Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En vargflock i sthlm län

Featured Replies

Publicerat
Det är inte alls konstigt. Det är så väldigt mycket enklare att slå rådjur för en ensam varg mot älg. Det var samma sak när vargen kom till Glaskogen. Och där så fanns det från början betydligt mindre med rådjur mot älg, men på något år så var rådjurstammen ett minne blott.

Inte konstigt men utmärkande om man tittar på de studier som gjorts.

• Svar 99
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare

För dem som inte kan området kring och vid Riala och Beateberg så har de en i mina ögon stort antal fårfarmer där,

stora som små och under den gångna vintern var det inga eller få, oklart vilket av dessa får som strök med på grund av vargen.

Tomas- det är klart man frågar den som vet mer, bara för att vi inte är ense om allt får jag ju ändå se dig som mer insiktsfull i detta med varg.

För egen del och tänk finns de två linjer med detta.

1 om vargen håller sig till vilt som näring och från hus/bebyggelse kommer den inte att väcka någon särskild spridd åsikt eller viljestorm.

2 om vargen antingen fortsätter äta tamboskap eller uppträder oskyggt kring något av de så där uppskattningvis 1-6000 sommarstugor som ligger inom gränserna för reviret, så kommer det att få större konsekvenser.

Striden mellan genetisk värdefull och skyddsjaktsgrundande agerande kommer att bli stenhård.

För egen del sörjer jag bara jakten inom reviret som enligt vad numera berättas inte kommer att ske med löshund alls längre,

talade men en lokal förmåga som berättade att man släppt efter räv, då släppte man en rävpiska och två andra "skyddshundar" för att våga jaga.

Berättigat beteende eller inte, jakten är inte sig lik.

Men som jag skrivit tidigare,

det är bra att vargen är här, snacket om vi och dom kan då inte längre fortgå.

Som en sista addum, det skall enligt rykten finnas tre björnar i och kring den norra gränsen av länet, en vid Gotteröra till, en mot knivsta hållet till och sedan en som varit så långt söder över som mot Vallentuna till,

klar och bekräftad är dock enbart den björnen mot Knivsta hållet till.

/Christian

Publicerat
Tror inte nödvändigtvis att man menar "längre norrut" i bemärkelsen norr om dalälven, skulle vargarna vara stationära norr om E18 tror jag det skulle räcka... Jagar väldigt nära precis norr om E18 och blir ju inte alls imponerad av den tanken! Detta sätter väl fingret på problemet väldigt bra, var än odjuren bor så blir det några som blir lidande och då inte bara jagande folk, vi har bönder med både kor och får i vårt område också. Nä, längre norr ut är ingen framkomlig väg, antingen väldigt mycket längre öster ut så att de kommer hem eller så skickar vi dem med varm hand i ett mer vertikalt väderstreck...

Nej Qvarnhill är benägen att hålla med dig. Spelar igentligen igen roll om han menar norr om E18 eller Värmland.... Det är som du säger, han har inte haft problemet tidigare och vill inte ha det i närheten av sig heller. Det vill inte tamboskapsägarna norr om E18 heller om de skulle börja få tamboskap rivna.

Dit jag vill komma är att ju fler som får stöta på problemet blir medvetna om det. Även folk omkring i området. På sikt kan det sedan föras en helt annan debatt. Men det kommer att ta tid!!

/MÅ

Publicerat

En snabb inflikning, ena björnen har enligt en jagande bekant hållt sig mellan Rånäs och Rimbo den senaste tiden.

Så nog är det så att rovdjuren sprider sig sakta men säker söderut.

Om det sedan blir några förändringar i allmänhetens åsikter om deras vara eller icke vara låter jag vara osagt.

Jag säger som jag alltid gör när det gäller rovdjur. Det är bara att acceptera att det finns, men jag kan inte påstå att jag gillar det.

Jag tror för övrigt att oavsett vad som händer vill inte Politikerna/vissa mindre begåvade grupper, ge landsorts befolkningen nöjet att säga -Vad var det vi sa...

Publicerat

Ni får ulv och björn av oss i norr, och vi får kron, dov och gris av er.

