Publicerat April 7, 201016 yr Vet inte om detta är rätt plats på forumet, moderatorerna får väl flytta tråden annars. http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/Vasterbotten/Nyheter-Vasterbotten/Vindkraftverk/ Kan detta verkligen vara genomtänkt, varken ur jaktlig eller annan samhällelig synvinkel (vad händer med allemansrätten)? I länken ovan så stod det att vindkraftverk är en maskin och inte en byggnad, betyder det att det inte kommer att krävas bygglov för att uppföra dem i framtiden, har aldrig hört talas om bygglovskrav för en maskin? Angående att det skulle kräva stängsel på mellan 500-625 meters radie runt verken, vilket skulle ge 78-122 ha stora inhägnader går väl an om hela arealen är på fastigheter som ägs av den som upplåter mark till vindkraftsexploatören, men vad händer när man tvingas hägna in grannens mark (i Sydsverige är ju en normal fastighet inte så stor som berörd yta av ett enskilt vindkraftverk, betänk sedan att mindre gynnsam arrondering), vad gäller för redan uppförda verk? Att behöva stängsla runt ett vindkraftverk är ju lika dumt som om man skulle behöva resa ett staket runt en avverkning för att någon som närmar sig skördaren kan få ett fallande träd på sig. Hur gör man med trafik på vägar som ligger för nära redan etablerade vindkraftsparker, ska man leda runt den eller får trafikanterna beträda området på egen risk? Känns som att vindkraftsutbyggnaden i Sverige just sköts i sank! MVH Alias
Publicerat April 7, 201016 yr Hur det än är så är riskerna mde nedfallande is ganska stora, och det är rejäla krafter man pratar om. Kollegorna uppe i dorotea har en sjökontainer uppställd uppe på siten, den står ett par hundra meter från närmaste verk. Nu i vinter så var en av dom inne i kontainern och gjorde nånting och rätt vad det var så small det till ganska så skapligt. Det visade sig att en isklump kommit farandes från verket och slagit in i sidan. Strax över decimetern djupt vart bucklan i kontainerväggen...
Publicerat April 7, 201016 yr Vet inte om detta är rätt plats på forumet, moderatorerna får väl flytta tråden annars.http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/Vasterbotten/Nyheter-Vasterbotten/Vindkraftverk/ Kan detta verkligen vara genomtänkt, varken ur jaktlig eller annan samhällelig synvinkel (vad händer med allemansrätten)? I länken ovan så stod det att vindkraftverk är en maskin och inte en byggnad, betyder det att det inte kommer att krävas bygglov för att uppföra dem i framtiden, har aldrig hört talas om bygglovskrav för en maskin? Angående att det skulle kräva stängsel på mellan 500-625 meters radie runt verken, vilket skulle ge 78-122 ha stora inhägnader går väl an om hela arealen är på fastigheter som ägs av den som upplåter mark till vindkraftsexploatören, men vad händer när man tvingas hägna in grannens mark (i Sydsverige är ju en normal fastighet inte så stor som berörd yta av ett enskilt vindkraftverk, betänk sedan att mindre gynnsam arrondering), vad gäller för redan uppförda verk? Att behöva stängsla runt ett vindkraftverk är ju lika dumt som om man skulle behöva resa ett staket runt en avverkning för att någon som närmar sig skördaren kan få ett fallande träd på sig. Hur gör man med trafik på vägar som ligger för nära redan etablerade vindkraftsparker, ska man leda runt den eller får trafikanterna beträda området på egen risk? Känns som att vindkraftsutbyggnaden i Sverige just sköts i sank! MVH Alias Allt som har med vindkraft att göra har stressats fram av regeringen så om det är genomtänkt...NEJ Regeringen säger helt sonika att man ska öka mängden producerad energi från vindkraft utan att kontrollera om det ens är fysiskt möjligt att hinna med att både handlägga, producera och bygga verken. Detta låter ju väldigt bra hos gemene man men att leverantörerna av verken inte ens hinner leverera de mängderna regeringen har bestämmt ska byggas ut, det är inget som syns utåt... Vindkraft är bra men det kräver mycket underhåll då det kan uppkomma väldigt farliga situationer om underhållet och kontrollerna inte sköts. Om jag inte minns helt fel så är det underhåll och kontroll vart 3:e månad av maskineriet, utvändigt vet jag inte... Men en sak är klar, man har för brottom så regelverket skapas under tiden... David
Publicerat April 7, 201016 yr Om jag inte minns helt fel så är det underhåll och kontroll vart 3:e månad av maskineriet, utvändigt vet jag inte...David Då minns du fel
Publicerat April 7, 201016 yr Då minns du fel Det var så ofta ett företag i Oskarshamn var uppe i verken iaf... Detta var då jag jobbade på Eon-ES för ca 1 år sen... David
Publicerat April 9, 201016 yr Det borde väl inte vara något tekniskt problem att leda ut lite ström i värmeslingor ut i vingarna för att på så vis slippa nedisningsproblem, om det görs i praktiken vet jag dock inte. Att hägna in sådana områden kommer aldrig att ske i praktiken. Det är skräckpropaganda som ofta förs fram av "anti-vindkraftsidan", jag vet inte hur många gånger jag sett det (oftast på debattsidorna i lokalpress). Men jag ser till att hålla öronen öppna på Nationella vind (största branschmässan i sverige) om ett par veckor.
