Publicerat Januari 19, 201016 yr När den sedan stannade vid ett dike så tyckter jag att jag låg bra till så jag tryckte av och vad händer!!Det blir en total bom Visst är det surt? Gud så grinig jag var efter min bom.. Men jag håller med dej, läckert att få se dem. Första som jag såg travade så fint på isen i diket påväg mot tornet, pulshöjare av rang! Mvh!
Publicerat Januari 19, 201016 yr Visst är det surt? Gud så grinig jag var efter min bom..Men jag håller med dej, läckert att få se dem. Första som jag såg travade så fint på isen i diket påväg mot tornet, pulshöjare av rang! Mvh! Ja det är surt som bara den. Att ett sånt litet djur kan vara sådan pulshöjare. Det är så läckert när de kommer gåendes på snön. Sådant skulle man har på film.
Publicerat Januari 19, 201016 yr Blir en sväng ikväll igen, ska se om jag kan få en ny chans på räven som kom vid 22-tiden.. slipper jag bara allt för kraftig vind så lär det bli bra. Mvh!
Publicerat Januari 20, 201016 yr Går det att lägga ut Maträster?? Ja går gör det men det blir nog inte lika lätt för räven att hitta. Tex ett rådjur som ligger som åtel syns ju på lite håll. Och sen beror det ju givetviss på vad det är för mat. Kan du inte fiska upp några gäddor ?
Publicerat Januari 21, 201016 yr Ska nog fara och pimpla lite så man får lite abbore och kanske nån gädda!
Publicerat Januari 24, 201016 yr Vakade räv igår kväll ca 22.00, tänkte sitta och titta ut över ett gärde och se om det kommer några rävar i parningstagen, dvs ingen åtel. Efter 15 min hör jag en räv skälla ca 300 meter från mig, den kommer springande och skäller tre skall var 10:e sekund, stoppar aldrig och när den är 30 m bort får jag in den i kikaren som står på 10 ggr förstoring. Det är inte lätt att hänga med då. Får iväg ett skott med studsaren på 10 m, räven slår runt men springer när jag matar in nr två i loppet. Det tar i pälsen visar det sig sedan! Räven blöder ganska bra men lyckas ta sig till ett gryt ca 400 m bort förstår jag av morgonens spårning. Grythund in men räven kommer inte ut. Död eller bara svår att få ut? Det får jag nog aldrig veta. Hunden hade aldrig någon kamp nere i grytet iallafall. Bättre lycka nästa gång får vi tro. Skitjakt på er
Publicerat Januari 24, 201016 yr Jag har åtlat nu hela sesongen och först i fredas var det rävstår på åten Etfersom jag inte har sett rävspår så har jag inte heller börjat på min vak kojja så jag får vell sitta på min ryggsäck non dag i veckan och frysa Vad kan det komma sig att det skulle dröjja 4 månader innan dom hitta det och helt plöttsligt är det masser med rävspår på åten??Vad tror ni
Publicerat Januari 27, 201016 yr Författare Grattis till rävarna alla! Idag har man kommit hem och ikväll ska jag äntligen sätta mig och vaka på räv bara det är tillräckligt ljust. Just nu är det snöstorm som fram till kvällen kunde ge 20-30 cm nysnö! Åteln har varit nedtrampad av räv under några veckor .. Typiskt att precis snön skulle komma nu då det äntligen går att vaka. Sist blev det precis likadant, då kom d mycke snö sedan blev d smällkallt och ingen räv besökte åteln på någon vecka. Återstår att se ikväll om räven har för korta ben för att ta sig fram till åtelplatsen, isåfall får man väll vara snäll och skotta åt dom imorgon då
Publicerat Januari 29, 201016 yr Nyss hemkommen från 2 timmar på åteln. kl 21.30 kom en räv upp ur ett dike från höger ca 100m bort. Jag satt givetvis och hade bössan skjutklar rakt fram där vi har en liten traktorväg som går mot åteln, var 100% på att om räven skulle komma så var det på den då det är ca 30 cm mindre snö där än ute på åkern. Försökte flytta bössan bland all is och snö som satt fast i tornet men det tog ca 2 sek sen la räven benen på ryggen, och där missade man den chansen. Surt som fan men spännande blev det för ett ögonblick, hade ca -15 hoppas det blir lite mildare snart så man pallar med längre pass.
