Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjursjakten 2010

Featured Replies

Publicerat

Fint med nysnön nu som lägger sig över marken innan jakten börjar. -_-

• Svar 233
  • Visningar 30,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har fullständig förståelse för markägarna som protesterar mot att LST personal kör skoter på oplogade skogsvägar, och det är en förbannat rutten inställning av LST att inte stå för det misstaget, dom borde ha vetat bättre än så.

Det är fullständigt omöjligt att ploga upp en skoteråkt väg nu till våren, när man ska börja köra ut ved från skogen, så dom som har ställt till det skulle fanimej få handskotta skiten.. -_-

Vad det gäller skoterns vara eller inte under lojakten, så bryr jag mig inte nämnvärt, jag tar skidorna i vilket fall.

Publicerat
Har fullständig förståelse för markägarna som protesterar mot att LST personal kör skoter på oplogade skogsvägar, och det är en förbannat rutten inställning av LST att inte stå för det misstaget, dom borde ha vetat bättre än så.

Det är fullständigt omöjligt att ploga upp en skoteråkt väg nu till våren, när man ska börja köra ut ved från skogen, så dom som har ställt till det skulle fanimej få handskotta skiten.. -_-  

Detta borde egentligen alla som skall framföra en terrängskoter veta, då det ingår i förarutbildningen. :P  Själv hade jag nog blivit mer förbannad än markägarna blev i detta fall... 

Publicerat
Detta borde egentligen alla som skall framföra en terrängskoter veta, då det ingår i förarutbildningen. -_-  Själv hade jag nog blivit mer förbannad än markägarna blev i detta fall... 

Problemet är ju att dom skiter i det sen när dom är ute och kör i terränglådan..

Jag fick en granplantering fett sönderkörd i fjol.. :P

Jaja, det vart lite OT, så tebax till lodjursjakten nu. :D

Publicerat

Delar helt din åsikt :P Man blir lite förvånad :D över LST i Gävleborgs län när de går ut på hemsidan och säger bara "Tyvärr är det inte alltid möjligt att köra på sidan av vägen beroende på under vilka snöförhållanden vi jobbar. Uppdraget vi har att utföra - att inventera de stora rovdjuren i länet, samt att vara behjälpliga vid märkningar, gör att vi inte heller kan undivka att i vissa fall köra på skogsbilvägar.

Länsstyrelsen kommer inte att betala ut någon ersättning för merkostnader, men uppmuntrar de som känner sig drabbade att höra av sig så att vi kan få en överblick över det upplevda problemet."

Jag är inte helt säker på att denna ståndpunkt är korrekt. -_- Har LST åkt på enskilda vägar där ägarna skyltat om skoterförbud så har körningen skett i strid mot 10 kap. 10 § trafikförordningen. Har körningen medfört skada så kan nog en begäran skadestånd till Justitiekanslern vara på sin plats. Om inte så kommer frågan belysas på ett seriöst sätt inom ramen för statens frivilliga skadeståndsreglering. :D

Publicerat
Delar helt din åsikt :( Man blir lite förvånad :o över LST i Gävleborgs län när de går ut på hemsidan och säger bara "Tyvärr är det inte alltid möjligt att köra på sidan av vägen beroende på under vilka snöförhållanden vi jobbar. Uppdraget vi har att utföra - att inventera de stora rovdjuren i länet, samt att vara behjälpliga vid märkningar, gör att vi inte heller kan undivka att i vissa fall köra på skogsbilvägar.

Länsstyrelsen kommer inte att betala ut någon ersättning för merkostnader, men uppmuntrar de som känner sig drabbade att höra av sig så att vi kan få en överblick över det upplevda problemet."

Jag är inte helt säker på att denna ståndpunkt är korrekt. :D Har LST åkt på enskilda vägar där ägarna skyltat om skoterförbud så har körningen skett i strid mot 10 kap. 10 § trafikförordningen. Har körningen medfört skada så kan nog en begäran skadestånd till Justitiekanslern vara på sin plats. Om inte så kommer frågan belysas på ett seriöst sätt inom ramen för statens frivilliga skadeståndsreglering. :(

Ja det vore ju märkligt om LST skulle kunna komma undan med en axelryckning och kommentaren "Hoppsan..shit happens", bara för att man är en myndighet.

