Publicerat April 18, 201016 yr Man brukar ibland se bävrar sitta på isen på sjön där vid aitik korsningen. så det är nog inget dumt ställe att prova. /Andreas
Publicerat April 19, 201016 yr Just i detta område har det inte skjutit bäver dom senaste tio åren och förra året sköts ingen bäver öht på området. Hur långt kan bävrar vandra? Dessa forsar som lite då och då vidgas till dammar är förbindelser mellan tre sjöar som alla tre håller bäver, men det är ett par kilometer till närmaste sjön.
Publicerat April 19, 201016 yr Blir dom störda så är inte några km ett problem. Jag vet hur dom uppträdde där jag hårdjagade för att ta bort dom helt från ställen där dom inte var önskvärda. Tog en sväng idag och tittade till en av hyddorna bara för att hitta släpspår efter någon som var ledig i helgen och hann först. Nåja man slapp flå i allafall. Två veckor kvar så är jag i bävrarnas mecka och då j-lar ska det skjutas.
Publicerat April 20, 201016 yr Åkte ut på Söndag kväll, tänkte passa lite på kvällen, slumra där ute, och sen passa lite på morronkvisten. Det körde ihop sig lite kan man säga. Dit jag skulle är man tvungen att ta skotern 1,5 mil för att åka skidor sista kilometern. Det var redan lite i senaste laget när jag dammade iväg och efter ca 6km så nöp skotern. Tydligen så var det oljepumpen som hade gett upp. Blev tvungen att skopa upp olja ur oljebehållaren med en avklippt Oboy-påse för att ösa ner i bensintanken, skaka skotern för att blanda skiten, hälla ner lite i cylindrarna och till slut köra iväg mycket försiktigt. När jag väl var framme vid bäcken så var det jävligt mörkt, grava problem att urskilja torr ved från färsk, trött, hungrig, less och väldigt lite spår från bäveraktivitet men det var för sent för att leta upp ett bättre ställe så det blev att krypa ner i sovsäcken. Något för kallt för min lilla sovsäck, nånstans mellan 5 och 8 minusgrader men det funkade bra. Såg inget på morron heller (bävrar alltså) men det var kanonföre att gå på inspektionsrunda med stenhård skare, och ca 1km från min lilla "lägerplats" så hittade jag ett ställe där dom hade tagit sig upp ur bäcken och upp på land väldigt mycket. Dit ska jag tillbaks ikväll, högg en liten skjutgata och gjorde ett skjutstöd 80-100m bort på en liten ås och dit ska jag ikväll. Vad tycker bävrarna om man skulle göra en liten brasa och värma sig där på kvällskvisten? Skyggar dom för all främmande lukt? Rök o så.
Publicerat April 20, 201016 yr Röklukt brukar inte vara några problem men minsta vittring av dig så är det kört.
Publicerat April 23, 201016 yr Ikväll var det min andra bäverjakt och ikväll såg jag 4 st och kunde skjuta en och nu har jag flått den och tänkte ta vara på skinnet men det blev några hål i vad tror ni är det något som märks när det är klart och kan man skicka iväg det som det är om man stoppar det ifrysen nu??????
Publicerat April 24, 201016 yr Några små hål brukar bli väldigt stora när man bereder dom. Jag hoppas att Du inte skurit för nära inpå skinnet. Det brukar göra att hela skinnet går förlorat. Bättre att lämna lite kött och låta proffsen ta hand om finliret. Jag har låtit bereda ganska många skinn och sett vad ett felskär kan göra med skinnet. Salta eller frys skinnet och prova men jag är rädd att om du skurit hål så har Du skurit för nära.
Publicerat April 24, 201016 yr sy bara igen dom hål,inte hela världen! skinnet är ändå inte lika bra nu som under oktober/november så det är ingen större förlust
Publicerat April 24, 201016 yr Okej det var ju lite svar det är väl mest för att det var min första som jag var lite sugen på det men jag skall kanske fixa skallen på den isället och gå ut och försöka skjuta en till och vara försiktigare när jag flår.Jag vill nämligen få till en fin sits av skinnet. mvh
Publicerat April 24, 201016 yr Lyckades fälla min första bäver i morse i Avesta trakten, riktigt spännande jakt. /Tobbe
Publicerat April 24, 201016 yr Lyckades fälla min första bäver i morse i Avesta trakten, riktigt spännande jakt. /Tobbe Grattis till Bävern! Nu blir det att göra Bäverhojt! Gör så här Bäverhojt består av bävergäll och sprit. Man tillverkar det genom att låta könskörteln på bävern ligga o dra i brännvin minst en månad och sedan använder man detta som essens. Blanda ut det med mera brännvin och du har drickfärdig bäverhojt! Smakar satan, luktar terpentin och du kommer att lukta bäver i en vecka efteråt... Bäverhojt, smaken du aldrig kommer ihåg! OBS!! detta är inget skämt, detta är bäverhojt!
