Publicerat November 6, 200916 yr nepp de är värda minst det tre dubbla /Lasse Precis.. Det är synd att dem har stigit så mycket i pris, för annars hade jag redan haft en att putsa på..
Publicerat November 6, 200916 yr Jag lägger min röst på cal 222, tycker kalibern är underbar. Har skjutit ca 15 rävar under de 2 senaste åren för min Vixen och den lämnar inget övrigt att önska. Dock tror jag att priset ligger runt 3,5-4 tusen för en i bra skick.
Publicerat November 7, 200916 yr .....Ahh optilockfästena passar Vixen?! Har två uppsättningar över vilket avgjort talar för Vixen.. Alltså ut och leta vixen! ..... Vet inte vilken optilockmodell du har, men tänk på att Vixen kräver baser av modell "short".
Publicerat November 7, 200916 yr Jag lägger min röst på cal 222, tycker kalibern är underbar. Har skjutit ca 15 rävar under de 2 senaste åren för min Vixen och den lämnar inget övrigt att önska. Dock tror jag att priset ligger runt 3,5-4 tusen för en i bra skick. Vad är det för benstöd du har på din bössa? Ser ut som några Harris, men vilken modell? De jag har känt på hos vapenhandlarn har inte varit tiltbara, vilket jag har saknat
Publicerat November 7, 200916 yr Det är ett par RockMount benstöd, priset ligger kring 800 kr och är enligt mig mycket prisvärda.
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Var in till Uppsala idaq för att kolla läget på rävracerfronen.. Förhoppningen var att hitta en vixen, var ett tag sen jag fibblade med dylik.. Hittade två intressanta bössor där den ena stupade direkt på priset men den var rejält mysig, rostfri Tikka .243. Rätt vikt och rätt trycke men jag tror den stod i 6000 pix. Fanns en radda .222 även men ingen som talade till mej öht, gamla sunkiga huskqarnor o sånt. En BRNO som slog alla rekord i att vara lätt och fin men med ett förbannat snelltryck som verkade helt igenom sunkigt. Sen hittade jag då en Remington Seven Youth.. sprillans.. riktigt lätt, marginellt piplätt vilket är perfekt för den kommande dämparen om man slår till. Riktigt mysigt grepp i kolven för högerhanden. Svart plast. Halvgrov pipa men trots det lätt som sagt. Kalibern var .243.. Stod och funderade där inne och konstaterade att jag nog trots allt tycker att .243 är väl kraftig för räv.. visst, får till en kulbana med rätt kula som slår allt intressant men då det är en jänkebössa så torde det gå att få den i kal .223. Kollade per telefon och fick beskedet att det lär dröja över ett år innan den skulle komma isf. Så då inställer sig frågan, vad göra? Bössan som sådan är rätt men 5000 pix för en räv bössa som har ett milt sagt snävt användningsområde? Om man hittar en begagnad Vixen, vad får man då ge för den? När man kollat auktionerna så är de fan inte helt billiga.. säg att man får ge 4500 ca för en sån.. nu får man en ny bössa för några hundra till. Jävligt ambivalent! Sen kommer vi till optikträsket.. Har idag vaksiktet på Horneten. Tycker det passar rätt bra där men ska man då ersätta Horneten med en Remington för de nattliga äventyren så torde vaksiktet få flytta. Vad hänga på Horneten då? Och kanske det största problemet.. har den lilla RCC dämparen nu, funkar den till .243?? Måste fan kolla.. Ett samtal till RCC Mekaniska löste problemet Fan va bra han är Roger! Bössan i sig är iaf helt rätt, 60 grains ballistic shit med herrejösses mycket krut torde bli en lämplig rävmedicin Mvh!
Publicerat November 13, 200916 yr Författare Fan! De fästen jag hade funkade inte till weaverklackarna! Ska kolla på några milletfästen som kompisen har i morgon, med lite tur så kanske.. Sugen!!! Mvh!
Publicerat November 13, 200916 yr Fan!De fästen jag hade funkade inte till weaverklackarna! Ska kolla på några milletfästen som kompisen har i morgon, med lite tur så kanske.. Sugen!!! Mvh! Ha ha vilken tur att vill ha råttan gnager i dig med ibland /Lasse
Publicerat November 14, 200916 yr Författare Mmm hyfsat frustrerande.. insett att jag måste göra ngt åt kolven/bakkappan på bössan iaf. Den fastnar och är lite för kort.. Nu ryker ytterligare ett grytunderlägg Mvh!