Det är ju en inventering det handlar om, och ingen blåljusinsatts precis, så deras personal kan nog fan ta sig tid att leta sig förbi de skogsvägar de stöter på, annars får dom väl åka skidor då istället.

Det kan ju inte vara rimligt att man som markägare ska behöva stå för en betydande merkostnad bara för att staten ska ut och leta varg, det räcker väl med de vanliga puckona som drar runt i skogen på skoter.. :(

Hoppas att de berörda markägarna drar saken vidare och inte böjer ner sig för "storebrorsfasoner" från LST.

Publicerat

inte för jag är någon expert,men ofta till stor del får man köra skoter på vägar,om det sabbar för en plog bil så är det konstigt då det visst försvårar lite,men förstör? Här finns nu ny plogade vägar då det ska tas ut skog....konstigt :D

kom ihåg att ibland skiker man om att Store bror inte vet hur många djur som verkligen finns,och andra studen skriker man när dom gör sitt jobb,här uppe skulle det iaf inte skrikas då lappar kör mycket skoter och är livsviktig för 1000 tals människor

Publicerat

Nej, nån expert verkar du inte vara, men den som försökt ploga en skoteråkt och hopfrusen skogsväg vet vad det handlar om.

Det handlar inte om att LST gör sitt jobb eller inte, det handlar om att dom får ta nån förbannad hänsyn dom som alla andra, eller åtminstonde föra en dialog med berörda markägare, och höra efter med dessa om det är så att det ska köras fram virke efter den vägen eller inte, så att dessa har en chans att ploga vägen innan LST personal börjar åka.

Det är väl ingen kommuniststat vi lever i eller ?

Men det var lodjursjakten vi skulle diskutera i den här tråden, så från min sida är skogsvägsdiskutionen avslutad här.

Publicerat
Nej, nån expert verkar du inte vara, men den som försökt ploga en skoteråkt och hopfrusen skogsväg vet vad det handlar om.

Det handlar inte om att LST gör sitt jobb eller inte, det handlar om att dom får ta nån förbannad hänsyn dom som alla andra, eller åtminstonde föra en dialog med berörda markägare, och höra efter med dessa om det är så att det ska köras fram virke efter den vägen eller inte, så att dessa har en chans att ploga vägen innan LST personal börjar åka.

Det är väl ingen kommuniststat vi lever i eller ?

Körning på allmän och enskild väg

Det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg annat än när du ska korsa vägen, eller köra kortast möjliga sträcka om terrängen är oframkomlig.

På enskilda vägar kan skoterkörning vara förbjuden, också om vägen är oplogad. På en enskild väg utan statsbidrag avgör vägens ägare om trafik med motordrivna fordon, eller visst slag av motordrivna fordon, ska vara tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke "eller på annat tydligt sätt" (Trafikförordningen, 10 kapitlet 10 §). Det kan vara en bom över vägen, men en hemmagjord skylt måste också respekteras. Du kan dömas till böter om du bryter mot förbudet.

Åldersgränsen för att få köra snöskoter är 16 år. Dessutom krävs traktorkort eller körkort utfärdat före den 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat från och med detta datum. Högsta tillåtna hastighet är 70 kilometer i timmen. Vägverket har detaljerad information om trafikregler och andra bestämmelser om snöskoter.

NVV

vad vet jag,kanske plogbilen är byggd som husen där nere är :D:(

det funkar då för plogbilen här uppe och alla andra ställen jag hört talas om..

Dom har fulla rätten att köra utan att fråga,om ingen skylt eller dylikt finns uppsatta!?om det är svårt att köra på annat ställe,att vissa bevakar sina marker och tror dom är gudar funkar tyvärr inte alltid,sätt en bom/skylt och ploga vägarna innan det blir vår tror jag man kommer långt ifrån detta problem,om det nu är något..

Publicerat

Gör dej inte dummare än vad du är.

Publicerat
Gör dej inte dummare än vad du är.

hehe nej lär väl spegla sig även från ditt håll ganska tydligt!! :(

Ingen ide orda om detta,ingen av oss vet hur det gick till,men dom får köra helt klart under rätt förutsättning,som jag citerade till skillnad från ditt försök..

annars kan vi föra vidare via PM om du känner för det så slipper vi sabba tråden,med relivant..

