Publicerat Januari 3, 201016 yr Debattklimatet försämras av din tråkiga otydlighet. Jag har en kompis som tycker att du hela tiden gör "serveuppkast" men att du inte vill slå till bollen själv. Här håller jag också med. Jag funderade på detta nu när jag var ute och klöv ved... Det går "lätt" nu när knölarna är frusna och varm blir man själv också . Nåja, du; MM, gör verkligen "servuppkast" hela tiden känns det som. Det är ofta en länk eller synpunkt som avslutas med en fråga om vad vi tycker. Iofs inget fel i det, men det känns inte som någon diskussion utan mer som att du vill starta en debatt och bara väcka opinion & uppmärksamhet någon "kontroversiell" fråga så som vargen. Eller vad tycker du? (Nu blev ju detta duktigt OT men så blir det ibland trots mitt ovanstående inlägg! )
Publicerat Januari 3, 201016 yr [...] Fast jag tycker du ska ha all heder som skriver öppet och inte under någon pseudonym el. liknande. Debattörer som framför sina åsikter men inte vågar skriva vem de är eller var de kommer från under sina profiler känns ganska sorgliga... [...] Där är vi oense. Eftersom det finns allt för många vegetarianer, veganer och sådana andra jägarfientliga människor i landet är det uppenbart farligt att skriva under med namn och adress i dagens samhälle. Speciellt om man skjutit och poserar med ett gulligt djur som t.ex. varg, lodjur eller björn. För stadsbor och andra landsbygdsinvånare som inte kommit i kontakt med jakt och den del av naturen är det groteskt att skjuta ett sådant djur. "Varför sköt du den när du inte ska äta den?" "Vargar dödar minsann bara för att få mat..." Är några vanligt förekommande exempel av uttalanden dessa människor gör och därför är det starkt kritiska till att just du MÖRDAT ett oskyldigt djur. Jag känner många i min omgivning och andra jakt-debattörer som fått mordhot på sig just på grund utav detta och det är mycket sorgligt enligt mig. Därför kommer jag aldrig säga mitt namn eller adress och det hoppas jag du respekterar. Mvh Dunderklumpen
Publicerat Januari 4, 201016 yr Mycket bra skrivet! Jag saknade samma sak då jag startade den liknande tråden för några månader sedan. Det är jäkligt svårt för vissa att skilja på sak och person! Så fort man skriver något som rör någon annan så stämplas man på ett eller annat sätt. Detta trots att det inte är "jag" som är viktig utan saken. Jag förstår om många inkl. undertecknad - ibland undrat om vem som skriver; privatpersonen MM eller journalisten MM. Det är inte lätt att skilja på alla gånger eftersom du har en så speciell ställning iom att du är journalist, skriver mkt på "ett annat förbunds hemsida" och dessutom ganska starkt förespråkar en linje i rovdjursfrågan. Fast jag tycker du ska ha all heder som skriver öppet och inte under någon pseudonym el. liknande. Debattörer som framför sina åsikter men inte vågar skriva vem de är eller var de kommer från under sina profiler känns ganska sorgliga... För att inte hela mitt inlägg ska vara halvt om halvt OT så tycker jag att grundfrågan i tråden är mkt bra. Det måste gå att debattera frågan och omvärdera den. Det kan inte vara så att som i detta fallet samerna, som blivit fruktansvärt behandlade under historiens gång, sedan ska ha imunitet för all framtid och vad de än hittar på och vill ha, sedan ska kunna stå oemotsagda. I alla fall så länge vi inte har ett Sapmi i norra delen av Norden. För jag "antar" att om vi skulle såga ut Sameland från övriga nordiska länder skulle det bli ett milt uttryckt "jäkla liv" i alla led... som vanligt folk som inte kan tända en eld som kommer och hejar på,,tillbringa lite tid uppe i ett fjäll kanske du skulle sluta skriva strunt,skaffa dig lite sverige vana och utforska Sverige istället för att sitta på google och lär dig därifrån hur saker och ting funkar... man är absolut inte förvånad att det är folk som sagt som inte lever,bor eller kommer vistas i fjällen som skriver hetska... saker!!! Det finns billiga hus här uppe för vissa palalr inte med klimatet och ni kan juh flytta och ta del av allt vi har som inte ni har,jag gjorde det själv och skulle aldrig sätta mina flyttkartonger där inte mina intressen finns!så visst är vi olika
