Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Samernas särställning

Featured Replies

Publicerat

Det finns ett störra problem här i norr för renen och det är järven och Lodjuret. Sen tror jag inde denna debatt igenligen handlar om Samernas rätt till renar eller inte. Detta handlar om vargen, jag tror att vissa som hatar vargen vill att den utrotas helt. Nu har vi vargjakt i landet låt se hur det går nu. Och sköt nu detta på ett snyggt sett.

• Svar 94
  • Visningar 14,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Dom får skaffa varghundar som dom har i andra länder till får som följer renarna! Då kanske dom skulle få lite respekt för hundar på köpet också. Det måste väl gå att få en ren till att acceptera hundar!?

Publicerat
Hela landets yta bör vara fredat från vargetableringar....

Skämtåsido. Vargen är ett vilt som skall finnas i den svenska faunan. Det är bestämmt. Men sen är det ingen som vill ha den "hemma hos sig" (utom ett fåtal WWFare). Själv anser jag att rennäringen och folks levebröd är viktigare än andras hobby.

I det långa loppet så tjänar alla på att renbetesområdet är fredat från varg. Hur många från öst invandrande vargar överlever Norrland? Hur många kan ta sin till Mellansverige med sitt friska blod och föröka sig? Inte så många....

+1 på detta. Dom ansöker ofta om skydsjakt på varg när en varg kommer in i renbetas området. Men de får det ibland och avslag vissa gånger.

Publicerat
Levde dom på renar förr när det fanns gott om varg samerna? I så fall hur lyckades dom freda renarna då? Problemet är ju att vargen blivit som ett "nytt" återuppstått vilt här i Sverige och nu ska alla som kommer i kontakt eller drabbas av vargen lära sig att leva efter detta och ta detta.

Frågan är alltså om vargen ska få härja i samernas marker och döda deras renar. Skillnaden mellan samernas problem och jägarnas/markägarnas problem är väl igentligen liknande förutom att samerna ev lever helt av sina renar. Men för jägare och markägare handlar det ju också om stora förluster både ekonomiskt och annat. Selektiv avskjutning är väl bara att glömma tex, till vilken nytta liksom :wub:

Det lustiga med vargen är ju ändå att var den än kommer så är den inte välkommen av många. Och det är ju helt naturligt alla djur/människor har konkurrenter och våran värsta här i Sverige förutom vi själva råkar vara just vargen!

Kan bara säga att det kan inte vara lätt att vara sam och ha vargar bland renarna!

Vad jag vet så gjorde man lite som man själv ville under de tider det fanns varg i Sverige. Samerna och det övriga jägarsamhället tog bort varg om de blev för många/tog för mycket tamdjur.

Detta är olagligt idag och det är väl så problemen uppstått. 

Dom får skaffa varghundar som dom har i andra länder till får som följer renarna! Då kanske dom skulle få lite respekt för hundar på köpet också. Det måste väl gå att få en ren till att acceptera hundar!?

Har du ens sett en ren ute i det fria (inte Skansen)? Självklart blir renarna stressade av hundar och det är inte dem som har en dålig acceptans mot hundar, utan det är hundarna som ser det hela som en lek. Dvs. finns problemet bland hundarna och deras ägare, inte hos renarna.

Högaktningsfullt.

Publicerat
Vad jag vet så gjorde man lite som man själv ville under de tider det fanns varg i Sverige. Samerna och det övriga jägarsamhället tog bort varg om de blev för många/tog för mycket tamdjur.

Detta är olagligt idag och det är väl så problemen uppstått. 

Har du ens sett en ren ute i det fria (inte Skansen)? Självklart blir renarna stressade av hundar och det är inte dem som har en dålig acceptans mot hundar, utan det är hundarna som ser det hela som en lek. Dvs. finns problemet bland hundarna och deras ägare, inte hos renarna.

Högaktningsfullt.

