Publicerat Januari 11, 201016 yr Grattis!! + att orrarna är kvar bra gjort! Tack Johan! Jag ska ut i morgon igen till samma ställe, och då hoppas jag att jag hittar igen orrarna. Mvh Jocke
Publicerat Januari 11, 201016 yr Premiär på topp fågel i dag jag och en kompis skulle fresta tupparna Kannon före och bra väder så det såg bra ut På första hygget är det tomt så det var bara att köra på och när jag kommer ut på nästa så får jag syn på en orr tupp smyger runt en kulle för att få skydd så jag kan komma närmare kikar åt vänster och fryser i steget upp med kikaren en tjäder så det var bara att backa och lete sig närmare . Kliver av skidorna och smyger fram ser en tupp på 200 m men det är inte den jag såg från början så jag kollar mer till höger och där sittar han smyger ner mig på en myr stack får kanon stöd uppskattar hållet till 150 m håller lite högt i fågeln och kramar av tryckaren och den rammlar ner ur tallen den andra tuppen dra i väg mor kompisen till går väl en minut sen smäller det tre skott ringer upp han och kollar hur det gick hör direkt att han lät nöjd så det gick vägen . Hoppar på skidorna och letar mig mot tallen som han satt i kommer fram och där ligger han men då får han liv i gen och kommer på rätt köl och flyger i väg och jag bara står och gapar som en fågel holk letar i en timme men inge blod inge spår så det var bara att ge upp fan vad surt . Men det blir nya tag på onsdag // Jörgen
Publicerat Januari 12, 201016 yr Det där var bizarrt Låg några fjädrar där som såg ut att komma från ryggen så det blev nog en strykare bara men det kommer fler chanser och då jäv....
Publicerat Januari 13, 201016 yr Funderar på att åka någonstans för att jag toppfågel i helgen, men vet inte riktigt vart någonstans Har haft en sisådär toppjaktsäsong med drygt ett dussin eller så fällda orrar. Har sett ett par tjädrar men inte haft ett försvarligt skottläge. Brukar jaga vid kusten söder om Skellefteå och på ett område ett antal mil uppefter Byskeälven. Tyvärr blev väl den del av min ledighet, som var tänkt till toppjakt mer eller mindre bortfrusen, med endast kortare perioder av fågel som satt i topp. Sitter här och funderar över att åter igen besöka statens marker runt Sorsele, har varit där minst en helg per år under de senaste 5 åren. Men, i fjol (och året före) var tillgången på fågel mager (missförstå mig rätt, jag behöver inte få skjuta en massa fågel, men det vore kul att åtminstone få se några), så nu funderar jag lite över alternativen. I princip kan jag tänka mig köra till allt från Åsele i söder till Jokkmokk i norr. Någon som har något förslag? Problemet är väl att det behövs lite mer detaljerad beskrivning av möjliga jaktmarker, eftersom jag bara har en helg och inte gärna spenderar hela den helgen bara för att hitta en biotop med goda förutsättningar. Fick ett förslag på en allmänning, men när jag tittade närmare på förslaget så visade det sig vara närmare 50.000ha, varför jag var lika ställd som innan. Jag har full förståelse om ni inte vill lämna ut uppgifter om lämpliga destinationer, men vore likväl tacksam för förslag.
