Publicerat Augusti 12, 201015 yr Det finns ju rätt många arter som gynnas av vargen, så slutjagat är det rakt inte. Dessutom lär väl själva jakten på varg i ett sådant utopiskt läge vara ganska omfattande. Vargen väljer ju själv var den vill slå sig ned, sedan rör den sig över stora ytor. Med tiden kommer den att bli lika avdramatiserad som björnen och jag skulle bli förvånad om inte dessa diskussioner redan om tio år väcker viss eftertanke om hur dåliga vi är på att se ur olika perspektiv på saker och ting. Samma snack gick ju när lon etablerade sig (dammsuger skogen osv). Det är väl ingen som säger samma sak nu, även om självklart förändringar har skett på olika vis?
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Den dagen jag måste sukta efter vargjakt för att få jaga, då lovar att ni får ta min plats i jaktlaget. Vargen kommmer aldrig att bli lika avdramatiserad som björnen eller lon, endast därför att den ställer till med mycket mer djävulskap.
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Jag tror inte heller att vargen kommer att bli lika avdramatiserad. Men ändå tror jag det kommer att vara ett helt annat läge om 10år precis som Millgard. Det är ju främst vid nyetablering som chocken kommer och omställningen blir påtaglig. Tids nog måste man lära sig leva med den samt acceptera deras uttag. Personligen tycker jag det skitdrygt att behöva föda upp älgkalvar med tallplant till vargar i den omfattning det rör sig om, ca en älg per 1000ha. Jag tycker vargen skulle hålla igen lite han också Tomas
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Absolut, låt oss på stående fot förbjuda alla vargar som är över 60 centimeter höga 40 kilo tunga. Då blir dom åtminstone som schäfrar.
Publicerat Augusti 13, 201015 yr Absolut, låt oss på stående fot förbjuda alla vargar som är över 60 centimeter höga 40 kilo tunga. Då blir dom åtminstone som schäfrar. bättre vi utrotar alla vargar!de tillhör ju ingen svensk population än då varför ska vi betala för skador som finska och ryska vargar gör?kan de behålla för sig själva enligt min mening !ni kan inte jämföra vargar med lo och björn ok alla äter kött och tar tamdjur men får du in en flock vargar på marken så visst fasen rensar de mer än björn och lo!!
Publicerat September 12, 201015 yr Jaha då var det dags att lägga till hundar till menyn hos våra kära Stockholms vargar http://www.jaktojagare.se/aktuellt/wachtel...-i-rialareviret
Publicerat September 12, 201015 yr Författare Ja det är Aton aka Walles väns hund som de tog, sådant gör mig ledsen. /Christian
Publicerat September 12, 201015 yr Ja det är Aton aka Walles väns hund som de tog,sådant gör mig ledsen. /Christian Samma här. Tyvärr tror jag att det enda som kan förändra storstadsbefolkningens uppfattning om vargen är just sådana här incidenter så nära storstäderna som möjligt. De problem vargen orsakar måste komma närmare våra stora befolkningscentra i landet- annars finns inte problemet för de boende där. De som bor i själva städerna drabbas ju inte- men deras kompisar som bor strax utanför. Vargfrågan kommer helt enkelt närmare i bekantskapskretsen. Jag önskar ingen att drabbas på detta sätt- Fy Fan för att vara med om det!- men att bilden av vargmotståndare förändras- från bindgalna Dalmasar till folk med Stockholmsdialekt - kommer förändra vargdebatten för alltid. (tyvärr är allmänhetens bild av vargmotståndare att de är just bindgalna Dalmasar)
Publicerat September 12, 201015 yr Jag håller med dig wannaben. Det är väldigt tråkigt med incidenten som sådan men tyvärr är det just såna här händelser som kan få LEX-status. Frågan är bara hur många hundar som behöver gå åt.......eller barn på väg till skolan.... Awaiting bonden från Hälsingland som ngn. uttryckte det......
Publicerat September 12, 201015 yr Jaha då var det dags att lägga till hundar till menyn hos våra kära Stockholms vargar http://www.jaktojagare.se/aktuellt/wachtel...-i-rialareviret Håller med till fullo. En "normal" avlivning hos veterinären sliter ont i familjen. Hur ska då inte en händelse som denna kännas för de drabbade ?
Publicerat September 12, 201015 yr Har lite svårt emmellanåt att hänga med i disskussionen, sak vargen placeras ut i norr eller öst, finns enligt mig bara en riktning, ner (6fot). Det sammhälle som vi lever i har våra förfäder offrat mycket svett och möda för att skapa. När dom till sist lyckades att få ner rovdjursstammarna på en acceptabel nivå, tar det bara några år så ska vi börja plantera ut rovdjur?! Det ör ju som att förbjuda användningen av hjulet. Jag är för att skydda utrotningshotade arter. men då ska det vara i ett globalt perspektiv , inte lokalt. MVH Urban
Publicerat September 12, 201015 yr Ja, själv jagar jag på andra sidan av norrtäljevägen från Beateberg, där dom tog kalven. Det känns lite olustigt att släppa hund där nu måste jag säga. Men som Ni alla säger så måste det hända och helst så när stureplan som möjligt. CC
Publicerat September 12, 201015 yr Ja, själv jagar jag på andra sidan av norrtäljevägen från Beateberg, där dom tog kalven. Det känns lite olustigt att släppa hund där nu måste jag säga. precis. då har dom ju lyckats utomordentligt bra! Inte nog med att det finns fler vargar (delmål 1 ), det finns dessutom allt färre jägare som jagar med hund i Sverige (delmål 2). två flugor på smällen......................
