Jump to content

Toppfågeljakten -09/10

johanjägare

Recommended Posts

johanjägare

Tänkta att det är lika bra att starta denna tråd. Ser fram emot årets toppjakt hoppas på fler tillfällen nu när man har lite mer marker att staka runt på. Snart tänkt ladda upp lite ammo sen på banan för träning.Tror man investerar i ett par nya skidor i år.

Några bilder från förra säsongen:post-1935-1256133740_thumb.jpg

post-1935-1256133782_thumb.jpg

post-1935-1256133851_thumb.jpg

• Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Lars

25

• jocke f

22

• jesperh

18

• streif

13

Top Posters In This Topic

Posted Images

toppfågeljakten har inte riktigt kommit igång än hos oss, mycket fågel finns det, men många är fortfarande på backen.. lyckades iaf sätta nytt personbästa idag med en riktigt fin tupp (tyvärr satt den inte i topp).

post-2554-1256484111_thumb.jpg

johanjägare
toppfågeljakten har inte riktigt kommit igång än hos oss, mycket fågel finns det, men många är fortfarande på backen.. lyckades iaf sätta nytt personbästa idag med en riktigt fin tupp (tyvärr satt den inte i topp).

En grann tupp! Grattis!

Jäklar vad tiden rusar högtid för ännu en toppjaktstråd, räknas det som fusk om man använder finnen fortfarande ;) Dessa är från förra veckans jakt glömde kameran första dagen så det blev några bilder med mobilen

post-857-1256575389_thumb.jpg

Även kompisen fick skjuta en tupp

post-857-1256575366_thumb.jpg

Med en bra finne är det inte dumt att anställa en caddy B)

post-857-1256575514_thumb.jpg

Sedan kom det lite mera snö så det nästan känns som toppjakt

post-857-1256575595_thumb.jpg

Denna är en riktig B52

post-857-1256575655_thumb.jpg

Jäklar vad tiden rusar högtid för ännu en toppjaktstråd, räknas det som fusk om man använder finnen fortfarande ;) Dessa är från förra veckans jakt glömde kameran första dagen så det blev några bilder med mobilen

post-857-1256575389_thumb.jpg

Även kompisen fick skjuta en tupp

post-857-1256575366_thumb.jpg

Med en bra finne är det inte dumt att anställa en caddy :P

post-857-1256575514_thumb.jpg

Sedan kom det lite mera snö så det nästan känns som toppjakt

post-857-1256575595_thumb.jpg

Denna är en riktig B52

post-857-1256575655_thumb.jpg

Tjenare Lars!

Grattis till fåglarna!

Jag har varit ute några gånger efter älgjakten och jagat fågel, lite framgång har jag haft det har blivit några orrar :D

Har sett mycket orrar för att vara här på hemmaplan, och det tycker jag är mycket kul. Det verkar som om det finns en del ungfåglar också, då jag skjutit både ungfåglar och gammelfågel. Nu fattas bara en tjäder sen är lyckan gjord :D

Mvh Jocke

Tyvärr satt den inte i topp...vadå tyvärr...är du missnöjd nu? Det var du inte i söndags och kom i håg vilket jättearbete hunden gjorde åt dig och glöm inte heller brottningsmatchen under tallen, det får du inte göra vid toppfågeljakt. :rolleyes:

Om du inte passar dig så får du skotta snö hemma hela vintern... :D

/pappa

Jäklar vad tiden rusar högtid för ännu en toppjaktstråd, räknas det som fusk om man använder finnen fortfarande :wub: Dessa är från förra veckans jakt glömde kameran första dagen så det blev några bilder med mobilen

Ja du Lars, iår är du överlägsen mig ( knock i första ronden ) med dina rödrä....nä hundar.

Kul att man får se tjäder på bild iaf denna skithöst. ^_^

Tyvärr satt den inte i topp...vadå tyvärr...är du missnöjd nu? Det var du inte i söndags och kom i håg vilket jättearbete hunden gjorde åt dig och glöm inte heller brottningsmatchen under tallen, det får du inte göra vid toppfågeljakt. :o

Om du inte passar dig så får du skotta snö hemma hela vintern... :)

/pappa

En något stolt pappa skulle jag tro :wub:

Tyvärr satt den inte i topp...vadå tyvärr...är du missnöjd nu? Det var du inte i söndags och kom i håg vilket jättearbete hunden gjorde åt dig och glöm inte heller brottningsmatchen under tallen, det får du inte göra vid toppfågeljakt. :lol:

Om du inte passar dig så får du skotta snö hemma hela vintern... :rolleyes:

/pappa

haha klart jag är nöjd, kunde inte vara ett bättre jobb av hunden ! vart lite nervös när bössan klicka före men det gick ju bra ! ;)

Ja du Lars, iår är du överlägsen mig ( knock i första ronden ) med dina rödrä....nä hundar.