Publicerat November 15, 200916 yr Författare Givet att detta är ett forum fullt av Remingtonfantaster så torde man kunna reda ut följande.. Är det samma pipor typ på alla dessa bössor? Såvitt jag fattat så ska LTR.en skjuta sisådär de första hundra smällarna för att sedan ordna till sig och sköta sig exemplariskt.. Provsköt nu den här Remington Seven Youth och.. ja.. nja inte impad. Med bra skjutbänk och lite mer ordning bakom spakarna så tror jag att jag kunnat dra ihop grupperna till 50-60 mm.. max. Spred rätt rejält alltså. Har iofs aldrig fått Nosler Balistick Tip fabriksladdad att skjuta men lite högre förväntningar hade jag. Har ett batteri Hornady blyspetsar med, ska sätta ihop dem på lämpligt sätt bara för att få ytterligare ett gäng kulor igenom pipan.. Sen tyckte jag det var fibbligt att ladda bössan. Trångt och pilligt att få i patronerna.. När ska dessa bössor kliva in i rätt sekel och ha löstagbara magasin? Iövrigt så var det en rätt mysig upplevlese. Bössan är trevlig att skjuta med, den första Sako Forestern jag hade i samma kaliber var avgjort mer stökig att skjuta med. Trycket är väl inte någon våt dröm direkt, köpa nytt vet jag inte om jag ids men det kanske går att justera trycket via smed? Har inte ens kollat om det går att ställa själv men med tanke på att det är en jänkebössa så tvivlar jag.. har jag fel eller? Milletfästena som jag lånat eller köpt, inte kollat det ännu, var ju en helt igenom trevlig bekantskap! Såg att siktet hamnade rejält fel i sida när jag dragit fast siktet. Lossade en skruv och hämtade hem felställningen med den andra. Avgjort smutt! Ska iväg på andjakt nu men ska försöka få in en bild på skapelsen samt en smått rörig tavla med massa hål i.. Mvh!
Publicerat November 15, 200916 yr Givet att detta är ett forum fullt av Remingtonfantaster så torde man kunna reda ut följande..Är det samma pipor typ på alla dessa bössor? Såvitt jag fattat så ska LTR.en skjuta sisådär de första hundra smällarna för att sedan ordna till sig och sköta sig exemplariskt.. Provsköt nu den här Remington Seven Youth och.. ja.. nja inte impad. Med bra skjutbänk och lite mer ordning bakom spakarna så tror jag att jag kunnat dra ihop grupperna till 50-60 mm.. max. Spred rätt rejält alltså. Har iofs aldrig fått Nosler Balistick Tip fabriksladdad att skjuta men lite högre förväntningar hade jag. Har ett batteri Hornady blyspetsar med, ska sätta ihop dem på lämpligt sätt bara för att få ytterligare ett gäng kulor igenom pipan.. Sen tyckte jag det var fibbligt att ladda bössan. Trångt och pilligt att få i patronerna.. När ska dessa bössor kliva in i rätt sekel och ha löstagbara magasin? Iövrigt så var det en rätt mysig upplevlese. Bössan är trevlig att skjuta med, den första Sako Forestern jag hade i samma kaliber var avgjort mer stökig att skjuta med. Trycket är väl inte någon våt dröm direkt, köpa nytt vet jag inte om jag ids men det kanske går att justera trycket via smed? Har inte ens kollat om det går att ställa själv men med tanke på att det är en jänkebössa så tvivlar jag.. har jag fel eller? Milletfästena som jag lånat eller köpt, inte kollat det ännu, var ju en helt igenom trevlig bekantskap! Såg att siktet hamnade rejält fel i sida när jag dragit fast siktet. Lossade en skruv och hämtade hem felställningen med den andra. Avgjort smutt! Ska iväg på andjakt nu men ska försöka få in en bild på skapelsen samt en smått rörig tavla med massa hål i.. Mvh! Hörru jänkebössa lät som en negativ kommentar du behöver nog fostras lite av mr mauser självklart är trycket justerbart har man tummarna på rätt ställe är det inga problem att ställa original trycket riktigt skapligt. Tyvärr finns risken att Milletföstena kommer att göra dig besviken med tiden för det är väl inte värdens starkaste konstruktion jag föredrar leuopld fästen istället. Att den inte skjuter så bra kan nog åtgärdas med lite labbande i laddhörnan kalibern är väl inte känd för att vara lätt laddad.
