Publicerat November 17, 201015 yr Författare använder hundfoder-o mitt hemliga vapen --blodpudding som jag tärna i småbitar. använder en liten spade då kommer jag långt..- runt åteln kastar jag med handkraft så att säga. har ni något tips på annat eller vad använder ni.. //peter Smart med blod pudding
Publicerat November 17, 201015 yr Hm! En potatiskanon hade kanske funkat men som är sagt tidigare , kanske inte helt lagligt men roligt låter det ju!!!
Publicerat November 17, 201015 yr Slangbella med fruset åtelmedia i vatten, funkar dock bäst om det är plusgrader så inte räven bär iväg med en mun full med mat.
Publicerat November 18, 201015 yr Hahaha!Hade man fått det systemet att fungera hade det slått allt! Var (tidigare) inne på ett system som spred fodret relativt långt (från ett ställe), gärna manuellt och som fungerade länge (hela säsongen). Som utlöstes med en sprint eller genom att man krockade hållaren mot något. Nu kom man ju i andra tankar... varför skulle systemet inte funka" visst det blir lite tungt men att slaka en radiostyrd bil för servon och gasreglas och fjärrstyrning borde inte vara så svårt för dom som kan med el hmm såg inte jag en fjärrstyrd spridare nånstans hmm
Publicerat November 18, 201015 yr Galet länge sen jag skrev här men är lite uppe i varv efter en bommad räv på åteln. Såg den från huset i förrgår vid 20-tiden, så jag satte mej ikväll i hopp om att få nypa den eller en premiärgris. Mycket riktigt kom räven fram vid samma tidpunkt. Säkringen har fryst men till sista fick jag i väg ett studsarskott på ca 30 meter som av någon anledning inte sitter där det ska (har fast belysning och allt, så det är ett mysterium). Jag sitter kvar och väntar i kanske en kvart. Sen går jag ut för att se om det var nå blod eller hår på skottplatsen, vilket det inte var. Nu till det viktiga. Var det korkat gjort att gå ut från ladan så pass kort efter skottet. Kommer denna räv någonsin besöka åteln igen? Det finns såklart inget klockrent svar men med så många erfarna rävskyttar kanske det finns nån med liknande erfarenheter. Tack på förhand!
Publicerat November 18, 201015 yr Författare Synd på räven men för att förkorta djurets ev lidande så måste man ju gå ner och titta hur de gick. De kunde ju vart en träff fast den gick undan och var skadad. Så jag tycker att du gjorde rätt i alla fall Påt igen bara
Publicerat November 18, 201015 yr sorry den räven är borta. saken är den att räven har bra minne, fick lära mig ganska tidigt av gamla rävjägare att en- bommad räv är en förlorad räv.. har bommmat själv på åteln , svider man vill att den skall komma tillbaks. räven är klok- därför det är spännande med åteljakt. ett råd skjut när räven är i rörelse har mindre koll då. chansa inte . bara för dig att ta nya- tag det är ju rävår kommer flera chanser //peter
Publicerat November 18, 201015 yr sorry den räven är borta. saken är den att räven har bra minne, fick lära mig ganska tidigt av gamla rävjägare att en- bommad räv är en förlorad räv.. har bommmat själv på åteln , svider man vill att den skall komma tillbaks. räven är klok- därför det är spännande med åteljakt. ett råd skjut när räven är i rörelse har mindre koll då. chansa inte . bara för dig att ta nya- tag det är ju rävår kommer flera chanser //peter Förmodar att det inte var så du menade, men jag skulle inte råda någon annan att ta ett förstaskott på en åtelräv i rörelse. Om man själv känner sig tillräckligt säker för att göra det är det en annan sak, men jag hade iaf inte gjort det... Mvh.
