Publicerat November 16, 200916 yr Ahh mera. Anv av slug till mera djurarter. Anv av dämpare på pistol = samma här mindre störande Återta vissa arter som jaktbara igen återta exvis 22lr med HV ammo till exvis räv.
Publicerat November 16, 200916 yr Gå tillbaka till licens klasser, exvis har man lic för klass 1 så kan man köpa vilket vapen/ammo man vill i denna klass.Hur menar du nu ? Bort med 5år lic på handvapen. Nu var det ju jakten det gällde, inte sportskyttet, så då är ju frågan om licentramset på enhandsvapen inte med i denna diskution just här. Men jag håller med dig, 5 årsregeln är urbota fånig..
Publicerat November 16, 200916 yr QUOTE (yopnono @ Nov 16 2009, 17:27 ) *Gå tillbaka till licens klasser, exvis har man lic för klass 1 så kan man köpa vilket vapen/ammo man vill i denna klass. Hur menar du nu ? Jo enligt RPS så vart det så att förut så sökte man licens på vapenklass, inte som nu klass1 kal .308 sn:xxxxx märke:xxxx typ:xxxx etc, etc Då hade man bara i lic att ang klass1 vapen sn:xxxx typ:xxxx märke:xxxx Vilket innebar att man kunde skaffa sig en 6.5 eller 30-06 bara den var i sin klass exvis: klass1
Publicerat November 16, 200916 yr Det här var rolig tråd om något mkt viktigt. Hoppas att ansvariga på t.ex. Jägareförbundet och - allra helst - ansvariga i beslutandeställning får ta del av denna tråd om vad vi jägare anser vara viktigt. Extra kul är det att alla verkar vara så ense! (Det kan ju vara lite meningsskiljaktligheter här ibland. ) Jag håller med i det mesta som skrivits ovan men måste också poängtera det urbota töntiga med att ha förbud mot att ha för många skott i ett skjutvapen liksom hur ett vapen får se ut... Licenskravet på ljuddämpare är också helt vansinnigt. Det är väl "ok" om det skulle vara registreringspliktigt men att det ska vara licens... Precis som detta med en begränsing av antalet vapen man får ha. En jägare blir väl inte mindre farlig för allmänheten bara för att han har 18 bössor? Det går ju bara att skjuta med en åt gången ändå... Sedan skulle jag vilja se en snabbare anpassing av jakttider och vilka arter som får jagas - det får inte ta decennier att åstadkomma förändringar! Likaså måste vår jaktbara vilt vara något som vi i Sverige ser över med hänsyn till hur många djur det finns i Sverige! Det går inte att ha förbud på jakt i Sverige på t.ex. skarv, korp eller något annat vilt bara för att det är sällsynt i sydeuropa!
Publicerat November 16, 200916 yr Författare OK, jag fyller på med lite mer saker jag vill ha in nu... Jakt med pilbåge Förklaringar onödiga... Go for it! Jakt på bäver med hagel Jag har jagat en del bäver i småbäckar, det är ofta där man vill komma åt dem. Men det går inte att nå dem med ett kulskott på grund av vegetationen. I dessa lägen vore det plättlätt att fälla dem med hagel. Jag har skjutit en bäver med hagel - på den tiden det var tillåtet - och den dog på ett mycket eftertryckligt sätt. Vilt i 20-kg-klassen gör det när man skjuter på dem med 1:ans hagel på 20 meters håll. Jakt på knipa (etc) med 22LR Det finns mängder av exempel, där ett vilt är tillåtet för jakt med .22LR men annat inte är det - trots att de är lika stora. Där behöver man ta bort en massa onödiga förbud. Jakt på rödräv året om i fjällrävbiotoper Kom igen, fjällräven är en utrotningshotad art. Prioriteringarna är klara. Jakt på ekorre Råttor får alltså inte jagas om de har gulliga öron och mjuk svans? Dumheter. Principformulering om jakten En formulering om att grundprincipen är att viltet är en beskattningsbar resurs, men att denna beskattning inte skall ske om viltstammarna skadas av den. Vad jag vill komma till är att hålla igen mot sådana dumheter som att jakt på ekorre ska vara förbjudet, för att inte tillräckligt många jagar ekorre...? Med samma resonemang kan man förbjuda konståkning också.
Publicerat November 16, 200916 yr Ta bort tillståndsplikten för hållande av all utsättningsfågel i mer än 48 timmar och inför nedre gräns för tillstånd, t ex 100 st.
