Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka förbud vill du ha bort?

Featured Replies

Publicerat

Det mest akuta måste väl ändå vara det med förvaring av krut och tändhattar, att man inte ska få ha mer än 2 kg krut och si och så många tändhattari bostaden, plus att det ska förvaras i vapenskåp (tillsammans i en sluten kammare??)..

Det är ju inte bara vanvettigt och farligt utan kommer heller inte följas i någon större utsträckning om det skulle bli på det viset.

Detta hoppas (förutsätter) jag att man arbetar med som prio 1 på våra svenska förbund och övriga intresseorganisationer.

Det finns såklart andra frågor som vore trevliga, men detta är ju direkt akut och gör var och varannan handladdare till lagbrytare om inget görs.

• Svar 92
  • Visningar 16,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Många av de frågor & förslag som lyfts är sådant vi jobbar för på olika håll och kanter, och i en del fall driver myndigheterna självmant förslag till förändringar.

Det är det jag menar, det vi ser här är en helt ny tidsålder där man samarbetar i syfte att få ordning på jaktfrågor i stället för att försöka jävlas med varandra.

Vidare verkar det som om man har förstått att det inte är tabu att tillåta något som tidigare varit förbjudet när man väl insett att förbudet varit löjligt, overksamt eller kontraproduktivt. Just detta är unikt i myndighetssverige, för det kräver att man är prestigelös och praktisk, samt att man förstår att hålla den byråkratiska klåfingrigheten i styr. Det är STORT!

Publicerat
Jakt på bäver med hagel

Jag har jagat en del bäver i småbäckar, det är ofta där man vill komma åt dem. Men det går inte att nå dem med ett kulskott på grund av vegetationen. I dessa lägen vore det plättlätt att fälla dem med hagel. Jag har skjutit en bäver med hagel - på den tiden det var tillåtet - och den dog på ett mycket eftertryckligt sätt. Vilt i 20-kg-klassen gör det när man skjuter på dem med 1:ans hagel på 20 meters håll.

Helt rätt! Kula är ett jidder på bäverjakt! Jag har knappt skjutit någon bäver på längre håll än 30 meter och de flesta på under 20 meter...

Publicerat
Vidare verkar det som om man har förstått att det inte är tabu att tillåta något som tidigare varit förbjudet när man väl insett att förbudet varit löjligt, overksamt eller kontraproduktivt. Just detta är unikt i myndighetssverige, för det kräver att man är prestigelös och praktisk, samt att man förstår att hålla den byråkratiska klåfingrigheten i styr. Det är STORT!

Så sant.

Publicerat

Korpen är min topp-priotering hittills.

Användandet av slugg i enklel-pipiga hagelvapen är rätt vrickad tycker jag.

Slugg går även utmärkt att skjuta rådjur med.

Även dämparna, slopa licenserna på dessa och gör det lättare att bruka dämpare till klass 3-4.

Bågjakt åt folket.

Publicerat

1. Utöka antalet lovliga arter för jakt med 22lr, det finns massor med arter som borde kunna få jagas med denna ytterst potenta kaliber.

2. Tillåt jakt på Ekorre igen, äggmarodörer!

3. Inför allmän jakttid på Korpen igen

4. Inför allmän jakttid på Skarv igen

5. Tillåt jakt efter Brunänder, Bergänder, skedand, Stjärtand och Snatterand. Jakten påverkar inte arterna i någon större omfattning men skapar lagbrytare vid felskytte. Dock tycker jag att man inom jägarkåren borde ha en "Gentlemens agreement" som ungefär lyder: Visst dom är lovliga men skjut dom inte... Skulle det "bli fel" så skäms och gå vidare.

Med en sån inställning så kunde vi ha "fredat" Svärtorna själva och sedan kunnat återuppta jakten igen då stammen vuxit sig starkare, nu kan vi nog glömma svärtan som jaktbart vilt för all framtid.

6. Tillåt användande av lasersikte vid grytjakt och jakt med ställande hund.

7. Tillåt användande av slug vid jakt efter allt vilt upp tom. klass 2. Kravet på enkelpipigt vapen kan dock få finnas kvar tycker jag.

