Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjursjakten 2010

Featured Replies

Publicerat

Beslut om lodjursjakten 2010.

Tilldelningen

Naturvårdsverket tillåter licensjakt på 127 lodjur inom fyra de fyra nordligaste länen med renskötsel, samt 82 lodjur i Mellansverige. I flera län har tilldelningen delats upp i olika områden. Se mer i beslutet om detta.

Tilldelningen är för Norrbottens län 24 djur, Västerbotten 35, Jämtland 60, Västernorrland 8, Gävleborg 8, Dalarna 18, Värmland 20, Västra Götaland 7, Örebro 7, Västmanland 6, Uppsala 15 och Stockholms län 1 djur.

Sen blir det samma regler som för björnjakten gällande hundar, alltså max 2st.

• Svar 233
  • Visningar 30,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Någon i Uppsala som är i behov av bistånd,

jag är ett erkänt jaktpucko med ett allvarligt fall av passlim, glapptrut vid jaktbrasa, har en hel låda men pangar och en allmänt positiv attityd,

jag skjuter på det som bjuds..

PM:a gärna svar, vill inte genera mig mer än vad jag har gjort ovan.

/Christian

Publicerat
Beslut om lodjursjakten 2010.

Tilldelningen

Naturvårdsverket tillåter licensjakt på 127 lodjur inom fyra de fyra nordligaste länen med renskötsel, samt 82 lodjur i Mellansverige. I flera län har tilldelningen delats upp i olika områden. Se mer i beslutet om detta.

Tilldelningen är för Norrbottens län 24 djur, Västerbotten 35, Jämtland 60, Västernorrland 8, Gävleborg 8, Dalarna 18, Värmland 20, Västra Götaland 7, Örebro 7, Västmanland 6, Uppsala 15 och Stockholms län 1 djur.

Sen blir det samma regler som för björnjakten gällande hundar, alltså max 2st.

Bra med en liten höjning här i värmland.. Bara att börja förbereda då :huh:

Publicerat

Vet inte vad jag ska säga om tilldelning i Uppsala. Är en ökning iallfall men man har ju hört att de ska vara typ tredje lo tätaste länet i Sverige. Vi har iallafall mycket lodjur :huh:

Publicerat

Ett steg i rätt riktning iaf!!

Här är vi laddade.

Publicerat

Äntligen! klart på tiden att antalet utökas, ska ut och kolla spår imorgon!

Platser finns det hos oss 1mars är en måndag i år och det är bara jag som jagar i laget och likadant när det gäller grannarna. skicka ett pm till mig om ni är intresserade, vi värmer upp med lite inventering och rävjakt lör-sön.

Christian har en plats åt dig på en höjd med utsikt 1500m, flex, herrberg o mr mauser får också plats :huh:

Tomsec kommer med sin plott hundförare behövs det fler jag har mina laikor

Publicerat

Sweet,

jag har GPS i mobilen, hars du kordinater så far jag, men allvarligt talat så blir jag i mån av tid gärna med,

nu är jag ur bruk 25 feb tom 13 mars så jag kan vara fel på det med att ha en chans att bli mer er och jaga,

men sådant är livet i så fall och det lär bli fler år.

/Christian

Publicerat

Jaha, så jag har special treatment imorgon;)

Hundförare var en total överdrift, men med god hjälp av Er jaktdårar.. Så lär jag bli grym med mina hundar i slutändan, även om det är en plott!! Ses imorgon då, om jag hittar förstås!

Publicerat

Är lite förbryllad över att vi inte fått fler på licensen.. Är lodjuren på nedgång?  :rolleyes:

Annars skall jag försöka vara med på första lodjursjakten i år.  :D<_<

Publicerat
Jaha, så jag har special treatment imorgon;)

Hundförare var en total överdrift, men med god hjälp av Er jaktdårar.. Så lär jag bli grym med mina hundar i slutändan, även om det är en plott!! Ses imorgon då, om jag hittar förstås!

Vi får väl se om du är hundförare eller hundägare <_< klart du blir grym :D klart du hittar du har ju gps :rolleyes: och mitt nr.

Publicerat

20 på licensen ser ut som att man får ta ut lite semester första veckan <_<

har haft 2 lodjur som sprungit på foderplatserna under januari så dom

borde inte bli svåra att få tag på :rolleyes:

Publicerat

Så! Nu är man anmäld till årets jakt på lodjur också.. Nu är det bara kissen och smällen kvar tills en viltvårdande insats och ett mycket fint skinn.

Mvh  :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Rekordmånga lo ska dödas????????????

Fattar inte att en stor tidning kan utrycka sig på det viset :lol: . SKA DÖDAS????? Var ju iof lika vid vargjakten, då hade inte jägarna skjutit x antal vargar förstadagen utan just dödat. Är i stort sett gränsfall på hets mot folkgrupp.

Dåligt tycker jag.

