Publicerat November 16, 200916 yr Det bereds jaktfrågor som aldrig förr, jägareorganisationerna och Naturvårdsverket träffas dagligdags för att pilla till de nya reglementena om hur den svenska jakten skall få bedrivas. En trevlig sak är ju att man nuförtiden verkar allvarligt överväga att avlägsna förbud i stället för att bara lägga till nya inskränkningar. Vad vill ni ha bort för förbud? Här är mina förslag: Tag bort förbudet mot slugs vid rådjursjakt Det bästa vapnet för rådjursjakt är en väl inskjuten studsare, visst, men alla studsare är inte väl inskjutna och det denna vapen/ammotyp konkurrerar med är ju hagelvapnet. Jag ser slugs som ett fall framåt här, jag är rätt trött på alla dessa "bommar" på rådjur med hagel. Med en ordentlig tuss hår på skottplatsen blir det svårt att bortförklara... detta handlar om att ta ansvar, att acceptera även en icke-perfekt lösning för att det åtminstone reducerar ett stort problem. Det kommer mer här, men jag måste dra nu Vad har NI för önskelista?
Publicerat November 16, 200916 yr Varför inte antalet skott i magasinet vid björnjakt? Känns som ett av de dummare förbud vi har...
Publicerat November 16, 200916 yr Slopa begränsningen i vapengarderoben. Låt vapenskåpet avgöra vad som är lämplig mängd vapen i vapengarderoben.
Publicerat November 16, 200916 yr jag tycker man bör se över hur man får använda fordon vid jakt. bestämmelserna är för luddiga och det behövs klarhet i vad man ska och inte ska göra. ex tycker jag att det är ok att ställa ut skyttar med bil på riktigt stora arealer när hunden är ute och söker. man har ofta flera hundar och skyttar bör ibland ställa om, då inte bara ur jaktsynvinkel och får då traska om jakten är i gång. /Kalle
Publicerat November 16, 200916 yr Varför inte antalet skott i magasinet vid björnjakt?Känns som ett av de dummare förbud vi har... Magasinsbegränsningen inom jaktliga sammanhang är typisk svenskt tänk från PK-skitnödiga myndigheter som omyndigförklarar folk i smått och stort... En översyn av klassningsystemet när det gäller ammo. Skippa vapengarderoben, (ytterligare ett fall av överförmynderi...) Skippa förbudet av dämpare på kl 3 & 4. Skippa tramset med hur ett vapen får se ut för att anses som ett jaktvapen, det är väl hur kulan eller hagelsvärmen träffar som är det avgörande, inte hur man håller i vapnet. Tillåt vapentransport på ATV, inte jakt från, men transport till och från jaktmarken.
Publicerat November 16, 200916 yr Tillåta jakten på sträckande morkulla igen kanske, fast det är nog de som bearbetar EU som får ta den bollen antar jag Tillåta avlivning med målskjutningsvapen av typen revolver kaliber .22lr i DA. (Edit: SA menar jag såklart)
Publicerat November 16, 200916 yr Ohhh... Har mycket jag skulle vilja ändra på men vad är egentligen viktigast? Tja, för egen del så vill jag hålla med några av ovanstående om att garderoben måste ses över, om inte slopa restriktionerna helt så åtminstonde öka antal vapen till säg 10-12st/person. Att krut, tändhatt & ammoförvaringen måste ses över är ett klart måste. Vad gäller ljuddäpare så tycker jag att det är helt vansinne att dom ens är licensbelagda, varför? Sen att jag, även som Crowfear, tycker det är onödigt att det är näst intill omöjligt att få tillstånd till dämp på klass 3 & 4 är väl även där en sak som jag skulle bli glad över att få ha ändrat på. Med fler förbud och krångligare regler så får vi helt enkelt fler lag/regelbrytare i landet... Behandlar man en människa som ett barn så kommer han/hon nästan garanterat att beté sig som ett tillbaks också. Det kommer säkert mera från mig men just nu e jag bara innen på första koppen me kaffe. Mvh. Robban
Publicerat November 16, 200916 yr Det har ju tagits upp i en annan tråd att det vore bra om 22'an inte räknas in i garderoben. Fast det bästa vore ju att helt skrota garderobestänket...
Publicerat November 16, 200916 yr Varför inte antalet skott i magasinet vid björnjakt?Känns som ett av de dummare förbud vi har... +1..
Publicerat November 16, 200916 yr dom flesta skillnader i jakttidtabellen vill jag ha bort t,ex duvjaktstarten har knappt en duva på marken efter 10 aug börjar här den 16 aug skulle gärna se lite uppluckringar i vapenfrågan också dels slugen men även att ljuddämpare till kl 3 går att få utan för mycket krångel iofs inte provat än har ett litet ess i ärmen lite större vapengarderob (trångt nu) att 22lr ska ligga utanför den normala jaktvapens garderoben *edit utser mej själv som trådens LGS
Publicerat November 16, 200916 yr nuär jag en finnfox så jag har inget att säga direkt men nog fans ska jag jaga nån dag i sverige så nånting kan jag säga. Skippa detta med hur vapen måste se ut. Tillåt jakt med enhandsvapen Bort med magasin begränsing på all jakt Förbjud jakt åt 08 bor ta bort skillnaden mellan jakt och målskytte vapen. får du ett vapen så får du jaga med det också. ansökning kan ju endå göra för målskytte. gå igenom vapen klasserna. ( speciellt klassa om 17HMR) Tillåt slugs i alla hagelpangar som är kapabla att användas med slugs. Licens Frigör ljudämpare!!!!!!! En av dessa var ett skämt, gissa vilken
Publicerat November 16, 200916 yr Många bra saker har nämnts och att det ska vara så svårt att söka licens på en revolver för eftersök tycker jag att det skulle lättas upp.