8. Tillåt jakt på säl med klass 2 vapen.

9. Oavsett viltslag, sätt en magasinsgräns på max 5 patroner för jakt med halvautomatiska kulvapen.

10. Tydliggör gränsdragningen för användandet av blyhagel vid jakt över våtmark och grunda havsvikar.

11. Tillåt användandet av bandspelare och dylika anordningar vid skyddsjakt efter kråkor, och gäss etc.

12. Tillåt användande av mörkersikten vid skyddsjakt efter vildsvin

Publicerat
4: Ta bort kravet på skottlossningstillstånd inom vissa detaljplanerade områden. Tänker t.ex. på vindkraftsparker.

MVH // Henrik

Detta har vi faktiskt redan uppnått, men det gäller bara i nya parker som inte ligger inom områden som bör detaljplaneras av andra skäl. Alltså- finns det detaljplan så gäller kraven som förut, men detaljplan behöver inte längre (alltid) upprättas för grupper av vindkraftverk (sedan hävdar somliga att det aldrig krävts, men det är en annan sak).

Publicerat
Detta har vi faktiskt redan uppnått, men det gäller bara i nya parker som inte ligger inom områden som bör detaljplaneras av andra skäl. Alltså- finns det detaljplan så gäller kraven som förut, men detaljplan behöver inte längre (alltid) upprättas för grupper av vindkraftverk (sedan hävdar somliga att det aldrig krävts, men det är en annan sak).

Tackar för svaret. Men om detaljplanen redan finns där så hjälper det ju inte att man inte behöver upprätta detaljplaner för nya vindkraftsparker... Dock bra jobbat med att få till den ändringen som redan blivit!

Publicerat

Med stor risk för upprepning, även om upprepning kan vara bra för att visa sitt stöd till nämnda åsikter!

Att en del vilt är klass 3 klassade trots att de är lika stora som många klass 4 vilt är knasigt, gräsanden är en sådan! Redan sagt på tråden men jag vill understryka det.

Vapengarderoben!! Lätta på reglerna eller åtminstone Befria .22 LR från den så att alla kan ha en för övningsskjutning (och jakt) för att bli bättre skyttar.

-Å andra sidan skulle jag gå i personlig konkurs om vapengarderoben slopades :ph34r:

Nu när man tillåter halvautomater för jakt så ta bort förbudet mot vissa halvautomater som t ex AR-15 och AR-25, personligen är jag inte mkt för halvautomater och jag håller med om att de ser krigiska ut men så gör även många cylinderrepetrar med kamouflage och tactical utseenden. AR är halvautomater precis som den tillåtna och vanliga browning BAR och argumeneten mot dem håller inte. De har visat sig vara utmärkta jaktvapen med grymm precision. Man skulle kunna införa en begränsing som t ex max 2 AR per skalle eller att Pelle måste först inneha vapenlicens för jakt i t ex 5 år i följd utan strul för att kunna inneha ett sådant vapen eller nåt. Detta är dock ett helt ämne för sig, men värt att diskutera.

Tillåt jakt med armbort för vilt som ska jagas med båge, F Y F A N va kul! :) och jag finner inga vettiga argument emot det.

Sätt gränser för hagel precis som klassindelningen för kula. Kanske inte lika omfattande och skarpa gränser, men det borde ej vara tillåtet att sätta in 24 grams 7or i bössan för rådjur, precis som jag inte får skjuta ett rådjur med en .22 LR.

Åtelkameror kränker ingens integritet, tillåt dem! Skulle någon orienterare råka pinka framför en och visa sin stolthet, ja då ska den som innehar/satt upp kameran vara tvungen att radera bilden.

Tillåt rådjurjakt med slugs i enkelpipiga hagelvapen. Om en slug kan fälla ett vildsvin, en dov och en mufflon, ja då kan den fälla ett rådjur! Jag är övertygad om att slug inte är lika bra som kula men man ska ha en vettig reglering och inte som det är idag.

Tillåt ljuddämpare för klass 3 och 4 vapen och slopa licenskraven för dem!!

