Publicerat Mars 2, 201016 yr Svar på frågan klippt från Jaktförordning (1987:905) "9 § 3. Varg, järv, lo, hjort, rådjur och mufflonfår får jagas bara fr.o.m. en timme före solens uppgång t.o.m. en timme efter solens nedgång. Under timmen efter solens nedgång får jakten endast bedrivas som vaktjakt eller smygjakt." Fick bara en dag ledigt och det var riktigt nära att det blev ett lo mindre i Västra Götaland område 2 inte långt från den småländska gränsen. Katten, som troligtvis var en stor hane, var vid 3 tillfällen på väg att gå ut mot olika passkyttar men vände innan de såg den. Närmaste gången var det bara 40-50 meter. Gissar att den enorma kvoten på 1 blir fylld innan jag hinner ut i skogen igen till helgen. Grattis till er som lyckades fälla ett lo, det är få förunnat!
Publicerat Mars 2, 201016 yr Här är en bild på katt nr 2 som sköts igår när vi hade förmånen att få jaga med MKJ.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Kul att se så många lyckats! Min tripp till banjoland blev mindre lyckad men en annan gång då jävlar
Publicerat Mars 2, 201016 yr Blev en till hos oss idag och nära flera gånger p åen till, har aldrig sett så mycket lodjursspår i ett och samma område, värre än järvzoo!
Publicerat Mars 2, 201016 yr Även vi hade närkontakt med Lo, men vi fick den inte. Tråkigt att det är för mycket snö för att släppa hundar Lon hade tagit kronhjortar....
Publicerat Mars 2, 201016 yr en jaktkamrat sköt ett lodjur här hemma i byn idag, i borås kommun, måste varit väldigt länge sedan ett lo sköts lagligt så långt söderut i Sverige? Oerhört roligt och det var en mycket värdig skytt. jag och oskar var dit och fotade, får se vem av oss som får in en bild. Vilket som, skitkul att de lyckades ! grattis till alla er andra lag som framgångsrikt lyckats med kattjakten!
Publicerat Mars 3, 201016 yr Börjar tro att vi inte har något lo på jaktområdet. Det har gått ett kring foderplatsen för rådjur förra vintern och i höstas fick vi släppa ut ett ur en rävfälla i samma område men varken i det eller andra delar av området så har spårningen gett resultat, så idag ligger jag hemma och latar mig istället och ser om det fins några kvar på licensen imorgon.
Publicerat Mars 3, 201016 yr Tierp igen... Mickel ringde nyss och det va bra med kattspår. Bild på ett av spåren som ringas just nu.
Publicerat Mars 3, 201016 yr Tierp igen... Mickel ringde nyss och det va bra med kattspår.Bild på ett av spåren som ringas just nu. Är det fler Sörlänningar som jagar i Tierp? Det är bara fem fingrar på handen.
Publicerat Mars 3, 201016 yr Nej det sjätte fingret rullar han liksom upp i ärmen på jackan för det verkar faktiskt vara så att han skäms en smula över att vara Tierpare, tro't eller ej
Publicerat Mars 3, 201016 yr en jaktkamrat sköt ett lodjur här hemma i byn idag, i borås kommun, måste varit väldigt länge sedan ett lo sköts lagligt så långt söderut i Sverige? Oerhört roligt och det var en mycket värdig skytt. jag och oskar var dit och fotade, får se vem av oss som får in en bild. Vilket som, skitkul att de lyckades ! grattis till alla er andra lag som framgångsrikt lyckats med kattjakten! Får väl säga grattis till lon men nu tvingas jag förmodligen gå på stan med frugan istället för att jaga lo i helgen så kan väl inte påstå att jag är överlycklig att ni lyckades
Publicerat Mars 3, 201016 yr Grytjägren och jag avslutade jakten i Gävleborg idag med ett varsit lodjur. Bilder och berättelser kommer senare när man återgått till det normala
Publicerat Mars 3, 201016 yr Nu är det hett enligt uppgift...VARFÖR ÄR JAG HÄR ISTÄLLET FÖR DÄR Hett, hur menar du då?
Publicerat Mars 3, 201016 yr Grytjägren och jag avslutade jakten i Gävleborg idag med ett varsit lodjur.Bilder och berättelser kommer senare när man återgått till det normala Grattis!! Var det på hemmamarken?
Publicerat Mars 3, 201016 yr Grytjägren och jag avslutade jakten i Gävleborg idag med ett varsit lodjur.Bilder och berättelser kommer senare när man återgått till det normala Stort grattis på er bägge två Synd att man inte kom ifrån jobbet själv
Publicerat Mars 3, 201016 yr Grytjägren och jag avslutade jakten i Gävleborg idag med ett varsit lodjur.Bilder och berättelser kommer senare när man återgått till det normala Tillykke med det..... Glæder mig til at se billeder og høre hvordan det foregik Håber du har Morgan at fejre det med for der skal da et par flasker til sådan et trofæ Og læg gerne billeder ind inden du snakker med Morgan Olsen
Publicerat Mars 3, 201016 yr Grytjägren och jag avslutade jakten i Gävleborg idag med ett varsit lodjur.Bilder och berättelser kommer senare när man återgått till det normala Grattulerar
Publicerat Mars 3, 201016 yr Grytjägren och jag avslutade jakten i Gävleborg idag med ett varsit lodjur.Bilder och berättelser kommer senare när man återgått till det normala Grattis bra jobbat!
