Publicerat Maj 3, 201015 yr Jag kanske inte visste vad jag babblade om exakt när det gäller kostnaden för stängsel men det var inte enbart det jag menade. Det är den totala "kostnaden" det innebär för samhället att stänga in dessa vindkraftverk. Med de områden vi pratar om blir det stora inskränkningar i allemansrätt och besväret för jordbruken att stänga in sina åkrar där det står vindkraftverk måste ju vara "oöverstigliga" då de idag inte har råd att stänga vildsvinen ute från åkrarna med mycket enklare stängsel... Absolut, där är den springande punkten. Jag kan inte se hur man skulle kunna tillåtas stängsla sådana ytor det i värsta fall kan vara tal om. Jag har skrivit det förut och jag håller det fortfarande för troligt: Visst finns det problem med iskast, men man skall vara medveten om att risken utnyttjas av lobbygrupper för att hetsa fram så mycket motstånd mot vindkraft som möjligt.
Publicerat Maj 17, 201015 yr Jag kontaktade Svevind, som ligger bakom Markbygdsprojektet, direkt med frågan kring inhägnader. Fick följande svar från en i projektgruppen: Svevind har inga som helst planer på att hägna in områdena kring vindkraftverken. Det finns inte heller, för närvarande, några regler eller föreskrifter som beskriver att detta är ett måste. Jag tror dessutom inte att någon strävar efter att ha inhägnade områden i skogen.För övrigt har Svevind avisningssystem installerat på de verk som är uppförda på Dragaliden vilket hittills betytt att risken med iskast eliminerats helt. Min misstanke är fortfarande att det är Föreningen Svensk Landskapsskydd ( http://www.landskapsskydd.se/ ) som driver tesen kring stängsling. De verkar publicera ungefär samma debattartikel lite över allt där vindkraft står på tapeten, ibland i specifik intressepress (som jaktpressen) men oftare i lokal- och i någon mån regionalpress.
Publicerat Maj 24, 201015 yr dom vinkraftverk jag sett i BD län har ingen haft inhägnad.. Tror ni inte det är någon sur gubbe som har för mycket tid över som driver detta uppror?? måtte det finnas mycket ved som ska klyvas istället för lägga energi på detta, Är det någon som sett inhägnat vindkraft verk? Apua vindkraftverk
Publicerat Maj 24, 201015 yr angåend serviceteam: För att klara befintliga verk i europa behövs det inom tre år 15.000 pers!mest arbete blir det givetvis i anläggningsfasen av en park. Personligen efterlyser jag erfarenheter från folk som jagar på marker med vindkraftverk. Är det några problem i praktiken? Ofta hittar man väldigt mycket spillning av såväl älg som andra vilda djur under just vindkraftsverk i skogsmark. Detsamma gäller för renar, av nån anledning trivs dom under kraftverken oavsett vad renägarna tycker om intrånget.
Publicerat Maj 24, 201015 yr Jag hatar de jävla verken. Jag kommer att förlora i värde på mitt hus och får betala ett högre elpris för att Renfältafan har lovat vara bäst i klassen (EU) genom att vi ska ha fler vv i sverige. Undra vad det är för straff på att spränga en sån "maskin" i luften. Jag hoppas att Du inte tror att oppositionen kommer att höja värdet på ditt eller någon annans hus...kan väl maila Wetterstrand och fråga. Däremot tror jag att vi jägare måste förhålla oss skarpt till politiken, mera säker kärnkraft(slopar ineffektiva vindkraftverk och polsk kolkraft) och under inga omständigheter chockhöjning av bensinpris! Leve borgarna! RG