Publicerat
  • Författare

Ja jävlar,

jag glömde:

Tillåt åtel vid björnjakt.

Var är det egentligen som är så fel med att man skulle kunna studera björnarna en halvtimme innan man skjuter, för att upptäcka eventuella ungar?

Tillåt lock på landlevande rovvilt med elektroniska hjälpmedel

Jag har aldrig lyckats med dessa peewees och har lite svårt att begripa vad som är så jäkla bra med att jag misslyckas locka räv med dessa, och inte får använda en FoxPro, när man nu från allas sida har avgjort att predatorjakten är av godo?

Publicerat
Ja jävlar,

jag glömde:

Var är det egentligen som är så fel med att man skulle kunna studera björnarna en halvtimme innan man skjuter, för att upptäcka eventuella ungar?

Jag har aldrig lyckats med dessa peewees och har lite svårt att begripa vad som är så jäkla bra med att jag misslyckas locka räv med dessa, och inte får använda en FoxPro, när man nu från allas sida har avgjort att predatorjakten är av godo?

Just det ja, dom där tänkte inte jag på, men nu när du nämner dem, så ser jag dessa som mer akuta än de vapenrelaterade sakerna jag tog upp tidigare. ;)

Publicerat

Jag glömde också...

Det känns som tiden sprungit ifrån lagen vad det gäller elektroniska hjälpmedel. När det finns många bra hjälpmedel så ska man inte behöva vara lagvrängare för att förstå vilka som är tillåtna eller förbjudna.

Ja, alla hjälpmedel och vad man får/inte får göra vid jakt behöver ses över. Det gäller att anpassa lagen till vår verklighet.

Nu kanske vissa viktorianska puritaner grymtar och säger att jakten ska vara på djurens villkor osv, men det är ju ren bullshit så länge vi använder andra vapen än våra händer och fötter... :ph34r: Finns det "humana" och vettiga hjälpmedel för att göra jakten så smidig och bra för så väl människa som djur ska dessa få användas! :huh: Vill man jaga "naturligt" och på "lika villkor" enligt eget tycke så är det ju inget som hindrar detta intresse men det ska inte behöva hindra andra från att få en effektiv och vettig jakt men samtidigt inte någon slakt.

Elektroniska lockmedel, fordon för förflyttning och sist men inte minst använda de hjälpmedel som finns för att begränsa djurstammar som betecknas som skadedjur och t.ex. vildsvinstammen som riskerar att gå över styr. Varför inte tillåta mörkersikten osv utan specialtillstånd? Jo, jo, tjuvjakt säger några men då svara jag "Vakna och var realist!" Vill man tjuvjaga går det så väl redan idag när allt finns att köpa men man inte får använda dem. Ha rejäla straff för dem som missköter sig men begränsa inte normal jakt för vanliga jägare med lagar som bygger på fördomar och ett tekniktänk som hör hemma på 1500-talet!

Publicerat
Jag glömde också...

Det känns som tiden sprungit ifrån lagen vad det gäller elektroniska hjälpmedel. När det finns många bra hjälpmedel så ska man inte behöva vara lagvrängare för att förstå vilka som är tillåtna eller förbjudna.

Ja, alla hjälpmedel och vad man får/inte får göra vid jakt behöver ses över. Det gäller att anpassa lagen till vår verklighet.

Nu kanske vissa viktorianska puritaner grymtar och säger att jakten ska vara på djurens villkor osv, men det är ju ren bullshit så länge vi använder andra vapen än våra händer och fötter... :ph34r: Finns det "humana" och vettiga hjälpmedel för att göra jakten så smidig och bra för så väl människa som djur ska dessa få användas! :huh: Vill man jaga "naturligt" och på "lika villkor" enligt eget tycke så är det ju inget som hindrar detta intresse men det ska inte behöva hindra andra från att få en effektiv och vettig jakt men samtidigt inte någon slakt.

