Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppfågeljakten -09/10

Featured Replies

Publicerat

Jaha då har man kollat in vädret inför helgens sista toppjakt... :excl: enligt YR.no så ska det bli ordentligt med snö lördag och söndag samt kallt på fredag. Detta innebär väl att det blir svårt med sikten, tungåkt och troligtvis lite med fågel. Vilka erfarenheter har ni med toppjakt vid ymnigt snöfall?

• Svar 196
  • Visningar 36,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jaha då har man kollat in vädret inför helgens sista toppjakt... B) enligt YR.no så ska det bli ordentligt med snö lördag och söndag samt kallt på fredag. Detta innebär väl att det blir svårt med sikten, tungåkt och troligtvis lite med fågel. Vilka erfarenheter har ni med toppjakt vid ymnigt snöfall?

Ja vad gäller orre så kan det bara var positivt med snöfall och även vind har jag märkt. De har då för mig suttit betydligt tryggare än vid klart väder. Å andra sidan kan det vid surväder vara svårare att hitta dem, samt att iaf jag tappar lite av känslan med själva toppjakten om det inte är härligt väder. ToppTjäder i snöväder och vind....bara att glömma enligt mig iaf. OCh jag antar att det är tjäder du helst är ute efter??..... :D:D

Publicerat

enligt mig är snöfall inget som hindrar toppjakten bara det inte är för mycket har skjutit mycket i snö. dock blåst är ingen hit för tjäder.

Publicerat

Visst går det att jaga i snöfall men gårdagens snöstorm gjorde att jag tog en kojdag med gott samvete :lol:

Tyvärr gav gårdagens snö ett extremt dåligt före idag finns fortfarande inget bärlager i snön och det som kom igår var finkornig kompakt snö ovanpå den tidigare lösa snön gjorde föret extremt tungt idag tror inte jag testat värre före ;)

Det kommer att beställas extrema Östergrenare när jag kommer hem tror att dessa kunde vara skillnaden mellan fjasko och succé idag. Det krävdes riktiga kämpa insatser för att få några fåglar idag och höftböjarna kommer garanterat att kännas imorgon då man gått och sparkat upp spetsarna hela dagen idag.

Äntligen en prost som jag först fick stöta ur snön hade jag varit mera på alerten skulle % legat på över 100 för en av dem flög i famnen på mig men var för trött för att reagera snabbt nog med staven :lol:

Dessa har man inte fyllt säcken med denna vinter

post-857-1264703037_thumb.jpg

Resultatet av två dagar jakt av mig och en kamrat får väl betecknas som godkänt då man lyckats både sämre och bättre

men skyttet är fortfarande felfritt det känns bra ;)

post-857-1264703367_thumb.jpg

Resterande dagars jakt kommer att bli tuffa är svårt att samla en mil under skidorna i det före som nu råder annars brukar jag klara runt 3 vid normalt före nu för tiden när jag var tränad var det inte ovanligt att passera 4 men det gör jag allt mera sällan nu :P

Publicerat

Nu åker jag på 3 dagars jakt, jag har precis fixat min tjäderpaj som jag ska äta i 2 dagar. Skitjakt på er alla.

Publicerat
Nu åker jag på 3 dagars jakt, jag har precis fixat min tjäderpaj som jag ska äta i 2 dagar. Skitjakt på er alla.

Hör av mig för en lägesrapport om jag kommer upp i helgen.

Allt hänger på hur frun mår :D

Om jag inte kommer måste du spara några tuppar till i höst, så vi har något att jaga då. ;)

Publicerat

Tung dag idag började med att någon h-vete halkade snett i ryggen på morgonen då jag tog på mig skorna :lol:

Sedan plöjde jag och kompisen tillsammans idag för att turas om att spåra lite bättre före där vi var idag men ändå riktigt dåligt. Såg en tupp på hela dagen och den fick vi inte skjuta på så det blev en tom dag men bra motion och lite härdande kyla då termometern visad -31 då vi lämnade bilen på morgonen och jag dessutom glömt snusdosan hemma gjorde det prövningen lite hårdare :D

Ide´torka vart man ska jaga imorgon känns lite uppgivet då man inte kommer så långt måste man välja något mera vägnära område :huh: Snart är fågeljakten slut då ska jag inrikta mig på att göra livet surt för mårdarna hemmavid istället så man får ett gott samvete att skjuta fågel till hösten igen ska nog köpa en ny valp i vår så ser fram emot hösten lite extra mycket om det nu går att göra det :D