Publicerat April 9, 201016 yr Jag hatar de jävla verken. Jag kommer att förlora i värde på mitt hus och får betala ett högre elpris för att Renfältafan har lovat vara bäst i klassen (EU) genom att vi ska ha fler vv i sverige. Undra vad det är för straff på att spränga en sån "maskin" i luften.
Publicerat April 9, 201016 yr Det borde väl inte vara något tekniskt problem att leda ut lite ström i värmeslingor ut i vingarna för att på så vis slippa nedisningsproblem, om det görs i praktiken vet jag dock inte. Det körs med värme i vingarna, och det finns hur många modeller som helst men ingen som är bra
Publicerat April 10, 201016 yr Ser ingen nytta med vindkraft alls. Du måste stoppa in minst 3 kw för att få ut 4kw.....(bygga vägar, hugga bort skog, gjuta platta, bryta malmen, tillverka snurrorna, flytta dom ut till skogen, göra ledningsgator, sätta upp ledningar, underhålla, bygga nytt innom 15-20 år) Sen ger dom ingen kraft när dom verkligen skulle behövas(när det är kallt eller blåser för mycket så tål dom inte påfrestningarna och måste stå still, + att när det blåser för lite så snurrar dom ändå inte) . Och elen är dyrare, har sett siffror på runt 1,50 kr/kwh + skatt utan statlig sponsring. Stör lanskapsvyer, är i vägen för jakt, är inte tysta, påverkan på vilt och natur är inte tillräckligt undersökt. Sen att vingar ramlar ner och is kan lossna gör inte saken bättre eller säkrare.
Publicerat April 10, 201016 yr Det körs med värme i vingarna, och det finns hur många modeller som helst men ingen som är bra jag har för mej att dom håller på att utveckla en modell som verkar vara bättre dock så är den till för stadsbruk där den skiten hör hemma nje som det är just nu så är nog kärnkraft det bästa alternativet för "mindre miljöpåverkande" ström så länge man håller skiten väl underhållen samt uppdaterad om vi inte ska bygga om en del av afrika till en solkraftspark
Publicerat April 10, 201016 yr Ser ingen nytta med vindkraft alls.Du måste stoppa in minst 3 kw för att få ut 4kw.....(bygga vägar, hugga bort skog, gjuta platta, bryta malmen, tillverka snurrorna, flytta dom ut till skogen, göra ledningsgator, sätta upp ledningar, underhålla, bygga nytt innom 15-20 år) Sen ger dom ingen kraft när dom verkligen skulle behövas(när det är kallt eller blåser för mycket så tål dom inte påfrestningarna och måste stå still, + att när det blåser för lite så snurrar dom ändå inte) . Och elen är dyrare, har sett siffror på runt 1,50 kr/kwh + skatt utan statlig sponsring. Stör lanskapsvyer, är i vägen för jakt, är inte tysta, påverkan på vilt och natur är inte tillräckligt undersökt. Sen att vingar ramlar ner och is kan lossna gör inte saken bättre eller säkrare. Ditt inlägg inehåller tyvärr bara skitsnack, inte ett enda rätt tyvärr
Publicerat April 10, 201016 yr Ser ingen nytta med vindkraft alls.Du måste stoppa in minst 3 kw för att få ut 4kw.....(bygga vägar, hugga bort skog, gjuta platta, bryta malmen, tillverka snurrorna, flytta dom ut till skogen, göra ledningsgator, sätta upp ledningar, underhålla, bygga nytt innom 15-20 år) Sen ger dom ingen kraft när dom verkligen skulle behövas(när det är kallt eller blåser för mycket så tål dom inte påfrestningarna och måste stå still, + att när det blåser för lite så snurrar dom ändå inte) . Och elen är dyrare, har sett siffror på runt 1,50 kr/kwh + skatt utan statlig sponsring. Stör lanskapsvyer, är i vägen för jakt, är inte tysta, påverkan på vilt och natur är inte tillräckligt undersökt. Sen att vingar ramlar ner och is kan lossna gör inte saken bättre eller säkrare. Sådana arugument om "ebberöds bank-modellen" att de inte går ihop sig rent ekonomiskt är bara skitsnack och det går att framföra om nästan alla saker om man vill. Jag skulle vilja se en kalkyl som går ihop sig på kärnkraften där ALLT i sammhälle och framtida risker om allt som kan hända och lagring av avfall osv...den tror jag inte finns heller. Vad skulle kärnkraften, vattenkraften, värmepumpar osv kosta utan statlig sponsring? Det skulle aldrig byggas vindkraftverk om de inte hade en möjlighet att få tillbaka pengarna. En grov siffra jag har hört är att efter 8 år är de betalda och all energi som kommer ut från dem är plus och klirr i kassan. Sedan skitsnacket att de stör landskapsvyerna...jag tycker de är rätt snygga! Ser hellre snurror än bor vid ett kärnkraftverk, nedströms ett vattenkraftverk, bredvid en kolgruva osv. Bara för att man inte ser utsläppen från ett kraftverk innebär det inte att det inte förstör omgivningen... Tänk Tjernobyl... Edit PS. Det töntigaste argumentet mot vindkraft jag hört var att de har så dålig verkningsgrad! Det hade jag köpt om det varit på en motor eller något man stoppar in köpt effekt i men amen herre gud...luften är fri!