Elektroniska lockmedel, fordon för förflyttning och sist men inte minst använda de hjälpmedel som finns för att begränsa djurstammar som betecknas som skadedjur och t.ex. vildsvinstammen som riskerar att gå över styr. Varför inte tillåta mörkersikten osv utan specialtillstånd? Jo, jo, tjuvjakt säger några men då svara jag "Vakna och var realist!" Vill man tjuvjaga går det så väl redan idag när allt finns att köpa men man inte får använda dem. Ha rejäla straff för dem som missköter sig men begränsa inte normal jakt för vanliga jägare med lagar som bygger på fördomar och ett tekniktänk som hör hemma på 1500-talet!

håller med att man borde tillåta mörkersikte till skadedjur hmm räknas bäver till skadedjur

Publicerat
Jag glömde också...

Nu kanske vissa viktorianska puritaner grymtar och säger att jakten ska vara på djurens villkor osv, men det är ju ren bullshit så länge vi använder andra vapen än våra händer och fötter... :ph34r: Finns det "humana" och vettiga hjälpmedel för att göra jakten så smidig och bra för så väl människa som djur ska dessa få användas! :( Vill man jaga "naturligt" och på "lika villkor" enligt eget tycke så är det ju inget som hindrar detta intresse men det ska inte behöva hindra andra från att få en effektiv och vettig jakt men samtidigt inte någon slakt.

+1

håller med att man borde tillåta mörkersikte till skadedjur hmm räknas bäver till skadedjur

Stor typ av gnagare = skadedjur med förbaskat gott kött..

Case closed. 

Själv kan jag bara sälla mig in i mängden och välkomna detta. En av de som förhoppningsvis kommer förändras är jakttid på korp, för jäklarns vad många de börjar bli..  :huh:

Publicerat

Jag vill upprepa mig igen för att tynga en sak:

Tillåt jakt med armborst för de vilt som ska få jagas med pilbåge.

Det blir massa skoj och spänning!!!!

Publicerat
Jag vill upprepa mig igen för att tynga en sak:

Tillåt jakt med armborst för de vilt som ska få jagas med pilbåge.

Det blir massa skoj och spänning!!!!

Angående detta, så får nog nån ta tag i den saken och starta ett "Svenska Armborstjaktförbundet" och börja jobba mot myndigheterna för att få det tillåtet.

Det kommer nog aldrig att bli tillåtet av sig självt.

Svenska Bågjägarförbundet har jobbat i över 20 år för att få återinföra bågjakten.. :D

Publicerat
Ja jävlar,

jag glömde:

+1 på åteljakten.

Är man rädd för soptunnebjörnar får man väl lägga till en passus att "åtlar avsedda för jakt på björn får ej anläggas närmare än 2km från närmsta bebyggelse"

Publicerat

Vårjakten på morkulla tillbaka. Det finns ingen grund för att förbjuda den.

Övriga svar i denna tråd berör mig inte så mycket. Men slug på rådjur tror jag är förbjudet här och det skulle vara bra om det förbudet slopades.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kom att tänka på ännu ett par saker...

Spårning från fordon

Det finns ännu en sak som retar mig, det är alla dessa förbud som inte går att skilja från en slumpmässig laglig händelse. Det är exempelvis OK att upptäcka ett spår från bil när man kör till jakten på morgonen, men inte OK att köra bilen en sväng just i syfte att upptäcka spår.

Effektrna blir komiska: det är alltså tillåtet att dra jaktlig nytta av spår man upptäckt om man kör bil och letar efter en borttappad mössa, men det är inte tillåtet att använda spår man upptäckt när man åkt en sväng för att upptäcka spår.

Nuvarande lag rimmar illa med hur fordon får användas i andra fall inom jakten: man får ta sig till jakten med bil (exempelvis för att ta sig stigen som leder fram till passet) men man får inte använda bilen för att komma till skott. På samma sätt borde man kunna få använda fordon för att söka spår - men inte för att sätta sig i direktkontakt med viltet. Det borde vara jätteenkelt att få till ett förtydligande om det man menar är att att viltspår inte får förföljas med fordon i jaktligt syfte - och jag gissar att det var det man tänkte på från början. Genom en otydlig formulering anar jag att man har lyckats "uppfinna" ett brott som inte drabbar någon. Fixa till den regeln till något som mer liknar fordonens roll under jakten i övrigt.

