Publicerat November 19, 201015 yr Författare Om du har läst tidigare inlägg så vet du nog men jag håller på att bygga kojjan och dessutom är jag bara 14 än
Publicerat November 19, 201015 yr En fråga Jämtland.Hur vet du (eller nån annan) att det inte är samma räv du bomma som kommer nästa gång du vakar , eller nästa ? Är den på skjuten och har nån form av skada eller hagel i sig kan man va ganska säker på sin sak. Men att säga att samma räv inte kommer igen för man bommat den är ju att ta i, för det vet ingen. /mvh. skulle kunna göra det lätt för mig på den frågan.... o säga hur vet du att samma räv som du bommat är samma som kommer tillbaks- men du ska få riktigt svar, har bommat eller skammat 2rävar den ena var en liten nervös rackare som jag hade hållt på med 3nätter- stötte till bössan det räckte den for jag sköt korkat. hade sen under vårvintern 4rävar doom var fullstor denna kom alldrig tillbaks-- däremot så hitta jag spår efter den i närområde den gick aldrig mer på min åtel.räv nummer2 var tämligen helsvart lätt att känna igen. den såg jag inte skymten av o det året sköt jag all räv som jag åtla in. har ganska vilt fattigt där jag håller till, det resulterar att-- jag inte har så mycket räv, har ganska god koll vad som kommer in då jag brukar slå ring med skidor eller skoter.. sen har vi- lodjur i mina trakter vilket gör räv nervös inbillar jag mig..
Publicerat November 19, 201015 yr Jämtland. Jag ska inte säga hur dina rävar beter sig uppe hos dig. För det vet jag inte! Men här nere är det absolut fullt möjligt och troligt att de visar sig igen. (som sagt, jag med flera har bommat rävar som inte har haft bråttom där ifrån) Du sköt med hagel va ? En del "bommar" med hagel kan va träff med randhagel i buken osv, som gör att räven dör nån dag senare. Flera kilomerter ifrån dig. Utan att du såg nån blod i spåren. Där av kanske du inte sett dem mer ? Jag skjuter nästan bara med kula nu mer pg av det större räckhållet och de bättre blodspåren. /mvh.
Publicerat November 19, 201015 yr Hej! vill ni ha en åtel som fungera hela vintern så lägg slaktavfall från älg eller vad ni får tag på i dubbla sopsäckar och knyt om säcken, gräv ett hål ca:1m djupt, samtidigt med igenfyllning sätt ett rör ner till säcken som sticker upp en bit ovan marken, när se räven är fullpälsad i mitten av november då sticker ni ner spett eller armeringsjärn och gör hål på sopsäckarna, detta blir en skorsten som luktar hela vintern och rävaran kommer att gräva för kung o fosterland utan att komma åt maten. Man kan kasta en han full hundmat när man vill starta vaket./ Willy
Publicerat November 21, 201015 yr Igår sköt jag en räv för första gången i mitt liv. Satt med en polare på deras åtel i en koja och väntade, vi var ute vid halv fem och startade värmen och satte oss och viskade lite skitsnack och tiden gick. Strax före åtta på kvällen så ser jag plötsligt någonting som rör sig ute på åkern. Försiktigt öppnade jag en av gluggarna och lägger ut .222an och siktar. Polaren gör ett läte på signal och räven stannar upp. PANG. Glädjen obeskrivlig, ville bara skrika rätt ut! Vi sitter kvar och väntar och ca 2 timmar senare kommer ännu en räv som polaren skjuter. Min räv, Polaren's brorsas räv(skjuten för 1v sen), Polarens räv.
Publicerat November 22, 201015 yr Fan va läckert, grattis Simon!! Sköt en hane igår, osäker på om den kvalar in avseende åteljakt men tja där finns åtel i närheten Mvh!
Publicerat November 22, 201015 yr Fan va läckert, grattis Simon!!Sköt en hane igår, osäker på om den kvalar in avseende åteljakt men tja där finns åtel i närheten Mvh! Tack så mycket, går fortfarande och ler bara av tanken på det grym känsla, har ändå haft turen att fälla 3 älgar och en bock i höst men detta tog verkligen priset Grattis själv !