Publicerat April 10, 201016 yr Ditt inlägg inehåller tyvärr bara skitsnack, inte ett enda rätt tyvärr Även svar till Chrille68 Kanske, kanske inte.... Men det är min åsikt. Vet att ett vindkraftsbolag är stoppat från att introduceras på börsen pga allt för optimistiska kalkyler. Ett antal av planerade vinkraftsbyggen norr om dalälven har laggts i malpåse pga osäkra kalkyler och driftsäkerhet.(kalkylerad driftstid/verkninggrad är på ca 35% men anses som för opimistiska, vilket gör att det blir svårt att få en vinst under verkens livstid) Att sätta upp en snurra på en åker på skånska slätten kanske kan ge ett plus när infrastruktur mm finns i närheten. Men då stör dom ortsbefolkningen med ljud, ljus och utsikt och säkerheten är lite för dålig med utmattade vingar mm som faller till marken. (vad det gäller skönheten på en snurra så kan det jämnföras med att skaffa kärring. Hon kan vara det vackraste och ljuvligaste som finns för en, medans någon annan skulle kräkas vid åsynen) Den enda fördelen med dagens snurror är att dom driver utveklingen framåt. Finns idag "tuber" med en spiral inne i tuben, liknande en skruvkompressor, som både är effektivare och säkrare än dagens "möllor"
Publicerat April 10, 201016 yr visst är luften fri........ att andas (än så länge) Ja, men snart kommer det väl något amerikansk multibolag och lägger ett patent på vinden och hävdar att den tillhör dem och börjar tjafsa om upphovsrätt, copyright och stämmer folk och nationer hit och dit... Jag tror att vi har många spännande varianter av snurror och energiproduktionsmanicker att vänta i framtiden. Det kommer nog att hända en hel del. Produktionen av el kan nog gå två vägar samtidigt när det gäller vindkraften. Dels kan man tänka sig att det kommer fler och fler små hushållssnurror och dels kommer det att anläggas stora vindkraftsparker för att få lönsamhet när det ska investeras "offside". Som sagt, i Skåne, på Östgötaslätten och Uppsalaslätten och liknande ställen kan man sätta upp ett eller flera kraftverk och få lönsamhet i det. Ska man dra "strömsnören" många mil krävs det lite större anläggningar för att det ska bära sig. Tror jag...och jag är inte någon expert men vi får ju alla ha våra funderingar och tankar...det är väl i mångt och mycket därför vi är på sådana här diskussionsforum t.ex.
Publicerat April 10, 201016 yr Jag är lite klyven i vindkraftfrågan faktist, jag är egen företagare och gynnas av vindkraftverken på sätt och vis... Det saboterar den där tystnaden som finns här i härjedalen...... varför i hela fridens namn ska man förlägga kraftverken just här, långt ifrån förbrukarna ute i vildmarken, det blir nästan som att våldta den, lika som de gjort med vattenkraften!!! Det bästa stället vore väl att placera verken ute i skärgården strax utanför där förbrukarna bor..... Dock gynnas kommun mm av vindkraften med arbetstillfällen och andra inkomster så jag vägrar välja sida då jag vill att min son ska få växa upp utan att höra ett evigt surr här hemma likt far sin Hmmmm måste man verkligen välja en sida
Publicerat April 10, 201016 yr säkerheten är lite för dålig med utmattade vingar mm som faller till marken. Har du några siffror på antalet vingar per år som lossnar eller är det också egna uppfattningar?
Publicerat April 10, 201016 yr Har du några siffror på antalet vingar per år som lossnar eller är det också egna uppfattningar? Inga från seriösa källor....... Men kvällspressen har rapporterat om 2-5 fall om året, dock något osäker om alla är i Sverige eller om det även innefattar Danmark. Det är från relativt "unga" verk ca 5-10 gamla. Villket gör att det ska tas med en nypa salt, men tillräckligt allvarligt om det händer engång och orsakar skada.
Publicerat April 10, 201016 yr Ja just det, och om du sedan lägger upp den siffran gentemot hur många verk det finns så blir den inte direkt stor längre... Och för att dessutom använda det som ett argument mot vindkraft så bör du även lägga till hur många olyckor som sker runt de andra sätten att producera el...
Publicerat April 10, 201016 yr Ja just det, och om du sedan lägger upp den siffran gentemot hur många verk det finns så blir den inte direkt stor längre...Och för att dessutom använda det som ett argument mot vindkraft så bör du även lägga till hur många olyckor som sker runt de andra sätten att producera el... Precis.....
Publicerat April 12, 201016 yr Det saboterar den där tystnaden som finns här i härjedalen...... varför i hela fridens namn ska man förlägga kraftverken just här, långt ifrån förbrukarna ute i vildmarken, det blir nästan som att våldta den, lika som de gjort med vattenkraften!!! Det bästa stället vore väl att placera verken ute i skärgården strax utanför där förbrukarna bor..... Jag förstår dig till fullo. Jag kan bara försöka förklara hur myndigheter och beslutsfattare tänker. Man utgår från områden där det bor så få människor som möjligt. Där kan man placera verk utan att det inverkar allt för menligt på permanentboende. Sådana områden blir större ju längre norrut i landet man rör sig, men i exvis västkustkommunerna så brukar dessa avsätta en sisådär 3-5 områden där det är lämpligt att placera verk utifrån dels boendeperspektiv och dels andra intressen. Områdena här på västkusten blir dock rätt små, det är ällan vi ser planer på mer än kankse ett dussin verk. Inget i stil med Markbygdens dryga 1000 verk med andra ord.... Eller de 110 verken i Lillhärdal. Regeringens mål är att 1/3 av vindkraften skall ligga ute till havs 2020. Så visst, det kommer rätt mycket där ute. Personligen tycker jag att bra ställen att placera vinkdkraftverk på är utefter våra motorvägar. Där är ljudet redan helt vansinnigt. Industriområden är också bra, verken ute på väröhalvön vid södra cell (väröbruk) eller de i Falkenbergs hamn är exempel på när man placerat dem väldigt bra. Vad tycker ni om de nya vägsystemen man får tillsammans med verken? Med tanke på vägarnas höga kvalitet och bredd borde de bli bra pass men även suveräna när man skall plocka ut större vilt ur skogen.
Publicerat April 22, 201015 yr Norrländska sexualakrobaten "NSD" Har en artikel idag om vindkraft i markbygden och samernas ersättningskrav. Stämmer det att man ska stängsla in mellan 50 och 113 ha mark som jakt och jägare uppger så innebär det ett område på 10 kvadratmil i värsta fallet. Det är ett inte helt oansenligt område som spärras av för allt levande. Gör ett likadant område i stockholms skärgård så får vi se reaktionerna. Dessutom så krävs det att spänningen transformeras upp till betydligt högre värden än vad ett vindkraftverk levererar för att energin ska kunna levereras söderut. Förlusterna resistivt är ju som bekant strömmen i kvadrat gånger ledningsresistansen. Jag anser att man ska sätta upp vindkraftverk lokalt och utnyttja energin på plats för att minimera överföringskostnader och de förluster som uppkommer. Häruppe har vi vattenkraft så det räcker och blir över men söderut ger inte de reglerade tvättbäckarna nog och kärnkraftverken håller vi på att avveckla så bygg i skärgårdarna runt direktörsvillorna istället.
Publicerat April 22, 201015 yr Edit: Var lite för snabb där men det är inte första gången obekväma sanningar försvinner hos våra tidningar. Nsd tog med inlägget.
Publicerat April 22, 201015 yr Dessutom så krävs det att spänningen transformeras upp till betydligt högre värden än vad ett vindkraftverk levererar för att energin ska kunna levereras söderut. Vilken spänning kommer från ett vindkraftverk då?
Publicerat April 22, 201015 yr Enligt uppgifter från vattenfall så ligger den på 690 volt men måste transformeras upp till 10-40kV och sedan tillbaks till 400 volt. Dessa transformeringar tar effekt och ska man sedan transportera ström längre sträckor så är det ytterligare ett steg till 130 eller 400kV och sedan tillbaka igen. Jag hörde en "elingenjör" säga på tv att det inte blev några förluster vid transport av ström. Tyvärr så måste han ha missat minst 60 poäng av elläran och hela gymnasiet för att låta en sån groda hoppa ut ur munnen.