Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävracer..?

Featured Replies

Publicerat

221 Fireball kanske? Klarar duktigt korta pipor. 990 m/s med följande laddning:

Cartridge : .221 Rem Fireball

Bullet : .224, 40, Hornady V-MAX BT 22241

Barrel Length : 17.7 inch = 450.0 mm

Powder : Norma 200

• Svar 211
  • Visningar 30,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har en Vixen 222 med 50 cm pipa och en liten ljuddämpare på. (En SAK-dämpare som jag köpt via Poff-tech) Dämparen väger 200g och är 17 cm lång. Dämpar väl inte som en stor dämpare men bra nog. Den

• ...och svaret på dina funderingar är en 22-250 (1250m/s med 40gr kula).....

Posted Images

Publicerat

Mitt tips:

Ruger All-weather 223.

Liten, lätt, smidig, tål en massa stryk och i en ultimat småviltskaliber! Dessutom är den ganska billig.

post-1877-1257439384_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Jag har en Tikka M55 i .243 win som skjuter skapligt bra men den är allt annat än lätt... har sett några sånna på blocket tidigare. Jag kan kika in hos WB i morgon för att kika efter nånting lätt och snabbt om det är av intresse.

Tackar! Tror det drar ihop sig till en tur till Uppsala här så får man se vad som finns.. Man måste nog klämma själv för att komma någonvart men tack iaf!

Nja, sååå tung vet jag väl inte om jag håller med att den är mot Kvadden. Kvadd väger 2,6kg naken. Räknar jag baklänges så väger min Vixen kring 2,7-2,8 kilo. Längden är ca 5 cm kortare än LTR:en utan dämpare vilket ger ca 98 cm. 115 cm med dämpare då typ. Dämparen jag har klarar kalibrar "upp till 222"... De flesta som han sålt var till kommunjägare med 22lr, 22wm eller hornet. Det är samma gänga på den som på gängade 22:or. Priset på Poff-tech (drygt 2000:-) var inklusive montering, gängskydd och omkröning (kortning om man vill) av pipa.

Edit: Dessutom kan man ladda lågt i en 222 och matcha prestandan i en hornet om man behöver dom egenskaperna tex minimera risk för genomskott osv.

Hmm Vixen ÄR ett hett alternativ..

Hippen,

skall du ha en liten smidig rävracer har jag svårt att hitta ett bättre alternativ än en liten Vixen i 222rem.

Bössan väger runt 2.7 kg ren, om du sedan kapar pipan till 50 cm och sätter på en liten dämpare borde du vara så nära nirvana du kommer utan att behöva göra stora hål i plånboken.

När det sedan gäller kalibervalet så roade jag mig med att titta på 3 lämpliga alternativ nämligen 22 hornet, 222 rem och 243 win (den senare är med eftersom du verkar ha en udda förkärlek för denna kaliber B) ).

Givetvis är det bara 222 rem som du hittar i en vixen men även 243 win och 22 hornet finns i skapligt smidiga paket, 243:an finns ju dels i gamla forestrar eller hunter men också rem seven (600/660) kan med lite tur hittas i vapenkrämarnas begagnathyllor. Nu är kanske inte 243 win en lämplig kandidat att kapa pipan på men visst går det...

Vet inte om detta hjälpte dig på traven?

Henrik.. detta var jävligt intressant! Micke är ju facit själv när det gäller köpeskott till Horneten, hemkokade är något annat och faktiskt en framkomlig väg. Det som belastar resonemanget är att nuvarande bössa är för stor och tung.. Dock, 15 cm underslag på 200 meter är inte så galet mycket så det var väldigt intressant. Helt uppenbart har jag skjutit för lite med bössan på tavla ^_^

Min tanke just nu, och den kan ändra sig fort, är att behålla kalibern 22 Hornet men satsa på en billig klass 2:a för just rävjakten. Vilket årtionde som helst så lär jag mej nog locka och då vore det smutt! Alltså primärt ren rävbössa. Ska man göra det enkelt för sig så köper man en sprittny Tikka 22-250 men som sagt, det känns för extremt och stökigt.