One hell of a change, I think ..:mellow:

Publicerat

Fram för mer varg och björn i skåne! :D:D Då skulle dom kanske slippa alla betesskador av hjort och gris i jordbruket! Det skulle berika dom stora godsens fauna avsevärt. :mellow::D^_^:)

Publicerat
Såg någon sakkunnig på Rapport i går som uttalade sig om detta och han sa att ungefär att "ett eller två angrepp på tamboskap/hundar varje år kommer man inte undan"

Cynismen är slående... Så snart någon stukar foten på andra sidan jordklotet drar SIDA och styrelsen för samhällsberedskap dit på uppdrag, Gud hjälpe om någon skulle lida fysiskt/psykiskt! Samtidigt räknar man kallt med att 0-2 tamdjursägare inom vart och ett av vargreviren får finna sig i, i vart fall det psykiska lidandet och jag inte låta bli att fundera på hur makthavarna tänker.

Publicerat

En smula perspektiv kanske? :D

Publicerat
Ja. Om det är nu ett problem så är det väl okey breda ut det över hela landet

för vi ska väl ändå ha rovdjur den mängd som regeringen har bestämt

Skall någon ha svårigheter med något, ska alla få uppleva svårigheterna... Ett perfekt exempel på den havererade rovdjurspolitiken.

Inte bara vargen behövs i stockholm utan björnen skulle med behövas så kanske det snart kan få lite fart på dessa som bestämmer...

Björn ser jag dock inte som ett problem, den är inte en lika stor börda som varg. Kanske beror det på att man helt enkelt blivit van... 

Publicerat
En smula perspektiv kanske? ;)

Nu har ju inte jag drabbats så jag tillåter mig att fabulera men för den som faktiskt drabbats så kanske det inte är helt lätt att förstå hur staten kunde kalkylera med att döden för en duktig jakthund t.ex är ett rimligt pris för vargens förekomst. Men visst, det är på yttersta kanten, det håller jag med om!

Publicerat
Björn ser jag dock inte som ett problem, den är inte en lika stor börda som varg. Kanske beror det på att man helt enkelt blivit van... 

Är inte van med björn men kan ändå tänka mig dessa i stället då de inte (vanligtvis) tillgodogör sig jakthundar för födans skull utan mer för att försvara sig.

Publicerat
Nu har ju inte jag drabbats så jag tillåter mig att fabulera men för den som faktiskt drabbats så kanske det inte är helt lätt att förstå hur staten kunde kalkylera med att döden för en duktig jakthund t.ex är ett rimligt pris för vargens förekomst. Men visst, det är på yttersta kanten, det håller jag med om!

Resonerar du på samma sätt när hunden blir platt på riksvägen? Staten kalkylerade med min hunds liv. Nä, det har aldrig jag mötts av i alla fall. Den ena risken accepterar vi, kanske gnolande men ändå. Den andra som är egentligen är mindre gör oss galen.

Publicerat
Är inte van med björn men kan ändå tänka mig dessa i stället då de inte (vanligtvis) tillgodogör sig jakthundar för födans skull utan mer för att försvara sig.

Dessutom går det att freda sig med en stor kniv eller en bajonett om/när det går åt helvete, det kan man inte mot en flock vargar direkt..  ;)

*Allätare, dvs. duger det med t.ex. urtagningen från en älg på älgjakten

*Inte lika effektivt rovdjur som damsuger upp vad skogen har att bjuda på osv.

Publicerat
Resonerar du på samma sätt när hunden blir platt på riksvägen? Staten kalkylerade med min hunds liv. Nä, det har aldrig jag mötts av i alla fall. Den ena risken accepterar vi, kanske gnolande men ändå. Den andra som är egentligen är mindre gör oss galen.

Du har säkert rätt, jag skulle troligen ta en snabbt trafikdödad hund lättare än en som förmodligen haft en skräckfylld död i käftarna på en varg eller flera och kalla mig gärna blödig eller inkonsekvent för det!

Publicerat

Jag är nog lika, men kan tycka det är värt stunden att fundera i dessa banor ett slag.

Publicerat

Skall någon ha svårigheter med något, ska alla få uppleva svårigheterna... Ett perfekt exempel på den havererade rovdjurspolitiken.