Publicerat

Borde det inte vara svårt att veta ifall det är länsstyrelsen eller några locals som kört på oplogade skogsvägar? :(

Ska erkännas att jag själv har kört på någon oplogad skogsbilväg men aldrig hört att någon av bönderna här ikring klagat. Iofs så har de som regel riktiga grejor att ploga upp vägarna med. Tror att de flesta härikring räknar det som självklart att det är OK att köra på en skogsbilväg ifall det inte är förbudsskyltat.

De som tänkt sig att köra hem skog med en jordbrukare brukar väll ofta köra upp vägen eftersom det snöat? Jag skulle vilja se den som på vårsidan som provar att med en liten traktorslunga bryta upp en väg med ett snödjup på över en meter och det oavsett ifall någon kört med skoter eller inte där.

Ursäkta OT!

Publicerat
Borde det inte vara svårt att veta ifall det är länsstyrelsen eller några locals som kört på oplogade skogsvägar? :(

Ska erkännas att jag själv har kört på någon oplogad skogsbilväg men aldrig hört att någon av bönderna här ikring klagat. Iofs så har de som regel riktiga grejor att ploga upp vägarna med. Tror att de flesta härikring räknar det som självklart att det är OK att köra på en skogsbilväg ifall det inte är förbudsskyltat.

De som tänkt sig att köra hem skog med en jordbrukare brukar väll ofta köra upp vägen eftersom det snöat? Jag skulle vilja se den som på vårsidan som provar att med en liten traktorslunga bryta upp en väg med ett snödjup på över en meter och det oavsett ifall någon kört med skoter eller inte där.

Ursäkta OT!

AMEN!

Publicerat

Som vanligt är du stor i käften FC :(

Jag plogar endel vägar ibland och jag kan säga att har det varit livlig skotertrafik på vägen är det ett rent h-vete att ploga dessa. En eller två skotrar gör inte så mkt däremot. En plogbil med snedställt blad glider åt sidan ifall du har ett hårt skoterspår mitt på vägen. Få plogbilar har spetsplogar numera.

Skotrar är dock ofta ett otyg...eller rättare sagt de som sitter PÅ skotern. Vi har oerhört stora problem med folk som kör över våra ägor...trots att man spärrar av.

Nåja, som sagt var, det var lojakten ja...några spår finns...men åt h-vete för mkt snö.Ska göra det bästa av situationen iaf.....

Publicerat

4 individer inringade till imorgon ! :angry:

Publicerat
4 individer inringade till imorgon ! :(

Det är helt fantastiskt!! :angry: Ses imorgon då på friska ben!

Publicerat

Faan vad jag skulle vilja ut i morgon :o Tyvärr måste ja jobba och få in någon pluring..... Se till att ha en riktig fin vecka alla lojägare!!!! Jag har konverterat till arbetare:)

Publicerat

Är det bara i Uppland vi gillar att jaga katt? :D

post-1031-1267454132_thumb.jpg

Publicerat

Grattis! 

Publicerat
Är det bara i Uppland vi gillar att jaga katt? :huh:

Grattis till kissekatten!

-_-

Nej, det är det inte men här uppe har det toksnöat sedan i natt och det snöar ännu. + ca 2-2,5 dm idag. :rolleyes:

Publicerat

På många håll i landet kan det väll inte varit speciellt svårt att säga vilka spår som varit färska idag :rolleyes: . Fast vilket skit väder det måste varit att jaga i rent ut sagt, iaf här kring Uppsala. Grymt imponerad av MKJ med flera som varit ute. Måste kännas extra skönt att lyckas en dag som denna. Fast vädret kanske såg ut att vara värre inifrån värmen än det egentligen var i skogen? Stort grattis iaf.

Publicerat

Lojakt idag :D Vi lyckades få en stor hane på 24 kg :rolleyes: den största vi skjutit. Vi sköt en stor hane för några år sen men den vägde bara 23 :P

post-4432-1267461765_thumb.jpg

post-4432-1267461807_thumb.jpg

Publicerat

Härligt :D grattis

Publicerat

Stort grattis! Ni ser ju även ut att ha haft lite mer tur med vädret...

Publicerat

Grattis!den har otroligt snygga päls :D var också finska lappland i helgen jaga lo men det kom so mycket snön ner hela tiden so hitta ingen bra spår och nu är det färdig jaga med stövar här finland.