Jump to content

Jaktsidans flugbindare

Dunderklumpen

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • Replies 328
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Nils l

136

• Håkan.P

55

• Silver

15

• Dunderklumpen

13

Top Posters In This Topic

Popular Posts

börjar min karriär på detta forum med ett par bilder på en av mina favorita laxflugor i två olika utförande "tempelhund original"  Kul att se att det är så många som kombinerar dom två finaste sy

Tanken var att det skulle bli en stor wickham's fansy #6, men jag hade inget vingmaterial som räckte till. Fick bli kalkon vinge istället. Den ska få en ärlig chans i sommar.

En havsöringsfluga som jag band inför premiären förra våren. Även en stämningsbild från premiären på västkusten.

Posted Images

Inte så svårt att förstå varför öringarna gillar den där. Snyggt bundet med perfekt profil på flugorna. Kul att se olika bindstilar och varianter på samma flugor.

• Like 1
  • 4 months later...

Det blåser och driver snö. Inget väder för att vara ute. Perfekt läge att fylla på lite i askarna. Helt slut haröron så det fick bli första flugan. Får besök av en fiskande vän till sommaren som jag känt länge. Han har ett jobb som gör att han bara hinner med några dagars fiske per sommar. Har lovat honom en harrfisketur med kanot och utan haröron i asken så känns det meningslöst att åka ut.

post-59-0-03379900-1422787611_thumb.jpg

• Like 2
  • 4 weeks later...

Det blåser och driver snö. Inget väder för att vara ute. Perfekt läge att fylla på lite i askarna. Helt slut haröron så det fick bli första flugan. Får besök av en fiskande vän till sommaren som jag känt länge. Han har ett jobb som gör att han bara hinner med några dagars fiske per sommar. Har lovat honom en harrfisketur med kanot och utan haröron i asken så känns det meningslöst att åka ut.attachicon.gifharöron.jpg

Fina flugor!

håller med dig om att det är ett måste i flugasken.

//Håkan

Wickhams fancy har jag haft mycket roligt med i Purkijaureforsen fast bunden på 8,ans laxkrok. Kommer aldrig att glömma storöringen som högg i fullmånens sken mitt i natten på nacken ovanför bron. Den rusade som ett lok ut i starkströmmen och försvann med flugan trots 0,35 i tafsspets. Tror att det var den natten jag lyckades somna sittandes på cykeln och vaknade först när jag kraschade i diket på väg hem. Spöet klarade sig och så även jag fast lite småblessyrer blev det.

• Like 1

Wickhams fancy har jag haft mycket roligt med i Purkijaureforsen fast bunden på 8,ans laxkrok. Kommer aldrig att glömma storöringen som högg i fullmånens sken mitt i natten på nacken ovanför bron. Den rusade som ett lok ut i starkströmmen och försvann med flugan trots 0,35 i tafsspets. Tror att det var den natten jag lyckades somna sittandes på cykeln och vaknade först när jag kraschade i diket på väg hem. Spöet klarade sig och så även jag fast lite småblessyrer blev det.

Har också härliga minnen av den flugan.

Det är ifrån fatmomakke när jag som 10 åring stod och kasta med ett flugkast och plocka röding i strömmen:-)

• Like 1
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Håkan.P

Här kommer en ny bekantskap.

En Stimulator.Kommer att binda upp den i olika färger och storlekar till sommarens fiska.

Tycker banne mig det luktar fisk om flugan redan☺

post-11533-0-11680900-1428353618_thumb.p

Nils l

Gjorde något liknande på strl8 streamerkrok för fiske efter storöring i koifjordvannet i Norge för trettio år sedan. Rackelhannar i megaformat.

• Like 1
detstorabla

Här kommer en ny bekantskap.

En Stimulator.Kommer att binda upp den i olika färger och storlekar till sommarens fiska.

Tycker banne mig det luktar fisk om flugan redan☺

Brukar vara en given fluga för öringarna i fjällsjöarna. Bind även stora streaking caddies. Typ 25 mm långa. Brukar ta hjorthår tjockt som en blyertspenna.
  • Like 1
Håkan.P

Här kommer en Half hog hopper!