Japp kan tänka mig att dom löste det på sitt sätt förr med bra resultat, så de är klart fick dom fri jakt på varg skulle det vara lösningen även nu!

Ja har sett en flock renar 1 gång springa över vägen upp i vemdalen det är det enda så jag kan inta påstå att jag är någon expert på renar. Men jag kan dock säga att dessa hundar jag pratar om verkar inte inte vara det minsta lekfulla dom verkade ta det väldigt lungt inte alls som våra fårhundar. Är inte alls säker på att just rädslan för hundarna skulle vara något problem i det långa loppet dom verkade hålla sig på avstånd och sköta sig själva, var dock en tanke bara i och med att dom funkar fint för får.

Publicerat

Renskötselområdet är 52% av sveriges yta, inte 40%.

det finns 20000 samer i sverige(1) varav 2000 har renar.

omsättningen är ca 230 miljoner (1)

Renskötseln i sverige kostar skattebetalarna stora belopp dels stödbidrag och dels rovdjursersättning

Exempel.

prisstöd vid försäljning till slakt. 8.50 kr per kilo för vuxet djur och 14.00 kr per kilo för kalv (2)

Ersättningen för rovdjursdödad ren är år 2008 2957 kronor och rovdjuren tar ca 50-60 tusen renar / år(3)

Jag är ingen större fan av renskötsel, tycker det är sjukt att man ska kunna bedriva näringsverksamhet på privata marker utan att ersätta skador som uppstår.

Lösningen är att skrota renskötseln som den bedivs idag och avlöna (skulle knappast bli dyrare) samer/renskötare som bediver renskötsel för att bevara det kulturella med vandringar istället för lastbil, för inte ingår lastbilarna i urminnes hävd? Då skulle jag inte säga ett dyft när de kommer och fiskar i våran sjö där vi planterar in fisk eller vandrar över markerna med några tusen renar osm äter upp rönnarna och vinbärsbuskarna.

Källor:

(1)http://www.samer.se/1536

(2) http://www.ac.lst.se/files/Xvj22gsG.pdf

(3)http://www.samer.se/1173

Publicerat

Högaktningsfullt.

varför avla då finska samerna fram den finskalapphunden då om renar är så rädda av hundar / hundar var till ingen nytta ? :F

Publicerat
varför avla då finska samerna fram den finskalapphunden då om renar är så rädda av hundar / hundar var till ingen nytta ? :F

Jag har sett någon same/sameby här i Sverige som anv. sig av Border Collie samt skoter vid renflytt el. vid renmärkning.Det beror väl mycket på hur dom är renarna är uppfödda med hund el. inte kan jag tro.

Publicerat
Jag har sett någon same/sameby här i Sverige som anv. sig av Border Collie samt skoter vid renflytt el. vid renmärkning.Det beror väl mycket på hur dom är renarna är uppfödda med hund el. inte kan jag tro.

Vi har ju faktisl svenska lapphundar också! Fast... man kanske inte får säga lapphund fortfarande, det är väl inte PK, det ska väl heta samehund nu kan jag tro! ;)

Publicerat
Levde dom på renar förr när det fanns gott om varg samerna? I så fall hur lyckades dom freda renarna då? Problemet är ju att vargen blivit som ett "nytt" återuppstått vilt här i Sverige och nu ska alla som kommer i kontakt eller drabbas av vargen lära sig att leva efter detta och ta detta.

Frågan är alltså om vargen ska få härja i samernas marker och döda deras renar. Skillnaden mellan samernas problem och jägarnas/markägarnas problem är väl igentligen liknande förutom att samerna ev lever helt av sina renar. Men för jägare och markägare handlar det ju också om stora förluster både ekonomiskt och annat. Selektiv avskjutning är väl bara att glömma tex, till vilken nytta liksom ;)

Det lustiga med vargen är ju ändå att var den än kommer så är den inte välkommen av många. Och det är ju helt naturligt alla djur/människor har konkurrenter och våran värsta här i Sverige förutom vi själva råkar vara just vargen!

