Publicerat April 22, 201015 yr Norrländska sexualakrobaten "NSD" Har en artikel idag om vindkraft i markbygden och samernas ersättningskrav. Stämmer det att man ska stängsla in mellan 50 och 113 ha mark som jakt och jägare uppger så innebär det ett område på 10 kvadratmil i värsta fallet. Jag skall försöka kolla upp detta på vindkraftens stora branschmässa, Nationell Vind, i nästa vecka. Det rimmar väldigt illa med hur man brukar arbeta vid vindkraftetableringar.
Publicerat April 22, 201015 yr Nu handlar det inte om svensk lagstiftning utan som det lydrike vi är så handlar det om EU s överstatliga regler. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=418820 Nu kanske man måste kontrollera källans riktighet men ingen rök utan eld. 1101 vindkraftverk med en säkerhetszon på 100 ha per st ger ett skyddsområde på 110100ha där varken djur eller personer får befinna sig. Frågan är hur många vindkraftverk man får in i samma säkerhetszon men många mil blir det som försvinner för bärplockare jägare och annat löst folk som gillar att vara i skog och mark.
Publicerat April 22, 201015 yr Enligt uppgifter från vattenfall så ligger den på 690 volt men måste transformeras upp till 10-40kV och sedan tillbaks till 400 volt. Dessa transformeringar tar effekt och ska man sedan transportera ström längre sträckor så är det ytterligare ett steg till 130 eller 400kV och sedan tillbaka igen. Jag hörde en "elingenjör" säga på tv att det inte blev några förluster vid transport av ström. Tyvärr så måste han ha missat minst 60 poäng av elläran och hela gymnasiet för att låta en sån groda hoppa ut ur munnen. Ja generatorspänningen ligger på 690v, sen transformeras den upp till 10-40kv. Men det sker en meter bakom generatorn och fortfarande 100 meter upp i luften, så jag tycker inte man kan påstå att vindkraftverket levererar lågspänning... Och jag måste då ställa en motfråga eftersom att du tar upp det som argument. Vad har man för spänning ut från en generator i ett vattenkraftverk, kärnkraftverk eller ångkraftverk innan den transformeras upp? Du kan ju iallfall glömma att dom kör 10-40kv ut från lindningarna....
Publicerat April 22, 201015 yr Du kan ju iallfall glömma att dom kör 10-40kv ut från lindningarna.... Då måste jag göra dig besviken och säga som det är: Vi kan ta Ligga nya kraftstation. Dom kör 21 till 413kV direkt och gamla 13,5 till 400kV med ett cos fi på 0,95 respektive 1,0. Sedan går det inte att jämföra någon liten spånfläkt som bromsar lite luft med en kraftstation avseende förluster i överföringsleden. Bara det att man måste ha en transformator för varje liten vindsnurra gentemot att ha en jättestor gör att järnförluster och andra förluster blir avservärt större. Dessutom så genererar vindkraftverk en sämre spänning med avseende på ren sinusvåg än vad vatten och kärnkraft gör vilket kan få följder för känslig elektronik. Vindkraft är ett bra komplement rätt utnyttjat men att inbilla sig att den ska tillverkas i Norra norrlands inland och sedan överföras till södra sverige är politiskt dravel som bevisar deras enorma brist på kompetens och kunskap. Jag har en högskoleutbildning inom eldistribution som visserligen är 20 år gammal men jag har även jobbat med el och elektronik lika länge så jag kan oftast säga direkt när någon pratar ur nattmösssan eller håller sig till fakta i det här ämnet i allafall. Även om industrin häruppe är enormt energiintensiv så täcker Luleå Piteå Skellefteå och Umeå älvar garanterat behovet. Problemet som vi har nu är att vattenfall inte ser till att magasinen är fulla till vintern utan handlar med kolkraft och allt möjligt utan att ta hänsyn till vintrarna. Det kommer att sluta med katastrof när finnarna eller norrmännen en vacker dag i januari med -40 inte orkar hålla frekvensen på hemmaplan. Då måste man klippa till utlandet och då rasar vår elförsörjning som ett korthus. Det har varit jävligt nära på 80 talet om inte senare. Våra politiker kommer som vanligt att se ut som en femåring med handen i kakburken och säga att dom inte har förstått, dummare än så är dom inte. "Hell i was not even there" och se jäkligt oskyldiga ut. Vindkraft SKA lokalproduceras för att minimera kostnader. Ett kraftverk som 100 villaägare delar på och som dom kan köpa kraft från utan att staten ska blanda sig i. Då får vi ner kostnaderna, men där slutar väl den fria företagsamheten att gälla för då får man inte in de ockerskatter som vi är vana vid.