Publicerat Januari 29, 201016 yr Jag tycker rävarna rör på sig på tok för lite. Jag vill gärna skylla på snön. Det är nämligen en halv meter snö här på gärdena och inte ens hararna ger sig ut på de öppna fälten. Hur har ni andra det ?
Publicerat Januari 30, 201016 yr Likadant här, snöat i två dygn nu även om flingorna nu på slutet blivit rätt små så det känns som att de inte bygger djup lika hårt längre. Men det är så jävla ledsamt, de verkar inte röra sig ett skvatt.. Mvh!
Publicerat Januari 30, 201016 yr Författare Så är det här med. Hade mycke besök på åteln tills i onsdas då d rasa ner mer snö. Ser dom springer mkt i skogen alldeles bredvid men vågar inte ut till åteln .. + att det har blivit kallt igen, - 29. Men jag har ju gjort upp spår åt dem men det verkar som att dom fattar att jag tänker sitta och vaka =P det är så drygt för jag kunde inte vaka just nånting förra månaden heller.
Publicerat Januari 30, 201016 yr Ser oxå rävarna i skogskanten här. Funderar på att köra upp rådjuret som ligger på min åtel i skogen. Sprätta ut lite vom där de går och sen släpa rådjuret tillbaks till min åtel. (har faktiskt provat den varianten förr med framgång då det vart trögt på åteln.) Nästa sak är väll att köra med traktorn i snön så de får vägar att löpa på, men å andra sidan så syns de väll inte då pg av snödjupet. Tredje saken är väll att få tummen ur röven och göra nått av ovanstående.!
Publicerat Januari 30, 201016 yr Ser oxå rävarna i skogskanten här.Funderar på att köra upp rådjuret som ligger på min åtel i skogen. Sprätta ut lite vom där de går och sen släpa rådjuret tillbaks till min åtel. (har faktiskt provat den varianten förr med framgång då det vart trögt på åteln.) Nästa sak är väll att köra med traktorn i snön så de får vägar att löpa på, men å andra sidan så syns de väll inte då pg av snödjupet. Tredje saken är väll att få tummen ur röven och göra nått av ovanstående.! ska du ploga snön så lägg spåret imot dej så du ser ner i själva spåret från skjutplatsen sen dra du rådjuret i spåret är dom minsta intresserade så kommer det bli rena E 18 i spåret
Publicerat Januari 31, 201016 yr samma här, helt dött med rävspår ute i de öppna landskapen, dom håller sig i skogen =/
Publicerat Januari 31, 201016 yr Tror nog snarare att fullmånen styr räven lite mer. Givetvis går det att peta ner dem med lite tålamod. En grann dubble i natt Om bara snöandet kunde avta lite så lär frugan sova ensam i natt igen. Käns just nu klart hetast vid skymningen och runt 01:00. SL2:an med en zeiss "classic" belyst punkt! mange tack! För tipsen.