Publicerat Januari 14, 201016 yr Två tuppar idag. Läs mer här: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11277&st=120
Publicerat Januari 14, 201016 yr Två tuppar idag.Läs mer här: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11277&st=120 Grattis till tupparna! Mvh Jocke
Publicerat Januari 15, 201016 yr Tänkte höra ni som är lite mer insatta. Hur reagerar fåglarna när det är mycket rimfrost i träden? Har runt -15 nu och ska väl vara samma hela helgen ungefär. Men det är otroligt mycket rimfrost i träden, men är osäker hur gärna dom går i topp då? Gör dom det så kan det då inte vara några svårigheter att få syn på dom
Publicerat Januari 15, 201016 yr Tänkte höra ni som är lite mer insatta. Hur reagerar fåglarna när det är mycket rimfrost i träden? Har runt -15 nu och ska väl vara samma hela helgen ungefär. Men det är otroligt mycket rimfrost i träden, men är osäker hur gärna dom går i topp då? Gör dom det så kan det då inte vara några svårigheter att få syn på dom Är inte så insatt men dom reagerar utmärkt (ur ett jaktligt perspektiv) och ja, var väldigt enkelt att se dom idag.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Tänkte höra ni som är lite mer insatta. Hur reagerar fåglarna när det är mycket rimfrost i träden? Har runt -15 nu och ska väl vara samma hela helgen ungefär. Men det är otroligt mycket rimfrost i träden, men är osäker hur gärna dom går i topp då? Gör dom det så kan det då inte vara några svårigheter att få syn på dom Rimfrost och upplega gör det lättare att se fåglarna och även kunna se vart dem varit tidigare då upplegan rasat av topparna dessutom toppar fågeln bättre då det är upplega för att slippa snöras, nackdelen är att orren ogärna betar av kraftigt rimmade björkar så dem kan söka sig till något annat ställe.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Var ut idag. Mycket rimfrost är det i träden. Första timmen såg jag ingenting. Hittade påvägen hem en orrtupp i topp som tog till vingarna när jag fick syn på han. Något senare hittade jag övriga flocken en bit bort. Uppskattningsvis mellan 30 och 50 fåglar, tuppar och hönor. Tog mig in närmare och hittade en ensammen fågel i en björk, la mig och tog sikte. Då släpper hönan som det var rakt ner och försvinner. Övriga flocken är spårlöst borta trotts att jag inte hört att dom dragit iväg. Tar mig lite närmare och inser när första lyfter 10 meter framför mig ur snön vad som hänt. Alla har hunnit försvinna ner, och där står jag med 222:an helt hjälplös. Smyger försiktigt mot dom i hopp om att stöta upp någon i träden, men en efter en tar dom till vingarna och flyger utom synhåll. Åker tillbaka imorgon igen och då har jag haglet redo Känndes lite surt att när man äntligen hittat igen dom så ser jag dom bara ca 5 minuter, innan dom betat färdigt och tar till legan igen. Men men ny tag imorrn!
Publicerat Januari 18, 201016 yr Det har inte varit samma drag i denna tråd som tidigare år och själv har jag varit väldigt dålig att skriva. Nu går jakten mot sitt slut och den sedvanliga paniken infinner sig, så jag är nu ledig resten av månaden för att jaga Åker iväg i kväll på obestämd tid men tror att det blir att åka hem över helgen för att vila upp sig och vara lite social, sedan blir nästa sväng månaden ut här ska det spurtas ända in i kaklet
Publicerat Januari 18, 201016 yr Det har inte varit samma drag i denna tråd som tidigare år och själv har jag varit väldigt dålig att skriva.Nu går jakten mot sitt slut och den sedvanliga paniken infinner sig, så jag är nu ledig resten av månaden för att jaga Åker iväg i kväll på obestämd tid men tror att det blir att åka hem över helgen för att vila upp sig och vara lite social, sedan blir nästa sväng månaden ut här ska det spurtas ända in i kaklet härligt, men bli avis, vill också ut men sitter och väntar på att nya bössan ska anlända !
Publicerat Januari 18, 201016 yr Toppjakten ja..... Har varit ut en del sista tiden, men bytet har varit skralt. Sett hyffsat med orre, men inte en tjäder ännu. Tjädern sitter inte som tjädertuppar brukar sitta enligt regelboken på vintern, utan i den tätaste av de tätaste tallskogar och ungskogar på mina marker, enligt alla spår som avslöjar detta. Varför ? ? ? ? Nya tag till helgen igen, för inte kan man bli utan en topptjäder i vinter
Publicerat Januari 18, 201016 yr Författare Toppjakten ja.....Har varit ut en del sista tiden, men bytet har varit skralt. Sett hyffsat med orre, men inte en tjäder ännu. Tjädern sitter inte som tjädertuppar brukar sitta enligt regelboken på vintern, utan i den tätaste av de tätaste tallskogar och ungskogar på mina marker, enligt alla spår som avslöjar detta. Varför ? ? ? ? Nya tag till helgen igen, för inte kan man bli utan en topptjäder i vinter var med om samma fenomen förra året att dom höll till i planteringar, tydligen fanns det fågel där i vinter åxå.. men dom har väl bra med mat och skydd... enda va ja hört..ingen aning om det stämmer, men om det varit väderomslag och blivit mycket is på barren så flyttar om och söker föda annanstans.. dom for i sig för mycket vätska å kan frysa ihjäl... Bara vad ja hört som sagt. tips när dom är trångt till. en gubbe håller kanten av planteringen den andra forcerar. ut kommer dom! men man har ju som inte den bilden framför sig när de gäller toppjakten..att dom är i plantering och dylikt..tråkit när de är så...