Klassindelningen är trasig - åtgärda denna

Jag har en .221 Remington Fireball som är registrerad som klass 2. Jag har en kompis som har en .221 Remington Fireball registrerad som klass 3. Båda är korrekt registrerade - vapnet klarar klass 2 och kan registreras så, men exemplifieras som en klass3 kaliber av Naturvårdsverket. Det roliga är att detta innebär att det är ett lagbrott för mig att transportera mitt vapen på snöskoter, men det är inget problem med kompisens. Dock är det tillåtet för mig att montera ljuddämpare, det är inte tillåtet för kompisen. Vapnen är identiska.

NV 2002:18 §15 säger att det är ammunitionsprestandan som avgör klasstillhörighet och det vore lämpligare att låta detta fälla avgörandet. Här får vi dock problem med helmantelammunition som per definition är klass 3/4 men aldrig klass 2 - det vore vettlöst göra ljuddämpare olagliga för helmantelammunition...?

Hur man än vrider och vänder på dessa regler som innebär skillnader mellan klass 2 och 3 blir det fel - det beror på att systemet är felkonstruerat från början, det är för många regler som slår till i gränslandet mellan klass 2 och 3: ljuddämpare, helmantel, terrängfordon, etc etc. Nya specialregler kommer inte att lösa problemet. Det bästa vore att tillåta terrängfordon för alla vapen (eller åtminstone klass 2 också), ljuddämpare i alla vapenklasser (för inte har vi väl haft problem med ökad tjuvjakt?).

Publicerat

ska man tillåta åtel jakt på björn bör man se över vilka hundar som är dugliga för ev eftersök,tittar man på gris vak är det så dära,sen får man juh utgå efter tidpunkter då kanske björnen är mindre aktiv på en åtel,vad vet jag..

• 3 weeks later...
Publicerat

Tycker det känns helt huvudlöst att man inte reglerna är utformade så att alla jägare har en 22lr för övningsskytte i skåpet. Sen kan man ju diskutera vapenbegränsningar och vapengarderobens storlek allmänd, men att reglerna uppmuntrar folk att prioritera bort en övningsbössa är ju dumt så in i vassen.

Publicerat

1, Avsluta diskussionen om blyförbud i skogen.

2, Idiotregeln om antal skott i magasinet vid björnjakt tas bort.

3, Tillåt åteljakt på björn för att minska felskjutningar.

4, Gör om vapenklassningarna och reglerna för transport på skoter så att det blir någon logik.

5, Återinför jakt på korp,ekorre och morkulla ingen av dom är hotade arter och korpen börjar bli ett gissel.

6, Tillåt ljuddämpare på samtliga vapen till de ljud gränser som nu anges.

7, Tillåt elektroniska lockmedel dock ej el som dödande fälla som var meningen med lagen.

8, (Förbjud skottpengar på matnyttigt vilt) Jag förstår inte hur man tillåter skottpengar på bäver som varit utrotad för inte så länge sedan.

9, Jakt med elektroniskt ljusförstärkande riktmedel ska tillåtas i begränsad omfattning vid till exempel skyddsjakt.

10, Vapengarderoben är ett slag i luften dessa vapen är inte aktuella för gangsters. Låt behov och förvaringsmöjligheter styra.

11, Kraven på låsta vapen vid transport och ersätts med vapen och vital del åtskilda. Det finns inga godkända låsanordningar för alla vapen.

12, Vi ska skyddas från bovarna inte tvärsom. Ändra lagen så att inte den lilla människan blir dömd om vapnen blir stulna från ett vapenskåp om bovarna råkar hitta nycklarna.

• 1 month later...
Publicerat
Att korpen ska bli lovlig igen!

Håller med dig där!

Vi har en fullkomlig explosion av korp hos oss och de går hårt åt småviltet samt lammungar för uppfödare m,m

Ett tillägg från mig är att det måste bli ok att knäppa katt i större utsträckning.