Publicerat November 18, 201015 yr okej en föklaring normalt här i trakterna så kör vi med hagel. eller typ komigevär blir inte så långa håll. en räv med snoken i- snön som rörs sig slingrande frammåt skjuter jag på alla dar i veckan har jag kula så skjuter jag gående eller stillstående.. vad jag menar, en stillastånde räv har koll på omgivningen när den äter.. en räv i rörelse är mer kocentrerad på marken framför- sig . sen finns det åteljägare som skjuter på länre håll å då kanske man ska skjuta på stillastående.. nu vet jag inte vad- wcg. har för avstånd till åtel, men som all annan jakt så är det sin egen skjutförmåga som gäller.. duger förklaringen //peter
Publicerat November 18, 201015 yr Var inte ute för att jäklas med dig, vet att du har bra mycket större erfarenhet av jaktformen än jag själv . Tyckte ändå att det behövdes en tydligare förklaring och som du förstod var det främst kula jag åsyftade. Med hagel blir det ju en annan femma. Köper helt din förklaring. Har haft åteln på hagelhåll tidigare år, men nu flyttat ut den till ca50-60 meter, räknar dock inte med att alla rävar vågar sig så nära... Min tanke, som jag vet att fler har, är att göra eventuella bössförflyttningar när räven är i rörelse och sitta still när räven är still. Kör hårt i vinter!//Vg
Publicerat November 18, 201015 yr joop det är jag som är dålig på att förklara i skrift tur att det finns observanta läsare på forumet //peter
Publicerat November 18, 201015 yr En bommad räv är inte alls en förlorad räv !!!! Faktum är att den mkt väl kommer igen, för att den vet om maten. Dock en aning skyggare. Eller stryckandes runtikring undrandes vad det va som lät så otäckt när han gick fram sist ! Eller en skade-skjuten räv som tack vare skottskadan inte förmår att hitta/ta mat själv blir mer eller mindre beroende av åteln. Har själv flera gånger fått det bevisat. " Kan nämna att jag bommade en räv nu i veckan när jag vakade. Mkt dåligt ljus och en stor räv som kommer in på 70m viker och går där ifrån. Vänder sig om igen å tittar mot mig/åteln. Då släpper jag iväg en 8*57 kula raktframifrån. Blev ärligt talat för ivrig. Sköt nog mellan bena under räven, skitsamma bom vart det. Räven lubbade bort en bit för att börja jaga sork och syntes till i ca 15 minuter. " /mvh.
Publicerat November 18, 201015 yr låter som du har tama ock döva rävar.. vi är några hemma som håller på med åteljakt när det gäller påskjutna rävar så är vi överäns- dom går inte på den åtel som dom vart beskjuten på ett bra tag men det kanske bara är hos oss.. läste för övrigt en artikel om åteljakt- där skrev en inbiten äldre herre som hållt på i drygt20år hans kunskap av påskjutna rävar på åtel bara är att glömma på ett bra- tag, såna rävar är bättre att prova snara om dom är kvar i närområde. min efarenhet är att räven är försiktig,listig visst en ungräv- är lättare att fälla dom är inte lika skygg. har bommat o skammat räv har inte sett skymten av dom.. men åsikterna är olika vi kanske ska låta frågan gå runt på forumet. //peter
Publicerat November 19, 201015 yr Angående att skjuta på räv i rörelse så gör jag det aldrig. Tycker att det är tillräckligt svårt ändå i mörkret. Det man däremot kan göra är att ta upp bössan, sikta och osäkra mm sålänge räven är i rörelse, det är ju faktiskt förberedelserna inför skottet som låter mest. Sen vad gäller rävarnas vilja att återvända till åteln så håller jag med Vakjägaren. Har bommat en räv som inte ens löft på huvudet utan den fortsatte att knalla i samma riktning som den kom ifrån. Känns lite som att räven har ett rykte kring som som den kanske inte alla gånger förtjänar vad gäller list...