Ju den har ju haverat för att man belastar ett område förmycke som man tycker rovdjuren passar in

men den trivs säkert i Stockholm,Småland och ända ner till Skåne och övriga landskap

plus Norrland

Publicerat

Nja är det inte så att rovdjuren slår sig ned där det passar dem? Hade vi kunnat peka ut lämpliga etableringsområden samt lämplig numerär per område så hade det nog inte varit så ökenartat i områden med högt rovdjurstryck nu. Dessvärre så funkar det inte riktigt så.

Publicerat
Nja är det inte så att rovdjuren slår sig ned där det passar dem?

Kanske lätt konspiratorisk men är det verkligen så, jag menar VERKLIGEN så? :blush:

Publicerat

Det är en väldig stor skillnad på acceptans på en trafikdödad hund mot en vargdödad. Men det beror på att 99,9% av svenska folket är beroende av trafik. Det är väl mindre än den sista 0,1% som är beroende av varg.

Publicerat
Kanske lätt konspiratorisk men är det verkligen så, jag menar VERKLIGEN så? :blush:

Absolut inte, vi har ett politiskt beslut på att vi inte skall ha fasta föryngringar inom område för renskötsel. Där finns annars väldigt lämpliga områden men renskötsel och vargar är lite svårt att kombinera.

I övrigt så är jag fullt övertygad om att det vore väldigt svårt att sätta ut vargar i områden där de inte trivs. Då drar de nog därifrån tämligen snabbt.

Publicerat
Absolut inte, vi har ett politiskt beslut på att vi inte skall ha fasta föryngringar inom område för renskötsel. Där finns annars väldigt lämpliga områden men renskötsel och vargar är lite svårt att kombinera.

I övrigt så är jag fullt övertygad om att det vore väldigt svårt att sätta ut vargar i områden där de inte trivs. Då drar de nog därifrån tämligen snabbt.

Är inte t.ex en sjysst lya och god tillgång på lättfångad föda element som skulle få vilken varg somhelst att trivas?

Publicerat
Är inte t.ex en sjysst lya och god tillgång på lättfångad föda element som skulle få vilken varg somhelst att trivas?

Jag är lite osäker på hur mycket de bryr sig om vilka störningsmoment som finns. Men lite lär de väl även påverkas av t.ex. människa och björn. Men bortsett från det så är givetvis ett område med bra boplatser och tillgång till föda det vargen söker. Planterar man ut dem i områden utan dessa förutsättningar så drar de vidare. Finns dessa förutsättningar så stannar de kvar.

Och då spelar det nog ingen roll hur stor del av vägen de åkt bil.

Publicerat

Personligen accepterar jag absolut inte att hunden riskerar att dödas av bil. Garmin Astron är Ruffs och Jambos livförsäkring. Dessutom ställer vi alltid ut passare vid vägarna och dirigerar dem till hundarna om de skulle börja närma sig vägen. Vargen, däremot, vet man aldrig var eller när den slår till.

En annan grej: Visst väljer vargen mindre tätbefolkade områden i första hand, men där är det ju så gott som fullt med revir nu. Ja, nu är ju renbetesland undantaget, men här i Mellansverige då. Alltså måste den vandra in i civilisationen.

Det är bra det, inte för löshundsjakten men för opinionsbildningen.

Publicerat
Personligen accepterar jag absolut inte att hunden riskerar att dödas av bil. Garmin Astron är Ruffs och Jambos livförsäkring. Dessutom ställer vi alltid ut passare vid vägarna och dirigerar dem till hundarna om de skulle börja närma sig vägen. Vargen, däremot, vet man aldrig var eller när den slår till.

En annan grej: Visst väljer vargen mindre tätbefolkade områden i första hand, men där är det ju så gott som fullt med revir nu. Ja, nu är ju renbetesland undantaget, men här i Mellansverige då. Alltså måste den vandra in i civilisationen.

Det är bra det, inte för löshundsjakten men för opinionsbildningen.

Mjo, lite plats finns det än. 30st revir skulle väl kunna rymmas inom Dalarnas län egentligen, mellan tumme och pekfinger.

Men det funkar ju inte så, dom väljer nog att inte ligga så tätt.

Publicerat
Mjo, lite plats finns det än. 30st revir skulle väl kunna rymmas inom Dalarnas län egentligen, mellan tumme och pekfinger.

Men det funkar ju inte så, dom väljer nog att inte ligga så tätt.

Med den vargtäthet i hela landet så kan vi ju lägga ner detta forum. För då vore det slutjagat.