Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En vargflock i sthlm län

Featured Replies

Publicerat

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7562882.ab

Inte för att jag ger 50 öre för AB rapportering utan för att det är av intresse att den förutspådda konflikten med lantbruket nu förefaller ha börjat.

Undrar om det är ett trenbrott eller ett undantag.

/Christian

• Svar 99
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Ulvskrället har kommit upp sig bland noblessen som ser det ut på omgivningen.. :blink:

Publicerat

Det är skam och förbannelse att dessa djur inte kan låta bli tamboskapen. Jag tycker att det finns en tveksamhet om de ska finnas kvar i den svenska faunan. Skulle inte vargen trivas bättre i de stora skogarna i Ryssland? Vi kan väl exportera dem dit med hela Grimsö och Skandulv mm.

Publicerat
Det är skam och förbannelse att dessa djur inte kan låta bli tamboskapen. Jag tycker att det finns en tveksamhet om de ska finnas kvar i den svenska faunan. Skulle inte vargen trivas bättre i de stora skogarna i Ryssland? Vi kan väl exportera dem dit med hela Grimsö och Skandulv mm.

Kommer aldrig att hända.

Ulven och fästingen är här för att stanna.. :lol:

Själv väntar jag fortfarande på ramaskriet från kramarorganisationerna över att Visenten inte finns här i landet, och håller på att dö ut i världen, det borde vara nått att bita i för de organisationerna.. ;)

Publicerat
Kommer aldrig att hända.

Ulven och fästingen är här för att stanna.. :lol:

Själv väntar jag fortfarande på ramaskriet från kramarorganisationerna över att Visenten inte finns här i landet, och håller på att dö ut i världen, det borde vara nått att bita i för de organisationerna.. ;)

hoppet är det sista som överger en!

:)

Publicerat

Sant.

Publicerat

Föga förvånande att tamboskap nu står på matsedeln för gråben. När det naturligt och fritt levenade förrådet sinar så måste ju flocken föda sig och tar då lämpligaste byte som kommer i dess väg. 2 vuxna samt 4 valpar kräver rejält med mat och likt ringar på vattnet kommer angreppen ske längre och längre ut i reviret i takt med att även tamdjuren blir svårare att komma åt. Det hela känns mer än bedrövligt!

Publicerat
Själv väntar jag fortfarande på ramaskriet från kramarorganisationerna över att Visenten inte finns här i landet, och håller på att dö ut i världen, det borde vara nått att bita i för de organisationerna.. :lol:

Man kan ju alltid hoppas men en visent är ju inte lika "gullig" som en liten vargvalp är så man är ju tveksam till att det kommer att hända.

Publicerat
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7562882.ab

Undrar om det är ett trenbrott eller ett undantag.

/Christian

Så mycket lättare än att springa efter allt varskare och färre rådjur - inte den sista tror jag.

Publicerat
Man kan ju alltid hoppas men en visent är ju inte lika "gullig" som en liten vargvalp är så man är ju tveksam till att det kommer att hända.

Kan nog vara så, och dessutom så kan dom ju inte spy ut sitt jägarhat då heller, för jägarna "hatar" ju inte visenten som de gör med vargen, och då blir det ju inte lika intressant.. :lol:

Publicerat

Nu när vargen börjat etablera sig i Stockholm så måste jag ju bara citera en kommentar från Aftonbladet.

"men man blir småirriterad på att det ska vara varg här där det finns så mycket tamboskap. De kunde ju ha haft den lite längre norrut, säger Karl Johan Andersson som bor på gården där kalven fälldes. "

Lite längre Norr ut har de väll lite mer "Problem med Vargen" Finns det inte mycket tamboskap i dalarna / värmland?

.............

/MÅ

Publicerat
Nu när vargen börjat etablera sig i Stockholm så måste jag ju bara citera en kommentar från Aftonbladet.

"men man blir småirriterad på att det ska vara varg här där det finns så mycket tamboskap. De kunde ju ha haft den lite längre norrut, säger Karl Johan Andersson som bor på gården där kalven fälldes. "

Lite längre Norr ut har de väll lite mer "Problem med Vargen" Finns det inte mycket tamboskap i dalarna / värmland?

.............

/MÅ

Gött att vargen breder ut sig i Stockholms län.

Hoppas att den får fäste i småland med.

Och mer i västra Götaland

Publicerat
Gött att vargen breder ut sig i Stockholms län.

Hoppas att den får fäste i småland med.

Och mer i västra Götaland

+1

Om vargen kommer längre och längre söderut så kanske det finns en chans att allmänheten inser vad det innebär att har varg i verkligheten...

Publicerat
+1

Om vargen kommer längre och längre söderut så kanske det finns en chans att allmänheten inser vad det innebär att har varg i verkligheten...