Publicerat April 22, 201015 yr Nu handlar det inte om svensk lagstiftning utan som det lydrike vi är så handlar det om EU s överstatliga regler. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=418820 Nu kanske man måste kontrollera källans riktighet men ingen rök utan eld. 1101 vindkraftverk med en säkerhetszon på 100 ha per st ger ett skyddsområde på 110100ha där varken djur eller personer får befinna sig. Frågan är hur många vindkraftverk man får in i samma säkerhetszon men många mil blir det som försvinner för bärplockare jägare och annat löst folk som gillar att vara i skog och mark. Artikeln i Jakt & Jägare är författad av några personer tydligt engagerade mot vindkraft, de driver en sak. Deras taktik är att skrämmas för att bygga upp ett motstånd. Jag har inte stött på kraven om inhägnader i min kontakt med var sig energimyndigheten eller naturvårdsverket (eller ute bland länsstyrelserna), och då är jag ofta i kontakt med dem angående just vindkraft. Däremot ser jag ofta liknande uppgifter när motstånd mot enskilda parker byggs upp lokalt. Min misstanke, utan att ha kollat upp det närmare, är att det är uppgifter som hittats på antivindkraftlobbygruppernas hemsidor genom googling. Grundbulten i deras resonemang är att ett vindkraftverk skall klassas som maskin, vilket kanske inte är helt självklart men sannolikt kommer de att driva den tesen ett bra tag fram över kanske till och med juridiskt. Sedan kan man ju kika på andra håll i EU. Har för mig att de verk jag sett i Skottland inte varit inhägnade, de jag besökt i Danmark var det definitivt inte... Förbered er på denna diskussion lokalt så fort det planeras vindkraftparker, ni kommer att se många insändare som hävdar detta i lokaltidningar/annonsblad. Detta oavsett hur mycket energibolaget i fråga dementerar stängsling. Och vad vi än säger och vilken regering det än blir så verkar det vara en kraftfull utbyggnad av vindkraften på gång fram till 2020, en utbyggnad med ungefär 10 gånger den kapacitet vi ser idag... Mitt tips är att försöka påverka vindkraftbolagen att planera in kompensationsåtgärder avseende jakt. De bolag jag pratat med har varit med på noterna, de kan gå rätt långt för att vinna lite goodwill. Så varför inte försöka få dem att ordna bra pass vid ledningsgator, eller kanske till och med stå för viltvårdsinsatser. Stora delar av de släntade och schaktade ytorna kring själva verken är fullständigt ointressanta för bolagen när verken väl står på plats. De kommer att bli intressanta igen efter 30 år då verken ev monteras ner, detta innebär givetvis att granplantering är uteslutet där under den perioden. Så varför inte försöka få bolagen att bekosta t.ex. viltåkrar? (Insatsen kan ha betydelse, en park om 20 verk kan ha bortåt 5-6 ha ytor som kan användas på detta vis)
Publicerat April 22, 201015 yr Då måste jag göra dig besviken och säga som det är: Vi kan ta Ligga nya kraftstation. Dom kör 21 till 413kV direkt och gamla 13,5 till 400kV med ett cos fi på 0,95 respektive 1,0. Okej, det kan jag säga var en ren chansning och lyfter på hatten
