Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakten 2010

Featured Replies

Publicerat
Stoltzen grattis till en lyckad jakt :)

Vart skickar du skinnen på beredning ?

Jag fick ju mig en bäver själv i lördags så nu ligger det ett skinn i frysen :lol:

Tackar :P

Håller på kolla efter nåt bra ställe att skicka till men inte kommit fram till nått

• Svar 119
  • Visningar 14,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Tackar :D

Håller på kolla efter nåt bra ställe att skicka till men inte kommit fram till nått

Hör av dig om du hittar nåt bra ställe

J.J

Publicerat

Lyckades skjuta min andra bäver igår morse, jäklar vilken rolig jakt det är. Har även kokat skallarna från båda och monterat tänderna på sköld fick också känna på hur vassa tänderna är när jag drog ut dem blev ett fint jack i fingret. Nu är det bara att vänta på skinnen som är på beredning.

post-2746-1273585931_thumb.jpg

post-2746-1273586040_thumb.jpg

Publicerat

Du var mig en flitig en, själv började jag skära rent kring huvet men kom på att jag ska fortsätta med sånt när jag har blivit pensionär och får så mycket tid över.

Publicerat

Bävern är ett särdeles utmärkt fint jaktvilt.

Men jag vill höja ett litet varningens finger till alla mina jaktbröder o systrar.

Den har inte för intet varit nästintill utrotad!!

Ser anskrämlig framfart av skogsbolag o jägare på främst min egen jaktmark men även annorstädes.

Har haft kanonfina stammar där de i vissa sjöar var upp till 7-9st individer i en hydda.

Idag e de förm ett minne blott.

Sprängningar av dammar o HÅRT jakttryck verkar nästan ha utrotat dem från min mark (mitt eget uttag på 4 år är 2st bävrar).

Ser mindre o mindre bäver runt om i Västernorrland öht o de med en tår i ögat.

Så vårda ert vilt.

Publicerat
Bävern är ett särdeles utmärkt fint jaktvilt.

Men jag vill höja ett litet varningens finger till alla mina jaktbröder o systrar.

Den har inte för intet varit nästintill utrotad!!

Ser anskrämlig framfart av skogsbolag o jägare på främst min egen jaktmark men även annorstädes.

Har haft kanonfina stammar där de i vissa sjöar var upp till 7-9st individer i en hydda.

Idag e de förm ett minne blott.

Sprängningar av dammar o HÅRT jakttryck verkar nästan ha utrotat dem från min mark (mitt eget uttag på 4 år är 2st bävrar).

Ser mindre o mindre bäver runt om i Västernorrland öht o de med en tår i ögat.

Så vårda ert vilt.

tyvärr så finns det vissa platser som bävern är inte önskvärda just pga att deras dammar sätter bl,a åkrar och vägar under vatten

Publicerat
Lyckades skjuta min andra bäver igår morse, jäklar vilken rolig jakt det är. Har även kokat skallarna från båda och monterat tänderna på sköld fick också känna på hur vassa tänderna är när jag drog ut dem blev ett fint jack i fingret. Nu är det bara att vänta på skinnen som är på beredning.

Grattis! ^_^

Publicerat

Igår kväll hade jag turen med mig och fick min andra bäver. ^_^ Första för den här säsongen. :) Det som ligger ovanför bävern är Jonssons egen konstruerade bäverhuggkrok som är tillverkat av ett 7 m långt teleskopmetspö där jag har plockat bort dom 2 första sektionerna för att det ska bli styvare. I toppen har jag en vässad havsfiskekrok som är kvar från den gamla tiden när jag höll till mycket på Västkusten och i Norge och fiskade. Det jag har gjort är att jag har slipat bort hullingen på den och lindat kroken direkt på spötoppen och har lindat fast den med björntråd och lackat tråden. :lol:

Mer i dagboken! :D

post-144-1273634722_thumb.jpg

Publicerat

Var och rekade bäver åt Ari och Jonas och sågs 2 och 1 liten råtta fick följa med hem..15,2kg ifrån Ängesån bördiga vatten :D

upplevde den mager!

