Publicerat Januari 26, 201214 yr har sett på Ebay nyligen att det finns fjädrar som säljs DYRT i förhållandevis till vad man får så det kanske finns en viss marknad!
Publicerat Januari 26, 201214 yr Känns som jaktsidan snart är den enda internetsidan man behöver! Täcker alla intressen. Har precis börjat med flugbindning så den här tråden kommer att följas. Perfekt i vintermörkret när man behöver terapipyssla lite
Publicerat Januari 26, 201214 yr Definiera "DYRT". Sent from my iPhone using Tapatalk allt från 20 dollar och uppåt för EN tuppnacke!!!
Publicerat Januari 26, 201214 yr Inga pengar för en fin nacke. En metz i högre klass för dagsländor osv hamnar lätt över 500. Djungelcook bra klass, rätt storlek icke spruckna till lax o öringflugorna gav jag 1900 för sist. . Den jag dragit mest lax med är en sunray shadow men flugbindning blir lätt en liten konstart och en hobby i hobbyn s a s.
Publicerat Januari 26, 201214 yr man kanske skulle börja göra sig sidoinkomst på sånt här... vad är det som är speciellt med en "djungelcoock" t.ex annat än färgen?
Publicerat Januari 26, 201214 yr Mycket. Ett exklusivt måste för en, om inte alla, klassiska laxflugor samt sätter pricken över i:et på mångamoderna. Inte för att vara negativ men det är.ytterst få odlare som får fram bra nackar.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Mycket. Ett exklusivt måste för en, om inte alla, klassiska laxflugor samt sätter pricken över i:et på mångamoderna. Inte för att vara negativ men det är.ytterst få odlare som får fram bra nackar. förlåt om jag verkar trög, men jag har inte så mycket kunskaper i ämnet...vad är det som kännetecknar en bra nacke?
Publicerat Januari 26, 201214 yr Dels är själva stammen jämn och tunn, "fjäderstrålarna" är jämna, dvs inte formade som en typ julgran i profil utan väldigt paralella sidor, de är långa mm. Detta gäller nackar för torr och våtflugehackel. Inte för att racka ner på de tuppar du tar hand om för dom har jag ingen aning om men generellt så har de flesta om inte alla tuppar jag sett i Sverige varit av mindre lämpligt slag för att få fina nackar, du kan absolut binda flugor på dem men det komplicerar ditt bindande. Precis som med mycket annat så har även tupparna genomgått avelsprogram för att få fram fjädrar som passar till olika applikationer. Gå gärna in i en sportfiskebutik och be att få se på olika nackar i olika prisintervall så får du en bättre bild av det hela.
Publicerat Januari 26, 201214 yr Dels är själva stammen jämn och tunn, "fjäderstrålarna" är jämna, dvs inte formade som en typ julgran i profil utan väldigt paralella sidor, de är långa mm. Detta gäller nackar för torr och våtflugehackel. Inte för att racka ner på de tuppar du tar hand om för dom har jag ingen aning om men generellt så har de flesta om inte alla tuppar jag sett i Sverige varit av mindre lämpligt slag för att få fina nackar, du kan absolut binda flugor på dem men det komplicerar ditt bindande. Precis som med mycket annat så har även tupparna genomgått avelsprogram för att få fram fjädrar som passar till olika applikationer. Gå gärna in i en sportfiskebutik och be att få se på olika nackar i olika prisintervall så får du en bättre bild av det hela. will do! har ju en berras sportfiske på väg hem från jobbet!