Publicerat Januari 19, 201016 yr En tjädertupp idag. Läs mer här: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11277&st=120
Publicerat Januari 19, 201016 yr En tjädertupp idag.Läs mer här: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11277&st=120 Va kul!! grattis!! Har vart ute själv och jagat men gått tomhänt hem, sett hyfsat med fågel både orrar och tjädrar. Blev en mycket lång och slitsam vandring över två bergknallar med kringliggande stora hyggen för att komma i håll på två tjädrar. Men när jag kom fram hittade jag inte igen dom Men Va fan det ska inte gå lätt varje gång Vet ju var dom håller till så nästa gång lägger jag om smygrutten lite. Mvh Jocke
Publicerat Januari 19, 201016 yr Har jagat tre dar nu och har sett skapligt med orre, dock inte fått med nån hem. Sköt på en igår som jag aldrig hittade igen endast ett dun Såg den flyga rätt upp, sen ett varv till höger för att senare dala ner bakom den mindre träddungen som den satt i. Tänkte att det såg ut att ha tagit lite lågt med tanke på beteendet, men såg ju vart den bör ha gått ner. Snopen blev jag då jag aldrig hittade igen den, fram och tillbaka 2timmar över myren som var därbakom dungen.. Men idag vände turen och jag lyckades skjuta min första tjäder , 4,2kg vägde den. Har funderingar på om den ska hängas eller inte, orrarna har jag inte hängt och det har funkat bra?!
Publicerat Januari 20, 201016 yr Författare Har jagat tre dar nu och har sett skapligt med orre, dock inte fått med nån hem. Sköt på en igår som jag aldrig hittade igen endast ett dun Såg den flyga rätt upp, sen ett varv till höger för att senare dala ner bakom den mindre träddungen som den satt i. Tänkte att det såg ut att ha tagit lite lågt med tanke på beteendet, men såg ju vart den bör ha gått ner.Snopen blev jag då jag aldrig hittade igen den, fram och tillbaka 2timmar över myren som var därbakom dungen.. Men idag vände turen och jag lyckades skjuta min första tjäder , 4,2kg vägde den. Har funderingar på om den ska hängas eller inte, orrarna har jag inte hängt och det har funkat bra?! Stort Grattis till första tjädern!!!
Publicerat Januari 20, 201016 yr Grattis alla, tveklöst en jaktform med naturupplevelser. Själv ska jag ut i helgen
Publicerat Januari 20, 201016 yr Är lite ny på det här med toppfågeljakt. Var ute förra året utan att se en endaste fågel. I år hade jag turen att få se två tjädrar som jag fick ta med mig hem. Första fällda tjädrarna så nu är man lite hooked på toppfågelsjakt. -- Bössan på bilden är en Anschutz .22 Hornet
Publicerat Januari 20, 201016 yr Är lite ny på det här med toppfågeljakt. Var ute förra året utan att se en endaste fågel. I år hade jag turen att få se två tjädrar som jag fick ta med mig hem. Första fällda tjädrarna så nu är man lite hooked på toppfågelsjakt. -- Bössan på bilden är en Anschutz .22 Hornet Grattis! Toppfågeljakten är lite som en sjukdom man aldrig blir av med......På gott och ont.
Publicerat Januari 21, 201016 yr Jaha vänner, sista jakthelgen för oss jägare av orre och tjäder närmar sig med stormsteg. Hur går era planeringar, vart tar ni vägen, har ni fått just den där fågeln som ni vill ha innan februari månad? För min del blir det en 3dagars jakt med boende på området och just den där fågeln, är en tjäder som inte fått följa med hem...men kanske, kanske...