Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsidans flugbindare

Featured Replies

Publicerat

Red humpy #14 och yellow humpy #14

//Håkan

post-11533-0-19588400-1403476141_thumb.j

post-11533-0-83056800-1403476177_thumb.j

• Svar 341
  • Visningar 78,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• börjar min karriär på detta forum med ett par bilder på en av mina favorita laxflugor i två olika utförande "tempelhund original"  Kul att se att det är så många som kombinerar dom två finaste sy

• En havsöringsfluga som jag band inför premiären förra våren. Även en stämningsbild från premiären på västkusten.

• Köpte på mig lite vit rävsvans på Jokkmokks marknad. De har fått andra färger nu och väntar på laxsäsongen.

Posted Images

Publicerat

Ni är duktiga ni som hinner binda, jag snittar ca fem flugor om året, just nu vore det fint att dricka te och binda flugor i det lynniga vädret men som hundvakt till fyra vildingar varav en på tio veckor så blir det inget av.

Iof är mina kreationer rätt så bindtekniskt handikappade så det är nog ingen större förlust...

Publicerat

Har bundit några Bi visible!

En för mig oprövad fluga. :-)

post-11533-0-36202100-1403726072_thumb.j

Publicerat

Den fungerar men man tappar mycket som bara puttar undan flugan utan att bita i den. Sitter själv med en storbeställning på tubflugor. Känns inte riktigt sådär kul att sitta och knyta mitt under bästa fisketiden. Har gjort 20 och har 20 kvar att göra men sedan var det fler som ville ha. Får snart knalla ut i förrådet och hämta in två rävsvansar för att färga dem svart och brunt.

Publicerat

Ha ha kan tänka mig det att det känns lite surt att sitta och binda när man kan fiska istället. Du bor ju mitt i fisket...

Det är fina fiskar du har fått

Är det gått om lax i år? Har en bekant som brukar fiska i Älvkarleby och han får fisk nästan varje fiske pass.

Publicerat

Den fungerar men man tappar mycket som bara puttar undan flugan utan att bita i den. Sitter själv med en storbeställning på tubflugor. Känns inte riktigt sådär kul att sitta och knyta mitt under bästa fisketiden. Har gjort 20 och har 20 kvar att göra men sedan var det fler som ville ha. Får snart knalla ut i förrådet och hämta in två rävsvansar för att färga dem svart och brunt.

Är ingen mästare på att binda tubflugor/laxflugor. Dom försök jag har gjort går nog att räkna på en näve.

Kusin har börjat fiska lax och vill att jag ska börja binda tuber till han. Tänkte göra några försök och kommer att lägga upp bilder här.

//Håkan

post-11533-0-82653400-1403948314_thumb.j

Publicerat

Nog duger den där till laxfiske fast här är den alldeles för stor. Laxen har kommit tillbaka efter de fiskevårdande åtgärder som gjorts och så även havsöringen och den senare har varit riktigt illa ute men nu syns en strimma hopp efter att tusentals ideella timmar lagts på restaurering av de skogsbolagen förstörda bäckarna. Skam för staten att man inte skjuter till de pengar som behövs efter flottrensningens avslutande för att återställa det man förstört. Svårt att hänvisa till att det inte går att fastställa vem som är ansvarig för flottledsrensningarna och tillika restaureringarna. Nu kämpar ett antal åldringar som alla passerat de sjuttio för att få tillbaka fisket som de minns det som små. Bara att lyfta på mössan och hoppas att vi som bor här kommer att ha råd att fiska när fisket blir nog bra utan att fiskerätterna säljs till utländska intressen när allt är klart.

Publicerat

De hotar med sol och varmt. Har tänkt testa en ny metod för flugspöet och har bundit några riffle hitch tuber.post-59-0-98552400-1404595864_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Har gjort några försök att binda tubflugor.

Känner att dom blir på tok för stora.

Då jag har brist på material så blir det mest träning att få till vingen.

//Håkan

post-11533-0-80169500-1405709858_thumb.j

Publicerat

Tycker det där ser alldeles utmärkt ut. :thumbsup:

Publicerat

Men du Håkan. Jagar inte du? Ta rätt på fem rävsvansar i höst och vinter så har du allt hår du någonsin behöver. Vill du slippa bleka och tjorva så köp odlad fjällräv. De brukar ta en hundring per svans. Bara att färga gult orange rött grönt och blått samt chartreuse så har du allt du behöver till vanliga tuber.