Publicerat April 22, 201015 yr Grundbulten i deras resonemang är att ett vindkraftverk skall klassas som maskin, vilket kanske inte är helt självklart men sannolikt kommer de att driva den tesen ett bra tag fram över kanske till och med juridiskt.Sedan kan man ju kika på andra håll i EU. Har för mig att de verk jag sett i Skottland inte varit inhägnade, de jag besökt i Danmark var det definitivt inte... Skillnaden mellan Skottland och Danmark gentemot Norra norrland och Sveriges inland i övrigt är klimatet och där finns en reell fara för att få isbildning med kringflygande isklumpar. De telemaster som är monterade häruppe har ett väl tilltaget riskområde som inte får beträdas vintertid. Jag litar inte ett jäkla dugg på tyskar fransmän eller något politiskt stockholmsdrägg för den delen heller. Jag tror inte heller att Jakt och Jägare kanske ger hela sanningen. Jag har hört någon säga att det finns tre sanningar i en tvist. Din, Min och Sanningen Däremot tror jag inte att jag har någon möjlighet att påverka saken heller utan vi häruppe är som vanligt i minoritet och besluten fattas långt över våra huvuden. Vi får se vem som har rätt i frågan men händer det någon dödsolycka på grund av kringflygande is så vet jag att anläggningsinnehavarens ansvar är rätt stort och att det då kommer att höjas röster för att det inte ska upprepas och där kommer säkert maskindirektivet att avhandlas.
Publicerat April 22, 201015 yr Jag skall försöka kolla upp detta på vindkraftens stora branschmässa, Nationell Vind, i nästa vecka. Det rimmar väldigt illa med hur man brukar arbeta vid vindkraftetableringar. Var håller den hus, har du en länk?
Publicerat April 22, 201015 yr Var håller den hus, har du en länk? Kalmar tisdag-onsdag i nästa vecka: http://www.nationellavind.se/
Publicerat April 22, 201015 yr Var håller den hus, har du en länk? Jag vill gärna veta jag också. Hittar inget på nätet.
Publicerat April 23, 201015 yr Hittade det här på nätet. http://www.wetterstrand.com/ffsv/images/st...kerhetskrav.doc Vad jag kan läsa mig till så är det ett enormt område som försvinner i piteå och tas i anspråk av vindkraftverken. Undrar varför tidningarna är så tysta?
Publicerat April 23, 201015 yr Här finns en karta över de områden som kommer att bli fridlysta och inhägnade. Jag förstår varför samerna protesterar http://www.svevind.se/Projects/Project.aspx?projectID=1
Publicerat April 29, 201015 yr Här finns en karta över de områden som kommer att bli fridlysta och inhägnade. Jag förstår varför samerna protesterarhttp://www.svevind.se/Projects/Project.aspx?projectID=1 Vad jag förstår av kartan så är det utredningsområdet, dvs det område som direkt berörs av projekteringen och där miljökonsekvenser primärt skall bedömmas. Hur stora delar av detta område som faktiskt kommer att utnyttjas visar sig och att området skulle hägnas framgår så vitt jag kan utläsa inte alls. Jag har vänt mig direkt till företaget med frågan. Kikar man i miljökonsekvensbeskrivningen ( http://www.svevind.se/UploadedFiles/Dokume...526_MKB_lag.pdf ) för markbygden anges att ett lämpligt säkerhetsavstånd är 270 m ut från varje verk. MEN genom avisningssystem minimeras risken för iskast (mkb sid 122). man skriver i MKB-n: Styrsystemen på moderna vindkraftverk är konstruerade föratt detektera isbildning. Sker isbildning under drift påverkas verket aerodynamiska egenskaper, vilket gör att övervakningssystemet signalerar en avvikelse och verken stoppas. Flera vindkrafttillverkare har nu beprövad teknik för att förebygga isbildning genom att rotorbladen värms upp. Vissa tillverkare nyttjar elektriska värmeslingor i rotorbladen, medan tillverkaren Enercon även använder varmluft. När dessa system