Publicerat November 29, 200916 yr Hej streifGrattis till tupparna!! Ser att ni har lika lite snö som vi, jag önskar verkligen att det ska börja snöa så den rätta stämningen ska infinna sej. Blir så mycket trevilgare i skogen med lite snö. Mvh Jocke Tackar tackar. Sköt en till tupp igår: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11277&st=90 Lite snö skulle vara mycket bra. Hoppas att det hinner komma lite innan nästa helg. mvh.
Publicerat November 29, 200916 yr ja det är trevligare med snö så här års=) fast nu är jag tillbaka i kusten jag oxo och barmark
Publicerat November 30, 200916 yr Snö! Suck! Jag vill också ha snö och nu kom den, lite iallafall:) äntligen ska jag ut, imorn har dom lovat fint väder och ca 15 minus så det värkar lovande med nysnö och allt:D
Publicerat December 3, 200916 yr Ur led är tiden, eller hur ska man tolka detta att det fortfarande inte behövs skidor i inlandet och här vid kusten kan man nästan gå barfota Kusten igår Inlandet idag Fördelen med detta väder är väl att markerna hinner frysa till om kylan får bestå, sista 5-6åren har man sällan kunnat skida en dag utan att skrapa is från skidorna.
Publicerat December 3, 200916 yr Författare börjar få panik.. har inte haft möjlighet att fara å jaga än pga.jobb,skitväder,influensa,mm... å jaktbilderna väller in....känns riktigt jobbigt just nu....
Publicerat December 3, 200916 yr Ur led är tiden, eller hur ska man tolka detta att det fortfarande inte behövs skidor i inlandet och här vid kusten kan man nästan gå barfota Kusten igår Inlandet idag Fördelen med detta väder är väl att markerna hinner frysa till om kylan får bestå, sista 5-6åren har man sällan kunnat skida en dag utan att skrapa is från skidorna. Hej Lars Håller med helt och hållet angående vädret, skulle varit mycket trevligare med riktig vinter. Men jag vill passa på och skicka ett stort grattis till tupparna. Skitjakt på dej!!!! Ha de gott!! Mvh Jocke
Publicerat December 4, 200916 yr Hej! Har du en toppjaktsdress över?? eller vill du uppgradera dig själv? Jag köper den gamla gärna! Ska bli en julklapp. Kan vara bara jacka/anorak också. /Christian 073-845 26 05 eller PM (ej tagen av mig, ser du den tredje tuppen?)
Publicerat December 11, 200916 yr VAR F...N ÄR SNÖN??? Jag blir galen på detta väder!!! Visst är det snö uppe vid mina marker men...knäckebrödssnö, stenhårt, bläigt, tråkigt. Inte en flinga i sikte bara kallare väder.
Publicerat December 11, 200916 yr Här är det lika illa fast vi har inte ens knäckebrödssnö, bara surväder med regn och dimma om vartannat. Tempen har legat på ett par plusgrader länge nu. Resultatet blir ju att det blir så dimmigt att man inte ser ett skvatt i skogen. En sväng när jag gick upp på berget där jag brukar vara var att jag hörde orrar på riktigt nära håll stod på ett hygge med lite frö och torrträd hör hur fåglarna rör sej och ser inte en enda sikten var ca 30 meter när det var som värst Mvh Jocke
Publicerat December 12, 200916 yr Tog mig ut idag för att prova toppjaktslyckan på ev några orrar.... Lämnade Nobsen hemma och tog med frun (fågelmagneten )istället.... . Några få orrar syntes till i tätriset men ingen som gick att komma till skott på. Med -5 grader och hårdbrödföre kändes oddsen ganska små. Men av nån skum anledning stötte vi en ensam tjädertupp från ett tallpartiområde som varit fågeltomt de sista 15 åren.....! Jodå, han gick upp i topp 200 m längre bort, och jag fick likt Tarzan i djungeln smyga och åla fram till fritt skottfält. Tuppen satt helt lugnt i talltoppen och slet ett och annat barr när skottet gick, tuppen dråsade till backen och lyckan var total... . Pricken över i:et var ju att frun fick vara med och se och att allt gick så bra. Var iofs kanske pga henne tuppen satt där just denna dag....vem vet??