Kan bara säga att det kan inte vara lätt att vara same och ha vargar bland renarna!

Som du kanske vet krävdes det inte lika mycket inkomst förut för att leva. Var och en hade ett gäng renar och levde med dessa, fanns det rovdjur i närheten fanns det inget annat att göra än att jaga efter dem. Idag är det åratal i fängelse för att jaga efter en varg som kommer inte direkt tuggar på en ren. Man jobbade och slet helt enkelt för att freda sina djur, och tog sig den tid som behövdes, för varje ren som överlevde till slakt kunde vara skillnad mellan mat för vintern och svält. Idag är det som sagt en kommers som det blir allt färre samer/renar och mindre marginaler som för alla andra köttuppfödare.

Publicerat
Som du kanske vet krävdes det inte lika mycket inkomst förut för att leva. Var och en hade ett gäng renar och levde med dessa, fanns det rovdjur i närheten fanns det inget annat att göra än att jaga efter dem. Idag är det åratal i fängelse för att jaga efter en varg som kommer inte direkt tuggar på en ren. Man jobbade och slet helt enkelt för att freda sina djur, och tog sig den tid som behövdes, för varje ren som överlevde till slakt kunde vara skillnad mellan mat för vintern och svält. Idag är det som sagt en kommers som det blir allt färre samer/renar och mindre marginaler som för alla andra köttuppfödare.

Ok dom hade det inte så storskaligt och kunde därför värja sina renar, samtidigt kanske dom fick skottpengar för vargarna dom skjöt!?

Ja dom verkar ha hamnat i samma sits som många andra här i landet som har lärt sig att leva utan vargen.

Publicerat

Jovisst fick de även skottpengar. Dessutom fanns det pälsjägare ända in på 50talet i vart fall som inte gjorde annat än jagade efter bl. a. räv och varg

Publicerat
Renskötselområdet är 52% av sveriges yta, inte 40%.

det finns 20000 samer i sverige(1) varav 2000 har renar.

omsättningen är ca 230 miljoner (1)

Renskötseln i sverige kostar skattebetalarna stora belopp dels stödbidrag och dels rovdjursersättning

Exempel.

prisstöd vid försäljning till slakt. 8.50 kr per kilo för vuxet djur och 14.00 kr per kilo för kalv (2)

Ersättningen för rovdjursdödad ren är år 2008 2957 kronor och rovdjuren tar ca 50-60 tusen renar / år(3)

Jag är ingen större fan av renskötsel, tycker det är sjukt att man ska kunna bedriva näringsverksamhet på privata marker utan att ersätta skador som uppstår.

Lösningen är att skrota renskötseln som den bedivs idag och avlöna (skulle knappast bli dyrare) samer/renskötare som bediver renskötsel för att bevara det kulturella med vandringar istället för lastbil, för inte ingår lastbilarna i urminnes hävd? Då skulle jag inte säga ett dyft när de kommer och fiskar i våran sjö där vi planterar in fisk eller vandrar över markerna med några tusen renar osm äter upp rönnarna och vinbärsbuskarna.

Källor:

(1)http://www.samer.se/1536

(2) http://www.ac.lst.se/files/Xvj22gsG.pdf

(3)http://www.samer.se/1173

Skrämmande siffror

TS ide är garanterat en lösning för alla, skattebetalarna inräknat...

Publicerat
Vi har ju faktisl svenska lapphundar också! Fast... man kanske inte får säga lapphund fortfarande, det är väl inte PK, det ska väl heta samehund nu kan jag tro! ;)

Ja, det har vi och inte ska det vara några problem med att säga lapphund.

Publicerat

Jag förstår inte debatten!!!! Ingen vill ha dem på sin jaktmark, men man vill att andra ska hysa de på sin mark.... Varför??? Det som retar mig mest är när en jägare säger till en annan jägare att

"jag tycker inte du ska kunna släppa din hund nå mer för jag vill ha varg i sverige!!!!!