Även jag höjer min röst för 222rem, för det ändamål som Hipshot beskriver. Jag saknar redan min 222a, som jag ännu inte skickat till Eskimo1, men det är just långhållsegenskaper och vindtålighet där den inte räcker till riktigt och då fick det bli en 6x45 i stället.

Men för korta håll, i bebyggelse, med låg ljudvolym och tillräckligt med punch för att vara en bra rådjurskaliber... kommer .222 att vara helt perfekt för dig. Kapa till 46cm och lägg på en kolfiberdämpare också så är du helt hemma.

Möjligt att man hamnar där tillslut om man får till en .222 som uppfyller specen.. men i nuläget så blir Horneten kvar för just det ändamålet. Har faktiskt haft premiär med den och jo, rådjuret dog..fort.. B)

Kimber 84M Montana väger 5,2pund vilket bör vara 2,34kg. Då är det Kevlar/carbon fiberstock o rostfritt som gäller. Riktpriset är 12 000:- på Fritid & Vildmarksliv. Finns i 204Rug, 223Rem & 243W men de har bara 243 hemma.

Kan nämna att jag är själv sugen på en 223 eller 243 för att ersätta min 222R:a då jag behöver lite mer "punsch" på +200m.

För mycket pengar men beskrivninge låter helt optimal!

925200911104P392c.jpg

Ack så söt, totallängd och vikt?

221 Fireball kanske? Klarar duktigt korta pipor. 990 m/s med följande laddning:

Cartridge : .221 Rem Fireball

Bullet : .224, 40, Hornady V-MAX BT 22241

Barrel Length : 17.7 inch = 450.0 mm

Powder : Norma 200

Avgjort intressant spec men Hipshot är lite för mycket mellanmjöl för att våga sig på något dyligt. Känns som man vill hålla sig till de vanligare kalibrarna..

Skulle inte en Vixen smaka så finns ju den här lilla till salu för skitpengar hos grannen: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61...mington#p962512

Kollat bössan, såg rätt ok ut. Ställt lite frågor så får vi se..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Mitt tips:

Ruger All-weather 223.

Liten, lätt, smidig, tål en massa stryk och i en ultimat småviltskaliber! Dessutom är den ganska billig.

Me like!

Ska kolla..

Mvh!

Publicerat

Har en 223a som jag är toknöjd med, grymt fin kaliber, knappt märkbar rekyl och flack kulbana... Vad mer kan man önska sig?

Publicerat
  • Författare

Lätt, kort och smidig?

Bössan får inte bli blytung när man hänger på ett halvkilo zeiss eller dämpare.

Mvh!

Publicerat

Sluta snåla nu Hippen o lätta på lädret den här skönheten får du pimpad o klar för 20.000 dollar Remingtom XM3

xm3TacticalSystem.png

xm-3top.jpg

Mvh.

Publicerat
Lätt, kort och smidig?

Bössan får inte bli blytung när man hänger på ett halvkilo zeiss eller dämpare.

Mvh!

Du har inte nytta av en 56 glugg längre, 2,5-10X42 passar din ålder bättre.... :ph34r:

Publicerat
Sluta snåla nu Hippen o lätta på lädret den här skönheten får du pimpad o klar för 20.000 dollar Remingtom XM3

Mvh.

:D

// Dunderklumpen som är mycket intresserad av denna tråd.. (kanske behöver en smidig klasstvåa :ph34r: )

Publicerat
Du har inte nytta av en 56 glugg längre, 2,5-10X42 passar din ålder bättre.... :P

Ja så måste det vara. Skicka hit stor Zeissen så skickar jag något med 42 istället :P

/Lasse

Publicerat
:P

// Dunderklumpen som är mycket intresserad av denna tråd.. (kanske behöver en smidig klasstvåa :P )

Den civil versionen kommer o bli billigare ;)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

RW.. du om någon borde väl veta att med stigande ålder ökar behovet av förstoring? :P

Nej nog med trassel, ids inte börja grubbla på annan optik nu!