Publicerat December 12, 200916 yr Här gick de inte lika bra! Såg en tjäder lätta ur träd på vägen ut o de va den enda för dagen. Trots att ja fann igen orre ville inte ja o byssen kompa idag Hade åtm rätt slutstycke med mig ut idag Vindarna var så friska att ja knappt våga skjuta men de lägen jag tog var i hyffsat rak medvind. Efter ett klockrent läge som uppstått efter konstens alla regler o på alla 4 kom ja in på 100m. Tyvärr vart ja tvungen att komma upp en bit pga markvegitation. Luta byssen mot en dö trästam o ...BOM. Skottet lösgjorde massa fågel ur träna som kom o landa närmre mig. Fick chansen på en orre till men igen vart de bom. Nu vart man riktigt fundersam. Första kan tagit i ris o andra var ett långt skott då vindarna var lite väl friska för en .222:a Smög så nära ja våga, samma fågel, o nu vart de träff men lågt (tror ja). Vart nämligen rejält blodspår som ja följde ca 300m. Där fick jycken fågelkontakt o ja hitta sårlegan med rejält av blod. Fågeln var dock för pigg för att jycken skulle hinna ta den. Nyttjade 2 timmar i området med hund men hitta inte igen nå fågel. Så inatt får räven sig ett skrovmål. Byssen slog 2,5cm lågt på 100m o de gör en hel del då man skjutit in den med 2,5cm överslag på 100m Vet faktiskt inte vad som gjort vad så de enda rätta e nu att ut o lägga en heldag på så kallad "cold bore shoots". Får väl skjuta lite kråkor imellan skotten =) Tack o lov har man ju lyckats förr så sorgen dränktes i lite änglavatten o gravad orre.
Publicerat December 12, 200916 yr Här gick de inte lika bra!Såg en tjäder lätta ur träd på vägen ut o de va den enda för dagen. Trots att ja fann igen orre ville inte ja o byssen kompa idag Hade åtm rätt slutstycke med mig ut idag Vindarna var så friska att ja knappt våga skjuta men de lägen jag tog var i hyffsat rak medvind. Efter ett klockrent läge som uppstått efter konstens alla regler o på alla 4 kom ja in på 100m. Tyvärr vart ja tvungen att komma upp en bit pga markvegitation. Luta byssen mot en dö trästam o ...BOM. Skottet lösgjorde massa fågel ur träna som kom o landa närmre mig. Fick chansen på en orre till men igen vart de bom. Nu vart man riktigt fundersam. Första kan tagit i ris o andra var ett långt skott då vindarna var lite väl friska för en .222:a Smög så nära ja våga, samma fågel, o nu vart de träff men lågt (tror ja). Vart nämligen rejält blodspår som ja följde ca 300m. Där fick jycken fågelkontakt o ja hitta sårlegan med rejält av blod. Fågeln var dock för pigg för att jycken skulle hinna ta den. Nyttjade 2 timmar i området med hund men hitta inte igen nå fågel. Så inatt får räven sig ett skrovmål. Byssen slog 2,5cm lågt på 100m o de gör en hel del då man skjutit in den med 2,5cm överslag på 100m Vet faktiskt inte vad som gjort vad så de enda rätta e nu att ut o lägga en heldag på så kallad "cold bore shoots". Får väl skjuta lite kråkor imellan skotten =) Tack o lov har man ju lyckats förr så sorgen dränktes i lite änglavatten o gravad orre. De där såg fan inte dåligt ut
Publicerat December 12, 200916 yr grattis till en fin tupp c-78 ! jimbolo: provade att grava orre efter att ja såg ditt recept, vart mycket nöjd
Publicerat December 13, 200916 yr De där såg fan inte dåligt ut Kan lova att de var de inte heller jimbolo: provade att grava orre efter att ja såg ditt recept, vart mycket nöjd Ett tipps till er som testar grava. Se till att fileèrna gravas under tryck. Jag lägger en skärbräda ovanpå o lägger vikt (mjölkpaket eller va man har) 2-5kg Blir fastare o godare då. Idag ska skytte o byssor finskjutas in när barnen sover middag. Haft lite svårt att sova o martdrömmar. Känns surt att åka tio mil, lyckas med fina ansmygningar osså när man ska skörda resultatet så bommar och skadskjuter man Varje jägares mardröm men ibland rår man inte över omständigheter. Mina 3:e borttappade orre sen jag började jaga. Nu skjöt ja för första gången med denna kaliber och kula "Lapua 55grain" E de dålig död/shockverkan i de. Vet att de finns mkt erfarenhet av den kulan härinne. Tyckte fågeln flög väääldigt långt innan den tog sårlega. O de hade ju dessutom runnit blod hela vägen för de va max 10cm mellan dropparna. Just därför jag tror att skottet tog lågt. Vetskap får ja endast om ja hittar fågeln men ngn annan kan ju varit med om liknande scenario o veta vad felet var då?