Publicerat November 15, 200916 yr Givet att detta är ett forum fullt av Remingtonfantaster så torde man kunna reda ut följande..Är det samma pipor typ på alla dessa bössor? Såvitt jag fattat så ska LTR.en skjuta sisådär de första hundra smällarna för att sedan ordna till sig och sköta sig exemplariskt.. Provsköt nu den här Remington Seven Youth och.. ja.. nja inte impad. Med bra skjutbänk och lite mer ordning bakom spakarna så tror jag att jag kunnat dra ihop grupperna till 50-60 mm.. max. Spred rätt rejält alltså. Har iofs aldrig fått Nosler Balistick Tip fabriksladdad att skjuta men lite högre förväntningar hade jag. Har ett batteri Hornady blyspetsar med, ska sätta ihop dem på lämpligt sätt bara för att få ytterligare ett gäng kulor igenom pipan.. Sen tyckte jag det var fibbligt att ladda bössan. Trångt och pilligt att få i patronerna.. När ska dessa bössor kliva in i rätt sekel och ha löstagbara magasin? Iövrigt så var det en rätt mysig upplevlese. Bössan är trevlig att skjuta med, den första Sako Forestern jag hade i samma kaliber var avgjort mer stökig att skjuta med. Trycket är väl inte någon våt dröm direkt, köpa nytt vet jag inte om jag ids men det kanske går att justera trycket via smed? Har inte ens kollat om det går att ställa själv men med tanke på att det är en jänkebössa så tvivlar jag.. har jag fel eller? Milletfästena som jag lånat eller köpt, inte kollat det ännu, var ju en helt igenom trevlig bekantskap! Såg att siktet hamnade rejält fel i sida när jag dragit fast siktet. Lossade en skruv och hämtade hem felställningen med den andra. Avgjort smutt! Ska iväg på andjakt nu men ska försöka få in en bild på skapelsen samt en smått rörig tavla med massa hål i.. Mvh! Det är lite så med Remington att förutsättningarna för att dom skall skjuta bra finns där men det kräver oftast lite handpåläggning innan man är framme. Min LTR har jag ställt trycket på och tunnskiktsbäddat den för trots att den sköt skapligt i början då fanns tecken att systemet rörde sig i stocken. Har fixat en 700 ADL i 222 åt en kompis och det är nog den standard bössa jag testat som skjutit tätast. Den kröp ihop från 35-40 mm till under 10 mm (100m) med samma laddning, Sierra Blitz King 40gr. Det som gjordes på den var helbäddning med friläggning av pipa, en ordentlig rengöring samt justerade trycket. 50-60 mm låter inge kul, inte med din kravspec... Hörde jag någon som ropade "Vixen" Skämt å sido så testa lite till men blir det inte bättre så lämna tillbaka skiten eller bit i det sura äpplet och bädda och greja med den och hoppas att du får till den.
Publicerat November 16, 200916 yr Hippen, som jag tolkar ditt inlägg så var träffbilderna något större än de 50-60mm som de bedömde att de borde vara? Fanns det några särskilda tecken på att bössan "ville skjuta"? Jag tänker t ex på om det var så att vissa skott satt tätare ihop, satt träffarna från de olika grupperna på samma ställe etc... Jag är en av de personer som hävdat att 243 win kan vara kinkig vilket jag givetvis står fast vid men jag har svårt att tro att den typen av spridning som du pratar om skulle vara normal ens för en 243 win Givetvis kan det vara så att en viss typ av fabriksladdat skjuter illa utan att det finns något skäl att misströsta, ett lämpligt första steg blir därför givetvis att pröva ett par andra sorters ammunition innan vi skyller på kalibern som sådan. När det sedan gäller Remington bössorna som sådana så finns det givetvis ett antal olika uppfattningar om dessa beroende på vilka egna erfarenheter som man haft. Jag är ingen remingtonfantast även om det inte finns någon tvekan om att konstruktionen som sådan kan vara en lämplig bas för ett precisionsbygge. Grundkonstruktionen är sund och det är enkelt att fixa till den för en någorlunda kompetent smed, problemet ligger snarast i att kvalitetskontrollen under senare år lämnat en hel del i övrigt att önska hos flera fabrikat där Remington är ett tydligt exempel. Det är mycket som kan vara tokigt även om grunden är bra, jag har sett en del remgtonbössor som varit mer än lovligt krokiga under senare år även om jag också sett några riktigt bra exemplar. Med lite tur kan felet ligga i bäddningen, kröningen eller något annat som är enkelt att åtgärda har du otur så sitter felet i en krokig låda, taskigt patronläge eller en usel pipa men det är svårt att svara på innan vi har mer kött på benen. Generellt kan man säga att de bössor som tillverkats för Remingtons militära/Polisiära segment verkar vara av högre kvalité än vad standardbössorna verkar vara, ett bra exempel är LTR som brukar vara vettigt ihopsatta. Fördelen med rem 700/seven är givetvis att i princip allt går att fixa till antingen genom att byta ut delar eller genom att lämna bössan till en kompetent smed. Henrik
Publicerat November 16, 200916 yr Min R700SPS var rejält påverkad av att kolven låg an på pipan, efter lite filande så sköter den sig nu ruskigt bra och jag klassar mig inte som någon vass skytt. Från 100m har jag med jaktmatch samlat på mig två mussepigg och det var också de enda som gjorde att den fick stanna kvar i mitt skåp. Har inte gått över 100 smällar än ens... Kanske ska tillägga att jag innan filandet hos smeden inte kom tätare än 50mm på 100m med bra skjutstöd. Hipshot! Är bössan ny, plastig, och fin kanske det behöver filas lite?