Publicerat Maj 24, 201015 yr angåend serviceteam: För att klara befintliga verk i europa behövs det inom tre år 15.000 pers!mest arbete blir det givetvis i anläggningsfasen av en park. Personligen efterlyser jag erfarenheter från folk som jagar på marker med vindkraftverk. Är det några problem i praktiken? Jag har jagat sen -88 på dragaliden. Jag sköt min första tjäder tupp för min första trädskällare, även min första älg där. Vi har skjutit mer älg kring dragaliden än på den andra delen av marken fram till -08, då började bygget av vindsnurrorna. Sen den dagen så har vi inte skjutit en enda älg där. Det beror på flera saker. Det finns älg i området om än mindre än förr men dom är betydligt mer lättfotade. Största orsaken är att vi jagar betydligt mindre där nu när området har förvandlats från vildmark till industri område. Det är ju en fasligt massa folk och maskiner som bulrar på hela dagar nu under uppbygnadstiden. Det blir säker något bättre när bygget är klart eller pengarna är slut, men området är förstört för tid och evighet. Tjädrarna har flyttat från spel platsen som min farfar sprang på. Tog upp det med byggherrarnas miljö utredare innan bygget men han ville inte ens följa med på gajdad tur på spelplatsen. Nu tror och ber jag till Diana att det inte blir 1101 snurror för då är marken helt värdelös som jaktmark och natur område.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Jag har jagat sen -88 på dragaliden. Jag sköt min första tjäder tupp för min första trädskällare, även min första älg där. Vi har skjutit mer älg kring dragaliden än på den andra delen av marken fram till -08, då började bygget av vindsnurrorna. Sen den dagen så har vi inte skjutit en enda älg där. Det beror på flera saker. Det finns älg i området om än mindre än förr men dom är betydligt mer lättfotade. Största orsaken är att vi jagar betydligt mindre där nu när området har förvandlats från vildmark till industri område. Det är ju en fasligt massa folk och maskiner som bulrar på hela dagar nu under uppbygnadstiden. Det blir säker något bättre när bygget är klart eller pengarna är slut, men området är förstört för tid och evighet. Tjädrarna har flyttat från spel platsen som min farfar sprang på. Tog upp det med byggherrarnas miljö utredare innan bygget men han ville inte ens följa med på gajdad tur på spelplatsen. Nu tror och ber jag till Diana att det inte blir 1101 snurror för då är marken helt värdelös som jaktmark och natur område. Jag är rätt säker på att det, precis som du skriver, blir bättre när själva bygget är färdigt och det bara är ett eller annat serviceteam som kör ut på vägarna. Vad gäller tjäderns spelplatser så borde väl skogsbruket vara ett större hot... Men att miljöutredaren inte ville följa med och kolla spelplatser är lite konstigt, det ligger i projektörens intresse att undvika skada t.ex. spelplatser (samt rovfågelbon etc). Ev var det fel person du pratade med, rätt ofta styckar bolagen upp miljöutrednignen i en massa smådelar och lägger ut den på olika konsulter varav en brukar få kika på det där med fåglar, en annan skuggor och ljud, en tredje kulturmiljön etc. Det kan alltså vara rätt svårt att hitta rätt person och själva miljöutredningen kan bli ganska svåröverskådlig. Jag snackade med en projektör från ett av de stora energibolagen (var det e-on?) på en vindkraftkonferens på naturvårdsverket i höstas. För honom var det en självklarhet att försöka hjälpa de som har jakträtt i ett område under själva byggnationstiden. Åtminstone intrångsersättning som täcker arrendekostnaderna under byggtiden. Jag pressade honom lite och efter ett tag kunde han tänka sig att bidra till lämpliga viltvårdsåtgärder för att motverka eventuella negativa effekter. Nyckelordet att använda i det sammanhanget är kompensationsåtgärd, det nämns i miljöbalken och ger ett positivt intryck vid miljöprövningen som länsstyrelsen gör (därför kan bolagen vara intresserade). Givetvis hänger det ihop med vilket bolag man stöter på, men om det man som t.ex. jägare ber om hjälp med inte krockar med möjligheten för bolaget att få upp sina verk så är mitt intryck att de flesta bolag är tillmötesgående. Åtminstone de som är seriösa och faktiskt byggt några verk/parker tidigare och är måna om att få upp lite nya verk.