Publicerat November 16, 200916 yr Äsch, jag säger det som alla andra tänker: Ta bort ALLA förbud och regleringar
Publicerat November 16, 200916 yr Jakt på ekorre Råttor får alltså inte jagas om de har gulliga öron och mjuk svans? Dumheter. WHat ? är inte ekorren lagligt vilt i sverige ? :S 1.12.-31.1. kommer jag locka in dom med rävskriket och göra fina ekorr nyckel ringar
Publicerat November 16, 200916 yr Sträckjakt på morkulla Korpen o ekorren har varit på tapeten om o om igen så e man o petar så borde dessa vara självklarheter. Ekorren står väl åtminstone inte med i fågeldirektivet som man hela tiden hänvisar till då man inte kan häva förbud. Uppdatering behövs på skjutbart vilt i .22lr! Tex orre o en hel del annat vilt som man inte får skjuta med .22lr. Mkt märklig indelnig. Men annars tror ja de mesta har nämnts.
Publicerat November 17, 200916 yr Ljuddämpare tycker jag ska vara som vilket vapentillbehör som helst, borde vara helt fritt. Enligt min handläggare behöver man ha bra specifika skäl för att hon ska godkänna ljuddämpare. När jag frågade om det dög att anledningen var för att skona hundens hörsel så var det blankt nej, "vi kan inte tillåta ljuddämpare bara för att inte hundens hörsel ska ta skada, det ska vara något personligt skäl för dig" Tycker det är helt idiotiskt att ha licens på ljuddämpare, finns ingen vettig förklaring alls. Att det har med tjuvjakt att göra är bara idiotiskt.
Publicerat November 17, 200916 yr Jakt på bäver med hagel Jag har jagat en del bäver i småbäckar, det är ofta där man vill komma åt dem. Men det går inte att nå dem med ett kulskott på grund av vegetationen. I dessa lägen vore det plättlätt att fälla dem med hagel. Jag har skjutit en bäver med hagel - på den tiden det var tillåtet - och den dog på ett mycket eftertryckligt sätt. Vilt i 20-kg-klassen gör det när man skjuter på dem med 1:ans hagel på 20 meters håll. den är en slopning som jag gärna skriver under på då mer än 70 % av mina bävermarker är smala bäckar med massor av sly som försvårar allt kulskytte heter
Publicerat November 17, 200916 yr Ljuddämpare tycker jag ska vara som vilket vapentillbehör som helst, borde vara helt fritt.Enligt min handläggare behöver man ha bra specifika skäl för att hon ska godkänna ljuddämpare. När jag frågade om det dög att anledningen var för att skona hundens hörsel så var det blankt nej, "vi kan inte tillåta ljuddämpare bara för att inte hundens hörsel ska ta skada, det ska vara något personligt skäl för dig" Tycker det är helt idiotiskt att ha licens på ljuddämpare, finns ingen vettig förklaring alls. Att det har med tjuvjakt att göra är bara idiotiskt. Det var en stund sen du sökte licens på ljuddämpare va? Nu mera ska du få licens på klass 1 & 2 utan att motivera ngt behov. Om jag inte fått ngt om bakfoten? Så var det nyligen du sökte och fick det svaret så har hon gjort fel.
Publicerat November 17, 200916 yr Det var en stund sen du sökte licens på ljuddämpare va? Nu mera ska du få licens på klass 1 & 2 utan att motivera ngt behov. Om jag inte fått ngt om bakfoten? Så var det nyligen du sökte och fick det svaret så har hon gjort fel. Detta var i september, jag sökte aldrig men frågade hur jag skulle söka, det där var svaret jag fick. Fullt möjligt att hon gjort fel.
Publicerat November 17, 200916 yr Det var en stund sen du sökte licens på ljuddämpare va? Nu mera ska du få licens på klass 1 & 2 utan att motivera ngt behov. Om jag inte fått ngt om bakfoten? Så var det nyligen du sökte och fick det svaret så har hon gjort fel. Jag tänkte precis skriva samma sak.
Publicerat November 17, 200916 yr Detta var i september, jag sökte aldrig men frågade hur jag skulle söka, det där var svaret jag fick.Fullt möjligt att hon gjort fel. Får hoppas att nån mer kommenterar detta under dagen då, så du får veta, för jag tror som sagt att man inte måste påvisa ngt behov (för klass 1 & 2 alltså). =)
Publicerat November 17, 200916 yr Har inte läst alla inlägg i tråden så detta kan kanske bli en upprepning men tillståndsplikten för att få hantera blod för blodspår i skogen känns väl fånig. F.ö vill man väl ha så få förbud och pålagor som möjligt, inte minst för att man ska komma ihåg alla och efter bästa förmåga leva efter dom.