Publicerat

Hade lite dåligt samvete för gårdagen då jag gav upp Kl 15 då det var kallt som fan och snusdosan låg i stugan :lol: Så idag la jag upp en rutt som var ända in i kaklet var till bilen Kl. 17 men sabbade statistiken på en orre idag det var bara 100 meter men betande i ett björkbestånd gjorde att det gick åt skogen fast den lämnade några ryggdun under trädet så det vara inte många mm. bort men som sagt ett avlossat skott utan byte i säcken= bom punkt slut :(

Sent på eftermiddagen stöttes en tupp ur snön och slog fast 300 meter på andra sidan ett hygge jag vågade mig ut 100 meter på hygget och sänkte tuppen därifrån B)

post-857-1264873690_thumb.jpg

Sedan stötte vi ännu en tupp ur snön rätt häftigt att se dem lätta ur ett snömoln 7-8meter framför skidorna, denna flög längre och vi stötte den först en gång och den slog igen på andra sidan en sjö medan vi avancerade kom en till tupp och träade med den och vi åkte in i skogen för att komma i håll men tupparna var borta då vi tittade fram på 200 meter och jag hade sett en örn svepa förbi så det var inte direkt oväntat -_-

Hittade dem 6-700 meter bort och då var det 3 tuppar lånade ut br;en till kompisen 200 meter från tuppen med kikaren inställd och klar och varnade för 250grams trycke för att göra lång historia kort slutade det med en svordom och flygande tuppar då det small innan det var tänkt ;)

Hade tänkt avsluta jakten idag men nu har vi fina spår dit det finns minst 3 tuppar känns dumt att lämna det så det blir jakt även imorgon och ryggskottet är som bortblåst efter 8timmar skidåkning det är rena friskvården detta har jag alltid sagt :P

Vädret var -22 snöflir och snålblåst hoppas det blir bättre imorgon <_< men fan vad svett man kan få fram även i kyla :o så nu eldas det för varmvatten till tvagning och en virre och pilsner har slunkit ner kanske dax att äta snart så man inte blir svamlig ;)

Publicerat

Grattis Lars till tuppen och ett stycke konditions träning.

Men vilka fina marker du jagar på, måste vara en dröm för en finnspets att hitta fågel på ( Bakgrunden på bilden )

:D;)

Publicerat
Grattis Lars till tuppen och ett stycke konditions träning.

Men vilka fina marker du jagar på, måste vara en dröm för en finnspets att hitta fågel på ( Bakgrunden på bilden )

:D:D

Thihi dax för grundkursen i trädskällar jakt hör jag :D

Allt som behövs är ETT träd EN finnspets EN fågel ETT gevär EN skytt resten förstår du kanske B)

Nä allvarligt jagar inte toppfågel speciellt ofta på markerna jag skördar med finnen och marker finns det hur mycket som helst vet du väl din byfåne ;)

Publicerat

Ja denna säsong har gått mig förbi totalt.

1 tur till fots då snön just lagt sig o imorgon ska de åtm bli en rejäl skidtur.

Ryggan packad, byssen inskjuten, o fikat klart!

Nu e de bara vädrets makter som ska få min kvällsbön.

Publicerat

Grattis till en bättre toppjaktssäsong än dom flesta Lars!

Tack för dagarna i stugan, mer jakt än så blev det inte för mig i år. Men jag har ju så att jag kan äta ordentligt iallafall! Ska bli kul att äta tjäder, det är inte ofta för min del.. :blush: Uppköparn får det mesta. Eller vänner. Men nu ska det bli ändring på det!

Har just lagt en orre på gravning efter Jimbolos recept, ska bli spännande!

Jag vet var ni var igår... Fick ett samtal där jag fick veta att er bil siktats på en speciell plats. Men tydligen hittade ni inte dom 15 tupparna som var där dagen innan... :ph34r: Jag har lika bra koll som Sherlock... ;)

Publicerat

Jaha då var det slut för denna säsong B)

En rätt tung vinter utan riktigt bra före någon gång och rätt tunt med fågel men det är väl att klassa som ett normalt år.

Det återfann inga tjädrar trots att dem lämnades i ett litet område igår gissar att dem låg under snön för det söktes frenetiskt. Även orrarna låg i snön men denna gjorde misstaget att toppa inom räckhåll för br;en :wacko:

post-857-1264961730_thumb.jpg

JakobJ:

Varsågod för dagarna i stugan du är alltid välkommen och skoj att du börjar hitta tillbaka till jakten för det finns ett genuint intresse där i botten tror jag. Nä någon flock på 15 såg vi inte och kan nog inte ha varit på riktigt samma ställe för trots snöstormen borde jag hittat några spår :D

Ok Sherlock bil modell och färg på den vi hade denna gång innan jag tillåter dig ta det namnet :D

Publicerat

Imorse bar de av kl.06.30

Väl framme fick ja skotta mig en parkeringsficka.