används elimineras i stort sett nedisningen av rotorbladen under drift och verket kan då också producera el vid mycket låga temperaturer. Vid ett verk som har avisningsutrustning kan risk för iskast därför föreligga endast efter det att ett verk varit stillastående (p.g.a. för svag vind eller tekniska orsaker) och skall sättas igång på nytt. I detta skede är dock rotorbladens hastighet liten, och riskzonen är ett mycket litet område rakt under rotorbladen. Företaget menar med andra ord själva att iskastssproblematiken minimerats/eliminerats. Om detta stämmer kan jag inte se något argument för att hägna områdena på det vis som man från vissa håll befarar. Men hur har man gjort på andra ställen? Hur har man gjort i Havsnäs i Strömsund? Det är sveriges i nuläget största park (med 48 verk). Det borde finnas forumister som haft vägarna förbi den trakten och kan säga om området hägnats in eller ej. Sedan finns det väl fler verk i norra sveriges skogs och fjällbygder, hur är det med dem, är de inhägnade eller ej? Projektörer och tillverkare verkar över lag vara positiva till möjligheten att motverka nedisning och iskast, det finns flera repevanta presentationer att kika på här: http://vintervind.se/?q=node/9
Publicerat April 29, 201015 yr Hittade det här på nätet.http://www.wetterstrand.com/ffsv/images/st...kerhetskrav.doc Lillhärdal ja. Det projektet har inte kommit så långt ännu (ingen tillgänglig MKB, bara samrådshandlingar). En stor park om ca 110 verk som Rabbalshede kraft (!) ligger bakom: http://www.rabbalshedekraft.se/default.asp...amp;docID=61,62 Som jag läser skrivelsen så är det samma argumentation som i Jakt och Jägare, värt att notera är att den som författat skrivelsen är ordförande i samma förening som en av författarna till Jakt och Jägareinlägget (Föreningen för småskalig vindkraft i Lillhärdal).
Publicerat April 29, 201015 yr Nu pratar vi om 1101 kraftverk totalt. Inte 5-15 stycken som man bygger i södra sverige. Exploateringen av marken blir oerhörd och tittar man på en karta över området så ser den ju ut som när vindrutan på bilen när man kört genom hela norrbotten. Man ser knappt vad som finns bakom för all skit som fastnat. Har man inte våldfört sig nog på naturen häruppe? Jag förstår inte hur man kan påstå att det genererar jobb heller. Se bara hur vattenfall gjort. Några stycken driftmaskinister som måste jobba på plats men driftcentralerna läggs ner och flyttas till stockholm medan pengarna som dessa kraftverk genererar ograverat används till tågtrafik och vägbyggen i sveriges gökungestäder med stockholm i spetsen. Med de kalkyler som finns på vindkraftverk så är riskområdena d=1,5(D+H) där d är riskavstånd och D är rotordiameter och H är bygghöjd. Det ger ca 300m radie 3,14 x 3x3 det ger ca 28 ha per verk och med tanke på att man inte vill att verken ska skugga varandra så får man sätta siffran till 500m i inbördes avstånd. Än så länge är kravet bara skyltning men när det händer en olycka för med över tusen vindkraftverk i bebyggda områden så kommer det att hända. Då garanterar jag att försäkringsbolagen kommer att ställa krav om ingen annan gör det. Gör man rutor om 500 x 500 m och multiplicerar med 1000 så blir det 250 kvadratkilometer mark som görs mer eller mindre obrukbar för allt annat än skogsbruk. Det finns en del att läsa på bland annat www.vindlov.se angående riskforskning på vindkraftverk.