Tycker vi kan skrota ursprungsfolket för det ska finnas varg!!!!

Bara dom inte kommer hit så får det finnas varg!!!!!

Jag tycker och tror att lapparna ska få fortsätta finnas inte minst för

sveriges goda rykte!!!! Jag tror lapparnas förekomst "ger" mer än vargens!!!! Vore vargen utrotningshotat så vore det en annan sak!!!!!

Det går inte att bedriva fäbobruk, löshundsjakt eller rensköttsel där det finns varg!!!!

Debatten om att renar skulle va rädd för hundar får stå för de okunniga och inte vet att de flesta samer som jag känner använder vallhundar;)

Mvh Ingemar

Publicerat

För att klargöra mitt inlägg om renar och hundar så svarade jag enbart på citatet nedan.

Självklart blir renarna stressade av hundar och det är inte dem(renarna) som har en dålig acceptans mot hundar, utan det är hundarna som ser det hela som en lek. Dvs. finns problemet bland hundarna och deras ägare, inte hos renarna.

Därför tycker jag vi släpper diskussionen om varför det har framavlats lapphundar m.m.

Mvh

Publicerat

Hade vart fräckt om dom skaffa sig ett gäng hundar samerna som jaga bort vargarna, det hade jag velat se ;)

Publicerat
Japp kan tänka mig att dom löste det på sitt sätt förr med bra resultat, så de är klart fick dom fri jakt på varg skulle det vara lösningen även nu!

Ja har sett en flock renar 1 gång springa över vägen upp i vemdalen det är det enda så jag kan inta påstå att jag är någon expert på renar. Men jag kan dock säga att dessa hundar jag pratar om verkar inte inte vara det minsta lekfulla dom verkade ta det väldigt lungt inte alls som våra fårhundar. Är inte alls säker på att just rädslan för hundarna skulle vara något problem i det långa loppet dom verkade hålla sig på avstånd och sköta sig själva, var dock en tanke bara i och med att dom funkar fint för får.

När det gäller renar och hundar så kan jag berätta att signalera på renarna ger ingenting men veva ner rutan o skäll som en hund då ska du få se på grejer. Renar är rädda för hundar.

Publicerat

lapphundar är hundar som vallar renar.

Publicerat
När det gäller renar och hundar så kan jag berätta att signalera på renarna ger ingenting men veva ner rutan o skäll som en hund då ska du få se på grejer. Renar är rädda för hundar.

Är det därför lapparna använder vallhundar?

Publicerat
Med risk för att bli kalla alltifrån rasist till brunskjorta måste jag få dryfta ett ämne. Är det rimligt att 40 procent av landets yta, renbetesland, ska vara fredat från vargetableringar? Tyvärr har jag inga exakta siffror, men det förekommer uppgifter om att de samer som lever på traditionell rennäring inte är fler än några tusen personer.

Istället ska alltså vargarna vara i de mellersta och södra delarna av landet, där de ställer till problem för avsevärt många fler.

En kompis har ett konkret förslag och ser flera vinster. Han föreslår: Tillåt fri vargetablering i renbetesland, värna om en stark vildrensstam och låt samerna förvalta jakten och ta intäkterna.

Ja, vad säger ni? :)

Vargen e inte något stort problem i renbetesland. Samerna har större problem med örn, korp och järv. Vill du ha en diskussion runt/om samernanas rättigheter/skyldigheter läs på lite innan du gör innlägg i forumet. Håkan.

Publicerat

[Jodå, Samerna har en särställning, som "urbefolkning" det får vi bara leva med (fast dom ble inte renskötare) för in på 1700 talet. så e det bara.

Publicerat
Kollar man Wikipedia så finns det ca 17000 samer i Sverige.

Är det ok att 17000 personer skall ha självstyre på 40% av Sveriges yta??

