Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppfågeljakten -09/10

Featured Replies

Publicerat

Grattis Seger, jag såg en Orrtup och en Tjädertupp men...skarpt...så de tog till vingarna innan jag ens fått upp 243:an. ;)

• Svar 196
  • Visningar 36,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Jodå Lars, kolla in bilderna och njut av vintern :angry:

Idag lämnade jag kusten och åkte 15 mil rakt in i landet för att möta snön och förhoppningsvis en massa toppfågel.

40 cm snö, upplega i träden, perfekt skidföre, tyst skidföre, lätt snöfall, men uselt med fågel :angry:

Efter många km ser jag en orrtupp som fick följa med hem, det var allt jag såg.

Men det var en helt underbar dag, härligt med riktig vinter och en skön naturupplevelse.

Tja! var d mot Nattis? tänkte kanske dra dit på mellandagarna! Blir tornedalen på julledigheten och där finns d väl 20cm iaf just nu..

Grattis alla skyttar till fina byten!

Publicerat

Någon som vet hur snöläget ser ut i Jämtlands län? Åker upp dit på fredag för att skjuta toppfågel och räv

Publicerat

Var ut en sväng idag. Fick avstå skott på 2 orrar pga bebyggelse i skotthåll så det var lite surt men fick tröst när man fick peta ner en tjäder. 4570 gram enligt vågen <_<

post-76-1260881784_thumb.jpg

Publicerat
Var ut en sväng idag. Fick avstå skott på 2 orrar pga bebyggelse i skotthåll så det var lite surt men fick tröst när man fick peta ner en tjäder. 4570 gram enligt vågen <_<

post-76-1260881784_thumb.jpg

Grattis till en fin tjäder :blush:

skulle själv ha vart ut i dag men ont i helsen och feber gjorde så jag fick vara hemma i sängen :excl:

Publicerat

Det var väldigt lugnt här i tråden.

Sköt en dubblé på orre idag.

SDC10386.jpg

Ca 60m och 143m

//

Gabbe

Publicerat
Underbara bilder som vanligt seger B)

Visst finns även riktig vinter här i Västerbotten men inte på alla ställen ännu, du borde följa med mig jag skjuter och du fotar vad skulle kunna gå fel :D

Jag är på, det skulle omöjligen gå fel.

Kameraskott eller gevärskott speler inte så stor roll för mig.

På tisdag skall jag ut men bara med kameran, bössan lånar jag ut åt en kille som inte har egen licens ännu pga åldern.

Han skjuter, jag fotar ;)

Grattis Seger, jag såg en Orrtup och en Tjädertupp men...skarpt...så de tog till vingarna innan jag ens fått upp 243:an. :(

Tjädertuppen överlever nog inte julen, för nu har du avslöjat var han finns :o

Tja! var d mot Nattis? tänkte kanske dra dit på mellandagarna! Blir tornedalen på julledigheten och där finns d väl 20cm iaf just nu..

Grattis alla skyttar till fina byten!

Nä, inte på de markerna.

Men ganska nära B)

Grattis Palten och Gubbril till mycket vackra byten.

Publicerat

Själv har jag ställt in all jakt tills ja fått byssen plastbäddad.

Ids inte skjuta in .30-06an då grejerna e här på mån tis.

Sen kommer tomten säkerligen med en RCCdämpare också =)

Sen måste man ju bara jaga hur mkt som helst.

En fundering.

Hur täpper ni hålet i dämparen för att skydda mot snö o.dyl.

Eltejp?

Publicerat
En fundering.

Hur täpper ni hålet i dämparen för att skydda mot snö o.dyl.

Ett Butler Creek flip-up-skydd (alltså ett sådant som ska sitta fram på kikarsikten) i lämplig storlek passade utmärkt på min ljuddämpare. Den bästa lösning jag hittat hittills.