Publicerat April 29, 201015 yr Nu pratar vi om 1101 kraftverk totalt. Inte 5-15 stycken som man bygger i södra sverige. Exploateringen av marken blir oerhörd och tittar man på en karta över området så ser den ju ut som när vindrutan på bilen när man kört genom hela norrbotten. Man ser knappt vad som finns bakom för all skit som fastnat. Har man inte våldfört sig nog på naturen häruppe? Jag förstår inte hur man kan påstå att det genererar jobb heller. Se bara hur vattenfall gjort. Några stycken driftmaskinister som måste jobba på plats men driftcentralerna läggs ner och flyttas till stockholm medan pengarna som dessa kraftverk genererar ograverat används till tågtrafik och vägbyggen i sveriges gökungestäder med stockholm i spetsen. Med de kalkyler som finns på vindkraftverk så är riskområdena d=1,5(D+H) där d är riskavstånd och D är rotordiameter och H är bygghöjd. Det ger ca 300m radie 3,14 x 3x3 det ger ca 28 ha per verk och med tanke på att man inte vill att verken ska skugga varandra så får man sätta siffran till 500m i inbördes avstånd. Än så länge är kravet bara skyltning men när det händer en olycka för med över tusen vindkraftverk i bebyggda områden så kommer det att hända. Då garanterar jag att försäkringsbolagen kommer att ställa krav om ingen annan gör det. Gör man rutor om 500 x 500 m och multiplicerar med 1000 så blir det 250 kvadratkilometer mark som görs mer eller mindre obrukbar för allt annat än skogsbruk. Det finns en del att läsa på bland annat www.vindlov.se angående riskforskning på vindkraftverk. +1 Kul med någon som verkligen kan sätta siffror på "eländet" Känns som dagens snurror endast kan ses som någon slags utvecklingsprototyp. Kan kanske bli bättre i framtiden, men som det ser ut idag så kostar det mer än det smakar! Har en bekant som roade sig med att räkna lite...... Hur bra det stämmer osv, har jag inte orkat verifiera. Men han hävdade att Sveriges fattigaste kommun Ragunda, skulle kunna ge sina invånare en medborgarlön(några antal hundra tusen kr/år) om det Norska systemet med återförning av medel från utnytjande av naturresurser(vattenkraft) till berörd byggd tillämpades........ (enligt uppgift skulle Ragunda då få motsvarande ca 2,5 miljarder årligen, men får idag nada, zero, nothing, inget alls, som tack. Idag får dom några miljoner årligen i utjämningsstöd och är därmed en "tärande" kommun i statsbugeten) Låt 20% av intäkterna från energiutvinningen stanna i berörd kommun, så skulle kanske acceptansen öka. Men det klart, vem vill betala 1,50 kr/ kwh + skatt för vindkraft???
Publicerat April 29, 201015 yr ...Med de kalkyler som finns på vindkraftverk så är riskområdena d=1,5(D+H) där d är riskavstånd och D är rotordiameter och H är bygghöjd. Det ger ca 300m radie 3,14 x 3x3 det ger ca 28 ha per verk och med tanke på att man inte vill att verken ska skugga varandra så får man sätta siffran till 500m i inbördes avstånd. Än så länge är kravet bara skyltning men när det händer en olycka för med över tusen vindkraftverk i bebyggda områden så kommer det att hända. Då garanterar jag att försäkringsbolagen kommer att ställa krav om ingen annan gör det. Gör man rutor om 500 x 500 m och multiplicerar med 1000 så blir det 250 kvadratkilometer mark som görs mer eller mindre obrukbar för allt annat än skogsbruk. Det finns en del att läsa på bland annat www.vindlov.se angående riskforskning på vindkraftverk. Jag tror å min sida att det aldrig kommer att hända... Det skulle bli alldeles för kostsamt och kräva för stora insatser om man skulle hägna in alla vindkraftverk. "Ni där uppe" - jag skriver så för jag tycker det är så töntigt med polarisering mellan norra och södra delen av vårt land - hävdar att det är så stora områden som skulle påverkas och att det skulle få stora konsekvenser i glesbygden. Tänk då vilka konsekvenser det skulle få att hägna in så stora områden i mer tätbefolkade områden och landskap som t.ex. Skåne? Jag bor i södra Sverige och ser många som "poppar upp" både här och där och inga av de vindkraftverken är inhägnade och jag kan aldrig tänka mig att de skulle hägnas in. Jag håller med om att det är korkat att lägga vindkraftverken i norra delen av landet då de trots allt påverkar en orörd natur men framför allt avståndet till förbrukarna. Det bästa vore väl att bygga vindkraftsparkerna till havs? Att säga att det är bra att lägga dem i Norrland för att de genererar jobb är lika dumt som att satsa pengar på att bygga järnvägar och vägar som jobbsatsning. Snacka om att få ut lite jobb per insatt krona om det är jobben som är det viktiga. Självklart är det bra med kommunikationsvägar men att "skylla" på jobb är bara löjligt. Opps...lite OT politiksnack...