Publicerat

Men du Håkan. Jagar inte du? Ta rätt på fem rävsvansar i höst och vinter så har du allt hår du någonsin behöver. Vill du slippa bleka och tjorva så köp odlad fjällräv. De brukar ta en hundring per svans. Bara att färga gult orange rött grönt och blått samt chartreuse så har du allt du behöver till vanliga tuber.

Är det mycket jobb med att färga skälv?

Publicerat

Inte mera jobb än att koka vatten om det är brunt eller svart du ska ha. Ska du färga andra ljusare färger så måste materialet blekas och det tar kanske en timme totalt innan det kan färgas. Finns beskrivningar på hur man gör på nätet.

Publicerat

Inte mera jobb än att koka vatten om det är brunt eller svart du ska ha. Ska du färga andra ljusare färger så måste materialet blekas och det tar kanske en timme totalt innan det kan färgas. Finns beskrivningar på hur man gör på nätet.

Ok! Ja räv har vi gott om här nere... förmodligen inte lika fina i pälsen som era där uppe Får ta rätt på en i vinter.

//Håkan

• 2 weeks later...
Publicerat

Håkan.P Behöver du brunt och svart rävhår? Jag måste färga mera för det hår jag har är inte riktigt bra. Kunde slänga ett par bitar i ett brev och skicka om du vill ha.

Publicerat

Tack Nils, det får du gärna göra.

Det tar jag tacksamt imot:-)

Publicerat

Nu torkar svansarna. Blev faktiskt jäkligt bra.

Publicerat

Även om jag inte skälv fiskar lax så känner jag en viss tillfredsställelse när andra har lyckats kroka fisk på dom flugor man har bundit.

På dessa fick kusin lax på när han var i Norge och fiska:-)

//Håkan

post-11533-0-35729700-1407989243_thumb.j

post-11533-0-32284400-1407989269_thumb.j

Publicerat

Ja den första är ju en solklar norgefluga. Gult, grönt och blått toppat med lite svart kan aldrig bli fel. Min enda norgelax tog jag på en Rusty Rat för snart trettio år sedan. Har tappat ett antal på diverse olika flugor men nu är det länge sedan jag fiskade i älvarna i Norge. Lite sugen att åka upp och fiska med torrt på smålax i komagerelva men det har blivit så förbannat dyrt och komplicerat så jag vet inte om det är värt det. Havsrödingen är ju nästan bortfiskad så det går inte att fiska sådana heller.

Publicerat

Här kommer en tubfluga med vinge av rävhår från dom bitarna jag fick av dig Nils.

Tog även äfter dina flugor när jag kombinera färgen på vingen:-)

Stort tack för bitarna.

//Håkan

post-11533-0-39303400-1408642561_thumb.j

Publicerat

Det där ser ut som en riktig Ängesåmördare. Nu är det bara att slänga ut den i någon av laxgroparna och vänta på det där tunga suget när en blanklax tar flugan. Jäkligt tjusigt bundet!

Publicerat

Tack Nils☺

Jag har ju faktiskt vart där en vända... kanske dags för ett återseende:-)

Blev en fluga till ikväll...

post-11533-0-47729100-1408653358_thumb.j

Publicerat

Tjusig den med men jag har aldrig lyckats kroka en lax i Ängesån på någon fluga med gult i. Har faktiskt kört några pass med Willie Gun för att den ser fruktansvärt läcker ut men utan resultat. Däremot så binder jag med löst hängande krok på väldigt korta tuber. Inte för att jag tror att det är så stor skillnad men jag har svårt att ändra ett så vinnande koncept. Hade fyra eller fem laxar som var upp och gav riffling hitch tuberna lite uppmärksamhet på en dag men utan att hugga.

Publicerat

Även om jag inte skälv fiskar lax så känner jag en viss tillfredsställelse när andra har lyckats kroka fisk på dom flugor man har bundit.

På dessa fick kusin lax på när han var i Norge och fiska:-)

//Håkan

Ser riktigt bra ut, fin form på vingarna.

Köp en Finnspets så har du riktigt grymt hår sen, jag tror det växer ut efter hand också men jag är inte säker.

Publicerat

Ser riktigt bra ut, fin form på vingarna.

Köp en Finnspets så har du riktigt grymt hår sen, jag tror det växer ut efter hand också men jag är inte säker.

Finnspets....Tror det är bäst att be pontus säga upp bekantskapen med dig! :lol:

mvh/Urban