Publicerat April 24, 201016 yr Okej det var ju lite svar det är väl mest för att det var min första som jag var lite sugen på det men jag skall kanske fixa skallen på den isället och gå ut och försöka skjuta en till och vara försiktigare när jag flår.Jag vill nämligen få till en fin sits av skinnet.mvh Var noga med att försegla tänderna med lim eller lack för annars går dom av. Jag har försökt flera gånger men aldrig lyckats att få dom att hålla.
Publicerat April 24, 201016 yr Var noga med att försegla tänderna med lim eller lack för annars går dom av. Jag har försökt flera gånger men aldrig lyckats att få dom att hålla. Ja det låter som att det ska vara lite svårt det där med att få dom och hålla jag läste någon stans att en del fyllde dom med stearin och sen lackade men hur som,gäller det även sidotänderna??
Publicerat April 24, 201016 yr Inloggad på MarkusR nu så jag skirver väl nåt så han blir bannad Bäverjakt ikväll, han fick smörpasset och sköt innan jag ens kommit till mitt pass. Kul att gästen får skjuta, och SLÄPA 20 kg bäver över plöjet till bilen såg tungt ut efter en stund Nu laddar vi inför JSO imorron //mbbohman
Publicerat April 25, 201016 yr Grattis! Tror jag/vi hittade ytterliggare ett användningsområde för jycken . Apport!
Publicerat April 25, 201016 yr Hur stor status har allmänt bäverjakten i sverige?? har tänkt fråga en bonde som har några öar runt sommarstugan där det finns mycket bäver.. samma som att fråga "hej! kan jag pyrscha lite råbock hos dig??" eller är det mer som " du!! att locka räv är väll inga bekymmer??"
Publicerat April 25, 201016 yr Beror nog till störta del på bondens eget intresse för bäverjakt samt om han har andra skäl att inte vilja ha jakt där. Absolut värt att fråga!
Publicerat April 25, 201016 yr Det brukar inte vara några större problem särskilt inte om bävrarna har fått chansen att fälla alla äppelträd på tomten först. Det är inte alla som vill jaga "jätteråtta"
Publicerat April 25, 201016 yr Okej. det skadar ju som sagt inte att fråga. personligen tror jag på att det är lite lättare i och med att det inte ligger något större värde i köttet. Passar på att dra en till fråga då. om man då skulle skjuta en bäver och vill göra nått med den. Röstar ni då för att stoppa upp den med tänder och svans eller bara flå och spara skinnet med svans?? Är det svårt att ta hand om det själv eller är det konservator som gäller?
Publicerat April 25, 201016 yr Själv skulle jag ha sparat skinnet och sedan gjort i ordning det samt kraniet. Förutsatt att kraniet var helt, annars bara skinn och tänder. Tror de flesta flår själva för att därefter lämna bort skinnet för beredning. Har själv tänkt försöka ge mig på att själv bereda, ska snart försöka ta mig den tiden . Angående svansen vet jag inte riktigt hur man brukar göra, en konservator vet så klart säkert hur han vill ha det om du frågar. Annars sitter säkert någon annan forist inne med mer kunskap i ämnet...
Publicerat April 25, 201016 yr Jag har nog 10-15 beredda skinn från bäver som någon gång ska användas till något kul. Svansen går att flå och bereda till knivslidor om man vill. Kraniet går bra att koka rent men tänderna är ett helsike att behålla så att dom inte spricker eller går av.
Publicerat April 26, 201016 yr Det går att koka låss framtänderna på en bäver över- och underkäke och fylla dom med stearin el. likande och lacka dom med genomskinligt nackellack och montera dom på en vildsvinstrofésköld.
Publicerat April 26, 201016 yr en skjuten bäver i morse tyvärr var det mer liv i den än acceptabelt efter skottet så den hann simma ut innan gnistan släcktes helt har dock en hygglig koll på vart den gick under så ska vänta några timmar innan jag kan fixa en flytetyg för bärgningen hoppas bara jag får tag i den annars blir det ett helvetes ångest i kväll
Publicerat April 26, 201016 yr bävern är nu bärgad bilder kommer i kväll när jag avnjuter en öl eller 2