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Nu har nästa jakthund fått sätta livet till hos Rialavargarna! Fick telefonsamtal om att en drever fått agera vargmat idag på förmiddagen ganska nära Åkersberga... Andra dagen på den riktiga drevjaktsäsongen! Man undrar vad facit för jaktåret 2010/2011 kommer att bli!? UPPDATERAT MED LÄNK Svenska Dagbladet
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Jag får väl säga att jag är inte ett dugg intresserad av att få hit dem! Har länge tyckt att det räcker med lodjur,räv,mink,mård och alla dessa rovfåglar som det nu mera kryllar av. Tyckte det var roligare att titta ut genom fönstret på morgonen förr när man kunde se lite rådjur fasaner harar och annat småvillt. Som det är nu så är skafferiet redan hårt belastat och våra små älgar lär väl inte vara någon match för gråben. Vargarna får gärna flytta in om regeringen ber dem att bara äta andra predatorer. Jag förstår det helt enkelt inte och det kommer krävas mycket för att jag skall ändra mig. Sen är det bara en tidsfråga innan någons son eller dotter blir föda men det hör väl till då. Vi får väl Anpassa oss helt enkelt. mvh// J
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Som det är nu så är skafferiet redan hårt belastat och våra små älgar lär väl inte vara någon match för gråben. I veckan som gått har kvarlevorna av två älgkalvar påträffats i reviret så nej, inget problem för gråben där! Det är ju för väl att vargarna läst på och slutat vara ovanliga och nu börjat äta mer PK föda...
Publicerat Oktober 2, 201015 yr någon som vet mer exakt vart det var det skedde imorse?? om det är en mil söderut från den rutan som visas på SvD så är det ju för sjutton hemma hos mig!? Tur att man valde att jaga på andra sidan av norrtäljevägen imorse då...
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Nu har nästa jakthund fått sätta livet till hos Rialavargarna! Fick telefonsamtal om att en drever fått agera vargmat idag på förmiddagen ganska nära Åkersberga... Andra dagen på den riktiga drevjaktsäsongen! Man undrar vad facit för jaktåret 2010/2011 kommer att bli!? UPPDATERAT MED LÄNK Svenska Dagbladet Fy fan säger jag!! Stackars sate till hundägare. Jag kan inte ens tänka mig hur man skulle reagera om man hittade sin "bästa kompis" i det skicket. Men på ett sätt kanske det är bra, som många andra skrivit, ju närmare sthlm det händer desto bättre för opinionsbildningen.
Publicerat Oktober 2, 201015 yr - Jakt med lös hund inom vargreviret är ett stort risktagande, säger Eva Hedberg. Citat från SvD. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga utan att orden blir vulgära. Snacka om förakt
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Det som också irriterar så till den milda grad är rovdjursansvarige på LST-Stockholm, kommentaren att det är ett stort risktagande att jaga i ett vargrevir, uttalat utan tecken på empati. Undrar om någon ansvarig som t.ex skulle fälla ett liknande uttalande av typen att det är ett risktagande att låta småbarnen leka ute i sandlådan när nå't barn just blivit ihjälslaget av en barnamördare som släppts lös med myndigheternas goda minne... Nä, troligen inte! Men vi kanske får facit fortare än vi anar, när gråbenen snyter nå'n unge i Åkersberga och Eva Hedberg ska uttala sig i ärendet. Är det verkligen inte dags att de båda jägarorganisationerna och hundäganas organisation bättre tar till vara sina betalande medlemmars intressen i stället för att låta sig köpas av statsmakten och lydigt gå i deras ledband?
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Hörde ett rykte idag, och egentligen ska man inte sprida rykten, men tydligen är pengarna slut i älgfonden, pengarna har använts till övervakningen av vargarna i Riala. Är det bara att ringa till Länsstyrelsen och be om räkenskaperna?
Publicerat Oktober 2, 201015 yr - Jakt med lös hund inom vargreviret är ett stort risktagande, säger Eva Hedberg. Citat från SvD. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga utan att orden blir vulgära. Snacka om förakt Håller inte med dig det minsta! Varför skulle uttalandet vara föraktfullt? Jag tyckte då jag läste artikeln att det lät som om hon håller med oss jägare i och med att hon inte förringar riskerna med att jaga med löshund i eller i närheten av ett vargrevir. Jag tycker att det är sorgligt varje gång det händer att en hund stryker med för vargen och lider med Bosse som förlorade sin drever Knutte. Usch vad hemskt han måste ha det i kväll. ...ja, även idag och imorgon men ni som läst artikeln fattar.
Publicerat Oktober 2, 201015 yr Ja det är bara fördjävligt!!! Vem ska sätta stopp för lekstugan? Personligen tycker jag att det är på rätt väg bara vargjakten får fortsätta. Håll nere antalet och låt dom förstå att människor OCH jakthundar är farliga. När dom närmar sig en hund i skogen och det finns en jägare i närheten ska det smälla. Om inte på, så bredvid iallafall.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Läste på Expressens hemsida och de hat ändrat hur det framför budskapet, nu när de vargtagna hundarna är nära hemmaredaktionen och de kan skicka dit en reporter. Nu är det inte en vargdödad hund, utan nu är det "Knutte" som har blivit dödad och hundägaren får tala om vad han känner. Alltså blir det mer personligare än tidigare. Det är lika tragiskt men den mediala sidan är på väg åt rätt håll.