Tack o lov att snön e så lös, vilket jag nog inte skulle tänkt.

Gjorde iordning jyckar o mig själv på med skidor o ut i vinterlandskapet.

10 steg med snö mellan midja o knä trots skidor gjorde mig ngt avslagen i jaktivern.

Mina 50cm hundar klev tillbaks ut på vägen o mer eller mindre vägra.

De hade ingen bottenkontakt.

Hur som haver tänkte jag att om vi bara kom förbi sjön så kanske de skulle bli mindre snödjup.

INTE, men dock hittade vi ett gammalt skoterspår o där va de nog bara 3-4dm puder så de gick lätt att åka.

Hundarna blev genast gladare o även jag som bara 3m tidigare tänkt vända hem.

Men nu bar de iväg 7km raka spåret.

Hade en hel del uppflog av Järpe längs vägen.

Hade nog haft ett dussin i säcken om de varit lovligt byte.

Men nu ble de finfina tillfällen att öva lugn i flog.

Väl framme vid första myren e de tomt, andra med, tredje remsan krävde en hel del stånkande för att kuna ta sig fram öht.

Jyckarna kastade sig ner i spåret o bara vägrade hänga på trots att jag var den som spårade.

Så tillbaks till skoterspåret som ledde oss ner till sjön där de brukar hetta till.

Spanade av de vanliga tillhållen i de strandnära träden men inte ett fjun.

O då jag står där o kikar ser ja nå skumt nå hundra meter ut på sjön.

Efter en närmre koll i kikaren ser jag att det är 4st orrtuppshuvud som sticker upp ur snön.

En visar hela halsen då man ser att de grovnar nertill.

Sätter hundarna på plats o tar av mig skidorna för att smyga upp bak en kulle där jag tänkt inta skjutställning.

Slurp, sa de vid första steget o kängor fulla av isvatten var ett faktum men vem bryrs sig om de med fågel i sikte.

Då ja ser fågeln i byssen inser jag att hållet är lååångt, nästan för långt pga av vind.

Tankarna börjar snurra.

Ska ja ta en närmre som bara visar huvudet eller den som visa hela halsen.

Väljer att ta en chans på den som visar upp mest att sikta på.

Mäter med mildotten men då ja inte vet nå mått var de just då ointressant.

Att jag chansa på att skjuta var för att om de skulle bli bom skulle de bli ordentligt samt att de skulle sätta av med go fart till platser där de skulle vara mer lättskjutna (tänkte ja).

Sen går allt snabbt.

I min hyperkoncentration ser jag de duna till runt fågeln innan ja ens hör poffet från byssen.

Tittar upp snabbt o ser 4 orrtuppar flyga över mig.

Kollar in skottplatsen igen o där ligger massor med fjäder men nå fågel syns inte därifrån jag ligger.

Tillbaks genom vattenblasket o nytt isvatten i kängorna samt torvande skidor.

Efter lite om o men var vi på väg.

Då lyfter det en eftersläntare inom hagel håll o en till o en till o 10till o 10 till.

Sammanlagt låg de kvar 30st orrar + en döing B):)

post-399-1264965141_thumb.jpg

Men varförmitt på en sjö??? :D

Tror att dämparen gjorde att de inte skrämdes.

Förmodlingen dunsprutet från den skjutna orrtuppen.

Men nu var ju inte de här nå TOPPfågel :D

Gick tillbaks i flygriktning men kunde icke hitta en enda tupp till.

Forcerade en tät ungskog i uppförsbacke för att komma åt ett större hygge där de alltid brukar sitta fågel.

Tänkte att de förmodligen genat dit.

Men icke.

Stötte upp tre orrhönor som spruta upp 1m framför skidorna.

Adrenalinet steg raskt o gav lite extra energi :D

Men allt slit förgäves o nu var krafterna helt slut.

Tog en fika i solen som lös men uteblev med värme men de fixa ja me kaffe o nå köttbullemackor.

Visade sig att det låg 75cm lösnö på vägen ja tänkt mig tillbaks o hetmyrarna orkade ja inte plumsa fram till.

Så de ble bakspår hem o endast ett knippe järpar vinkade oss farväl.

Ännu en oförglömmlig dag på Dianas stigar som bjudit på mångfacetterat väder o roliga upplevelser utöver det vanliga.