Publicerat November 22, 201015 yr Tänkte premiärvakat under fredagskvällen/natten, men fick ställa in pga av halv storm och tungt huvud. Premiären blev istället i lördags. Mulet väder, någon minusgrad samt lätt snöfall . Har turligt nog fått skjuta alla tidigare (2) premiärvaknätter, så man ville ju inte rasera statistiken... Dock haft svårt att få tag på ordentligt med åtel iår, mest fått löften om älgrentor mm till kommande år . Har dock inte varit helt tomt utan vi har fyllt på med lite annat smått och "gott". Kvällen då. Satte mig redan strax efter sju, var så jäkla sugen att jag inte kunde hålla mig längre... Redan vid halv 9 såg jag en rörelse och kort därefter hade en grävling ställt sig på pallarna vi åtlar vid/under. Blev kvar där. Satt kvar piggare än någonsin och när man väl börjat få tillbaka lite trötthet i kroppen slank en räv förbi utanför. Fick in den snabbt i siktet ett par gånger, men hade svårt att riktigt bedöma hur den stod, så den fick knata vidare. En knapp halvtimme senare, strax efter 11 dök plötsligt räven(?) upp igen, denna gång precis under gluggen. Han tog några vändor innan jag lyckade resa mig tillräckligt mycket från stolen för att få läge. Riktigt lyckad premiär och tillråga på allt så fick vi en älg dagen efter, så nu har man åtel ett bra tag framöver. Blir till att försöka övertala farsan att ta ett pass snart... Tillråga på allt var ett tiotal färska in/utspår när jag ringade morgonen efter. Gott om räv är det .
Publicerat November 22, 201015 yr Jo, det var riktigt bra utdelning . Kunde föjla grävlingen på åtelkameran och den var där första gången kvällen innan, samt ett par gånger tidigare under kvällen. Räven hade inte fasynat på bild. Kom på en annan kul sak som hände i helgen. När jag fixade med jackan i pannrummet hemma hade den mindre hunden, på bilden ovan, hoppat upp i en vedpall för att leta möss. Innan jag gick ut klappade jag henne, tittade ut mot fältet utanför och sa att om hon såg en räv där skulle hon skälla till. Så skulle jag komma och assistera. Till saken hör att jag nästan aldrig sett så mycket som ett rävspår där. Gick in i köket och fyllde termosen varpå jag hör skall från pannrummet. Tänker att detta är ju inte möjligt. Sprang iaf ditt och mycket riktigt gick en räv förbi utanför. Bössan låg redan framme inför dagens älgjakt, men hann ändå inte få in den i siktet. Vem behöver åtelvakt när man har en så lydig hund... Lustigt sammanträffande som minst sagt ökade suget för att sitta i kojan senare under kvällen. Håller helt med att det är något speciellt med vakjakten, grymt spännade när det funkar.
Publicerat November 23, 201015 yr Har suttiut två nätter på åtlen och bägge gångerna har räven kommit på förlångt håll och aldrig kommit fram på åtlen. Men jag har lite dålig fart på åtlen så det någon som har något tips på vad jag ska göra för att "hotta upp" åtlen?? Jag har organen efter 2 älgar och undrar vad jag ska göra med dom?? Ska jag göra en såndär "isglass" eller vad ska jag göra??
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Har suttiut två nätter på åtlen och bägge gångerna har räven kommit på förlångt håll och aldrig kommit fram på åtlen. Men jag har lite dålig fart på åtlen så det någon som har något tips på vad jag ska göra för att "hotta upp" åtlen??Jag har organen efter 2 älgar och undrar vad jag ska göra med dom?? Ska jag göra en såndär "isglass" eller vad ska jag göra?? En isglass fungerar bra tycker jag! En fråga bara, skjuter du med hagel? Hur många här inne skjuter sina rävar med hagel på åteln?
Publicerat November 24, 201015 yr En isglass fungerar bra tycker jag!En fråga bara, skjuter du med hagel? Hur många här inne skjuter sina rävar med hagel på åteln? Jag skjutermed drilling så det går ju skjuta pålitelängre håll med. Men åtlen ligger på 25-30 meter.
Publicerat November 24, 201015 yr Jag flyttade ca 1 kbm tegel ur en hög, välte ner 3 backar älgben och lade tillbaka teglet ovanpå. Tror ni detta funkar? Det luktar som fan men rävarna kanske har för svårt att komma åt något? Nu när det frusit så fastnar teglet så det går nog inte att komma åt maten men det kanske inte spelar så stor roll? En annan sak, jag vittjar åtelkameran rätt ofta, dvs går fram på åteln. Tror ni detta är dumt? Räven springer ju runt boningshuset ofta så varför skulle den inte våga gå fram till åteln? Anar den att mat OCH msk-lukt är en misstänksam kombination tror ni? I sommras kastade jag ut komposten framför kameran och räven var där snabbt. Reagerar den annorlunda på tramp i snön?
