Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 09/10

Featured Replies

Publicerat

Även jag ger mig ut, kommit lite nysnö under dagen men inte störande mycket så jag tror att det kan bli bra. Har bra med spår på åteln, frågan är hur långt ljuset räcker?

• Svar 321
  • Visningar 46,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har också massvis med spår på åten men jag sparar mina rävar till nästa sesong :lol:

Publicerat

För mig blir det också utgång ikväll =) räv hade gått på åteln inatt. sköt en räv där i onsdags natt, har totalt skjutit 4 rävar på den åteln i vinter,

byggde mig en ny vakkoja i höstas så det är kul när allt arbete har gett resultat, ska föröka få upp lite bilder på vakkojan och åteln =)

Publicerat
För mig blir det också utgång ikväll =) räv hade gått på åteln inatt. sköt en räv där i onsdags natt, har totalt skjutit 4 rävar på den åteln i vinter,

byggde mig en ny vakkoja i höstas så det är kul när allt arbete har gett resultat, ska föröka få upp lite bilder på vakkojan och åteln =)

ja det måste du fixa jag ska bygga mig en vak kojja i sommar så lite tipps är alltid bra :D

Publicerat

eldade upp värme i kojan. kunde inte hålla mig utan satte mig en liten stund och grinade och snorade i kikaren. det blev en liten rävtik.. måste nog kurera förkylningen nu!

100213-rav.jpg

Publicerat

Tjabben !!

The way to go !

Tänkte ge dig en glidning när du ömkade dig förut , men va f*n gör du här ? Finns det inte fler rävar? :P:D

Publicerat

Tik ?

Publicerat

tik =hona av räv ;)

kunde inte låta bli lite rävjakt.

däremot blir dagens mårdjakt inställd.. :lol:

Publicerat
eldade upp värme i kojan. kunde inte hålla mig utan satte mig en liten stund och grinade och snorade i kikaren. det blev en liten rävtik.. måste nog kurera förkylningen nu!

100213-rav.jpg

Grattis till räven 4:e eller?

Publicerat

100213-rav.jpg

Grattis Grattis :blush:

Publicerat
  • Författare
tik =hona av räv :P

kunde inte låta bli lite rävjakt.

däremot blir dagens mårdjakt inställd.. ^_^

Grattis! Fin räv .. Vad jagar du mård med =) Åker du efter med skidor lr har du någon hund som du släpper?

Publicerat

Funderar på att ge mej ut ikväll.. men kylan känns inte lockande :-/

Publicerat

tackar.. normalt följer finnspetsen med men det är grymt mycket snö.. det blir skidor i alla fall sen får vi se.. fördel om hunden kan följa ifall det gått in i nått stenskravel. men det får bli lite vakkvällar först innan man plågar ihjäl sig på skidorna. :D

Publicerat

Blev en räv natten till Söndagen.

Här en bild på säsongens 11:e och 12:e räv.

post-1551-1266291829_thumb.jpg

Publicerat
Blev en räv natten till Söndagen.

Här en bild på säsongens 11:e och 12:e räv.

Grattis !

Ni måste har gott om räv där uppe.

Är det på en åtel eller är det på olika åtlar du har skjutit på?

Publicerat

Ovanligt mycket räv skulle jag inte tro att vi har, men jämfört med dig så kan det nog finnas några fler här nere.

Alla rävar är skjutna på ca 300 ha. Dom flesta skjuts under Augusti men några trillar på åteln under vinterhalvåret med..

Publicerat

nehe. de går inte bara segt för mig inte. rävspår för 3 nätter sen. iaf 2 rävar eller så är det 1 räv som varit väldigt flitig med o springa fram o tebax samma natt. inget spår efter det. ska iaf ut o sätta mig en stund ikväll. tror det blir från 23:00 till 03:00 eller något.

känns inte som de kommer hända ett skit men va fan gör man när man har tråkigt o är sjukskriven 2 dagar framöver minst? ;) så hoppas även på lite rävjakt imorgon kväll. dock blir det nog till att försöka locka fram dom jäklarna då. inte för de har gett något vidare resultat än så länge men man vet ju aldrig!

Publicerat

Var ute en runda igår mellan 19-22 såg ingen räv , bara en hare.

Annars är det rätt mycket rävslag vid åtlen , men det är nog inte så konsigt när det ligger rester av 2st trafikdödade älgar på åtlen från i veckan.

Publicerat

kammade noll senast jag satt ute. hoppas dock på bättre tur då jag har gjort upp stigar åt rävarna. o den stigen luktar gott. snart ut o göra spår åt rävarna med blod :D köpte 1 liter blod på ica som jag i sin tur tänkte gå på dom redan uppgjorda stigarna o göra som ett litet spår rakt mot åteln. drog stigarna över 3 st rävstråk som man kan se i snön att dom går i minst 1ggr varje natt.

så nu skulle de väl va självaste fan om dom inte kommer då jag till o med lägger ut blodspår åt dom små liven! :P

Publicerat
  • Författare

Som jag tidigare skrivit hade jag börjat åtla ut på ett nytt ställe.