Nu har även unghunden blivit lite jakttaggad av alla snösprutande orrtuppar!!

Publicerat
Jaha då var det slut för denna säsong :lol:

En rätt tung vinter utan riktigt bra före någon gång och rätt tunt med fågel men det är väl att klassa som ett normalt år.

Det återfann inga tjädrar trots att dem lämnades i ett litet område igår gissar att dem låg under snön för det söktes frenetiskt. Även orrarna låg i snön men denna gjorde misstaget att toppa inom räckhåll för br;en :wub:

post-857-1264961730_thumb.jpg

JakobJ:

Varsågod för dagarna i stugan du är alltid välkommen och skoj att du börjar hitta tillbaka till jakten för det finns ett genuint intresse där i botten tror jag. Nä någon flock på 15 såg vi inte och kan nog inte ha varit på riktigt samma ställe för trots snöstormen borde jag hittat några spår :rolleyes:

Ok Sherlock bil modell och färg på den vi hade denna gång innan jag tillåter dig ta det namnet :blush:

Hmm. Det blir svårt med det för det är andrahandsuppgifter. Men jag kan väl säga som så att det var nära en liten älv och ytterligare en bit efter vägen från där vi parkerade den dagen jag var med. Godkänns det? :wub:

Publicerat
Hmm. Det blir svårt med det för det är andrahandsuppgifter. Men jag kan väl säga som så att det var nära en liten älv och ytterligare en bit efter vägen från där vi parkerade den dagen jag var med. Godkänns det? :blush:

Nix vi var inte åt det hållet denna gång ;)

Men intressant för kommande vintrar jag slår en pling någon dag

Publicerat
Nix vi var inte åt det hållet denna gång :blush:

Men intressant för kommande vintrar jag slår en pling någon dag

Ok. Bara att ringa!

Publicerat

då var det över då, resultatet i helgen vart en räv som jag snodde av en kungsörn, sen så sista dagen i snöstormen så lyckades jag peta ner tuppen som lurat mej hela vintern, kändes skönt!

post-2554-1265005025_thumb.jpg

post-2554-1265005055_thumb.jpg

Publicerat

Bara att gratta sonen till en dubbel premiär: första viltet för nya vapnet och första räven. Att han fick nypa sin tjäder som gäckat honom är bara att grattulera till.

Själv har jag avslutat den sämsta jakthöst/vinter på mången år. Troligtvis den sämsta toppjakten någonsin. Få dagar med förskräckligt före, det var ca 110 cm puderstö på många platser. Sedan var orken inte den bästa då jag är förskylld.

Då är det bara att hoppas på ripjakten i stället.

Publicerat
då var det över då, resultatet i helgen vart en räv som jag snodde av en kungsörn, sen så sista dagen i snöstormen så lyckades jag peta ner tuppen som lurat mej hela vintern, kändes skönt!

Grattis :wacko:

Saknar den kampen du nämner med en speciell individ då jag jagar som en luffare och åker mest runt på nya ställen hela tiden, men det är en tjusning även i det när man suttit och klurat med kartor och eniro för att sedan finna att det är ett fint område i verkligheten och som håller tuppar lite nybyggar glädje över det hela.

Publicerat
Grattis :(

Saknar den kampen du nämner med en speciell individ då jag jagar som en luffare och åker mest runt på nya ställen hela tiden, men det är en tjusning även i det när man suttit och klurat med kartor och eniro för att sedan finna att det är ett fint område i verkligheten och som håller tuppar lite nybyggar glädje över det hela.

joo, det är riktigt kul faktist, sen att dom håller till på nästan precis samma ställe fast man stöter dom flera gånger i rad är ganska häftigt. och sen när kan har överlistat mej 5-6 dagar så kändes det extra skönt när jag såg att han tippa:) men när man tittar på dina bilder så blir man riktigt avis, tänk vilken dröm att få jaga på sådana marker;)

Publicerat

Hej

Min sista dag på toppjakten gick jag tomt. Inte en enda fågelobservation förutom en vitryggig hackspett som funnits på samma område hela hösten och vintern. När vi kom till området vi skulle jaga på var det 25 grader kallt men fint som bara den med all snö. Lägger in ett par bilder från morgonen.

Man hoppas att sommaren går fort :) så att man for fortsätta att utforska området där jag hållt hus i höst och vinter, det är första säsongen för mej på den aktuella marken.

Mvh Jocke

post-1757-1265142128_thumb.jpg

post-1757-1265142145_thumb.jpg

post-1757-1265142666_thumb.jpg

post-1757-1265142683_thumb.jpg