Publicerat April 27, 201016 yr bävern är nu bärgad bilder kommer i kväll när jag avnjuter en öl eller 2 Grattis, skönt att du fick tag på den.
Publicerat April 27, 201016 yr Grattis till bävern. Själv var jag ute igår och smög längst en bäck och efter 200m hörde jag bäver som satt och gnagde längre fram. Det är skit mycket sly i bäcken så de var nästan omöjligt att se den. Efter 40 mins smygande och spanande såsåg ja dom. De var 1 stor och 2 mindre. Dom satt i kanten av bäcken och gnagde. Men alla 3 satt så tätt ihopp så ett skott var inte att tänka på. Smög lite närmare och när jag var inne på 25m så fick jag en liten lucka mellan 2 slybuskar. En simmade lungt iväg och dom andra satt kvar ,sen simmade den stora iväg och den ena lilla var kvar. Det har blir fint tänkte jag när bävern gick upp på land. Skottet small och en flodvåg bildades i bäcken. Gick fram och kollade ingen bäver där. Är rätt 100 på att jag skjöt under den... Det skulle inte blivigt en som j-vla vatten smälla annars. Gick över bäcken med vatten upp till midjan och lollade på skottplattsen. Hittade inget blod eller lugg och ingen bäver var det i vattnet så jag bommade på sesongens första bäver Men nya tag någon annan kväll MVH Dovjägarn
Publicerat April 27, 201016 yr Okay. Äntligen är livets första Bäver bärgad, det var en liten bisamliknande sak på max 5 kg, men ändock, det var min första. Tog väl ca 3 timmar att flå den, men den tionde borde ju gå lite fortare
Publicerat April 28, 201015 yr Nu puttrar den i grytan och jag måste säga att maken till mört kött har jag nog aldrig smakat. Den var en pygmé men den räcker då till en lunch åt gumman och mig. Bäver, bacon, grädde, potti och lite salt och peppar. Lyxlunch!
Publicerat April 28, 201015 yr Nu puttrar den i grytan och jag måste säga att maken till mört kött har jag nog aldrig smakat. Den var en pygmé men den räcker då till en lunch åt gumman och mig. Bäver, bacon, grädde, potti och lite salt och peppar. Lyxlunch! Det är även gott att torka bäverlår. Titta en bit ner på länken men du får väl vänta till nästa vår med det. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=3202&st=120
Publicerat April 28, 201015 yr Det var faktiskt nästan lite för mört visade det sig, det blev nästan sliddrigt som fettranden på en flintastek ungefär. Man får väl skjuta en större nästa gång som är lite träigare och som ger lite större köttbitar.
Publicerat April 28, 201015 yr Det var faktiskt nästan lite för mört visade det sig, det blev nästan sliddrigt som fettranden på en flintastek ungefär.Man får väl skjuta en större nästa gång som är lite träigare och som ger lite större köttbitar. Ok! Min vägde ca. 20 kg som jag tog låret ifrån.
Publicerat April 28, 201015 yr Min vägde inte så mycket, det kan ha varit en Bisam Ok! Jag har skjutit en bisam mellan ögonen men den gick till botten och jag hittade den inte. Den kom simmande rakt emot och jag siktade på 4-5 m och då small det. Bävern tog jag i halskotpelaren på ca. 2,5-3 m och blöt jag också.
Publicerat April 28, 201015 yr Det var väl med 8mm magnumen du sköt bisamsorken och 416 till bävern gissar jag, rätt verktyg till rätt jobb.
Publicerat April 28, 201015 yr Det var väl med 8mm magnumen du sköt bisamsorken och 416 till bävern gissar jag, rätt verktyg till rätt jobb. Jepp! Det finns en 308:a i huset också som sköter det arbetet på ett ypperligt sätt.