Publicerat April 30, 201015 yr Jag tror å min sida att det aldrig kommer att hända... Det skulle bli alldeles för kostsamt och kräva för stora insatser om man skulle hägna in alla vindkraftverk. "Ni där uppe" - jag skriver så för jag tycker det är så töntigt med polarisering mellan norra och södra delen av vårt land Kostnaden för ett stängsel är inte större än den för att sätta upp ett renstängsel efter E4. När man pratar om polarisering så brukar den vara som störst när stockholmarna måste lämna tillbaka pengar som tagits från inlandet i form av producerad elkraft gruvnäring eller skog. Så länge inlandet ska lämna ifrån sig allt så är det "vi" men när det är dags att ge tillbaka så är inlandet en tärande del med en massa arbetsovilliga norrlänningar som lever på socialbidrag och hembränt.
Publicerat April 30, 201015 yr Kostnaden för stängsel är väldigt liten i sammanhanget. Man brukar räkna med att ett vindkraftverk kostar ca 13 miljoner kr per mw i kapacitet. Dvs de 3 mw verken som byggs nu för tiden kostar knappt 40 mille per styck att få på plats. Vi får väl se om man får ihop riskkapital nog att ens bygga hälften av de tillståndsgivna 1101 verken i markbygden. Ca 1/3 del av kapaciteten är tänkt att placeras till havs fram till 2020. Men det är väldigt mycket mer komplicerat att bygga till havs än till land. Rätt många procent dyrare, och investerarna har nu börjat skrika på att få lite avkastning på insatt kapital. Så vi får se hur det i praktiken går i framtiden. För övrigt är parkerna förvisso mindre i södra sverige, det hänger samman med högre befolkningstäthet, men det är ofantligt mycket på gång. Bara i västra götaland finns det idag beslut eller nästan beslut (dvs beslutsunderlag inlämnat till länsstyrelsen) på ca 900 nya verk. Jag är tämligen övertygad om att man, delvis pga vår allemansrätt, inte kommer att kunna hägna dessa områden vare sig nu eller i framtiden. Att det är en hård exploatering av vår natur som pågår, det håller jag absolut med om. Den är svår att väga mot problemen med andra energikällor. Jag skulle t.ex. vilja se en beräkning på hur många hektar hyggen man får bryta upp stubbarna på för att få motsvarande mängd energi som från ett 3 mw vindkraftverk....
Publicerat April 30, 201015 yr Låt 20% av intäkterna från energiutvinningen stanna i berörd kommun, så skulle kanske acceptansen öka. Men det klart, vem vill betala 1,50 kr/ kwh + skatt för vindkraft??? Det finns mycket snack om detta i branschen. Liknande system är på gång. Men det verkar snarast som att pengarna kommer att hamna i bygderna snarare än i kommunerna i så fall. Pengarna brukar i dagsläget villkoras så att de ej kan användas till saker som ligger på kommunens ansvar. Motståndarna till vindkraft brukar kalla dessa "bygdepengar" för mutor. Eftersom det krävs ca 3 serviceteam (om 2-3 pers i varje) per 80 stora verk så kommer det att genereras en handfull jobb lokalt. Problemet med servicepersonal är i dagsläget att de får resa så mycket att de sällan jobbar längre än 3-5 år. Företagen strävar alltså efter lokal servicepersonal. Men hur det blir i verkligheten är en annan fråga, man är dock medveten om problematiken på ledningsnivå.