Mvh!

Publicerat
http://media.photobucket.com/image/remingt...a/Rem600002.jpg

Ovan, Remington 600 finns tillsalu på grannkanalen..

Ok Remingtonfantaster, vad är detta för en tingest???

Mvh!

Tillverkades mellan 64-67 alltså samma födelseår som mig då alla kvalitetsprodukter gjordes B):D

En ganska enkel bössa med underbeslag och spång i plast/nylon,underbeslaget ej öppningsbart.

Udda lösning på slutstyckshandtag som kallas "dog bone" vilket funkar riktigt bra.

Det är enkelt förklarat ett helstockssystem i en halvstock.

Jag har haft en 600 Mohawk vilket är exakt samma bössa men i helstocksutförande,den sköt riktigt bra!

Finns öppningsbara stålunderbeslag att köpa from the land of the free and the brave vilket bössan är värd.

För övrigt är du en sillmjölke som tycker att den nätta lilla Anschutz 1730 är tung :wub:

/Mike

Publicerat
  • Författare
Tillverkades mellan 64-67 alltså samma födelseår som mig då alla kvalitetsprodukter gjordes B):D

En ganska enkel bössa med underbeslag och spång i plast/nylon,underbeslaget ej öppningsbart.

Udda lösning på slutstyckshandtag som kallas "dog bone" vilket funkar riktigt bra.

Det är enkelt förklarat ett helstockssystem i en halvstock.

Jag har haft en 600 Mohawk vilket är exakt samma bössa men i helstocksutförande,den sköt riktigt bra!

Finns öppningsbara stålunderbeslag att köpa from the land of the free and the brave vilket bössan är värd.

För övrigt är du en sillmjölke som tycker att den nätta lilla Anschutz 1730 är tung :wub:

Ok då.. Anschutzen är väl inte så tung men LÅÅÅNG och bökig. Konstaterade innan jag åkte till jobbet att den passar rätt ok iaf.

Har inga problem med plastdetaljer.. ska man ha löstagbart magasin så blir det dyrt. Öppningsbart.. visst, men ungefär samma fibbel med att repetara ut patronerna..

Hmm.. Montera storziess, fästen där.. dyrt?

Mvh!

Publicerat

Ingetnting man kan göra med en Reminton (fästen, skenor, whatever) blir dyrt, åtminstone inte vad motsvarigheten kostar i andra bössfabrikat.

Publicerat
För övrigt är du en sillmjölke som tycker att den nätta lilla Anschutz 1730 är tung :lol:

/Mike

:D

Mvh!

En fråga bara..

Vad gör ni uppe mitt i natten ;)

/Lasse

Publicerat

Remingtonen skulle inte funnits kvar till salu om jag letat bössa i dag. Att ta med i beräkningen är: Kortar du en Vixen till 50 cm pipa så blir den riktigt vispig att skjuta med utan dämpare, för piplätt helt enkelt. Jag köpte min kortad redan så det blev rätt snabbt aktuellt med en dämpare för att få till balansen igen. Remmyn är byggd kort redan så den bör vara bra balanserad från början.

Publicerat
Fn är du tillbaka?!? ;)

Nja, skulle nog vilja kalla det 100% gästspel..... Tid - vad är det...? :(

Publicerat

Ang min sako så vet jag inte riktigt måtten på den. Innan pipkapning så vägde den runt 2,6 om jag minns rätt. Lägg på optiloc, en belyst SoB 8x56 och en Vmac-02 (ca 450g) så blir det rätt.....