Publicerat Januari 4, 201016 yr äta upp kakan och ha den kvar..tycker att dom som lever och bor i fjällen ska få ta störst del av den så väl som same eller ej,men tycker absolut inte någon storstad ska få fortsätta urlaka glesbygden och ta bort det sista i ett kulturarv som bedrivs av ett fåtal än i dag... Majoriteten av befolkningen väljer bosätta sig i storstäder och då kan dom gott och väl bestämma över sina gatulysen i sina parker eller vägtullar,man kan inte äta kakan som sagt... 59% av landet är "Norrland" och där bor 12% av folket... Vilken kaka vill du äta ............................ http://www.sourze.se/Norrland_en_om%C3%A4t...ge_10404280.asp Visst är 59% av sverige lönsamt. /Rune
Publicerat Januari 4, 201016 yr som vanligt folk som inte kan tända en eld som kommer och hejar på,,tillbringa lite tid uppe i ett fjäll kanske du skulle sluta skriva strunt,skaffa dig lite sverige vana och utforska Sverige istället för att sitta på google och lär dig därifrån hur saker och ting funkar...man är absolut inte förvånad att det är folk som sagt som inte lever,bor eller kommer vistas i fjällen som skriver hetska... saker!!! Det finns billiga hus här uppe för vissa palalr inte med klimatet och ni kan juh flytta och ta del av allt vi har som inte ni har,jag gjorde det själv och skulle aldrig sätta mina flyttkartonger där inte mina intressen finns!så visst är vi olika Tjena "Förste Clas"! Nu var det detta med att förstå vad jag menar igen... En sak som jag tyckte var MYCKET BRA skrivet av MM är att vi måste försöka skilja på SAK och PERSON!!! Där är det mer än lite svårt för många att göra skillnad, vilket man ser när man läser svaren efter första inlägget. Jag tycker som sagt att grundfrågan är bra, men vilket svar som är "bäst" är så klart upp till var och en. Jag kan säga att jag är övertygad om att det inte är en lätt fråga och den nog inte går att lösa på bästa sätt just på grund av att den är så infekterad pga den hemska historiska övergreppen som skett av "den vite mannen" mot samerna. Men! Det måste gå att debattera och diskutera olika saker UTAN att man bor på stället i fråga eller varit bosatt på samma ställe i minst 10 generationer... Men vem vet, jag kanske tar mina flyttkartonger och blir din nya granne! Det jag önskar är ett jobb och det kan väl kanske vara lite svårt att uppfylla om man inte har bra kontakter på plats. Men där litar jag på dig! Saken är den att jag gillar nämligen snö, kyla och vinter minst lika mkt som sommaren. Vad du menar med att vissa skriver hetska saker i "svaret" på mitt inlägg undrar jag. Vore bra att få reda på om du uppfattar något av det jag skrivit som hetskt.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Vad du menar med att vissa skriver hetska saker i "svaret" på mitt inlägg undrar jag. Vore bra att få reda på om du uppfattar något av det jag skrivit som hetskt. "den vite mannen" Hur ser man skillnad mellan en vit man och en same?
Publicerat Januari 4, 201016 yr Där är vi oense. Eftersom det finns allt för många vegetarianer, veganer och sådana andra jägarfientliga människor i landet är det uppenbart farligt att skriva under med namn och adress i dagens samhälle. Speciellt om man skjutit och poserar med ett gulligt djur som t.ex. varg, lodjur eller björn.För stadsbor och andra landsbygdsinvånare som inte kommit i kontakt med jakt och den del av naturen är det groteskt att skjuta ett sådant djur. "Varför sköt du den när du inte ska äta den?" "Vargar dödar minsann bara för att få mat..." Är några vanligt förekommande exempel av uttalanden dessa människor gör och därför är det starkt kritiska till att just du MÖRDAT ett oskyldigt djur. Jag känner många i min omgivning och andra jakt-debattörer som fått mordhot på sig just på grund utav detta och det är mycket sorgligt enligt mig. Därför kommer jag aldrig säga mitt namn eller adress och det hoppas jag du respekterar. Mvh Dunderklumpen Hej Dunderklumpen! Ja, jag respekterar dig så du kan vara "lugn". Men du är ändå inte totalt anonym i och med att du skriver det du "skriver" om dig på profilsidan. Sedan beror det så klart på vad som debatteras om man behöver mer "kött på benen" om motparten så att säga. Jag råkade visst bli lite hård i mitt uttalande... men sånt händer ibland när man "eldar upp sig". Hoppas du ursäktar mig... Jag tycker det är så hemskt sorgligt att folk blir utsatta för hotelser eller ännu värre saker på grund av något de skrivit eller gjort - t.ex. skjutit en varg. Så jag förstår om man vill vara lite anonym. Det är hemskt med extremister oavsett vad de förespråkar...fanatism för inte utvecklingen framåt precis...