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Så här va.. Detta är ju Youth modellen dvs byggd för kvinnor och barn (samt Hipshot ) så kolven är alltså ruskigt kort. Jag har inte riktigt vågat krypa in i bössan så att säga vid skyttet än, har en skotträdsla som jag inte vill odla. Helt klart så kan en sån enkel åtgärd som att flytta fram siktet något mer göra underverk.. Sen ska jag ärligt säga att jag är helt igenom skeptisk till den där skjutbänken. Allt tenderar röra sig, skjutstödet for som en flåttklick i het stekpanna typ. Enda fördelen med detta stället är att jag har fri tillgång och det ligger knappt 5 minuter från dörr till skott. Tyckte dock att jag släppte några skott med rätt känsla dvs de kändes ärliga och just det hålet i tavlan motsvarade bössans förmåga. Hade väl två tre hål som satt på säg 40 mm.. i en grupp där. Sen märkte jag att det var jävligt länge sedan jag sköt lite noga så där, orutin helt enkelt! Frågade mej själv efteråt varför jag öht sköt när förutsättningarna var kass? Men det är lite typiskt mej faktiskt, ibland blir det fel. Inväntar nu ett brev från Christian och därefter div meckande vid laddpressen för att sen göra ett nytt försök. Nu tänkte jag åka till en riktig skjutbana och testa.. lurar på att montera benstöden och ha stöd för kolven i bak men är lite osäker där, tror fan bänken på skjutbanan är bättre för då slipper jag grubbla över om benstöden påverkar eller inte. Detta med att pipan ligger an mot kolven.. det ser misstänkt ut men jag är inte säker, har inte testat. Kommer dock att göra det.. Bara pipan är ok så känns det acceptabelt men jag har fan ingen lust att köpa ny bössa för att därefter genast lämna till smed för justeringar, det skulle bara göra att mina fördomar kring Remington får sig en knuff igen. Bössan är sprittny, den ska skjuta det bara är så. Kan acceptera att pipan måste nötas in en del likt LTR osv men de här två modellerna lirar i varsin liga därvidlag så sannolikt är det sämre kvalité på pipan. Sen är det ju precis som du säger Henrik, kalibern kan vara petig som fan. Vet inte om jag haft tur tidigare men det har bara fungerat. Nu har jag funnit en bössa som har potential att bli riktigt trevlig men då skjuter väl inte pipan Mvh!
Publicerat November 16, 200916 yr har en skotträdsla som jag inte vill odla Det är en .243 win du testar va? Är du säker på att det är en jättelätt bössa du ska ha i så fall? Vill du provskjuta en lite tyngre i .243 win så hojta.
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Haft tre redan varav den sista var en Sako Varmint så det är lugnt.. äsch grejen är att jag är osäker på om siktet sitter rätt, borde nog flytta fram det något. Sen har jag bössan på lån än så länge och har ingen större lust att börja rodda med ingrepp i den innan jag beslutat mej för att köpa eller ej.. Mvh!