Publicerat

På tisdag skall jag ut men bara med kameran, bössan lånar jag ut åt en kille som inte har egen licens ännu pga åldern.

Han skjuter, jag fotar :D

Tjädertuppen överlever nog inte julen, för nu har du avslöjat var han finns ;)

Nä, inte på de markerna.

Men ganska nära B)

Grattis Palten och Gubbril till mycket vackra byten.

Jag är inte orolig för tjädern, för det var inte riktigt där jag såg den. Man kan ju inte avslöja allt här på forumet. B)

Jag var ut i fredags och fick en orre uppe på berget som jag tippsade dig om i fjol. Det var lite fågel i rörelse.

Jag var även ut i går på grabbens marker där han brukar jaga, det var massor med dimma, vi såg 8 orre och en tjäder som vi skrämde i väg. Men...vilka tjädermarker ;) . Där kan det bara inte gå fel vid rätt väder.

Publicerat

Han skjuter, jag fotar ;)

Du är alltid välkommen att hänga med på jakt och att jag skulle skjuta var bara ett skämt :P

Brukar väl sällan följas då man toppjagar men gör man det skulle jag aldrig få en tanke att skjuta en fågel innan gästen gjort det, fast jag torde väl inte kunna fota lika snygga bilder som dig men, vem vet det kanske bara sitter i prylarna så min bössa din kamera så är allt på topp förutom tupparna som faller som lod från topparna :lol:

Publicerat

minus 22 grader nu, hoppas att de blir lite mildare väder imon när de blir ut och leta lite tjäder :blink:

Publicerat

.

Publicerat

Goddag.

En annan har vart ute i två dagar och tyvärr bara tittat på fågel. Väldigt trevligt men lite för frasigt före tyvärr.

Igår fick jag i alla fall titta på 14 orrar i ett par naturvårdsaspar mitt i en gammal granplantering precis när jag tänkt mig hem så ansmygningen blev lite halvrövig och de flög bortåt, satte sig på nästa ås och log om jag någonsin sett en orre le och jag fick åka hem och julstäda istället.

Idag fick jag bara se en orre och hörde några fler men inte ett skott. Satte mig i bilen och sladdade hemåt men fick stanna bilen 100 m in på grannmarken, där står nordens fetaste tjäderhane mitt i vägen... Och jag säger då det att efter en sån dag och mitt ute i ingenstans så frågar man sig ibland WWÅ-ND; What Would Åsa-Nisse Do?

Men men, efter lite korttagande utifrån bilen och en del muttrande så sladdade jag hem, konstaterandes att den flyger förhoppningsvis 100 m över jul...

Publicerat
ÄNTLIGEN!

Jag och syrran besluta oss för att ta revansch på förra årets misslyckade toppjakt i juletid då två dagars intensivt skidande i Tornedalens skogar inte gav oss mer än motion och härliga dagar i skogen utan en fjäder i sikte.

På måndag hade vi planerat att det skulle jagas. Denna gång på ett annat ställe, men ett intensivt snöfall med hård vind satte stopp för våra planer. Men idag Tisdag såg förutsättningarna betydligt bättre ut för en lyckad toppjakt med lätt snöfall och svag vind. Strax efter nio parkerar vi bilen efter vägen, spänner på oss skidorna och beger oss in i orr och ibland tjäderland. Så vi hade inte alltför stora förhoppningar om att stöta på Tjäder, då det på dessa marker får ses som en bonus. Men orren är betydligt mer talrikare så fågel borde vi få se. Mycket riktigt, vi hade inte skidat länge när en flock orrar överasskar oss . Vi kom snabbt ut från den täta skogen när orrarna helt plötsligt satt där i hyggeskanten. Försiktig backar vi så att vi kommer utom synhåll för orrarna. Jag tar av mig ryggsäcken, gör i ordning bössan och efter en kortare ansmygning med lyckad utgång kan vi bärga dagens första byte,en fin Orrtupp. Revanschen var gjord!