Publicerat Maj 25, 201015 yr mera säker kärnkraft Risken är väl att vi åker på stora dagbrott av uran, den svenska berggrunden har förhållandevis höga halter som är fullt brytbara... Det är definitivt ett värre alternativ än vindkraft och en fullt möjlig utveckling helt beroende på Bryssels nycker. Personligen tycker jag att slutförvaringen fortfarande är det stora problemet och den frågan är allt annat än löst snarare tvärt om den blir svårare ju mer man forskar på den (t.ex. min kusin skriver en avhandling om hur man på ett långsiktigt -vi pratar 1000 tals år - säkert sätt kan förhindra läckage från bergrum vid slutförvaring, ännu så länge kan man det inte)
Publicerat Maj 25, 201015 yr "Ev var det fel person du pratade med" Det tror jag inte. Det var på ett info möte som bolaget höll i och dom presenterade deras miljö utredare, tyvär kommer jag inte i håg hans namn. Men dom var och inventerade fågel beståndet och lyckades inte se någon kungsörn. Jag svarade med att jag har kort på 5 kungsörnar på samma bild men intresset var svagt. En annan sak som detta har skapat är att byn med fastboende och stug ägare har blivit kraftigt delad. Dom som är för trodde att dom skulle få snurror på deras egen mark och kamma in stora summor och att byn skulle leva upp igen med en massa jobb å gud vet allt vad dom drömde om. Det enda som jag vet har kommit är en ny bakval och ett halft grus lass 250m från en snurra så man kan sitta och beskåda katastrofen på nära håll. Hus och stug ägare har garanterat svårare att sälja sina egendommar nu när vildmarken är ett minne blott. Jag är född i byn och bor 4,5 mil där i från nu. Har alltid velat skaffa stuga i mina hemtrakter när ekonomin till låter för fisket och framför allt jakten är ett brinnande intresse, men det blir inte av pga detta. Kommer det snurror på den andra delen av min jaktmark så lär jag att söka mej någon annan stans för mina fritids intressen. Det är i mina ögon det värsta som kunnat hända. Fy fan så tråkigt.
Publicerat Maj 26, 201015 yr "Ev var det fel person du pratade med"Det tror jag inte. Det var på ett info möte som bolaget höll i och dom presenterade deras miljö utredare, tyvär kommer jag inte i håg hans namn. Men dom var och inventerade fågel beståndet och lyckades inte se någon kungsörn. Jag svarade med att jag har kort på 5 kungsörnar på samma bild men intresset var svagt. Dåligt av konsulterna i så fall. Din kunskap och dina bilder hade nog kunnat funka bra i en överklagan till länsstyrelsen tror jag, åtminstone om man inte fått med uppgifter om örn i själva utredningen. Vad gäller stora rovfåglar brukar länsstyrelsen vara rätt lyhörd. Men om bygget redan påbörjats är det lite sent att överklaga. Rabbalshedekraft har en rätt bra översikt över hur processen ser ut och när man kan lämna in överklagan, något att kika på för den som är intresserad av att försöka mota projektering den formella vägen: http://www.rabbalshedekraft.se/default.asp...amp;docID=315,0 Lite ideer kring vilka vägar som är fruktsamma gå vid överklagande kan man få genom att googla på vindkraft och möd (miljööverdomstolen). Då ser man vad som fått bifall respektive avslagits. I brådrasket hittar jag ingen lämplig länk, trots att jag sett en lämplig sida med översikt över de senaste årens vindkraftärenden i möd så google får bli utvägen.
Publicerat Juli 25, 2025Jul 25 Av det som jag har lyckats läsa mig till så var Markbygden Ett konkursmässigt förra året och trots att dom har fått ett stort ägartillskott på nya friska miljarder kronor så är dom fortfarande konkursmässiga. https://www.affarsvarlden.se/artikel/markbygden-ett-konkursmassigt-trots-agartillskott-pa-tva-miljarder Jag vill inte vara med och betala för deras misslyckande genom statliga lönegarantier.
Publicerat Juli 26, 2025Jul 26 15 hours ago lsjonsson sa: Av det som jag har lyckats läsa mig till så var Markbygden Ett konkursmässigt förra året och trots att dom har fått ett stort ägartillskott på nya friska miljarder kronor så är dom fortfarande konkursmässiga. https://www.affarsvarlden.se/artikel/markbygden-ett-konkursmassigt-trots-agartillskott-pa-tva-miljarder Jag vill inte vara med och betala för deras misslyckande genom statliga lönegarantier. 15 år gammal tråd? Har du tråkigt Jonsson?? Vinden är väl lönsam i etableringsfasen via rikligt med bidrag därefter går det utför och kvar blir en markägare med ansvar att ta väck skiten. Någon med "insikt" skrev ju att efter 8 år var det bara klirr i kassan i tråden tidigare.. så din länk där kan ju inte vara sann? .. kan innehålla spår av ironi i ovan text..
Publicerat Juli 26, 2025Jul 26 8 hours ago Hipshot sa: 15 år gammal tråd? Har du tråkigt Jonsson?? Vinden är väl lönsam i etableringsfasen via rikligt med bidrag därefter går det utför och kvar blir en markägare med ansvar att ta väck skiten. Någon med "insikt" skrev ju att efter 8 år var det bara klirr i kassan i tråden tidigare.. så din länk där kan ju inte vara sann? .. kan innehålla spår av ironi i ovan text.. Jepp! Jag var ju tvungen att hitta något som fick någon att kommentera.
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 https://www.affarsvarlden.se/artikel/kina-forlorar-markbygden-ett-sa-mycket-aterstar-i-sverige Kina, hit och dit..
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 1 hour ago lindgren sa: https://www.affarsvarlden.se/artikel/kina-forlorar-markbygden-ett-sa-mycket-aterstar-i-sverige Kina, hit och dit.. Dom måste lära sig att inte anlita Kina till att bygga sådana anläggningar.
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 57 minutes ago, lsjonsson said: Dom måste lära sig att inte anlita Kina till att bygga sådana anläggningar. Du menar förstås, betala för inflytande..men inte underhåll..
Publicerat Juli 28, 2025Jul 28 38 minutes ago lindgren sa: Du menar förstås, betala för inflytande..men inte underhåll.. Typ
Publicerat Juli 29, 2025Jul 29 Kris för vindkraft i norr: ”Är i princip inget värde” https://omni.se/kris-for-vindkraft-i-norr-finns-i-princip-inget-varde/a/PpVeeR
Publicerat Juli 29, 2025Jul 29 Tyvärr är verkligheten för vindkraft att ekonomin är kass. Vill staten ha så måste man premiera eller bygga själva. Det är som utgångspunkt en skitkass idé att 25% av Sveriges elproduktion har dålig ekonomi. Enklast vore väl att skita i vindkraft och satsa på kärnkraft som är stabilt.
Publicerat Juli 29, 2025Jul 29 Slumpkraft är inget alternativ vi kan lita på. Har helt enkelt fel profil, levererar i runda tal 80% när vi nyttjar 20, levererar 20% när vi BEHÖVER 80. Som ide inge bra. Snart blir det kallare och det kommer märkas. Det dör långt många fler av kyla än av värme. -JA! Vi behöver mer vindkraft. -Nä! /P
Publicerat Juli 29, 2025Jul 29 Blir spännande att se vem/vilka som får stå för notan när vindkraftspektaklet ska rivas och marken återställas.....jag kan redan gissa. En bra utgångspunkt är om Miljöpartiet tycker att något är bra så är det precis tvärt om.
Publicerat Juli 29, 2025Jul 29 1 minute ago Järven sa: Blir spännande att se vem/vilka som får stå för notan när vindkraftspektaklet ska rivas och marken återställas.....jag kan redan gissa. En bra utgångspunkt är om Miljöpartiet tycker att något är bra så är det precis tvärt om. Ja, det skulle bli så bra med vindkraften, och billig skulle den bli också enl. mp:s språkrör. Ja vi får väl se var detta spektakel slutar. MP kommer säkert tycka att det var en bra affär ändå.
Publicerat Juli 29, 2025Jul 29 4 minutes ago lsjonsson sa: MP kommer säkert tycka att det var en bra affär ändå. Ja, det finns nog inga noga gränser för hur mycket skattepengar deras ideologier får kosta att genomföra. "Är ju bara höja bensin och dieselskatten lite"
Publicerat Juli 29, 2025Jul 29 1 hour ago Järven sa: Ja, det finns nog inga noga gränser för hur mycket skattepengar deras ideologier får kosta att genomföra. "Är ju bara höja bensin och dieselskatten lite" Nej, det gör det nog inte om inte deras regerinskompisar säger något annat! ...och energiskatten från kärnkraft.