Befolkningen i övrigt är ju bara ca 9 miljoner............ :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Samer

/Rune

äta upp kakan och ha den kvar..

tycker att dom som lever och bor i fjällen ska få ta störst del av den så väl som same eller ej,men tycker absolut inte någon storstad ska få fortsätta urlaka glesbygden och ta bort det sista i ett kulturarv som bedrivs av ett fåtal än i dag...

Majoriteten av befolkningen väljer bosätta sig i storstäder och då kan dom gott och väl bestämma över sina gatulysen i sina parker eller vägtullar,man kan inte äta kakan som sagt...

59% av landet är "Norrland" och där bor 12% av folket...

ang hundar och renar är det endast vissa tider begränsat att jaga med sin hund,ananrs är det fritt fram för vem som helst att jaga med sin hund bland renar,så länge den inte jagar renar,lite samma sak som med vargar,den stora kostnaden är att samla ihop inte enskilda predationer...

Publicerat
Vilket tråkigt debattklimat - jag har berättat om lite tankar och blir genast anklagat för ditten och datten. Vill ni inte ha mig med i matchen, skriv det rakt ut istället. Jag frågar bara om det är rimligt att 40 procent av landets yta är fredat från vargetableringar medans löshundsjakten ska spolieras i Mellansverige. Försök bortse från min person och mitt yrke, snälla.

Mitt enda mål är att vi löshundsjägare ska kunna släppa våra hundar (mest akut i mitt fall: unghunden Jambo) även i framtiden utan att riskera vargdöd.

Kan vi inte försöka debattera sak istället för person? :P

Mycket bra skrivet! Jag saknade samma sak då jag startade den liknande tråden för några månader sedan. Det är jäkligt svårt för vissa att skilja på sak och person! :P Så fort man skriver något som rör någon annan så stämplas man på ett eller annat sätt. Detta trots att det inte är "jag" som är viktig utan saken.

Jag förstår om många inkl. undertecknad :P - ibland undrat om vem som skriver; privatpersonen MM eller journalisten MM. Det är inte lätt att skilja på alla gånger eftersom du har en så speciell ställning iom att du är journalist, skriver mkt på "ett annat förbunds hemsida" och dessutom ganska starkt förespråkar en linje i rovdjursfrågan. Fast jag tycker du ska ha all heder som skriver öppet och inte under någon pseudonym el. liknande. Debattörer som framför sina åsikter men inte vågar skriva vem de är eller var de kommer från under sina profiler känns ganska sorgliga...

För att inte hela mitt inlägg ska vara halvt om halvt OT så tycker jag att grundfrågan i tråden är mkt bra. Det måste gå att debattera frågan och omvärdera den. Det kan inte vara så att som i detta fallet samerna, som blivit fruktansvärt behandlade under historiens gång, sedan ska ha imunitet för all framtid och vad de än hittar på och vill ha, sedan ska kunna stå oemotsagda. I alla fall så länge vi inte har ett Sapmi i norra delen av Norden. För jag "antar" att om vi skulle såga ut Sameland från övriga nordiska länder skulle det bli ett milt uttryckt "jäkla liv" i alla led...

Publicerat
Inte mer än rätt att även samerna ska ha sin del av gråbenen . Dom är ju särbehandlade som det är idag. Alla andra djurägare (stora som små) är ju tvungna att inhägna sina djur med "rovdjurssäkra elstängsel" för X kr / Ha. Gammal hävd med fäbodsvallning kan ju inte utövas idag pga av att det ska finnas varg

Nu rör inte detta direkt "samernas särställning" som var grundfrågan i den här tråden men allvarligt talat: Hur många håller på/vill hålla på med fäbodsvallning i dagens samhälle??? :P Det argumentet känns verkligen tunt enligt min ringa kunskap i ämnet... Det kan knappast vara mer än en bråkdel av antalet renskötande samer och dessa handfull personer har det kanske inte ens som sin huvudinkomst utan som ett intresse av kulturbevarande djurhållning. Eller? :P