Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakten 2010

Featured Replies

Publicerat

Jag letade och letade men fann ingen aktuell bävertråd trots att vi är inne i April <_<

Då blir jag först ut då! ;)

Igår vid två-tiden fick jag körkort och kl. 19:35 samma kväll var första bävern för året nedlagd.

DSC00533.jpg

16 Kilos bävern satt och åt vid kvistarna uppe till höger i bild. 6,5x55 och lapua mega i hjärnkontoret gjorde susen :lol:

//

Gabbe

• Svar 119
  • Visningar 14,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Snyggt, var försiktig på isarna bara så du inte hamnar under dom. Jag har varit ut några gånger här men dom har nog inte vaknat riktigt ännu.

Publicerat

jag får nog vänta ngn vecka till på att isarna ska gå :lol:

Publicerat

Grattis!

Publicerat

jag ska ut i helgen hade jag tänkt, va och reka. lite nu i helgen som va och såg 4 st iaf :lol:

Publicerat

grattis grattis det är ett fint djur

kan ju bara hålla med flera andra att man ska passa sej för isarna nu fråga bara hipshot :lol:

Publicerat

Grattis till både körkort och bäver.

Publicerat

Grattis till lappen och bävern! ;)

Här uppe är det ytterligare några veckors väntan innan man kommer ut till bäverbäcken. :lol:

Snödjup runt 50-60 cm.

Publicerat

Var ute i måndags och spanade av. Hade en liten råtta som gäckade oss i ett dike, ville inte bjuda på nån skottchans under de 40 minuter som ljuset var med oss.

Bävern höll sig framme vid dikeskröken hela tiden.

post-269-1270707724_thumb.jpg

Är junisen Mattias som skulle få äran att skjuta sin första bäver men vi tar nya tag ikväll igen.

Publicerat

Har varit ute och trampat ikring lite kända ställen men ingen aktivitet i sikte i de få gluggarna i isen.

Publicerat

Tänkte passa en sväng i förrgår men ångrade mig när jag försvann ner till midjan i blötsnö efter att ha gått igenom skoterspåret.

Publicerat
Tänkte passa en sväng i förrgår men ångrade mig när jag försvann ner till midjan i blötsnö efter att ha gått igenom skoterspåret.

Ja du Nils det går åt det hållet för oss också så att vi kan åka ut och passa på bäver, men som sagt vad så måste snön slå ihop sig lite mer innan man kan trava iväg ner till bäcken och spana på dom. ;)

Publicerat

Jag va ut i kväll och såg två vuxna djur, men dom får leva senare när jag ska jaga, så jag hoppas jag får läge på nå "små" bävrar,

Lycka till alla med jakten,

M,V,H JmK

Publicerat

Så kallade "handväskor"

Publicerat

Skjöts en bäver igår kväll på min mark :lol:

De var en uppsiktsjägare som skjöt sin första :D

Till helgen ska jag ut och försöka göra så att en till iallafall får smaka bly :lol:

Publicerat

Jag är bjuden till värmland att jaga bäver hos en bekant.

Så om jag bestämmer mig för att åka så hoppas jag på en första bäver :lol:

Publicerat

Snart dags för en sväng till idre och jaga bäver. Här går det inte att gå på grund av den strösockersnö som är.

Publicerat
Här går det inte att gå på grund av den strösockersnö som är.

Jag ska ge mig ut iallafall!

Publicerat
Jag ska ge mig ut iallafall!

lina älven slut i Aitik ändan är väldigt väldigt väldigt bra ställe och kort köps på SCA,Såg 2 st där idag på vägen hem... <_<

öppet delvis i dammen även..kika där eller hör av er om ni kammar noll ska jag ta några andra ställen vars det frodas bäver..

Publicerat

Jag fattade inte riktigt var du menade, såg du dom från E-10:an?

Publicerat

Blir att åka ut imorgon istället.

Tänkte åka ut vid 19 tiden tror ni att de är lagom ungefär??

Eller ska man vara ute tidigare?

Platsen är sörmland...

MVH

Publicerat
Jag fattade inte riktigt var du menade, såg du dom från E-10:an?

ja från aitik korsningen och så har du juh dammen med bäcken som rinner norrut,ca 300 meter uppströms har du en hydda,men man måste kika lite då ett fågelskydds område är där även....

Publicerat

Har nu rekat en massa och hitta inga färska tydliga spår efter bäven. Det fanns dock en hel del ställen där jag såg bäver förra året som nu är öppna, ett av dessa ställen är en damm som ligger mitt i en "fors". Jag har dock inte hittat hydda eller håla och funderar på om den kan ligga längre upp eller ner i strömmen? Simmar bävrar ens i forsande vatten? Det är stark strömm där även på sommaren.

Om man då inte hittar några matplatser ska man då satsa på smygjakt eller försöka slå sig ner vid en hydda/håla?

Publicerat

Bävern har inga problem med strömmande vatten men brukar inte uppehålla sig där och föredrar lugnare sel. På vintern brukar dom utnyttja de hål i isen som en fors ger och går upp och äter runtomkring. Hittar Du inga färska gnag eller renätna småpinnar så är det mest troligt ingen större aktivitet inom den närmaste sträckan. Visst kan Du ha tur att få skjuta någon vandrare men har Du möjlighet så lägg din tid på något annat ställe. Bävern behöver inte ha hyddor utan kan bo i jordhålor i strandbrinken om jordmånen är den rätta och ån är för stor för dammar. Har Du eller någon annan skjutit någon av de stora bävrarna förra säsongen? Då kan området vara tomt och det tar ett tag innan en nyetablering sker.

Publicerat
Blir att åka ut imorgon istället.

Tänkte åka ut vid 19 tiden tror ni att de är lagom ungefär??

Eller ska man vara ute tidigare?

Platsen är sörmland...

MVH

Det räcker men allt är inte jakt och är man ute i tid så hinner man se och uppleva mera runtomkring. Jag gillar morgonjakterna med uppstigning vid tvåtiden. Mycket mera aktivitet med orrspel rävar och annat löst som rör sig som mest.