Jump to content

Jaktsidans flugbindare

Dunderklumpen

Recommended Posts

Nils l

Dog nobbler eller wooly worm är två giftiga för regnbågsfisket på våren och är väl mina favoriter. Fast allt slime med Marabou i vingen fungerar. På hösten är fisket med fjädermygg kul och kräver uppmärksamhet.

• Replies 328
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Nils l

136

• Håkan.P

55

• Silver

15

• Dunderklumpen

13

Top Posters In This Topic

Popular Posts

börjar min karriär på detta forum med ett par bilder på en av mina favorita laxflugor i två olika utförande "tempelhund original"  Kul att se att det är så många som kombinerar dom två finaste sy

Tanken var att det skulle bli en stor wickham's fansy #6, men jag hade inget vingmaterial som räckte till. Fick bli kalkon vinge istället. Den ska få en ärlig chans i sommar.

En havsöringsfluga som jag band inför premiären förra våren. Även en stämningsbild från premiären på västkusten.

Posted Images

Takko

Dog nobbler eller wooly worm är två giftiga för regnbågsfisket på våren och är väl mina favoriter. Fast allt slime med Marabou i vingen fungerar. På hösten är fisket med fjädermygg kul och kräver uppmärksamhet.

Tackar för tipset,

Wooly worm skall jag pröva, dog nobbler finns sedan tidigare och funkar ju bra. Alltid kul att höra vad det finns för favoriter i askarna:-)

Enormt sugen på att få komma ut på måndag:-)

Takko

Montana och Matuka samt guldskallenymfer är inte heller dumma.

Tack för tips, Matuka är inget jag fiskat med tidigare. Skall kolla upp den flugan. Skall beställa några under dagen :smile:så man får testa något nytt på måndag. Lätt att alltid hålla på med dom "vanliga" annars.

Nils l

Matukor på tub använder jag mest till att släpa bakom en båt med snabbsjunkande linor på flugspöet. Det kan ge riktigt grov fisk. Men om jag får välja ut några flugor för put and take så blir det. Wolly bugger / Dog nobbler, Svart muddler, Svart/gul rävhårsstreamer, Hökensåsmontana, Wolly worm, Harörenymf på 8 streamerkrok, Svart Sahra och sedan tillägg för sommarfisket. Streaking caddis, myror, Fjädermyggsimitation. Skalbaggar, Kläckare av olika storlekar då det är sländor på g. Sedan en specialare då fisken bara gör sporadiska vak utan att det går att hitta något mönster. En väl infettad March Brown våtfluga fiskad helt stilla på kort lina med lång tafs där man ser till att den landar med vingen stående liggande i ytfilmen. Med den asken så ska jag klara i princip allt jag ställs inför häruppe.    

Takko

Matukor på tub använder jag mest till att släpa bakom en båt med snabbsjunkande linor på flugspöet. Det kan ge riktigt grov fisk. Men om jag får välja ut några flugor för put and take så blir det. Wolly bugger / Dog nobbler, Svart muddler, Svart/gul rävhårsstreamer, Hökensåsmontana, Wolly worm, Harörenymf på 8 streamerkrok, Svart Sahra och sedan tillägg för sommarfisket. Streaking caddis, myror, Fjädermyggsimitation. Skalbaggar, Kläckare av olika storlekar då det är sländor på g. Sedan en specialare då fisken bara gör sporadiska vak utan att det går att hitta något mönster. En väl infettad March Brown våtfluga fiskad helt stilla på kort lina med lång tafs där man ser till att den landar med vingen stående liggande i ytfilmen. Med den asken så ska jag klara i princip allt jag ställs inför häruppe.    

Vissa har jag i askarna och vissa måste jag prova. Fiskar oftast på våren med Dog nobbler, vissa gold heads, poppers när de är uppe lite mer. "masken" går ju alltid på alla ställen här, helst den vita o bruna. Tyvärr är det tidsbrist på att vara ute så ofta som man vill och längre sträckor till bra put & take vatten med grövre fisk.

Tackar ödmjukast för tips! :smile:

Mats

Silver

En enkel fluga jag ofta får fisk på både som våt, torr och mindre och större streamer är Red tag. Simpel att binda och kan varieras hur mkt som helst med ribbing, olika färger, förtyngd osv och många arter tar den av någon anledning.

Men välj några flugor och lär dig fiska dem ordentligt, med snygg presentation, det är viktigare än en artrik flugask.

• Like 2
Nils l

Börjar återvända från de döda efter en vansinnesförkylning. Har gjort några flugor till mig själv medan alvedonet verkar och frossbrytningarna inte är så svåra. Tror jag ska klara både mitt och brorsans behov av små laxtuber för sommarfisket.

Nils l

Fick just slut bindtråd. Finns det någon sida som är billig att beställa ifrån. Tycker man blivit hutlöst dyra på material, det bär sig knappt att knyta själv.

Nils l

Var in och tittade på Taimen.com. De hade halva priset på bindtråd och bra priser på material men lite dåligt sortiment och en kass hemsida.

Nils l

Ser ut som att det planeras för harrfiske norröver. Jäkligt fina flugor.

Nils l

Blev hotad att vara tvungen att följa med på laxfiske nedströms jokkfall i början av säsongen. Där är älven stor och rätt strid så jag tänkte vara lite förberedd. Några tuber mellan 7 och ca 10 cm har det blivit. Thunder and Lightning och Den vanlige modell större.

post-59-0-44171800-1431257458_thumb.jpg

post-59-0-54135700-1431257472_thumb.jpg

• Like 2
Nils l

Lägger man upp en Thunder and Lightning så måste man nästan lägga upp en Jock Scott. Tyvärr så döljs det röda och gula av det blå men det finns där.

post-59-0-13159900-1431271999_thumb.jpg

• Like 1
Håkan.P

Ser ut som att det planeras för harrfiske norröver. Jäkligt fina flugor.

Tack Nils!

Ja det blir en tur till vemdalen i sommar.

Första veckan i augusti.

Hade gärna åkt tidigare men det passa inte ☺

Håkan.P

Ska skicka upp lite sådana här till vemdalen nu. Dom ska prövas på harren när fisket drar igång☺

post-11533-0-59312000-1431317764_thumb.j

post-11533-0-89415400-1431317897_thumb.j

• Like 2
Håkan.P

Jisses så smått.

går inte åt så mycket material
  • Like 1
Nils l

Känner att jag ska överleva sommaren med laxasken jag bundit. Dags för vanliga harr och öringsflugor. Lite streaking caddis på tur ner i torrflugemedlet.

post-59-0-64126400-1431708647_thumb.jpg

• Like 2
Håkan.P

Har gått upp lite i storlek på krok.:-)

Här är första försöket på morrish mouse.

Inte alls nöjd ännu men kommer nog att funka.

post-11533-0-97524600-1432377509_thumb.p

• Like 1
Nils l

Tror stenhårt på musflugor i de större åarna och jokkarna häruppe. Finns inte en öring som kan låta bli ett så stort byte.

• Like 1
Dunderklumpen

Håller med och även här i norra Jämtland så kan öringarna inte låta bli musliknande flugor, t.ex. hälsingemusen bunden på hår från rävsvans.

Har själv fått ett sug att börja med flugfisket i sommar igen, kanske med ett nytt flugfiskespö...  :yes:  :wink:  

Håkan.P

Var och fiska i en liten ström i torsdags.

prata med en kille som hade fått en öring på 2,5 kg dagen innan på en musfluga :-)