Jag sköt över kronografen några ggr efter dämparen monterades (pipan är 50cm) och konstaterade iaf att även om utgångshastigheten sänkts (kommer ej ihåg siffran) så påverkade det inte kulbanan tillräckligt inom 200m för att jag skulle bry mig... Varken kråkor eller räv har haft möjlighet att klaga på effekten ;)

Reminggton 600 är en kort trevlig bössa med ett unikt utseende... Helstocksvarianten har väl ok balans men halvstocken är lika baktung som de flesta andra 222'or. Trycket ska enligt Bo Walther vara ett PITA att fixa och även om vissa tillbehör finns så passar långt ifrån allt som är till m/7 eller m/700. Om jag får vara lite petig så är nog inte aftermarket underbeslagen öppningsbara men otroligt mkt snyggare och stabilare.

//K9

Publicerat
  • Författare
Vad gör ni uppe mitt i natten :huh:

/Lasse

Suttit av 9 timmar på jobbet med start 22.00. Lugnaste natten på länge!

Remingtonen skulle inte funnits kvar till salu om jag letat bössa i dag. Att ta med i beräkningen är: Kortar du en Vixen till 50 cm pipa så blir den riktigt vispig att skjuta med utan dämpare, för piplätt helt enkelt. Jag köpte min kortad redan så det blev rätt snabbt aktuellt med en dämpare för att få till balansen igen. Remmyn är byggd kort redan så den bör vara bra balanserad från början.

Vilket rimligen bode innebära att Remmyn blir framtung efter att dämparen är på plats medan Vixen blir perfekt? En vixen lockar mest även om priset på denna Remmy torde vara ok..

Ang min sako så vet jag inte riktigt måtten på den. Innan pipkapning så vägde den runt 2,6 om jag minns rätt. Lägg på optiloc, en belyst SoB 8x56 och en Vmac-02 (ca 450g) så blir det rätt.....

Jag sköt över kronografen några ggr efter dämparen monterades (pipan är 50cm) och konstaterade iaf att även om utgångshastigheten sänkts (kommer ej ihåg siffran) så påverkade det inte kulbanan tillräckligt inom 200m för att jag skulle bry mig... Varken kråkor eller räv har haft möjlighet att klaga på effekten :huh:

Reminggton 600 är en kort trevlig bössa med ett unikt utseende... Helstocksvarianten har väl ok balans men halvstocken är lika baktung som de flesta andra 222'or. Trycket ska enligt Bo Walther vara ett PITA att fixa och även om vissa tillbehör finns så passar långt ifrån allt som är till m/7 eller m/700. Om jag får vara lite petig så är nog inte aftermarket underbeslagen öppningsbara men otroligt mkt snyggare och stabilare.

Ahh optilockfästena passar Vixen?! Har två uppsättningar över vilket avgjort talar för Vixen.. Alltså ut och leta vixen! Det sura är att jag hanterade en vixen i ett dödsbo för några år sen, hade då kunnat behålla en med sugrörspipa och bulligare kolv än den här standardbössan med lite kantig förstock eller vad man ska kalla det.. Den hade varit smutt så in i helvete! På den satt dessutom en jävligt fin zeissglugg.. fan!

Mvh!

Publicerat

Har en Remington mohawk-600 i kaliber 308win. Jag har den mest som hundförarbössa. Lättare och smidigare får man leta efter. Mycket trevligt vapen. Som sagt finns den i kaliber 222.

(min är lite om byggd men typ så här ser dom ut.)

post-1877-1257514804_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Onekligen en bössa med rätt format i många avseenden men jag oroar mej lite för vikten jämfört med vixen.. frågan är om man hittar en ok vixen för 2-2,5K?

Mvh!

Publicerat
Onekligen en bössa med rätt format i många avseenden men jag oroar mej lite för vikten jämfört med vixen.. frågan är om man hittar en ok vixen för 2-2,5K?

Mvh!

nepp de är värda minst det tre dubbla :huh:

/Lasse