Publicerat November 19, 201015 yr skjuta räv i rörelse. som jag skrev förut hagel absolut så länge jag kan skjuta ett dödande skott. en bommad eller skammad räv- är ju en förlorad räv. kan man skjuta på rävar o skadeskjuta o dom går ut på åteln så är det väl bra. en ungräv är lätt att fälla- medans en äldre räv går ut med alla sinnen på spänn. härom kvällen var jag ute ser en ungräv runt åtel skjöt den i rörelse med 22m. denna räv såg mig brydde sig inte. en räv här går ogärna ut på åtel detär ju hungern som driver den att gå ut, medans en ungräv kan gå på åteln mitt på dan.-- men jag skriver efter mina efarenheter ock det jag läst om. det är väl det som är bra med detta forum skulle vi alla ha samma åsikter- skulle det ju inte finnas nåt att diskutera om. jag respekterar räven. den kan va attans så slug.. //peter
Publicerat November 19, 201015 yr kan dra en historia som hände för två år sen. sitter i min vakkoja i ladgård 24-25-c värmen har slutat att fungera, svin kallt- i koja ,sitter o tjurar på. när jag sitter där i fullmånen så kommer det en stor räv går tämligen direkt runt ladugård inte-- på åteln, utan den ska kolla läget i omgivning först. vilket inte är ovanligt sen dom gort det så brukar dom söka sig ut på åteln- jag sitter där o väntar men nån räv kommer inte, till slut så börjar jag få problem med kylan så jag ger upp. går ut på gården- spanar över inägorna det är ju fullmåne, minns att jag skallra om tänderna frös så in i h--e.. denna natt så hade jag lämmnat- bilen nere vid landsväg 300m bort. när jag står så tittar jag ned mot bilen, så ser jag att det står nåt vid min bil, skruvar upp- förstoring på kikarsikte det jag ser gör att det svider än i dag som rävjägare, räven står o pinkar på bildäcket... denna räv lyckades- jag aldrig skjuta..fick den aldrig att gå på åtel,
Publicerat November 19, 201015 yr kan dra en historia som hände för två år sen. sitter i min vakkoja i ladgård 24-25-c värmen har slutat att fungera, svin kallt- i koja ,sitter o tjurar på. när jag sitter där i fullmånen så kommer det en stor räv går tämligen direkt runt ladugård inte-- på åteln, utan den ska kolla läget i omgivning först. vilket inte är ovanligt sen dom gort det så brukar dom söka sig ut på åteln- jag sitter där o väntar men nån räv kommer inte, till slut så börjar jag få problem med kylan så jag ger upp. går ut på gården- spanar över inägorna det är ju fullmåne, minns att jag skallra om tänderna frös så in i h--e.. denna natt så hade jag lämmnat- bilen nere vid landsväg 300m bort. när jag står så tittar jag ned mot bilen, så ser jag att det står nåt vid min bil, skruvar upp- förstoring på kikarsikte det jag ser gör att det svider än i dag som rävjägare, räven står o pinkar på bildäcket... denna räv lyckades- jag aldrig skjuta..fick den aldrig att gå på åtel, Haha
Publicerat November 19, 201015 yr kan dra en historia som hände för två år sen. sitter i min vakkoja i ladgård 24-25-c värmen har slutat att fungera, svin kallt- i koja ,sitter o tjurar på. när jag sitter där i fullmånen så kommer det en stor räv går tämligen direkt runt ladugård inte-- på åteln, utan den ska kolla läget i omgivning först. vilket inte är ovanligt sen dom gort det så brukar dom söka sig ut på åteln- jag sitter där o väntar men nån räv kommer inte, till slut så börjar jag få problem med kylan så jag ger upp. går ut på gården- spanar över inägorna det är ju fullmåne, minns att jag skallra om tänderna frös så in i h--e.. denna natt så hade jag lämmnat- bilen nere vid landsväg 300m bort. när jag står så tittar jag ned mot bilen, så ser jag att det står nåt vid min bil, skruvar upp- förstoring på kikarsikte det jag ser gör att det svider än i dag som rävjägare, räven står o pinkar på bildäcket... denna räv lyckades- jag aldrig skjuta..fick den aldrig att gå på åtel, Ha ha! Snacka om att bli ägd :-) Håller med om att man ska respektera dem de kan vara jäkligt svåra att komma till tals med, det är därför man sitter och domnar bort i kylan så snart det finns snö och måne Livskvalitet ska det visst kallas
Publicerat November 19, 201015 yr En fråga Jämtland. Hur vet du (eller nån annan) att det inte är samma räv du bomma som kommer nästa gång du vakar , eller nästa ? Är den på skjuten och har nån form av skada eller hagel i sig kan man va ganska säker på sin sak. Men att säga att samma räv inte kommer igen för man bommat den är ju att ta i, för det vet ingen. /mvh.
Publicerat November 19, 201015 yr Satt 7,5 timme igår vid åteln, en bommad mård på 160 meter och såg skymten av en räv.. Mvh!
Publicerat November 19, 201015 yr Här vräker snön ner och jag vet att det är bra fart på åtlen så i kväll blir det att sitta några timmar
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Fan vad avensjuk jag är på er som kan sitta och vaka nu när de både är snö och fin måne
Publicerat November 19, 201015 yr Satt 7,5 timme igår vid åteln, en bommad mård på 160 meter och såg skymten av en räv.. Mvh! 7,5 timme! Jag bugar mig inför ditt tålamod!
Publicerat November 19, 201015 yr Fan vad avensjuk jag är på er som kan sitta och vaka nu när de både är snö och fin måne varför kan inte du vaka då?