Publicerat November 24, 201015 yr Vad jag har fått höra så ska man då försök att undvika att gå allt för mycket runt åteln just pga MSK spår / vittring.
Publicerat November 24, 201015 yr En annan teori är att räven efterhand vänjer sig vid din lukt på åteln, men att klampa runt helt i onödan är nog... onödigt. Särskilt om det ligger snö på backen. För att kunna vittja åtelkameran vid snötäckt mark skulle jag trampa upp en stig och sedan hålla mig till den, samt slänga ut lite godis när man ändå är ute. Tänkte eventuellt göra på detta sätt där hemma för att nå ut längre med kötthack och då använda stigen i stort sett dagligen. Funkar säkert bäst om rävarna i närområdet redan innan är vana vid viss mänsklig aktivitet.
Publicerat November 25, 201015 yr Ja, jag har en stig jag alltid går när jag kastar ut komposten så den borde bli van men jag går inte där varje dag och då undviker den säkert åteln natten efter jag varit där... Vad tror ni om att ta 4-hjulingen fram istället? Fan inatt tänkte jag vaka och kameran har setat uppe 4-5 dagar så man vill liksom dit och vittja den innan man sätter sig fast det kan vara lite dumt...
Publicerat November 25, 201015 yr Ja, precis innan man ska sitta kanske det är olämpligt att stövla fram... Angående fyrhjulingen vet jag inte, men har fått för mig att det främst är plötsliga förändrigar vid åteln räven skyggar för, om än tillfälligt. Många kör ju upp skoterspår på vintern, men om räven vågar nyttja dessa redan efter en dag kan inte jag svara på. Dessa rävar har ju dock ofta en vana av att nyttja just skoterspår...
Publicerat November 26, 201015 yr Lycka lycka! Slutade jobbet vid 03 i natt.. snöade ngt mindre än normalt så jag körde runt gården där jag jagar räv för att kolla spår. 4 olika spår rätt ned mot mitt torn på Sjöängen Hur de än väljer att gå när de kommer in i min "killzone" så kommer de att gå på åtel, eleven har lagt två högar med slaktade andskrottar där.. känns som det är skjutgaranti igen Ska justera tiden lite bara, dra ut ngt tidigare och nöja mej med att sitta till 2-3 på natten. Vädret är dock lite giftigt, kylan gör att uthålligheten blir sämre. Mvh!
Publicerat November 26, 201015 yr Ska ut ikväll, hoppas på det bästa . Nån mer som ska ut?? Är det bra väder att vaka ikväll när det blåser och lätt snöfall??
Publicerat November 26, 201015 yr Lätt snöfall är alltid bra. Blåste ganska kraftigt när jag var ute förra helgen... Skulle också suttit i natt om jag kunnat . Skitjakt ni som ska ut!
Publicerat November 28, 201015 yr vakade på räv i natten som var och fick skuta en räv, hade en magkänsla av att det kunde vara en till men efter ett tag då jag skulle gå ifrån vakplatsen så såg jag en räv som lunkade iväg, troligtvis så hörde den mej då jag var på väg därifrån:( ska skuta en räv till i natt, jag hoppas den är frisk iaf.
Publicerat November 28, 201015 yr vakade på räv i natten som var och fick skuta en räv, hade en magkänsla av att det kunde vara en till men efter ett tag då jag skulle gå ifrån vakplatsen så såg jag en räv som lunkade iväg, troligtvis så hörde den mej då jag var på väg därifrån:( ska skuta en räv till i natt, jag hoppas den är frisk iaf. skönt att du fick korta ner lidandet för denna stackare som säckert annars skulle gå en mycket plågosam död till mötes. Bra jobbat mvh
Publicerat November 28, 201015 yr Författare Nästan färdig med kojjan ju Sen har jag labbat ut en optimal lösning till spridaren så nu jäklar ska de skjutas räv
Publicerat November 28, 201015 yr Strax över 5 timmar i tornet i natt i blåsten.. inte trevligt och inte fan såg jag någon räv. Förbannadejävlasnöeländesskit!! Djupsnön gör att rävarna inte vågar gå ut så då är det kört tills det blir skare eller trycker ihop sig något mer. Enda möjligheten att skjuta där nu är att ligga i vägrenen och passa på vägen för där springer de.. men hur kul är det då? Skit!