Publicerat April 30, 201015 yr Eftersom det krävs ca 3 serviceteam (om 2-3 pers i varje) per 80 stora verk så kommer det att genereras en handfull jobb lokalt. Problemet med servicepersonal är i dagsläget att de får resa så mycket att de sällan jobbar längre än 3-5 år. Företagen strävar alltså efter lokal servicepersonal. Men hur det blir i verkligheten är en annan fråga, man är dock medveten om problematiken på ledningsnivå. Det blir inte 150 fasta jobb ens och i dagsläget så finns det inte utbildade elektriker så att det täcker industrins behov ens. Det krävs tre års studier för att kalla sig installatör och ytterligare 2-4 år till tekniker/ingenjör och med den teknikutveckling som pågår så räcker inte tre år. Efter det krävs det minst 4-6 år för att kunna jobba självständigt och säkert utan att riskera att man skadar sig på grund av okunskap. Största problemet är att en blind inte kan leda en blind och att politikerna har försämrat traktamentena så att det inte är värt ekonomiskt eller socialt att ligga ute. Jag har varit i den branchen och vet att många förblir ungkarlar och får problem med alkohol då det inte går att ha ett förhållande och tristessen leder till missbruk. Då blir det genomgångsyrken för att få praktik oavsett vad man har för åsikter i ledningarna.
Publicerat April 30, 201015 yr Kostnaden för ett stängsel är inte större än den för att sätta upp ett renstängsel efter E4. När man pratar om polarisering så brukar den vara som störst när stockholmarna måste lämna tillbaka pengar som tagits från inlandet i form av producerad elkraft gruvnäring eller skog. Så länge inlandet ska lämna ifrån sig allt så är det "vi" men när det är dags att ge tillbaka så är inlandet en tärande del med en massa arbetsovilliga norrlänningar som lever på socialbidrag och hembränt. Jag kanske inte visste vad jag babblade om exakt när det gäller kostnaden för stängsel men det var inte enbart det jag menade. Det är den totala "kostnaden" det innebär för samhället att stänga in dessa vindkraftverk. Med de områden vi pratar om blir det stora inskränkningar i allemansrätt och besväret för jordbruken att stänga in sina åkrar där det står vindkraftverk måste ju vara "oöverstigliga" då de idag inte har råd att stänga vildsvinen ute från åkrarna med mycket enklare stängsel... Jag tycker fortfarande att det är märkligt och fel att prata om "vi och dom". Jag har å min sida aldrig någonsin hört någon gnälla över att det betalas tillbaka pengar till "norrland/landsbygden" men väl ett jäkla gnäll över att "stanarna" (=nedvärderande benämning av folk som bor i städer företrädesvis Stockholm...) tar och tar allt som produceras i Norrland. Sanningen är väl att det inte är något som tas från Norrland eller någon annan stans. Vi lever inte i en kommunistisk diktatur utan det är - på gott och ont - marknadskrafterna som råder och styr. Det är pengarna som talar så att säga. Den som äger något har sin fulla rätt att sälja det till den som köper. Vinsten i företaget - som även kan vara Staten - placerar ägaren som den vill. Nu finns det visst begänsningar i detta i det här fallet och vissa pengar återfaller till de områden där pengarna genererats så att säga. Att norrlänningarna skulle vara arbetsovilliga, vilja leva på socialbidrag och hembränt får stå för dig... Jag har aldrig vare sig tänkt eller tyckt en sådan tanke. I mina ögon är "norrläningen" tvärt om en mycket arbetsam och ärlig människa.
Publicerat Maj 3, 201015 yr angåend serviceteam: För att klara befintliga verk i europa behövs det inom tre år 15.000 pers! mest arbete blir det givetvis i anläggningsfasen av en park. Personligen efterlyser jag erfarenheter från folk som jagar på marker med vindkraftverk. Är det några problem i praktiken?