Publicerat Mars 3, 201016 yr en jaktkamrat sköt ett lodjur här hemma i byn idag, i borås kommun, måste varit väldigt länge sedan ett lo sköts lagligt så långt söderut i Sverige? Oerhört roligt och det var en mycket värdig skytt. jag och oskar var dit och fotade, får se vem av oss som får in en bild. Vilket som, skitkul att de lyckades ! grattis till alla er andra lag som framgångsrikt lyckats med kattjakten! Här kommer en bild på lodjuret en hane på 19 kg. Som ni ser på bilden hade lodjuret ingen tass på vänster bakben. Benet var av, en gammal skada. Jag kunde tyvär inte delta under jakten. Då jag inte kom loss från jobbet. Det hade annnars säkerligen varit en stor jakt upplevelse. grattis till alla som lyckats.
Publicerat Mars 3, 201016 yr Måndag 1/3 -2010 Nu blev det ju inte riktigt så man hade tänkt sig men man ska inte klaga . Har varit ute sen förra måndagen och spårat. Fullt med spår alla dagar fram tills i torsdags då varenda katt bara försvann från mina marker . Lika imorse, va ute och spårade i 4 timmar innan jag beslutade mig för att åka hem. Kl 9 åkte jag till kretsens klubbhus där det va samling för gemensamhetsjakt. Va ca 15-20 skälar som tagit ledigt. Det enda vi hade å gå på var ett spår som dom hittade igår. Väl där började vi ringa samtidigt som vi ställde av passkyttar allt eftersom. Jag var den sista skytten på min sida och när jag tagit ett pass vid en bäckravin så började spårarna (hade ej hundar pga ett högt stup som vi inte ville att hundarna skulle slänga sig ner i) följa efter det dygnsgamla spåret. Dröjde dock inte länge förrän en av spårarna såg katten på en klippa. KATTEN VAR NU PÅ BENEN. Jag hade en magkänsla som sa att katten skulle försöka ta sig ut längre upp i berget så jag gav mig av uppåt i den branta terrängen. Efter ca 5 passbyten (under ca 1,5 timme) så kände jag att jag stod lämpligt . Tog då ca 30 minuter och började frysa rejält om fingrarna i mina blöta handskar. Helt plötsligt får jag se ett lodjur som kommer gående sakta i branten neranför mig på ca 30 meter. Väntade in det på 20 meter då jag sköt rakt framifrån, MEN sköt över... Hade min 1900 med öppna riktmedel så innan katten hann reagera (vilket han heller inte gjorde ) Så sköt jag ett till skott som satt klockrent i bogen. Katten visade sig vara en Hane på 17 kilo. Nu fortsätter vi!! // Jocke
Publicerat Mars 3, 201016 yr Måndag 1/3 -2010Nu blev det ju inte riktigt så man hade tänkt sig men man ska inte klaga . Har varit ute sen förra måndagen och spårat. Fullt med spår alla dagar fram tills i torsdags då varenda katt bara försvann från mina marker . Lika imorse, va ute och spårade i 4 timmar innan jag beslutade mig för att åka hem. Kl 9 åkte jag till kretsens klubbhus där det va samling för gemensamhetsjakt. Va ca 15-20 skälar som tagit ledigt. Det enda vi hade å gå på var ett spår som dom hittade igår. Väl där började vi ringa samtidigt som vi ställde av passkyttar allt eftersom. Jag var den sista skytten på min sida och när jag tagit ett pass vid en bäckravin så började spårarna (hade ej hundar pga ett högt stup som vi inte ville att hundarna skulle slänga sig ner i) följa efter det dygnsgamla spåret. Dröjde dock inte länge förrän en av spårarna såg katten på en klippa. KATTEN VAR NU PÅ BENEN. Jag hade en magkänsla som sa att katten skulle försöka ta sig ut längre upp i berget så jag gav mig av uppåt i den branta terrängen. Efter ca 5 passbyten (under ca 1,5 timme) så kände jag att jag stod lämpligt . Tog då ca 30 minuter och började frysa rejält om fingrarna i mina blöta handskar. Helt plötsligt får jag se ett lodjur som kommer gående sakta i branten neranför mig på ca 30 meter. Väntade in det på 20 meter då jag sköt rakt framifrån, MEN sköt över... Hade min 1900 med öppna riktmedel så innan katten hann reagera (vilket han heller inte gjorde ) Så sköt jag ett till skott som satt klockrent i bogen. Katten visade sig vara en Hane på 17 kilo. Nu fortsätter vi!! // Jocke Bra jobbat! Grattis.
Publicerat Mars 3, 201016 yr Ni som har lite erfarenhet av lo. Hur stora är spårstämplarna ? Tror nämligen jag såg ett lospår idag vid Stenshuvuds Nationalpark.