Publicerat November 16, 200916 yr nuär jag en finnfox så jag har inget att säga direkt men nog fans ska jag jaga nån dag i sverige så nånting kan jag säga.Skippa detta med hur vapen måste se ut. Tillåt jakt med enhandsvapen Bort med magasin begränsing på all jakt Förbjud jakt åt 08 bor ta bort skillnaden mellan jakt och målskytte vapen. får du ett vapen så får du jaga med det också. ansökning kan ju endå göra för målskytte. gå igenom vapen klasserna. ( speciellt klassa om 17HMR) Tillåt slugs i alla hagelpangar som är kapabla att användas med slugs. Licens Frigör ljudämpare!!!!!!! En av dessa var ett skämt, gissa vilken Var det den där det stod: Gå igenom vapenklasserna ( speciellt klassa om 17HMR)? ;) - Ta bort begränsning av antal skott i hagel-halvautomater. I övrigt håller jag med alla tidigare kommentarer (inkl. den om 08:or )
Publicerat November 16, 200916 yr Många bra saker har nämnts och att det ska vara så svårt att söka licens på en revolver för eftersök tycker jag att det skulle lättas upp. Märklig regel eftersom det är helt okej att avliva med domkraft eller kastyxa...
Publicerat November 16, 200916 yr Märklig regel eftersom det är helt okej att avliva med domkraft eller kastyxa... Du FÅR avliva med en revolver, om det är allt som står till buds så att säga. (påkörd älg påväg hem från pistolskyttebanan t.ex.). Men jag antar att det inte har med vapnets lämplighet att göra utan att de vill begränsa antalet ute i landet.. och domkraft eller kastyxa kräver ingen licens =)
Publicerat November 16, 200916 yr Har inget emot att det hålls koll på ljuddämpare men hade det inte vart enklare om bara tex handlaren skickar in att jag har köpt en av han och då registreras den.? Enklare för alla och handläggarna får tid till andra ärenden, dricka kaffe etc
Publicerat November 16, 200916 yr Instämmer med mycket av det som står ovan, ett par tillägg är i så fall att man tillåter svartkrut på jakt, det är ju egalt vad som har skapat energin i kulan/haglet, så får alla vara med. Dessutom kan jag meddela att jag dag som ovan har skrivit ut mig och är numera bosatt i Fitträsk, en liten ort utanför Sundsvall. Så visst jaktförbud för alla 08:or. Därutöver anser jag att en mer differentierad klassning på viltet skall appliceras, i tyskland har man tagit hänsyn till exempelvis åteljakt på vildsvin kan vara mot, kultingar, rödgrisar och vuxna djur, Herr Berg har rätt med slugsen men där ser jag helt klart ett krav på skjutförmåga med det enskilda vapnet som en sak för att börja få jaga med det, slugsen alltså. Man tar en uppskjutning lik den på Jägarexamen för att jaga med slugs. Det är väl knappast ett för stort krav, förresten anser jag att skall man meddelas tillstånd för revolver skall man också utbildas särskilt på sådan, enhandsvapen tarvar ett helt annat säk tänk, jag tror att Pertan mfl håller med mig där. /Christian
Publicerat November 16, 200916 yr Här kommer mina förslag -Slopa vapengarderoben -Ta bort tvånget på pluggad hagelautomat vid skytte på skjutbana -Tillåt jakt på vitkindade gäss, korp och vårjakt på morkulla. -Slopa det där dumma förbudet med att halvautomater tillverkade efter 194? inte får användas till jakt...
Publicerat November 16, 200916 yr förresten anser jag att skall man meddelas tillstånd för revolver skall man också utbildas särskilt på sådan, enhandsvapen tarvar ett helt annat säk tänk, jag tror att Pertan mfl håller med mig där./Christian Helt sant, ordinarie kriterier för revolver vid målskjutning bör helst klart uppfyllas. Men när så är fallet och man har rätt att ta licens borde man helt klart få använda den åtminstone vid avlivning i fälla och vid eftersök (speciellt på farligt vilt).
Publicerat November 16, 200916 yr Det har redan skrivits dem flesta jag önskar men fyller väl på ändå - Höj antalet vapen i garderoben och gör det mera flexibelt så att man med vettiga motivationen får köpa fler bössor - Slopa licens för dämpare vad jag vet är det väl bara Sverige som kräver det - Ändra jakttiden för mård, dagens 1a september är ren uppvigling till brott för oss som jagar med trädskällare från 25Aug. Mitt förslag är 1Aug. samma som grävling.
Publicerat November 16, 200916 yr Att vargen går in under "Skyddsjakt på enskilds initiativ (utan särskilt tillstånd) enligt Jaktförordningens Bilaga 4" Sen missade jag lite tidigare i tråden. Var det jaktförbud FÖR eller PÅ 08or???
Publicerat November 16, 200916 yr Bort med licenskrav på dämpare. Låt alla klasser anv dämpare = stör mindre. Antal patroner i mag vid jakt. Vapenskåpets antal vapen. Utseendet på kolv/vapen vid jakt. Gå tillbaka till licens klasser, exvis har man lic för klass 1 så kan man köpa vilket vapen/ammo man vill i denna klass. Bort med 5år lic på handvapen. Låt krut stå på annat ställe än v-skåp. Bort med lic krav på insätts adapters, typ till hagel = adapter så man kan avliva med exvis 22lre;38spec ect,etc i hagel. Börja där.
Publicerat November 16, 200916 yr Vapen gardroben måste bort eller utökas är man sportskytt o jägare så blir den för trång Poäng systemet när det gäller förvaring varför inte x antalpoäng i vart skåp +larm Värdeskåp klass 3 är ju hopplöst att få in i ett normalt boende pusst ligger på 17points