Men men det är riktigt positivt att tilldelningen ökar, fast den är i många områden fortfarande låg (tror jägarförbundet föreslog 380st).

Publicerat
20 på licensen ser ut som att man får ta ut lite semester första veckan :lol:

har haft 2 lodjur som sprungit på foderplatserna under januari så dom

borde inte bli svåra att få tag på :lol:

Trevligt :huh: är det i krokarna kring karlstad du jagar eller??

Publicerat

kul iaf vi nordliga län kommer få en ärlig chans jaga i april om vi fått skare tills dess...24 djur får vi til Norrbotten och hoppas många far ut och spårar samt håller kontak så vi får visa att det är rimlig avskjutning vi fått...

Publicerat
Och då blev det givetvis dags för nästa vända i "aftonpisset", man blir så trött.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6577012.ab

Jag vet inte om det är ett tecken på tristess men jag kunde inte låta bli att svara några av dessa muppar ;)

Publicerat
kul iaf vi nordliga län kommer få en ärlig chans jaga i april om vi fått skare tills dess...24 djur får vi til Norrbotten och hoppas många far ut och spårar samt håller kontak så vi får visa att det är rimlig avskjutning vi fått...

Sätter snön stopp för er att jaga i mars eller??

Det är bra spåra av ofta och lär er "rutterna" de har. De har gett oss resultat i 3 år de ;)

Publicerat
Jag vet inte om det är ett tecken på tristess men jag kunde inte låta bli att svara några av dessa muppar ;)

Aaa såg att du gjorde de!! Jag ids inte med de diskussionerna med muppar längre!! Det VILL inte förstå!!

Publicerat
Aaa såg att du gjorde de!! Jag ids inte med de diskussionerna med muppar längre!! Det VILL inte förstå!!

Nä kunskap om djur och natur är inte deras starka sida ;)

Publicerat
Sätter snön stopp för er att jaga i mars eller??

Det är bra spåra av ofta och lär er "rutterna" de har. De har gett oss resultat i 3 år de ;)

förra året hade vi 4 djur tilldelat,året innan inte nått djur,snön som ligger här skriker ni i söder när ni fått en tredje del av och skapar kaos,så vilken hund som jagar i 110cm lös snö vill jag gärna se,och jag tycker 60cm är helt ok även om hunden knappt syns men den tar sig framåt iaf,inte neråt...nu får vi chansen jaga med lite bärighet som jag iaf tror kommer göra mycket..

skulle själv inte jaga utan hund då jag ej finner något värde i jaga utan hund :lol:

sedan rutterna är nog rätt olik här uppe mot neråt över om man läser hur stora hemområden dessa djur har,och sammarbete kommer krävas då 20 000h är litet område för en lo med hemområde på 150 000h enligt forskning som gjorts i mitt område...

Publicerat
förra året hade vi 4 djur tilldelat,året innan inte nått djur,snön som ligger här skriker ni i söder när ni fått en tredje del av och skapar kaos,så vilken hund som jagar i 110cm lös snö vill jag gärna se,och jag tycker 60cm är helt ok även om hunden knappt syns men den tar sig framåt iaf,inte neråt...nu får vi chansen jaga med lite bärighet som jag iaf tror kommer göra mycket..

skulle själv inte jaga utan hund då jag ej finner något värde i jaga utan hund B)

sedan rutterna är nog rätt olik här uppe mot neråt över om man läser hur stora hemområden dessa djur har,och sammarbete kommer krävas då 20 000h är litet område för en lo med hemområde på 150 000h enligt forskning som gjorts i mitt område...

Okey så ni har fått en ordentlig höjning iaf B) Snön gör mej inget :rolleyes:

Men håller med om att många här nere gnäller om att de har så jävla mycket snö fast de bara är knappt 2 dm. Får väll skaffa större hund då :P Sen kan man ju fråga sej om de är rätt att släppa hunden när de är väldigt mycket snö. Både för hundens å kattens skull.

Nej hund ska de att vara när man jagar :)

Ja jag kommer inte ihåg vad de sa ifjol men tror hemområdena ligger på 80-120 tusen h här nere men ska inte svära på de!!! Och vi jagar tillsammans i Älgskötselområdet som är ca 13000-14000 h Så de är ju inte i närheten av hur stort deras hemområden är men vi lyckas få skjuta iaf :rolleyes: Givetvis med en stor portion tur :rolleyes: Men de ligger mycket spårning och sammarbete bakom oxå!!

Publicerat
Nä kunskap om djur och natur är inte deras starka sida :rolleyes:

Nä bara kunskapen om att sälja lösnummer :rolleyes:

Publicerat

Fick just bekräftat att inte blir nå lodjurjakt just i mitt område...

Jag som har sett Lodjur med 1 unge, två gånger under förra året + spår efter 1 ensamt. Och så har det observerats 3 olika andra familjegrupper inte långt här ifrån... Fyfan blir spännande och göra inventering i höst av rådjur och väga upp med förra årets.