Och nu har rävarna börjat gått mycket på den platsen.

Den platsen ligger inom hagelhåll ifrån garaget jag kommer sitta i.

Hade ställt iordning vid gluggen nu i eftermidda och hade tänkt prova ikväll.

20:45 smög jag ut i garaget för att kika så allt var klart så det bara var att sätta sig då jag skulle vaka. Hade tänkt satt mig vid 11,12 snåret. Satte mig på stolen och fixade litegranna sedan tittade jag ut genom gluggen och bara efter någon minut ser jag något mörkt som glider fram i kanten av skogen. Smyger upp bössan och tittar i kikarsiktet och där står ju räven .. Siktar på den i några minuter utan att jag kan göra något (cirka 20 meter). Fönstret stängt och bössan oladdad :P .. Vad jag har märkt innan är att dom verkar har varit på åteln efter 12 tiden på natten och just därför hade jag valt att sätta mig nångång vid den tiden. Men den här juckmånaden kan man ju se dom när som helst nästan.

Men ikväll blev det iaf ingenting. Kunde inte hålla mig då jag hade sett den där räven så jag väntade en stund sedan öppnade jag försiktigt fönstret och satt i ynka 2 timmar och inget hände. Nya tag i veckan =) Lycka till ni andra med. MVH!

Publicerat

Var med om en ovanlig händelse i går när jag åkte ut till kojan.

En kompis skulle köra ut mig till kojan klockan 22 tiden så jag lämnade bilen min 500 m från kojan.

Påväg ner mot kojan var det lugnt med spår men viste att de springer räv där,kojan ligger bara 5m från traktorvägen så när vi kom ner vid kojan så vände vi bilen och lös mot åteln OCH där stod räven men tok sprang iväg såg i hand kikaren att den prövade inte att stanna alls.

Tänkte att nu är den så skrämd att den inte kommer mer men tänkte att jag sitter några timmar iaf.

Klev ur bilen tog bössan gick in i kojan och kompisen väntade med bilen utanför så jag får sätta mig till ro och tända värmaren.

Blinkade med lampan att han kunde åka så då satte jag ut bössan och skulle sätta den till rätta men vad är det jag ser i kikaren,jo räven står 10m från åteln,den går till åteln och försvinner ner i gropen men när den kommer upp så är jag redo.

första skottet blev den 3 bent och andra blev ett dåligt skott men den blev iaf där :blush:

Ringde kompisen och sa att han skulle vända tebax och hämta mig. han hade typ kört 150m från kojan innan jag sköt.

De var en liten hane som var frisk från skabb.

Hämtade räven och åkte till en annan koja som jag satt i till 02 00 utan att se något.

post-112-1266928253_thumb.jpg

post-112-1266928280_thumb.jpg

Publicerat

I bland är det för lätt :rolleyes: grattis !

Walle !

Hur många på vak i år ?

Tycker du börjar in lite flyt nu.

/mvh.

Publicerat
Var med om en ovanlig händelse i går när jag åkte ut till kojan.

En kompis skulle köra ut mig till kojan klockan 22 tiden så jag lämnade bilen min 500 m från kojan.

Påväg ner mot kojan var det lugnt med spår men viste att de springer räv där,kojan ligger bara 5m från traktorvägen så när vi kom ner vid kojan så vände vi bilen och lös mot åteln OCH där stod räven men tok sprang iväg såg i hand kikaren att den prövade inte att stanna alls.

Tänkte att nu är den så skrämd att den inte kommer mer men tänkte att jag sitter några timmar iaf.

Klev ur bilen tog bössan gick in i kojan och kompisen väntade med bilen utanför så jag får sätta mig till ro och tända värmaren.

Blinkade med lampan att han kunde åka så då satte jag ut bössan och skulle sätta den till rätta men vad är det jag ser i kikaren,jo räven står 10m från åteln,den går till åteln och försvinner ner i gropen men när den kommer upp så är jag redo.

första skottet blev den 3 bent och andra blev ett dåligt skott men den blev iaf där :rolleyes:

Ringde kompisen och sa att han skulle vända tebax och hämta mig. han hade typ kört 150m från kojan innan jag sköt.

De var en liten hane som var frisk från skabb.

Hämtade räven och åkte till en annan koja som jag satt i till 02 00 utan att se något.

Grattis!

Ibland behöver man inte sitta länge :P

Publicerat
I bland är det för lätt ;) grattis !

Walle !

Hur många på vak i år ?

Tycker du börjar in lite flyt nu.

/mvh.

Blivit fyra på vak i vinter, den 5:e planerar jag att nypa i helgen för det är gott om spår trots all denna snö.

Hur har det rullat på för din del?

Publicerat

Satt i natt mellan 00-02 typ. Såg en räv på förlångt håll och med fel färdriktning.

Jag tror det är fyra för mig med. :D