Jag bor i ett område med mycket sommargäster och på hösten så springer det runt stackare som blivit lämnade kvar då de tydligen inte passar lika bra i lägenheten .

Om de klarar vintern så förökar de sig ju och det blir ganska många halvvilda/Helvilda katter springande i markerna.

Vi har mycket sjöfågelliv som kan komma till skada så de är ett bekymmer.

Det är svårt att veta vad som är halvvilt -tamt om de sitter i rävfällan däremot så kan man ju lätt se vilka som är helt förvildade eller vildfödda.

Summan är att det är en elak lag eftersom de förstör och tidvis lider.

Det kommer troligen ramla en och annan katt som har ägare , men utan halsband så tycker jag att det borde vara fritt fram,

Ägarens ansvar!

Publicerat

Kul att den här tråden vaknade upp!

Nu fick jag chanses att återigen slå ett slag för en av mina käpphästar.

Alla förbud som inte riktas direkt åt det man vill komma åt riskerar att antingen förlora sin verkan eller slå snett även mot "oskyldiga".

Exempel: Berg skriver om klassindelningen. Varför skulle det vara någon skillnad att sätta en ljuddämpare på en klass två eller klass tre bössa. Om det är så att klass tre bössorna kan dämpas så effektivt att man börjar bli orolig för missbruk så sätt reglerna i förhållande till ljudnivå. Skit i klasserna. Det var ju ljudnivån som var problemet...

Exempel från det civila... : Om man vill förbjuda bensindrivna lövblåsare p.g.a. oväsendet så sätt lagkrav på max ljudnivå. Annars är det snart någon som kommer på att de går att köra på alkohol... (Faktisk händelse Californien område utanför Hollywood 1998)

I övrigt vill jag ha en förändring kring reglerna för jakt på/kring åtel. (Björn, Lo, Gris etc) Gris har ju i och för sig nyss förändrats så det kanske man skall utvärdera lite till först.

Fotsnara för räv bör regleras "via" snödjup, avst till väg, bebyggelse etc. Inte vilket län.

(Kan möjligtvis förstå om forskarna säger att dylika fällor är olämpliga där det finns varg. Men än har jag aldrig hört talas om en varg som fastnat i våra typer av rävsnaror)

Förbudet mot bågjakt förstår jag inte heller. Det finns dock flera orsaker till varför jag inte skulle tycka om jakt med armborst. Men dessa går att åtgärda med "direkta krav" istället för allmänt förbud mot armborst.

MVH // Henrik

Publicerat
1, Avsluta diskussionen om blyförbud i skogen.

2, Idiotregeln om antal skott i magasinet vid björnjakt tas bort.

3, Tillåt åteljakt på björn för att minska felskjutningar.

4, Gör om vapenklassningarna och reglerna för transport på skoter så att det blir någon logik.

5, Återinför jakt på korp,ekorre och morkulla ingen av dom är hotade arter och korpen börjar bli ett gissel.

6, Tillåt ljuddämpare på samtliga vapen till de ljud gränser som nu anges.

7, Tillåt elektroniska lockmedel dock ej el som dödande fälla som var meningen med lagen.

8, (Förbjud skottpengar på matnyttigt vilt) Jag förstår inte hur man tillåter skottpengar på bäver som varit utrotad för inte så länge sedan.

9, Jakt med elektroniskt ljusförstärkande riktmedel ska tillåtas i begränsad omfattning vid till exempel skyddsjakt.

10, Vapengarderoben är ett slag i luften dessa vapen är inte aktuella för gangsters. Låt behov och förvaringsmöjligheter styra.

11, Kraven på låsta vapen vid transport och ersätts med vapen och vital del åtskilda. Det finns inga godkända låsanordningar för alla vapen.

12, Vi ska skyddas från bovarna inte tvärsom. Ändra lagen så att inte den lilla människan blir dömd om vapnen blir stulna från ett vapenskåp om bovarna råkar hitta nycklarna.

Jag tycker att den numrerade listan som Nils I skrivit håller högsta klass och det vore nåt att ställa riksdagspartierna mot väggen med inför höstens val :lol: