Publicerat December 30, 200916 yr Med risk för att bli kalla alltifrån rasist till brunskjorta måste jag få dryfta ett ämne. Är det rimligt att 40 procent av landets yta, renbetesland, ska vara fredat från vargetableringar? Tyvärr har jag inga exakta siffror, men det förekommer uppgifter om att de samer som lever på traditionell rennäring inte är fler än några tusen personer. Istället ska alltså vargarna vara i de mellersta och södra delarna av landet, där de ställer till problem för avsevärt många fler. En kompis har ett konkret förslag och ser flera vinster. Han föreslår: Tillåt fri vargetablering i renbetesland, värna om en stark vildrensstam och låt samerna förvalta jakten och ta intäkterna. Ja, vad säger ni?
Publicerat December 30, 200916 yr Du har inte någon erfarenhet av samer och såna här förslag kan bara en sörlänning komma på. Jag tycker att vi låter vargen flytta närmare göteborg stockholm och malmö istället. Det andra förslaget är att jag får alla intäkter från jakten från sundsvall och söderut.
Publicerat December 30, 200916 yr En kompis har ett konkret förslag och ser flera vinster. Han föreslår: Tillåt fri vargetablering i renbetesland, värna om en stark vildrensstam och låt samerna förvalta jakten och ta intäkterna.Ja, vad säger ni? En kompis till mig har problem med folk som aldrig ställer sig bakom sina egna åsikter i vargfrågan, men som likväl för fram dem i lätt beslöjade ordalag. Han blev så paff att han nästan trillade av stolen en gång när han hörde att det fanns folk som gjorde så på Internetforum Själv har jag inga särskilda åsikter i just den frågan, men jag är naturligtvis nyfiken på att höra vad andra tycker om det. Men det tar vi i en annan tråd, här går jag kanske lite OT....
Publicerat December 30, 200916 yr Tja vad sägar man. Jag har mina åsikter om Samer och renägande samer. men att folk från södra delaen av vårat land ska komma och tycka till om samerna kan bli fel. Se bara på historien hur samerna har behandlats av staten, kyrkan osv. Same frågan är infekterad mycket infekterad. Sen finns det även en annan sida där Samerna har fått igenom vissa saker. Sen är det så att alla samer inte har renmärke eller har renar. Många samer ingår ej i en sameby då dom inte äger ett renmärke. Hur har din kamrat tänt där, ska även fiske,jakt och skogsamerna få del av dessa intäkter? Nu vet jag inte vem du är men du är från Västerås ser jag och jag vet inte hur mycket du kan om samerna har du koll och din vänn koll på detta med renmärke samebyar jakto fiskesamer?. Jag är inte same kan ha några droppas sameblod imig då min släkt är från Tärnafjällen. Jag blir ändå trött på att folk från de södra delerna av vårat land ska ha åsikter i denna fråga.
Publicerat December 30, 200916 yr Är det mer rätt att ngr tusen personer ska dela på jaktintäkter på ca 40 % av Sveriges yta?
Publicerat December 30, 200916 yr En sak att lägga in är att rennäringen är en industri, de föder upp kött och tusentals människor arbetar heltid med detta, de räknas som norra Sveriges urbefolkning. Vildren i Sverige är ett minne blott. Med vildren skulle vi få ett "nytt" jaktbart vilt som folk kommer att vilja jaga överallt där de etablerar sig. Jag tycker bara din väns idé är knäpp, även om den skulle vinna opinion så hur lång tid skulle det ta innan vargen spridits sig? när ska tamrenen bli vildren? När och var ska vildrenen jagas? På min jaktmark under vinterbetet? På fjällen på tidiga hösten? ska bara intäkter från vildrensjakt komma samerna tillgodo? Ska intäkterna från vildrensjakten BARA komma samerna tillgodo och inga andra?
Publicerat December 30, 200916 yr Med den åsikten gud förbjude så blir man häpen, ge sig på en minoritet av vår ursprungsbefolkning och förstöra deras näring för att du ska slippa ett bekymmer som jag inte ens vet om du lider av, finns inte så många revir i Västerås sist jag kollade dock kan du ha jaktmark nån annanstans. Storstadsregionera förespråkar varg och de borde bära bördan, men den fighten vågar du inte ta, varför ens ta upp frågan när du själv inser att du låter som en rasist. Gör renbetesland från dalälven och uppåt, eller genomför en folkomröstning där vargen får mest gehör kan man etablera revir och är fridlysta utanför så är de bannlysta.
Publicerat December 30, 200916 yr Med risk för att bli kalla alltifrån rasist till brunskjorta måste jag få dryfta ett ämne. Är det rimligt att 40 procent av landets yta, renbetesland, ska vara fredat från vargetableringar? Tyvärr har jag inga exakta siffror, men det förekommer uppgifter om att de samer som lever på traditionell rennäring inte är fler än några tusen personer.Istället ska alltså vargarna vara i de mellersta och södra delarna av landet, där de ställer till problem för avsevärt många fler. En kompis har ett konkret förslag och ser flera vinster. Han föreslår: Tillåt fri vargetablering i renbetesland, värna om en stark vildrensstam och låt samerna förvalta jakten och ta intäkterna. Ja, vad säger ni? Tanken verkar ju vettig! Säkert kommer samerna att tjäna på det. Rasismen kommer att minska och vargproblemen söderut minska! Det låter som en win-win situation.
Publicerat December 30, 200916 yr Det är inte mer rätt att alla intäkter från norra sveriges naturrikedomar går oavkortat till att bygga skrytbyggen i stockholm medan resten av landet får vända på slantarna för att ha råd med vägunderhåll. Nu måste man rita om kartan också för hur inlandsisen drog sig tillbaka och därmed också ta sig en funderare på hur landet befolkats. Vargfrågan håller på att utvecklas åt ett mycket obehagligt håll. Låt storstadsmänniskorna ha vargen inpå knutarna där acceptansen är som störst. Den här frågan har varit uppe tidigare och jag börjar ledsna. Jag kanske skulle ta en utskrift och ge den till någon medlem av sametinget för att få den utredd ur juridisk synvinkel med avseende som hets mot folkrupp.
Publicerat December 30, 200916 yr Tanken verkar ju vettig! Säkert kommer samerna att tjäna på det. Rasismen kommer att minska och vargproblemen söderut minska!Det låter som en win-win situation. Vilka samer kommer att tjäna på detta? Är det bara de med renmärke, eller hela samebyn där bara de som har renmärke får vara medlem i? Alla samer äger inga renar. Men det är väl som vanligt då sörlänningarna ska tänka till i denna fråga det blir ett luftslott som rasar. Jag är trött på folk ska ha åsikter om samer då dom inte ens bor i närheten av samer. Mina åsikter om renägande samer håller jag för mig själv. Men att säga att alla samer har renar är fel.
Publicerat December 30, 200916 yr Men det är väl som vanligt då sörlänningarna ska tänka till i denna fråga det blir ett luftslott som rasar. Jag är trött på folk ska ha åsikter om samer då dom inte ens bor i närheten av samer. Att ha och fritt uttrycka sina åsikter är en rättighet i det här landet, sen hur man uttrycker dom är en annan sak.
Publicerat December 30, 200916 yr men varför har samerna så särställning i samhället ? denna plats har ju varif befolkat redan 8500 fkr, medan samerna "bara" funnits här 2500 år.( denna kommentar var inte för att basha samerna eller dera kultur / tradition.) fast kanske det är bäst att låsa tråden medan vi alla är vänner ?
Publicerat December 30, 200916 yr Fy vad trist att en medmänniska inte kan få ge uttryck för sin sak utan att bli häcklad, ja nästan idiotförklarad och ifrågasatt! Håller med Moilanen i så mått att det finns ingen rim och reson i att den gemensamma vargflocken ska härbergeras på en minoritet av ytan, ska vi ha eländet borde vi sann demokratisk anda dela på eländet också, kosta vad det kosta vill!
Publicerat December 30, 200916 yr Nu vet jag inte vem du är men du är från Västerås ser jag och jag vet inte hur mycket du kan om samerna har du koll och din vänn koll på detta med renmärke samebyar jakto fiskesamer?. Jag är inte same kan ha några droppas sameblod imig då min släkt är från Tärnafjällen. Jag blir ändå trött på att folk från de södra delerna av vårat land ska ha åsikter i denna fråga. Mikael Moilanen är en frilansjournalist som bland annat skriver debattartiklar i Jakt & Jägare. Själv har jag liksom dig ett par droppar sameblod i mig och dessa är jag stolt över. Samerna har sedan länge blivit mycket dåligt behandlade och det är med förskräckelse jag ser att fördomar och åsikter mot samerna och deras livsstil växter sig allt starkare. Det är inte mer rätt att alla intäkter från norra sveriges naturrikedomar går oavkortat till att bygga skrytbyggen i stockholm medan resten av landet får vända på slantarna för att ha råd med vägunderhåll. Visst är det konstigt att energin, pengarna från skogs och jordbruket och naturrikedomar skall sugas från norrland och hamnar i Stockholm och andra blodsugande städer. Förespråkar att vi gör en mur och behåller alla pengar och energi själv så får vi se hur fjollträskaran och de andra sörlänningarna skulle klara sig. Vi kan ju också flytta dit alla vargar när vi liksom håller på.. Nu får man ju se detta inlägg som man vill. Kanske är det seriöst eller ironiskt. Mvh Dunderklumpen
Publicerat December 30, 200916 yr Vilka samer kommer att tjäna på detta? Är det bara de med renmärke, eller hela samebyn där bara de som har renmärke får vara medlem i?Alla samer äger inga renar. Men det är väl som vanligt då sörlänningarna ska tänka till i denna fråga det blir ett luftslott som rasar. Jag är trött på folk ska ha åsikter om samer då dom inte ens bor i närheten av samer. Mina åsikter om renägande samer håller jag för mig själv. Men att säga att alla samer har renar är fel. Kanske lite fler samer än i dag kommer nog att tjäna på detta! Vad ser du för problem med det?
Publicerat December 30, 200916 yr Fy vad trist att en medmänniska inte kan få ge uttryck för sin sak utan att bli häcklad, ja nästan idiotförklarad och ifrågasatt! Håller med Moilanen i så mått att det finns ingen rim och reson i att den gemensamma vargflocken ska härbergeras på en minoritet av ytan, ska vi ha eländet borde vi sann demokratisk anda dela på eländet också, kosta vad det kosta vill! Har Mikael M föreslagit något? Det märkte jag inte. Det var ju en kompis fundering som redovisades? I övrigt håller jag med dig, det är sjukt att vi har ett beslut på att det inte skall finnas varg i renbetesland. Men nu var det ju inte det frågan gällde.
Publicerat December 30, 200916 yr Mikael Moilanen är en frilansjournalist som bland annat skriver debattartiklar i Jakt & Jägare. Visst är det konstigt att energin, pengarna från skogs och jordbruket och naturrikedomar skall sugas från norrland och hamnar i Stockholm och andra blodsugande städer. Förespråkar att vi gör en mur och behåller alla pengar och energi själv så får vi se hur fjollträskaran och de andra sörlänningarna skulle klara sig. Vi kan ju också flytta dit alla vargar när vi liksom håller på.. Nu får man ju se detta inlägg som man vill. Kanske är det seriöst eller ironiskt. Mvh Dunderklumpen Nu är det faktiskt inte bara norrland som "sugs ur av stockholmare! Vi har marknadsekonomi och då kan det se ut som det gör just nu. Samtidig med ett sånt system har alla möjlighet att ändra på saker och ting...
Publicerat December 30, 200916 yr Det är ju inte så länge sedan en liknande tråd var uppe här på forumet. I den tråden så blev det en ganska kul och intressant debatt. Tråden var skriven med glimten i ögat och så blev också inläggen. Tror faktiskt att samerna kan ta att vi debatterar om vi gör det med glimten i ögat och tar det hela som ett exempel som ingen av oss tror kommer att genomföras. Nu kommer jag till det som Mikael Molianen skriver. Jag håller i princip med om att det är konstigt att 40% av landets yta ska hållas fri från varg. Men från det till att vilja avskaffa de renskötande samerna är det ju hur långt som helst! Det otäcka med det som den här skribenten skriver är att han menar verkligen att vi ska avskaffa en hel folkgrupp i Sverige att han dessutom gömmer sig bakom en kompis gör ju inte det hela bättre! Om nu Molianen hatar varg så mycket så att han tycker att vi ska sätta vår jakt före mäniskor så tycker jag att han ska söka hjälp.
Publicerat December 30, 200916 yr I sig gillar jag tanken på att statens mark primärt skall hålla statens vilt, och den finns mest samanhängande i renbetesland. Men nej, tanken fallar på sin egna dystra historia - ingen vågar röra samernas "rättigheter" idag. Pejltanken som krav på alla nya etableringar gillar jag. Har små problem med vargen så länge jag vet var den är.
Publicerat December 30, 200916 yr Jag kanske skulle ta en utskrift och ge den till någon medlem av sametinget för att få den utredd ur juridisk synvinkel med avseende som hets mot folkrupp. Nu får vi väl ändå lugna ner oss lite, bara för att man nämner samer så är det inte hets mot folkgrupp. Om det nu inte är så att nån moderator har tagit bort ett inlägg som jag inte sett. Det har kommit så mycket vansinniga idéer rörande vargfrågan hittills (vilket många har blivit genomförda) så varför inte en till, att den sen kanske inte är så genomtänkt är en helt annan sak. Om man skulle släppa lös varg i renskötselsområdet så skulle man ju lika gärna kasta in rävar i all hönserier i Sverige.
Publicerat December 30, 200916 yr Hej Återigen så verkar det som att om någon som har koppling till Jakt o Jägare skall dom pariamärkas på detta forum. Vad en person sysslar med i det "civila " skall rimligen inte ha någon betydelse på ett åsiktsforum, i ett fritt åsiktutbyte så är det åsikten som skall spela någon roll! Moilainen hade ju kunnat kalla sej för " Herr Kulle" t ex, och därmed sluppit allt häcklande om hans levebröd. Nog om detta, att samerna skall behöva förlora miljontals kronor om året pga tafflig rovdjursförvaltning är helt barockt! Se på vargen i Mittådalen som Nav.verket äntligen fick tummen ur och knäppte från helikopter, vad har det kostat samebyn i extra arbete under alla dessa månader. Och som slutkläm, samerna är inte vår ursprungsbefolkning, kvänerna var här först. Fast det bommade Maggan/Haggan när hon var jordbruksminister, som så mycket annat. Margareta Winberg är utan konkurrens den politiker som gjort mest för att underblåsa dagens politikerförakt hos jägarkåren!
Publicerat December 30, 200916 yr Kollar man Wikipedia så finns det ca 17000 samer i Sverige. Är det ok att 17000 personer skall ha självstyre på 40% av Sveriges yta?? Befolkningen i övrigt är ju bara ca 9 miljoner............ http://sv.wikipedia.org/wiki/Samer /Rune
Publicerat December 30, 200916 yr HejÅterigen så verkar det som att om någon som har koppling till Jakt o Jägare skall dom pariamärkas på detta forum. Vad en person sysslar med i det "civila " skall rimligen inte ha någon betydelse på ett åsiktsforum, i ett fritt åsiktutbyte så är det åsikten som skall spela någon roll! Moilainen hade ju kunnat kalla sej för " Herr Kulle" t ex, och därmed sluppit allt häcklande om hans levebröd. Nu var ju inte syftet med mitt påpekande att koppa dessa åsikter med J&J, utan mest för att forumiterna skulle känna igen namnet, då jag känner igen namnet allt för väl. Självklart skall vi alla kunna ha åsikter utan att vi skall bli åsiktsstämplade och detta förespråkar även jag. Mvh
Publicerat December 30, 200916 yr Kollar man Wikipedia så finns det ca 17000 samer i Sverige.Är det ok att 17000 personer skall ha självstyre på 40% av Sveriges yta?? Befolkningen i övrigt är ju bara ca 9 miljoner............ http://sv.wikipedia.org/wiki/Samer /Rune Nu har ju inte samerna självstyre på 40 % av landet. Men eftersom samerna är erkänd som ursprungsbefolkningen i Sverige varken Du nu vill eller inte. Min åsikt är att renbetesland skall vara befriade från varg. Det hela känns som att man slåss om hinken i sandlådan...
Publicerat December 30, 200916 yr Min åsikt är att renbetesland skall vara befriade från varg. ... Varför bara där och inte på andra platser i landet? /Rune