Vi fortsätter vår färd och har inte skidat långt från platsen där vi stött på orrarna när vi hör ett buller av vingar innifrån den tätare skogen, det var inget snack om saken detta var tjäder vingar som hördes. Visste inte vilken riktning dom hade flygit men chansade på ett närliggande hygge med fina fröställningar och mycket riktigt, kikarspaning avslöjade en tjäder tupp i topp ca 300-400m ifrån oss mitt ute på hygget. Det skulle bli en svår ansmygning då det inte går att finna många träd på hygget, men ett par tallar mellan mig och tjädern fick duga som skydd. Hinner inte gå långt innan tjädern byter träd, trodde jag. Fortsatte att smyga med tallarna mellan mig och tjädern när jag får se att fågeln jag sett senast var en annan tjäder. Nu blev det svårare, första tuppen hade full uppsikt på mig medans jag smög på den andra tuppen som hade satt sig närmare. Kryper dom sista 60-70m mot tallarna vart jag tänkt skjuta ifrån, med lätt kramp i högerarmen från att hållit upp bössan från snön lyckas jag nå den tilltänkta skjutplatsen. Benstöden vecklas ut, den ”vita fläcken” hittas i kikarsiktet,håller lite högre. En skadeskjutning tidigare i år med ågren och sömnlösa nätter som resultat ville inte upprepas. Skottet går,tuppen flaxar till och ramlar snett ner från trädet, inte helvete har jag skjutit lågt igen? Tänkte jag…

Ser att den andra tuppen sitter kvar och beslutar efter lite tanke verksamhet att jag ska försöka på den också. Har återigen ett par träd som bryter mellan mig och tuppen. Jag når dom och gör mig redo för nytt skott, denna gång håller jag över fågeln. Blir det bom är det ju inte hela världen men en skadeskjutning accepterar jag inte. Skottet går och tuppen sitter kvar, sträcker lite på halsen. För högt.Hade bara mantlat i två skott när jag började ansmygningen,så nu fick jag försöka nå nya i fickan, vilket fick tuppen till att ta vingar. Inget jag grämer mig över. Dock lite ororlig över första tuppen. Skulle det vara så att skottet tog lågt, resonerade jag att det är bättre att vänta lite än att rusa fram direkt. Så går tillbaka till syrran och fikar lite för att sedan skida mot trädet vart tuppen suttit.

Lätt nervös går färden fram, när jag närmar mig mantlar jag i ett par skott och vrider ner till lägsta förstoring för att snabbt kunna skjuta om den skulle vara på bena. Det är dock inget som skulle behövas,tio meter från trädet ligger tuppen stendöd i nedslagsplatens, utgångshålet vittnar om en bra träff vid ”vit fläcken”.

Lyckan är total, äntligen! Ett lugn innfinner sig efter att ha kämpat så hårt för denna första Topp Tjäder. Färden går sedan mot bilen, kikarspaningen känns sekundär så missar några orrar som man skidrar in i. Men det är ingenting som jag bryr mig om. Tjäder tuppen hänger fint på ryggen min och jag är bara tacksam att få skida fram i skogen som gett mig så mycket

stort grattis !:D alltid lika kul å komma fram å se att dom ligger där i snön.

Publicerat

Tog en tur med broder igår till norra värmland för att se om vi kunde hitta något som satt i topp

trots hård blåst och inte mycket snö på marken.

Första 4 timmarna såg vi inte en fågel utan bestämde oss för att köra till ett annat område med lite

mer storskog och hyggen.

Precis när vi kör in på grusvägen så skrämer vi iväg 5 orrar, så det vara bara att köra till

närmsta P-plats och börja smyga runt i skogen för här fanns det ju iaf fågel.

Gick på en grupp med 5 tjädertuppar på backen och en av dom satte sig på runt 100m

så det vara bara att skita in sig och trycka av.