Det är en stimulatorfluga som jag har haft grymt bra sjöfiske med.

post-11533-0-34966300-1429024786_thumb.p

post-11533-0-27724500-1429025077_thumb.p

• Like 1
Håkan.P

Gjorde något liknande på strl8 streamerkrok för fiske efter storöring i koifjordvannet i Norge för trettio år sedan. Rackelhannar i megaformat.

kommer att binda upp några större till sommaren:-)
Håkan.P

Brukar vara en given fluga för öringarna i fjällsjöarna. Bind även stora streaking caddies. Typ 25 mm långa. Brukar ta hjorthår tjockt som en blyertspenna.

ja streaking caddis får man inte vara utan i flugasken :-)
Nils l

Såg på "tuben" en norrman som band streaking caddis med 0.20 nylonlina som bindtråd. Såg ut att vara ett enkelt och smidigt sätt att få fina vingar. Annars brukar det vara svårt att få till vingar som i Lennart Bergqvists "flugor på mitt sätt". Oftast så blir vingen alldeles för gles även om den fungerar ändå.

• 2 weeks later...
Nils l

Sitter med en jävla huvudvärk efter att blodtrycksmedicinen verkar ha slutat att fungera. Sover och binder lite flugor efter lite funderingar jag fått på att få till en fluga som fungerar i lugnare sel och vid lågvatten. En variant på ullsock med gummiben och färger från flugan som gett mig så mycket lax.

post-59-0-00344000-1429806192_thumb.jpg

• Like 1

Behöver ni flugbindare dun och fjädrar? Jag har kycklingar i alla regnbågens färger, "nästan" de ska slaktas till hösten.

Nils l

Det krävs några år till innan de blir aktuella till flugbindning i normalfallet. Har för mig att man låter hönsen bli ca tre år innan man slaktar dem till flugbindningsmaterial. Däremot ett vingpar från kalkon och lite stjärtfjädrar hade varit välkommet. Priset på kalkonfjädrar får ju vem som helst att hyperventilera.

Galne

Plockar i iordning i blivande hobby rummet och hittade en CD med gamla bilder på flugor som jag bundit, hål till godo!

post-6360-0-25247900-1430493053_thumb.jp

En kläckare med några in spunna hår som ben och en liten flythjälp av cellgummi, väldigt effektiv för och lura stor bågarna som bara nyper små mygglarver

post-6360-0-34938900-1430493320_thumb.jp

Beatis, gamla klubbkompisens föregångare till Rackelhanen

post-6360-0-92551500-1430493845_thumb.jp

Älgmasken(husmask) en väldigt tung fluga som rullar på botten. Bunden på älghår och streamerkrok, med minst ett lager bly lindat längs kroppen.

post-6360-0-63063900-1430493932_thumb.jp

Rödöga, en zonker bunden streamer med gult kanin hår in spunnet och lindat som hackel i fronten och med röda glaspärlor som ögon mitt i allt det gula. Giftig regnbågsfluga.

post-6360-0-54169100-1430494090_thumb.jp

Sjösandsländeimitation, gjord på limspolad Fly-Rite med tre älg hår i trädda i kroppen för stjärtspröt.

• Like 2
Nils l

Fina flugor. Har bundit klart en beställning laxtuber.post-59-0-59246200-1430551956_thumb.jpg

• Like 2
Silver

Roligt att se lite nya alster här, jag håller själv på med en flytt så jag ligger nere för tillfället.

Takko

Binder inga flugor själv men har fastnat för fisket och handlar allt på flugor.se mer eller mindre. Jag tänkte bara höra om ni som binder har någon riktigt bra tips på fluga för båge. Brukar köra med poppers och olika streamers, men det skulle vara kul och få något giftigt tips från er som binder och var man kan köpa ett par. Skall iväg för första gången ner till Halland på måndag och sitter o bläddrar i mina askar för fullt just nu. Kul om någon har ett "hett" tips.

mvh

Mats