Ja. Om det är nu ett problem så är det väl okey breda ut det över hela landet

för vi ska väl ändå ha rovdjur den mängd som regeringen har bestämt

Publicerat
+1

Inte bara vargen behövs i stockholm utan björnen skulle med behövas så kanske det snart kan få lite fart på dessa som bestämmer...

Publicerat

.............

/MÅ

Tror inte nödvändigtvis att man menar "längre norrut" i bemärkelsen norr om dalälven, skulle vargarna vara stationära norr om E18 tror jag det skulle räcka... Jagar väldigt nära precis norr om E18 och blir ju inte alls imponerad av den tanken! Detta sätter väl fingret på problemet väldigt bra, var än odjuren bor så blir det några som blir lidande och då inte bara jagande folk, vi har bönder med både kor och får i vårt område också. Nä, längre norr ut är ingen framkomlig väg, antingen väldigt mycket längre öster ut så att de kommer hem eller så skickar vi dem med varm hand i ett mer vertikalt väderstreck...

Publicerat

Hmmm... Kollade just Svensk Jakt på nätet och där fanns inget att läsa om händelsen!? En lapsus eller ett ställningstagande?

Publicerat
  • Författare

Hmm- jag som trodde att man hade "lagt" upp kalven på gårdsplan för "fotomontage",

de är inte så folkskygga eller rejält hungriga nu vargarna.

Tomas- är inte detta en stilbrott av dessa vargar?

Finns det anledning att tro att det kan vara andra vargar än det etablerade paret?

Vad utöver brist på annan mat skulle få dem att under dessa så matmässigt frikostiga tider få den att jaga så nära hem och människa?

Du ha ju trots allt lite mer insikter än vad vi andra har, så därav mina undringar.

/Christian

Publicerat

Här har vi knappt några viltstammar kvar så vi gråter knappast när huggtänderna sprider sig till söderns skafferi.

Publicerat

Såg någon sakkunnig på Rapport i går som uttalade sig om detta och han sa att ungefär att "ett eller två angrepp på tamboskap/hundar varje år kommer man inte undan"

Skulle förvåna mig mycket om en hel vargfamilj som är fast etablerad inte gör fler försök på tamboskap än så. <_<

Publicerat

Någon mer än jag som reagerade på hur kort reportaget var om den tagna kalven? Tänk hur media styr...

Publicerat
Hmm- jag som trodde att man hade "lagt" upp kalven på gårdsplan för "fotomontage",

de är inte så folkskygga eller rejält hungriga nu vargarna.

Tomas- är inte detta en stilbrott av dessa vargar?

Finns det anledning att tro att det kan vara andra vargar än det etablerade paret?

Vad utöver brist på annan mat skulle få dem att under dessa så matmässigt frikostiga tider få den att jaga så nära hem och människa?

Du ha ju trots allt lite mer insikter än vad vi andra har, så därav mina undringar.

/Christian

Tack för ditt förtroende Christian även om jag inte gjort mig förtjänt av det. Tyvärr kan jag bara spekulera.

Vargen är utpräglad generalist så svårt, åtminstone för mig att säga ngt annat än att ingen vet vilken väg detta revir väljer. Dom har redan utmärkt sig på så vis att dom valt annan meny (rådjur)än övriga vargar som man följer i Sverige. Men reviret skiljer sig från andra revir på flera sätt. Det är betydligt rikare på vilt, och storleken på reviret kanske är mindre därav? Hannen har sitt ursprung från mina hemtrakter där vargen knappt tagit några tamdjur alls. Trots att rådjur och älgstam knappast kan jämföras med dina trakter. Rådjur tror jag inte ens en Upplänning skulle jaga här... Älg ligger väl mellan 4-6st/1000ha vinterstam.

Riskerna att ge sig på nöt är ganska stor för vargen, kanske större än älg med tanke på att nöt är flockdjur och försöker ofta ringa in banditer. Hundar som ger sig in i mina hagar lever extremt farligt.

Så jag tror nog att rådjuren får bära tyngsta lasset även i fortsättningen. Det råder mycket goda förhållanden i vargens ögon att förse sig av vilt. Fåren utgör dock ingen risk alls förutom elstöten eller människor som skyddar så dom kan få anledning till att hålla i hatten.

Hur som helst kan detta revirs framtid komma att ge betydelse långt utöver revirets gränser, pilot projekt kanske? Klarar vi omställningen till varg även här? Är det fler än jägare som kommer att protestera? Mycket intressant framtid.

Tomas

Publicerat
Dom har redan utmärkt sig på så vis att dom valt annan meny (rådjur)än övriga vargar som man följer i Sverige.

Det är inte alls konstigt. Det är så väldigt mycket enklare att slå rådjur för en ensam varg mot älg. Det var samma sak när vargen kom till Glaskogen. Och där så fanns det från början betydligt mindre med rådjur mot älg, men på något år så var rådjurstammen ett minne blott.