Kul att man får se tjäder på bild iaf denna skithöst. :D

Inte för att jag vill strö salt i såren men det är nog bra att du börjar accepterar detta faktum :D Jag lovar att du knockar mig men antal ripor istället :)

Säsongens första topptjäder.

Ingen snödräkt, inga skidor och en hund som letade fågel på marken.

Men nog satt tuppen i topp alltid, dessutom var det 2 i samma tall.

Räknas det som toppjakt eller?

post-96-1256853000_thumb.jpg

vart en tur idag, blåsigt och snöade, men fågel fanns det gott om ! hittade igen tjädrarna igen, en flög precis när polaren skulle krama avtryckaren. men för mej gick det bättre, magnumen fick jobba hårt, en orrtupp och en tjäder vart resultatet :P

post-2554-1257454628_thumb.jpg

Sköt en tjädertupp som jag trodde var stendöd.

Går fram till trädet så ser jag att den knatat iväg, ligger en del fjädrar där men inte en droppe blod.

Spårar den ca 25m mot en gran där jag tänkte att den ligger och trycker,när jag är 2m från granen lättar den och flyger iväg.

300m senare stöter jag den igen och den flyger iväg, kunde inte följa flygriktningen riktigt men sicksackar mig fram i 2 timmar utan några mer spår av fågeln.

Ett par av dessa fjädrar låg under trädet, vart kan jag ha träffat?

post-621-1257839405_thumb.jpg

Ett par av dessa fjädrar låg under trädet, vart kan jag ha träffat?

Ser ut som bröst/mage eller kanske från halsroten. Får hoppas att fjädrarna var allt du träffade :)

Ser ut som bröst/mage eller kanske från halsroten. Får hoppas att fjädrarna var allt du träffade :)

Mm verkligen, känns dock inte som man har så mycket marginal mellan bom och dödlig träff.

Så får hoppas det bara var en snudd träff som man hört talas om. Talar för det då jag inte lyckades finna en droppe blod och att den lyckades flyga 2 gånger i mina ögon oskadd.

Tror kroken har rätt angående vart fjädrarna kommer från men är dem avskjutna eller lossnat då den ramlade i backen. Hur reagerade tuppen vid skottet föll den som ett lod eller flög den en bit från trädet, tyvärr är det väldigt ovanligt att en träffad fågel kan klassas som oskadad och det finns rätt stor marginal mellan bom och dödligträff då en tjäder är extremt hårdskjuten i förhållande till sin storlek.

Tror kroken har rätt angående vart fjädrarna kommer från men är dem avskjutna eller lossnat då den ramlade i backen. Hur reagerade tuppen vid skottet föll den som ett lod eller flög den en bit från trädet, tyvärr är det väldigt ovanligt att en träffad fågel kan klassas som oskadad och det finns rätt stor marginal mellan bom och dödligträff då en tjäder är extremt hårdskjuten i förhållande till sin storlek.

Var den typen av fjädrar som låg under trädet...ca 6-7st och några till i början av spåren där den hade knatat iväg.

Den föll inte som ett lod utan flaxade till och landade lite snett från trädet ca 5m från det.

stort grattis, fin tupp !:wub:

har märkt att dom toppar väldigt olika tider på året, har ett ställe som har hållit minst 2dm snö hela hösten och inte sett en fågel i topp. sen ett annat ställe som nästan varit helt bart på marken, där toppar nästan alla fåglar. vad beror detta på, någon som vet ?

Har inte skjutit något än men kolla den här ! Helt grymt skjutstöd mär man lägger hela paketet i snön. Dessutom lätt att skida omkring med i hur många timmar som helst. Ryggsäcken går in mellan köttmesen och bössan.

post-2892-1257926442_thumb.jpg

Har inte skjutit något än men kolla den här ! Helt grymt skjutstöd mär man lägger hela paketet i snön. Dessutom lätt att skida omkring med i hur många timmar som helst. Ryggsäcken går in mellan köttmesen och bössan.

Snyggt jobbat men är det bilden som luras eller tänker jag fel :huh: känns som sidan bössan sitter på borde ligga mot ryggen med tanke på mesens böjning. Borde bli en bra lösning har du testat att skjuta från den på banan och hur fungerar det?

Näääe, flexen är rätt. Från skulderbladen och ner till rumpan flexar i alla fall min rygg innåt så den sitter kanon för mig. Jag brukar lossa lite på den bakre remmen, den som sitter i kolvens remfäste, för att få lite justeringsmån. Resten justerar man genom läget i djupsnön. Det här skjuter kanon om man jagar i mycket snö. Det blir som att skjuta i skjutbänk när den är nedbäddad i snön. Definitivt bättre än stöd från en ryggsäck, stavar, benstöd eller vad du vill. Vi (jag, bröderna, kompisarna och pappa) har skjutit många tjädrar med hjälp av den här. Vi vet att den fungerar rktigt bra. Pappa gör dem och har tagit ca tusen pengar för dem !:huh: Det här är en riktig tjäderdödare....