Publicerat Januari 26, 201214 yr Han den där djungel kuken han är ju numera skyddad, dvs det går inte att handla med den, jag har lite sådan hemma sedan tiden före förbud osv, de vårdas ömt och varsamt, tydligen skulle jag få en herrejöses massa stålar om jag sålde av dem men det lär inte hända. Vad som skrivits ovan om hackel och deras kvalité är nog så sant, men det finns ju andra roliga fåglar, myskanden lär ha bra fjädrar för CDC, fasaner, olika fomer av dvärghöns med roliga färger, jag brukade binda en peacock nyfm med ett nästa självlysande grönt hackel från en tidigare bekants dvärghöna, klockren som en upphängare eller kläckare. /Christian
Publicerat Januari 26, 201214 yr DC nackarna säljs och går åt som smör. Numera under CITES regler. Betvivlar du får multimedia Christian men har du aphår så... Långt o krulligt ska det vara med känslan o glansen av isbjörn fast absorberande. Kort o krylligt kan man ju fixa
Publicerat Januari 26, 201214 yr CDC= cul de canard, rövafjädrar från gås, flyter som fn, perfekt material att binda små kläckare och eller en de spents med, fungerar även bra till dubbing om man söker att återskapa mycket mimicry. Coolt med besked om Cites intygen. /Christian
Publicerat Januari 26, 201214 yr Finns ruskigt mkt olika material som kan användas till flugor. Jag brukar ta en lämpligt lång, ca dubbla-tre gånger kroklängden underfjäder från tjäder, binda in lite tinsel som glittrar och sedan bara hela fjädern på ryggen. Ser ut som om något en get skulle ha gjort i sina bästa stunder men den fiskar bra på öring och harr. Tanken är att den ska imitiera mindre bytesfisk men man vet ju inte hur fisken ser det.
Publicerat Januari 27, 201214 yr Författare Igår och idag har jag bundit en hel del zonkers i både svart, grått och brunt. Nu vore det väl själva fan om man vart fisklös i år... Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 30, 201214 yr Jag är sjukskriven i sex veckor till och hade tänkt binda en drös med klinkhammers, haröron, frilevande husmaskar dog nobblers och lite annat skrot. Än så länge så sväller knäet upp och det blir ont av att bara sitta så jag har inte komit mig för någonting. Men nu börjar livsandarna återvända och jag ska sätta lite fart så att man inte står med rumpan bar när isarna går.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Jag är sjukskriven i sex veckor till och hade tänkt binda en drös med klinkhammers, haröron, frilevande husmaskar dog nobblers och lite annat skrot. Än så länge så sväller knäet upp och det blir ont av att bara sitta så jag har inte komit mig för någonting. Men nu börjar livsandarna återvända och jag ska sätta lite fart så att man inte står med rumpan bar när isarna går. Det är bara att lägga sig och se till så att knäet kommer i högläge och sedan ska du gärna ha lite isklampar och kyla knäet med, Nils! Hettar knäet ännu?
Publicerat Januari 30, 201214 yr Nej det har aldrig hettat men det är svullet och har börjat klia. Värk blir det bara om jag sitter eller står för länge. Jag blev strängt förbjuden att lägga något under knäet men det borde ju gå bra att ha det i högläge. Lite svårt att binda flugor på det viset bara.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Nej det har aldrig hettat men det är svullet och har börjat klia. Värk blir det bara om jag sitter eller står för länge. Jag blev strängt förbjuden att lägga något under knäet men det borde ju gå bra att ha det i högläge. Lite svårt att binda flugor på det viset bara. Ok! Konstigt att det inte hettar för dig. Alla operationer som jag har genomgått (13 st inkl artroskopi?) så har mina knän hettat. Jag har bara blivit rekommenderad att ha knäna i högläge.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Vi ska inte skriva sönder varenda tråd med mitt trasiga knä. Får väl döpa någon fluga till wuonded knee.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Vi ska inte skriva sönder varenda tråd med mitt trasiga knä. Får väl döpa någon fluga till wuonded knee. Nej, det ska vi inte göra Nils! Den flugan måste ju bli något utöver det vanliga. Du får lägga upp en bild på den sedan.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Får väl döpa någon fluga till wuonded knee. Röd är väl en given färg isf... Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 30, 201214 yr Finns en massa färger som fungerar. Blå gul och brun, Man blir så när man blir använd som voododocka.
Publicerat Januari 30, 201214 yr Författare Nu var det dock inte ditt skadade knä jag syftade på Nils, utan just användaren Wounded Knee... Sent from my iPhone using Tapatalk