Publicerat Januari 31, 201016 yr Tror nog snarare att fullmånen styr räven lite mer. Hur då ? Äta bör man annars d¤r man. Frågan är bara den, vart räven äter nu ? Kanske djupa skogarna är fulla av döda/svaga rådjur osv.? I en 50cm snö orkar inte jag pulsa omkring och leta spår. Inte heller mitt småvilt som i princip bor på min matplats ! När inte månen lyser har jag annars en 120W gårdsarmatur som lyser. Skulle jag få gissa så tror jag nu när parningen börjar så är vägar heta tips när det är så pass mkt lös snö i markerna. Hade en räv på åteln i natt efter jag va där men det finns fler rävar vart va de ? Lite skare vore bra för rävjakten med döden för rådjuren tyvärr. Jag glömde nämna, det snöar mer nu
Publicerat Februari 1, 201016 yr Här har det ockso varit dåligt med räv på åteln, enbart möss i mängder av spåren och dömma. Men däremot så har jag under helgens rådjursjakt hittat en plogad fin väg och en sjö som båda är fulla av rävspår så ska börja sitta där på nätterna och vaka så får vi se om det blir något. Körde upp ett spår från den vägen fram till fällan med skotern också så får se om dom går in där.
Publicerat Februari 1, 201016 yr Tror mycket väl att rävarna går i någonslags matmässig dvala.. de är otrygga i djupsnön så de ligger på eller i gryten och rör sig inte en meter i onödan. Har någont diffust minne om att Lindroth surrade om räv som legat och tjurat i 7 dygn eller något innan den lämnade tryggheten för att söka mat. Mvh!
Publicerat Februari 1, 201016 yr Hej Ang inget besök på åtlarna. Kan det vara så att tikarna börja löpa nu eller?? Då tro jag att de inte gå på åtlarna för då har de annat och tänkar på
Publicerat Februari 1, 201016 yr Har inga teorier alls om rävarnas matbeteende. Har inte vakat räv innan denna säsong utan är än så länge glad amatör. En sak är säker att det är grymt listiga djur och svåra som attan att få korn på. Har suttit i en vakkoja säkert sju gånger i vinter och haft ett bomskott och ett par halvlägen som aldrig gick längre än att sikta. Natten till söndagen dock sköt jag min absolut första räv. En hanne på ca 7 pannor som numer jagar hare och rådjur i något annat universum. Grymt spännande jaktform som jag definitivt kommer att fortsätta med. Ska under våren förhoppningsvis ha råd att uppgradera min optik så att det funkar lite bättre när snön försvinner. Mvh. Fitzo
Publicerat Februari 1, 201016 yr Har inga teorier alls om rävarnas matbeteende. Har inte vakat räv innan denna säsong utan är än så länge glad amatör. En sak är säker att det är grymt listiga djur och svåra som attan att få korn på. Har suttit i en vakkoja säkert sju gånger i vinter och haft ett bomskott och ett par halvlägen som aldrig gick längre än att sikta. Natten till söndagen dock sköt jag min absolut första räv. En hanne på ca 7 pannor som numer jagar hare och rådjur i något annat universum. Grymt spännande jaktform som jag definitivt kommer att fortsätta med. Ska under våren förhoppningsvis ha råd att uppgradera min optik så att det funkar lite bättre när snön försvinner. Mvh. Fitzo Grattis till första vakräven då ! Vad har du för optik i dag då?
Publicerat Februari 1, 201016 yr Grattis till första vakräven då ! Vad har du för optik i dag då? Tack så mycket. Det kändes som om det var på tiden. Fitzo-Rävarna 1-7 Själv har jag en Leupold VX II 3-9x40. Funkar jättebra dagtid och om det är snö och stjärnklart. I lördagsnatt använde jag dock polarens rigg och på den sitter en Zeiss (tror den är 3-12x56) Varipoint som känns lite bättre anpassad till denna jaktform än min glugg. Mvh. Fitzo
Publicerat Februari 1, 201016 yr Själv har jag en Leupold VX II 3-9x40. I lördagsnatt använde jag dock polarens rigg och på den sitter en Zeiss (tror den är 3-12x56) Varipoint som känns lite bättre anpassad till denna jaktform än min glugg.Mvh. Fitzo Ja, Leupolds riktmedel är inte så roliga i mörker. Men hur upplevde du den optiska skillnaden? Inget ljug nu utan bara som du upplevde den emot din Leupold. Jag är bara lite nyfiken. /Mvh.