Publicerat November 17, 200916 yr Detta var i september, jag sökte aldrig men frågade hur jag skulle söka, det där var svaret jag fick.Fullt möjligt att hon gjort fel. Hon gjorde fel, det finns inte längre något krav på motivering av dämpare däremot så VILL handläggarna att man skriver att man vill skona SIN EGEN hörsen med dämparen alltså inte hundens eller någon annans. Kl 1 och 2 ska inte vara något problem med att få dämpare till. In o sök bara. /Lasse
Publicerat November 17, 200916 yr Detta var i september, jag sökte aldrig men frågade hur jag skulle söka, det där var svaret jag fick.Fullt möjligt att hon gjort fel. Om det var kl 1 eller 2 du sökte på och fick det svaret, så gjorde hon fel. Du behöver inte motivera något speciellt skäl till en licens för dessa klasser numera, förr var det så, men inte nu. Lämna in en ansökan, och nekar hon så överklaga, alternativt be att få prata med hennes chef och be om en motivation till avslaget. Du har rätten på din sida och sånt här trams från licenshandläggarna ska man inte böja sig för.
Publicerat November 17, 200916 yr Jag skulle vilja att man tittar mer på de geografiska behoven än de politiska när det gäller jakten. Borttagandet av 11-regeln i skåne var ett rätt steg i den riktningen, men jag vill inte att EU skall styra villket sveriges jaktbara vilt är. Detta är dock en lobbyverksamhet som måste drivas mot våra politiker... Annars är jag rätt glad för att vi har en så pass bra jakt som vi har i dag i sverige!
Publicerat November 17, 200916 yr Har inte läst alla inlägg i tråden så detta kan kanske bli en upprepning men tillståndsplikten för att få hantera blod för blodspår i skogen känns väl fånig. F.ö vill man väl ha så få förbud och pålagor som möjligt, inte minst för att man ska komma ihåg alla och efter bästa förmåga leva efter dom. Några idioter i en brukshundsklubb hade gjort blodspår över ett ganska stort område en gång när jag var och jagade hos en kompis... vårt eftersök blev liiiite krångligt där kan jag ju säga... då svor jag lite över folk som inte har vett i huvet... där hjälper ju dock inga regler.
Publicerat November 17, 200916 yr Morn, kul tråd med många goda ideer! Många av de frågor & förslag som lyfts är sådant vi jobbar för på olika håll och kanter, och i en del fall driver myndigheterna självmant förslag till förändringar. Utan att kunna ge några detaljer, så är jag övertygad om att jägarkåren kommer att se de nya föreskrifterna som förbättringar. Obs dock att flera av de förslag som lagts ovan, exempelvis antal skott i magasinet vid jakt på björn och jakttid på korp, inte är sådant som regleras på nationell nivå utan av EU-regler... Det är förstås kalas att få förslag på vad vid bör driva för frågor. Även om vi kanske inte alltid kan plocka upp en fråga härifrån och puffa för den, så är det mycket värdefullt att få fler förslag på argument för en viss förändring. Argumentera alltså gärna för era förslag, så gör ni det lättare för oss att driva frågorna!!!
Publicerat November 17, 200916 yr Kul tråd! Mina önskemål i helt osorterad ordning bortsett från det första! 1: Slopa förbudet mot åteljakt när det gäller stora rovdjur. (Hur är det egentligen med varg?) 2: Slopa kravet på att slug endast får avlossas ur enkelpipigt hagelgevär. Men villkora det till träffbilder. 3: Förenkla licensgivning av vissa enskotts 22lr enhandsvapen. Vissa av dem är helt ointressanta för annan användning än avlivning i fälla/gryt. Inför gärna konstruktionskrav som gör dem än ointressantare för "buset". Slätborrad kort pipa? Här vill jag passa på att påpeka för de som ville ha skjutkrav att det är helt onödigt för denna typ av enhandsvapen. Troligtvis dessutom mer eller mindre omöjligt att träffa något mindre än en badboll på mer än 10 meters avstånd. Säker vapenhantering är en helt annan sak... Enhandsvapen som är bättre lämpade för att råna pressbyrån med kan man gärna fortsätta att vara hyffsat restriktiv med. 4: Ta bort kravet på skottlossningstillstånd inom vissa detaljplanerade områden. Tänker t.ex. på vindkraftsparker. Men viktigast av allt. Det finns många situationer inom jakten där det är svårt att veta säkert vad det egentligen är som gäller. Se till att reda ut begreppen kring dessa situationer så att det blir enklare att följa reglerna. (Och att som jaktledare kräva av andra att följa dem) MVH // Henrik
Publicerat November 17, 200916 yr nuär jag en finnfox så jag har inget att säga direkt men nog fans ska jag jaga nån dag i sverige så nånting kan jag säga.Skippa detta med hur vapen måste se ut. Tillåt jakt med enhandsvapen Bort med magasin begränsing på all jakt Förbjud jakt åt 08 bor ta bort skillnaden mellan jakt och målskytte vapen. får du ett vapen så får du jaga med det också. ansökning kan ju endå göra för målskytte. gå igenom vapen klasserna. ( speciellt klassa om 17HMR) Tillåt slugs i alla hagelpangar som är kapabla att användas med slugs. Licens Frigör ljudämpare!!!!!!! En av dessa var ett skämt, gissa vilken JAG GISSAR JAKT MED ENHANDSVAPEN