Publicerat December 13, 200916 yr Alltid trist med bommar och hemskt med skadeskjutningar Det är just därför fågeljakten ställer höga krav på utrustningen och skytten samt omdömet, du hade nu oturen att drabbas av tekniska problem dessa är dessutom väldigt irriterande så jag skulle gå till botten med varför bössan ändrar träffläge. Just att man har en stabil bössa som alltid sätter skotten på samma ställe är den viktigaste parametern sedan om den skjuter 10 eller 20mm. på 100 är inte lika avgörande. Vad gäller kulan har jag skjutit mycket fågel med den mest för finnen i låga farter och tycker kulan är bra men, bra kulor för fågel jakt är bland det svåraste man kan söka då den skall skjuta tätt och ge bra effekt utan att trasa sönder så man får helt enkelt kompromissa lite finns ingen riktigt optimal kula vad jag sett ännu. Att en fågel flyger långt vid en dålig träff är ett känt faktum finns ingen kula som lämnar någon mat kvar på fågeln och fäller den på plats vid en dålig träff. Sedan är det få djur som är så hårdskjutna i förhållande till sin storlek och då dem har vingar blir eftersök extremt svåra, så jag har bara ett gott råd och det är att alltid eftersträva höga träffar då minska risken för skadeskjutning, tar det så fäller kulan fågeln på plats. Själv eftersträvar jag att man får synliga skador på fåglarna utgångshål som 5kronor är ett bra riktmärke men det hänger mycket på hur kulan träffat i fågeln också. Ps: har varit på min första tomma orrmorgon Men träffprocenten ligger på 100 fortfarande istället Nu får den riktiga vintern komma så man kan bedriva riktig toppjakt snart.
Publicerat December 13, 200916 yr Ps: har varit på min första tomma orrmorgon Det kan inte vara lätt att vara dig! // Gabbe
Publicerat December 13, 200916 yr Jo ja brukar sikta högt ja med. Men de hjälper inte då byssen går 5-6cm lågt. Nu ligger den i frysen en snabbis för att drastiskt dra ner den i normalkyla. Satt för med folie och slutstycke i så att de blir minimal förändring (fukt/iskristaller) i pipan. De e ju så den kommer ut då man jagar. 3 skott e tanken idag sen rengöring o samma visa igen imorgon. Alla skruvar åtdragen. Sen ska de bara ner. Hade allt stämt igår hade ja utan problem haft minst 4orrar med hem. Nu packades byssen ner bara o vi skrämde iväg o skådade fåglar på både nära o långt håll. Glömde ju skriva att en stor sjö med tunn is hindrade ett längre eftersök. Annars kanske den kunnat hittats. Låg iaf inte "PÅ" isen. O på landremsan luskamma vi av så den flög nog över. Men man offrar inte liv o lem varkens på sig själv eller jycke.
Publicerat December 13, 200916 yr Ur led är tiden, eller hur ska man tolka detta att det fortfarande inte behövs skidor i inlandet och här vid kusten kan man nästan gå barfota Kusten igår Inlandet idag Fördelen med detta väder är väl att markerna hinner frysa till om kylan får bestå, sista 5-6åren har man sällan kunnat skida en dag utan att skrapa is från skidorna. Vackert! Grattis till fina fåglar!
Publicerat December 13, 200916 yr Tog mig ut idag för att prova toppjaktslyckan på ev några orrar.... Lämnade Nobsen hemma och tog med frun (fågelmagneten )istället.... . Några få orrar syntes till i tätriset men ingen som gick att komma till skott på. Med -5 grader och hårdbrödföre kändes oddsen ganska små. Men av nån skum anledning stötte vi en ensam tjädertupp från ett tallpartiområde som varit fågeltomt de sista 15 åren.....! Jodå, han gick upp i topp 200 m längre bort, och jag fick likt Tarzan i djungeln smyga och åla fram till fritt skottfält. Tuppen satt helt lugnt i talltoppen och slet ett och annat barr när skottet gick, tuppen dråsade till backen och lyckan var total... . Pricken över i:et var ju att frun fick vara med och se och att allt gick så bra. Var iofs kanske pga henne tuppen satt där just denna dag....vem vet?? Grattis till en vacker fågel!
Publicerat December 13, 200916 yr Nu får den riktiga vintern komma så man kan bedriva riktig toppjakt snart. Jodå Lars, kolla in bilderna och njut av vintern Idag lämnade jag kusten och åkte 15 mil rakt in i landet för att möta snön och förhoppningsvis en massa toppfågel. 40 cm snö, upplega i träden, perfekt skidföre, tyst skidföre, lätt snöfall, men uselt med fågel Efter många km ser jag en orrtupp som fick följa med hem, det var allt jag såg. Men det var en helt underbar dag, härligt med riktig vinter och en skön naturupplevelse.
Publicerat December 13, 200916 yr Underbara bilder som vanligt seger Visst finns även riktig vinter här i Västerbotten men inte på alla ställen ännu, du borde följa med mig jag skjuter och du fotar vad skulle kunna gå fel
Publicerat December 13, 200916 yr Grattis alla till fina fåglar! Men jag trodde faktist att det skulle vara mer snö här i jämtland än lite frost på backen då det ändån är svinkallt :/ Mvh!