Publicerat April 28, 201015 yr Okay. Äntligen är livets första Bäver bärgad, det var en liten bisamliknande sak på max 5 kg, men ändock, det var min första. Tog väl ca 3 timmar att flå den, men den tionde borde ju gå lite fortare Tänkte kolla lite hur ni går tillväga när ni flår bävrarna. sköt en bäver förra helgen som jag flådde och provade en teknik jag läst i någon jakttidning där man bara flådde buken och flådde av benen och sen spika fast ena "fliken" som blir i väggen så att bävern rullade ur skinnet medans man flådde. gick ruggit fort på de viset, ca 15 min. vad tycker ni om den metoden? är de galenskap att "sabba" skinnet med spikhål eller är de en bra metod? använde 3 spikar varav en slogs genom skinnet och de andra 2 i hålen som blir efter benen
Publicerat April 28, 201015 yr Tänkte kolla lite hur ni går tillväga när ni flår bävrarna. sköt en bäver förra helgen som jag flådde och provade en teknik jag läst i någon jakttidning där man bara flådde buken och flådde av benen och sen spika fast ena "fliken" som blir i väggen så att bävern rullade ur skinnet medans man flådde. gick ruggit fort på de viset, ca 15 min. vad tycker ni om den metoden? är de galenskap att "sabba" skinnet med spikhål eller är de en bra metod? använde 3 spikar varav en slogs genom skinnet och de andra 2 i hålen som blir efter benen spika fast en bräda ist som håller skinnet så slipper du hålet i skinnet
Publicerat April 28, 201015 yr spika fast en bräda ist som håller skinnet så slipper du hålet i skinnet Så att man klämmer fast skinnet mellan brädan och väggen?
Publicerat April 28, 201015 yr Jag var ju lite osäker på hur mycket kött jag skulle lämna på skinnet, och diverse tjorv med att tälja kring skrutten och så. Huvet var inte vackert men öronen lyckades jag få med iallafall. Då är bara frågan vem som ska agera garvare.
Publicerat April 28, 201015 yr Så att man klämmer fast skinnet mellan brädan och väggen? japp precis dock så krävs det 2 man till det men tar du en fullstor spånskiva så du lätt kan resa den upp efter du har fäst skinnet
Publicerat April 28, 201015 yr japp precis dock så krävs det 2 man till det men tar du en fullstor spånskiva så du lätt kan resa den upp efter du har fäst skinnet smart!
Publicerat April 29, 201015 yr Vet inte hur det blir med min idreresa.Jag har sovit 14 timmar till idag och känner mig väldigt risig. Har en hosta som sitter djupt i lungorna och väntar på att få komma till läkare för diagnos.
Publicerat April 29, 201015 yr hurdu Nisse, vart skickar jag skinnet för garvning eller vad det heter? Finns det nån i stan eller måste det till nån utsocknes?
Publicerat April 29, 201015 yr Jag vet inte vem som gör det här. Jag skickade in dom till en kille ovanför älvsbyn men han har slutat. Ska kolla med några kompisar om dom vet något.
Publicerat April 29, 201015 yr I Bölebyn utanför Öjebeyn finns http://www.bolebynsgarveri.se/content/2-bolebyns-garveri
Publicerat April 29, 201015 yr I Bölebyn utanför Öjebeyn finns http://www.bolebynsgarveri.se/content/2-bolebyns-garveri Gör dom jobb åt privatpersoner? Boliden är väl närmaste annars. Har pratat med kompisen och tydligen finns det någon i pajala men jag har ingen adress och vet inte om han är dyr eller hur bra arbeten han gör.
Publicerat April 30, 201015 yr Gör dom jobb åt privatpersoner? Boliden är väl närmaste annars. Har pratat med kompisen och tydligen finns det någon i pajala men jag har ingen adress och vet inte om han är dyr eller hur bra arbeten han gör. Vad jag vet så gör dom det. Jag fick tipset från en privatperson. Det är ju bara att ringa och fråga.
Publicerat April 30, 201015 yr Jaha då fick man domen. Som vanligt så har man en jäkla otur. Jag tror jag är född med betong i sandlådan. Min bäverresa ser ut att bli inställd. Var till läkaren för att kolla upp en envis och jobbig hosta. Luftrörsinfektion, bara att åka hem med en påse tabletter och mumsa i sju dagar. Kompisen ska bli pappa i dagarna och jag riskerar inte att smitta ner någon av dom med den här skiten. Så det blir jakt på hemmaplan istället bara man orkar gå. Det känns som att suga luft genom ett sugrör när man andas och trött så in i helvete är man. Jag sa att kompisarna får sätta mig i karantän på jobbet under helgen.