Publicerat Januari 4, 201016 yr "den vite mannen" Hur ser man skillnad mellan en vit man och en same? Jag skrev "den vite mannen" - alltså med "öron" för att jag inte ville skriva "svenskar, norrmän, finnar, engelsmän" osv. Det handlade alltså inte om nationalitet i dagens samhälle utan om "historisk etnicitet" så att säga. Allt det som samerna fick utstå av etnisk diskriminering från de som kom söderifrån. Ja, de får väl fortfarande utstå en hel del just på grund av sitt ursprung precis som romer, indianer osv osv. Jag har alltså själv inte något svar på din fråga om hur man ser skillnad på en vit man och en same annat än att det är något som till största delen finns i historien. Det är alltså den etniska och kulturella skillnaden jag menar. PUH...detta blev jobbigt! Jag har alltså inga som helst rasistiska eller andra tankar bakom mina inlägg Ursprung betyder inte något för mig, det som jag bryr mig om är hur man är. En bra människa är en bra människa, en "idiot" är en idiot oavsett vilken färg, form, tro eller modell denne har. Hoppas detta framgår så att vi inte får en sådan diskussion nu också...
Publicerat Januari 4, 201016 yr Vilken kaka vill du äta ............................http://www.sourze.se/Norrland_en_om%C3%A4t...ge_10404280.asp Visst är 59% av sverige lönsamt. /Rune slå upp orden LKAB, BOLIDEN till att börja med så ska du se att pajasen som skrev bloggen eller vad det nu var, är bitter och söker uppmärksamhet... ska vi vända på steken och fråga vad skåne gör för nytta eller blir det känsligt då?
Publicerat Januari 4, 201016 yr Vilken kaka vill du äta ............................http://www.sourze.se/Norrland_en_om%C3%A4t...ge_10404280.asp Visst är 59% av sverige lönsamt. /Rune Löjligt, tror du på det där själv? Eller ska jag ta det som ett ironiskt inkast? I så fall var det bland det roligaste på länge, börjar bli trött på patetiska vargbloggare
Publicerat Januari 4, 201016 yr slå upp orden LKAB, BOLIDEN till att börja med så ska du se att pajasen som skrev bloggen eller vad det nu var, är bitter och söker uppmärksamhet...ska vi vända på steken och fråga vad skåne gör för nytta eller blir det känsligt då? Visst vore det bäst om vi delade Sverige i 2 delar och behöll inkomstrena från Malm, skog & vattenkraften här uppe fördelat på norrlandslänen.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Visst vore det bäst om vi delade Sverige i 2 delar och behöll inkomstrena från Malm, skog & vattenkraften här uppe fördelat på norrlandslänen. Tänkte också svara ungefär så, men vart lite förbannad så jag besinnade mig och gick ut en stund. Dvs. att jag håller med dig Isis.. Även fast du kommer nerifrån...
Publicerat Januari 4, 201016 yr Tänkte också svara ungefär så, men vart lite förbannad så jag besinnade mig och gick ut en stund. Dvs. att jag håller med dig Isis.. Även fast du kommer nerifrån... Jättebra förslag
Publicerat Januari 4, 201016 yr Dvs. att jag håller med dig Isis.. Även fast du kommer nerifrån... Kul med likasinnade på forumet som går i samma tankar som jag. Tack kompis! amakulu Postat Idag, 16:48 Tänkte också svara ungefär så, men vart lite förbannad så jag besinnade mig och gick ut en stund. Dvs. att jag håller med dig Isis.. Även fast du kommer nerifrån... Jättebra förslag Då kan du förslå detta för statsminister Reinfeldt då.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Då kan du förslå detta för statsminister Reinfeldt då. Nä 08:orna ska ni ha
Publicerat Januari 4, 201016 yr Då kan du förslå detta för statsminister Reinfeldt då. Nä 08:orna ska ni ha nejnej, inte sydligare gräns än dalälven
Publicerat Januari 4, 201016 yr Då kan du förslå detta för statsminister Reinfeldt då. Nä 08:orna ska ni ha Nej, gud bevare mig! Inga 08:or här inte. Inte söder om Dalälven.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Vi gör en kompromiss med Skåne.. Stockholm kan hägnas in och vi passar samtidigt på att släppa in 100 vargar, så får vi se vad de tycker om dessa.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Vi gör en kompromiss med Skåne.. Stockholm kan hägnas in och vi passar samtidigt på att släppa in 100 vargar, så får vi se vad de tycker om dessa. 100?! dumheter! 210 är det beslutat om och 210 ska det bli!
Publicerat Januari 5, 201016 yr Vi gör en kompromiss med Skåne.. Stockholm kan hägnas in och vi passar samtidigt på att släppa in 100 vargar, så får vi se vad de tycker om dessa. Ja, det kan vi väl göra! cardic Postat Igår, 20:05 QUOTE (Dunderklumpen @ Jan 4 2010, 19:25 ) Vi gör en kompromiss med Skåne.. Stockholm kan hägnas in och vi passar samtidigt på att släppa in 100 vargar, så får vi se vad de tycker om dessa. 100?! dumheter! 210 är det beslutat om och 210 ska det bli! Ja, så är det beslutat ja och då får det bli så också!