Min första tjädertupp i topp föll ner till marken <_<

Kan ju säga att jag har fått mersmak av denna jakt och nu när det snöar så bra som det gör där

uppe så ser nästa helg bra ut för lite toppjakt :lol:

post-1430-1261832434_thumb.jpg post-1430-1261832331_thumb.jpg

Vet inte riktigt vad tjädertuppar väger men denna vägde 4,5kg dagen efter när vi vägde den.

Mvh Daniel

Publicerat

Jag börjar få ågren över att aldrig ha skjutit en tjädertupp (och den enda orre jag skjutit var vid 15 års ålder, för 25 år sedan alltså). Finns det några områden där man som helt utsocknes kan köpa dagjaktkort nu i januari och är det någon som har tips på områden att jaga i? Husrum går väl alltid att ordna...

Publicerat

Till vilket Län hade du tänkt dig?

Västerbotten och Norbotten erbjuder obegränsat med marker söder om dessa län finns det mera begränsat och för toppjakt är tips från lokala jägare guld för det finns stora områden som håller väldigt lite fågel och vissa guldkorn som i princip alltid håller bra med fågel.

Publicerat

Ids du bara ta dig till Norrbotten, så finns det väldigt mycket mark att jaga på.

Eller vad sägs om 100/dygn för ca 63000 hk ( där jag jagar mest ), eller 100 kr/dygn för ca 120000 hk.

Årskort får du för 400-500 kr för dessa urskogsmarker.

Fågelgaranti kan jag också lämna, även om det kan vara långt mellan de skjutbara tupparna i vinter. <_<

Var själv ut nyligen och såg någonstans mellan 150-200 orrar, men dessa sågs från bilen och 2 km utanför jaktmarken. :lol:

Under jakten såg jag däremot inte många och de få som sågs klarade sig bra.

Publicerat
Till vilket Län hade du tänkt dig?

Västerbotten och Norbotten erbjuder obegränsat med marker söder om dessa län finns det mera begränsat och för toppjakt är tips från lokala jägare guld för det finns stora områden som håller väldigt lite fågel och vissa guldkorn som i princip alltid håller bra med fågel.

Jag är beredd att åka en bit men det vore ju super om man kunde hålla sig söder om Östersund i alla fall... Om inte annat så är ju dagarna korta och än kortare blir det ju längre norröver man kommer.

Nu gäller det bara att lura i någon att jag är en trevlig prick så att jag får de där tipsen från lokalbefolkningen. <_<

Publicerat
Jag är beredd att åka en bit men det vore ju super om man kunde hålla sig söder om Östersund i alla fall... Om inte annat så är ju dagarna korta och än kortare blir det ju längre norröver man kommer.

Nu gäller det bara att lura i någon att jag är en trevlig prick så att jag får de där tipsen från lokalbefolkningen. <_<

Skogsbolagen säljer kort och kan säkert hjälpa dig med lite tips också om du strycker dem lite medhårs :lol:

Vad gäller korta dagar råder det lite omvänd logik korta dagar= aktiva fåglar för att hinna äta så känner man till rätta ställena är korta dagar ingen nackdel

Publicerat
Vad gäller korta dagar råder det lite omvänd logik korta dagar= aktiva fåglar för att hinna äta så känner man till rätta ställena är korta dagar ingen nackdel

Du ser, här är killen som verkligen behöver hjälp <_<

Publicerat

Jo det här med korta dagar är inte så stort bekymmer,och nu har jag blivit mest intresserad av efm jakten på tjäder som jag upplever mest spännande just innan skjutljuset försvinner,verkar som att dom sitter lite tryggare då..

Blir en vända imorgon till min nyfunna tjädermyr som jag sökt i 2år men tillsist hittat :P

Publicerat

Det blev en lyckad dag idag!

SDC10398.jpg

165m respektive 173m.

//

Gabbe

Publicerat

Stiligt gubbril :P

Vad skjuter du med för kaliber och kula?