Publicerat November 17, 200916 yr Författare Sådär ja, snackat med Mr Mauser nu och det ser inte bra ut för den här bössan.. Ska dock ge den en chans till, ska ladda de kulor jag har samt de som förhoppningsvis kommer med posten idag och provskjuta under lite mer ordnade former. Krymer inte grupperna något då så är det spiken i kistan för bössan och jakten på rävracer fortsätter.. Innan det ska jag kolla pipan men Micke var lite osäker där, en bössa han labbat med brydde sig föga om att pipan frilades sköt lika kass fördet. Sen ska jag kolla siktet med, flyttas fram eller ej? Stod en Tikka i Uppsala som såg lite intressant ut med dock dyrare och även den i .243.. ska jag kolla in ny bössa så ser jag hellre .222 eller .223. Fördelen med den förstnämnda är att jag har verktyg till .222 men det spelar mindre roll.. Hur pass mycket kräm kan man ta ur en .222 med snorlätt kula och mycket krut? Beror väl på räffelstigningen iofs misstänker jag.. Mvh!
Publicerat November 17, 200916 yr Sådär ja, snackat med Mr Mauser nu och det ser inte bra ut för den här bössan..Hur pass mycket kräm kan man ta ur en .222 med snorlätt kula och mycket krut? Beror väl på räffelstigningen iofs misstänker jag.. Mvh! Aha du har sett ljuset i tunneln Du kan nog kräma på tills du får slutstycket i ansiktet antar jag , strax under det är max /Lasse
Publicerat November 17, 200916 yr Sådär ja, snackat med Mr Mauser nu och det ser inte bra ut för den här bössan..Ska dock ge den en chans till, ska ladda de kulor jag har samt de som förhoppningsvis kommer med posten idag och provskjuta under lite mer ordnade former. Krymer inte grupperna något då så är det spiken i kistan för bössan och jakten på rävracer fortsätter.. Innan det ska jag kolla pipan men Micke var lite osäker där, en bössa han labbat med brydde sig föga om att pipan frilades sköt lika kass fördet. Sen ska jag kolla siktet med, flyttas fram eller ej? Stod en Tikka i Uppsala som såg lite intressant ut med dock dyrare och även den i .243.. ska jag kolla in ny bössa så ser jag hellre .222 eller .223. Fördelen med den förstnämnda är att jag har verktyg till .222 men det spelar mindre roll.. Hur pass mycket kräm kan man ta ur en .222 med snorlätt kula och mycket krut? Beror väl på räffelstigningen iofs misstänker jag.. Mvh! Skjuter 40gr Nosler ballistic tip i 1060m/s i min 50 cm pipa och 222. Det räcker ju ett tag till räven. Räffelstigningen kvittar i dom här kulvikterna. Problemen kommer vid 50-55gr beroende på kulkonstruktion om man har 1:14 stigning. Har du den på lån så... Jag hade nog åkt tillbaka med den utan vidare test. Hur långt fram eller bak kikaren sitter spelar ingen roll för hur bössan skjuter utan det ger bara kass ergonomi. Vill du ha en bössa som skjuter bra även med köpskott om du inte hinner med och ladda själv jämt så är .222 störst chans att du får vad du letar. Min Vixen skjuter åtminstonde acceptabelt med allt man matar den med (som den stabiliserar då så klart).
Publicerat November 17, 200916 yr Lyssna ALLTID på maggropskänslan. Man kan inte köpa en bössa som man får taskiga vibbar av,och hoppas att vibbarna är felaktiga... Det är inte alltid magen talar till en, men när den gör det har den ALLTID rätt. Du vill inte ha den där bössan. Det låter som om du skall ha en .222a eller en .223a?
Publicerat November 17, 200916 yr Författare Specen ser ut som följer.. Sako Vixen standard i kal 223 vore perfekt. Vill ha lite mer fart i kulan om det blir styva håll, det är enda fördelen med .243 som annars är för kraftig och överdimensionerad till behovet. Ringde precis på en vanlig vixen på blocket men säljaren hade spekulant på plats när jag fick svar och jag hörde i bakgrunden att spekulanten skulle ha bössan Finns några till men jag har inte ringt på fler.. Mvh!
Publicerat November 17, 200916 yr Författare Kollade lite snabbt på aperssons kulbana med givet recept.. Helt ok faktiskt.. alltås känns .223 inte så galet viktigt även om det vore kul.. Hitta rätt bössa bara alltså Mvh!
Publicerat November 17, 200916 yr Stod en Tikka i Uppsala som såg lite intressant ut med dock dyrare och även den i .243.. Vad var det för tikka?
Publicerat November 17, 200916 yr Författare T3 SS.. rätt vikt och skjuter säkert helt ok men rätt dyr så den går nog bort tror jag.. Mvh!