjakt att göra. (men man kan väl posta i andra tråden med om man nu vill)

Mvh.

Publicerat

trevligt med flera vakjägare,

grattis till räven.. och en välgärning gjord ;)

har inte vakat nått än men lockade in mej en räv här i september, sitter och väntar på klövvilts jakten så man ska få sej lite åtel :P

Publicerat

Roligt tråd! , själv ska man försöka att börja bygga på sin nya vakkoja nu i helgen, bilder kommer :P

visst äre nu i slutet av oktober, början av november räven börjar bli fullpälsad??

Publicerat

Nu har jag gävt ner räntorna efter älgen så nu kan man väl säga dett det är på g.

Det sattt en hel hög med skäpfågel där i mose iallafall.

Hjätat och lungorna åkte in i fällan så det gojsar till sig där inne.

Räv vak är förjävla kul..

trident

Publicerat

Hade den här gynnaren på åteln i går natt ^_^

Ts1Lr0ri.jpg

Publicerat
  • Författare
Fler vakjägare ! :rolleyes:

Grattis till räven, en välgärning gjord.

Själv satt jag mig i griskojan vid förra månljuset men ska bättra mig och börja med rävvaket snart.

Har du hållt på länge ?

Tackar!

Okej, ska bli kul att höra hur det går med vakandet :D Blir tredje vintern jag vakar nu. Tidigare har min brorsa haft en åtel på samma lägde och då följde man med honom ut och satt ibland :ph34r: Har inte suttit något mer nu sedan jag sköt räven pga mörkret :wub: hade bara tur att jag lyckades komma till skott då. Tänkte börja vaka igen i slutet av den här månaden :D Hur länge har du vakat på räv då? :lol:

Publicerat

7år.

Publicerat

Hej!

Trevlig tråd, här kanske man kan få lite inspiration och tips.

Bor tyvärr inte på jaktmarken i dagslägen (ca 65 mil därifrån - suck!) varför predatorjakten blir lidande.

Tänkte dock försöka råda bot på det till nästa höst då jag förhoppningsvis kommer närmare hemmet.

Har en fundering funderingar gällande just rävvak.

Har ett jakttorn med kammonät vid en liten åker omgärdad av grangallringar.

Cirka 200 meter SV därom finns en kanalvall med ett antal gryt.

Ca 25-30 meter väster om tornet finns ett mindre stenskravel med grövre björkar.

Förhärskande vindriktning SV-V.

Fick ett råd av en kompis om att tejpa fast en surströmmingsburk med hjälp av eltejp på en björk och slå hål med en spik i botten så att sörjan får rinna längs med stammen - skulle dra bra med både grävling och räv enligt honom.

Vill gärna ha synpunkter på både val av plats men framför allt om surströmmingsvarianten är effektiv.

(får väl be eventuella norrlänningar om ursäkt om detta vanhelgar deras nationalrätt ;) )

Tacksam för svar!

MVH

Alias

Publicerat

jag skulle nog inte slå i en spik i den utan sätta en 22lr i denvisst blir ju ett större hål men jag kommer inte få skiten på mej sen kan jag ju stå med vinden i ryggen när jag skjuter å slippa doften ;)

Publicerat
jag skulle nog inte slå i en spik i den utan sätta en 22lr i denvisst blir ju ett större hål men jag kommer inte få skiten på mej sen kan jag ju stå med vinden i ryggen när jag skjuter å slippa doften ;)

Noterat, klokt påpekande. Det var väl iof mer huruvida själva surströmmingen drar dit djuren som jag undrade?

Själv skulle man ju springa åt andra hållet :D

MVH

Alias

Publicerat
Noterat, klokt påpekande. Det var väl iof mer huruvida själva surströmmingen drar dit djuren som jag undrade?

Själv skulle man ju springa åt andra hållet :D

MVH

Alias

Har provat men som kloka djur gav dom f-n i det :D men skatorna hade fest dan efter(fåglarna alltså) ;)

Publicerat

Ta du vanlig fisk.

Den luktar tillräckligt. Och häng upp ny då och då.

Musåtel kanske ?

Ett hål i marken fyllt med halm å havre sen nån form av lock över , en skiva eller tegelpannor.

Publicerat
  • Författare

I vintras skulle jag prova att ha surströmming på min åtel och jag hade rätt så bråttomt den dagen så jag skulle skynda mig ut och göra ett hål i burken och någon bössa orkade jag inte hämta så jag tog ett spett och högg hål i burken istället och det blev ju som världens bomb haha. Kläderna luktade inte direkt parfym efteråt kan jag säga

:P

Publicerat

I vintras skulle jag prova att ha surströmming på min åtel och jag hade rätt så bråttomt den dagen så jag skulle skynda mig ut och göra ett hål i burken och någon bössa orkade jag inte hämta så jag tog ett spett och högg hål i burken istället och det blev ju som världens bomb haha. Kläderna luktade inte direkt parfym efteråt kan jag säga

:P

nästan värt ett omnämnade till darwin awards för en sån händelse

Publicerat

:huh:

Men blev det nåt resultat? <_<

Publicerat

Rolig och bra tråd. Har själv lagt ut ben och slakavfall efter älgjakten nu. Bor tyvärr ett par mil från jaktmarkerna men ska sitta å vaka även att jobbet kan bli lite lidande...

Publicerat

Hur funkar surströmming på åten ?

Drar det rävar bra?

I sommras la jag ut en burk på en vall och satt och vaka där men det kom ingen räv första kvällen men andra kvällen kom en räv i kanten av vallen den fick smaka krut <_<

Men jag tror inte att den kom för surströmmingen utan bara hade vägarna förbi...

Publicerat
  • Författare

Provade bara surströmming en gång

:D rävarna åt aldrig upp det men det kanske lockade. Nu brukar jag skjuta pärskrikor å sånt sedan har jag rester från älgjakten som ligger och hundfoder brukar jag slänga ut mot kvällen!

Publicerat

Jag har hemmagjord surströmming i en 60-litersdunk. Det luktar inte hallon kan jag säga. När man öppnar dunken håller man på att svimma! Ska snart sprida ut första omgången på åteln för att locka in rävar från lite längre håll. På åteln ligger slaktrester av en älg + att jag försöker lägga ut små köttbitar varje kväll. När jag inte har ngt kött får det funka med hundmat.

Publicerat
  • Författare

Låter bra! Är det någon som har suttit någonting än? Själv tänkte jag kanske sätta mig någon kväll den här veckan

-_- hur ser det ut på era åtlar, har ni någon räv där? ;)

Publicerat

Har haft dåligt med räv på åteln hitills. Men de har väl en massa slaktrester från skjutna älgar ute i skogen att äta upp först innan de kommer till min åtel ;) Har dessutom väldigt milt väder fortfarande vilket inte är till fördel.

Men man får väl inrikta sig på att skjuta skator och kråkor så länge. Tänkte att jag skulle gå med i Jägareförbundets kråkkampanj.

Publicerat

Har inte äns börjat åtla än tror ja sätter igång om ett par veckor :lol:

Är fortfarande inte klar med den nya kojjan <_<

Men hur dags brukar ni sätte er på kvällarna ungefär och när brukar dom flästa rävarna komma?