Publicerat

Trevligt det där att man kan jaga lite på våren också.

Publicerat

kul att det går bra, ska se om jag kan släpa med mig farsan ut...

Publicerat

har inte alls varit ut en enda gång än, men ikväll ska det bli ändring, skjutit in 222an så det får bli en tur. sedan säger jag ett stort grattis till alla som fått skjuta sej en bäver!

Publicerat

Det blev en bäver inatt i åska och regnskurar så man inte såg handen framför sig. Såg även en ensam som just byggt egen hydda och den fick leva. Isen gick i råneälven och det var stora isflak ivägen, Man fick knuffa paddla och släpa kanoten fram. Med en bra flytoverall var det ändå jäkligt skönt att vara ute och lyssna på orrspel och vårfåglar.

Publicerat
Det blev en bäver inatt i åska och regnskurar så man inte såg handen framför sig. Såg även en ensam som just byggt egen hydda och den fick leva. Isen gick i råneälven och det var stora isflak ivägen, Man fick knuffa paddla och släpa kanoten fram. Med en bra flytoverall var det ändå jäkligt skönt att vara ute och lyssna på orrspel och vårfåglar.

Grattis Nils! ;) Ja, det var ett jäkla väder här igår kväll också. ;)

Publicerat

var ut några timmar igår och såg en mindre bäver på ca 5m håll så det var lite spännande han som var med mig såg två st jag bad han skjuta men han ville att den skulle gå upp på land så dom är kvar till nästa vår.

Publicerat
har inte alls varit ut en enda gång än, men ikväll ska det bli ändring, skjutit in 222an så det får bli en tur. sedan säger jag ett stort grattis till alla som fått skjuta sej en bäver!

Tackar, Det tog 7 jaktturer med 3 övernattningar på snön men tillslut så släppte det.

Publicerat

Jag lämnade kanoten vid älven en bra bit upp i skogen natten mot lördag. I går kväll så hade vattnet stigit mer än 1,5m över dagen. Hade bara tur att kanoten inte försvunnit. Hade tänkt paddla 4 km nerströms men det kändes inte riktigt bra med den strömhastighet som var på vattnet så jag avblåste hela projektet och åkte och grillade korv istället. Såg en bäver på väg hem när jag stannade och gick och kollade en hydda som jag vet av. Med bara en timme kvar av jakten slet jag ner kanadensaren och paddlade ut på älven men den simmade in i skogen och försvann. Det gick att paddla hundra meter in bland träden runt älven och då är det svårt att se bävrarna. En bäver i år men desto mera friskluft och det känns som att det är det viktigaste med bäverjakten även om det ger lite rökt kött också.

Publicerat
Tackar, Det tog 7 jaktturer med 3 övernattningar på snön men tillslut så släppte det.

men då är det alltid extra skönt om man lyckas:) själv så lyckades jag inte att fälla någon, såg en bäver på 150 meter som simmade över ån och försvann men det var allt, men nog hade dom varit där hela våren, det var gnag ända fram till vägkanten. sedan en fråga: gömmer sej bävrarna någon dag efter man har skjutit mot dom och bommat? för en kompis hade varit där dagen innan och skjutit bom på 2 stycken.

Publicerat
men då är det alltid extra skönt om man lyckas:) själv så lyckades jag inte att fälla någon, såg en bäver på 150 meter som simmade över ån och försvann men det var allt, men nog hade dom varit där hela våren, det var gnag ända fram till vägkanten. sedan en fråga: gömmer sej bävrarna någon dag efter man har skjutit mot dom och bommat? för en kompis hade varit där dagen innan och skjutit bom på 2 stycken.

Det brukar bli lugnare någon dag och man kan byta område en stund.

Publicerat

Lyckades få med mig farsan trots ont i ryggen, var relativt färska gnag men ingen bäver. Vi var inte ute så länge men det var en fin kväll efter två dygns konstant regnande. Hoppas länken funkar...

bilder

Men nu sitter jag här och har fått djävulens nackspärr och är inne på min andra dag med konstant tittande åt vänster, precis som om att jag skulle lägga an med bössan :huh: