Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare Nu har jag köpt en foderspridare till rävåteln Dom som bor runt omkring där säger att dom ser räv var och varrannan kväll runt åteln Någon som vet var man kan få tag i billigt skit hund foder?
Publicerat November 1, 201015 yr På våran mark där jag jagar så har vi en slaktplats, där vi slänger älgrester och sånt. Idag va jag upp dit och grävde ner lite annat smått och gott åt räven . Rävresterna har legat i ca. 3 veckor nu och jag har sett räv där 1 ggn av dem 2 jag varit där. Jag tänkte höra med er, kan jag åka dit sent ikväll eller imorgon bitti med chans att få skjuta, eller är det för tidigt, eftersom att jag va där idag och grävde?
Publicerat November 7, 201015 yr Nu har jag köpt en foderspridare till rävåteln Dom som bor runt omkring där säger att dom ser räv var och varrannan kväll runt åteln Någon som vet var man kan få tag i billigt skit hund foder? vill du ha tag på billigt hund foder, då ska du gå till närmsta Granngård och leta efter AXESS Kennel en gul 25kg säck, den går på runt 300kr, sj så kör jag med den och rävarna äter den, katten älskar den oxå=) hur länge har du använt foderspridaren då??? flera år?? så i prencip så skulle du kunna sätta dej och vaka på räv d klockslag den sprider ut fodret för räven är som en klocka, kommer den natt för natt så är den på plats innom en halv timma natt för natt. jag har en som kommer 02.45-03.15 och en som kommer runt halv 6 varje natt, ska nu jobba borta några veckor så jag får se hur d blir med rävvakandet i vinter, hoppas att man kan nå 2-siffrigt iaf, d kryllar ju av dessa djur i skogen i år=)=) lycka till!!=)
Publicerat November 7, 201015 yr Författare vill du ha tag på billigt hund foder, då ska du gå till närmsta Granngård och leta efter AXESS Kennel en gul 25kg säck, den går på runt 300kr, sj så kör jag med den och rävarna äter den, katten älskar den oxå=)hur länge har du använt foderspridaren då??? flera år?? så i prencip så skulle du kunna sätta dej och vaka på räv d klockslag den sprider ut fodret för räven är som en klocka, kommer den natt för natt så är den på plats innom en halv timma natt för natt. jag har en som kommer 02.45-03.15 och en som kommer runt halv 6 varje natt, ska nu jobba borta några veckor så jag får se hur d blir med rävvakandet i vinter, hoppas att man kan nå 2-siffrigt iaf, d kryllar ju av dessa djur i skogen i år=)=) lycka till!!=) Nu har jag börjat på kojjan och räven är in åtlad! Ska lägga upp bilder när jag orkar... Han var framme redan första natten och har varit det senn dess Jag har börjat med räv åteljakt i år och då jag inte kan besöka och mata räven varje dag så köpte jag en foderspridare. Den sprider vid 5 taget så inte fåglarna käkar upp de på dagarna. Räven kommer efter 8 någon gång vet jag Har bestämmt att den första ska jag skjuta den 27 dec när jag blir 15
Publicerat November 7, 201015 yr verkar oavsiktligt fått en rävåtel på tomten rävrackarn har vart framme så sent som ikväll på trappan nedanför köksfönstret (vart fullt liv i köket med bla 2 barn) och snott en hel komposthink som gumman ställde ut efter maten (hon jobbar kväll, så skulle slänga den när hon åker) Detta har nu hänt några gånger, han stjäl fågelmat, biter sönder barnens hopprep och leksaker mm nu väntar jag bara på lite månljus, sen blir det att jaga räv från utemöblerna
Publicerat November 7, 201015 yr Åhh ironin, direkt efter att jag skrev förra inlägget så skulle jag gå ut i köket, kollar ut genom fönstret, då kommer räven smygandes igen, ska nog ta och gå ut med bössan en stund, hör av mig hur det gick
Publicerat November 7, 201015 yr Författare Åhh ironin, direkt efter att jag skrev förra inlägget så skulle jag gå ut i köket, kollar ut genom fönstret, då kommer räven smygandes igen, ska nog ta och gå ut med bössan en stund, hör av mig hur det gick Lycka till Väntar spänt på nästa rapport!
Publicerat November 7, 201015 yr gick tyvärr inget bra, han stod utanför igen när jag smög ut så han drog iväg. ska göra det här ordentligt imorgon
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Vi ska tydligen få snö imorgon, f-n att jag inte har kojjan färdig tänkte låta farsan skjuta första räven bara för att han hjälper till och bygga /Martin
Publicerat November 11, 201015 yr Jag har skjutit en räv på min åtel hitils i år men nu väntar jag på snö och måne . Någon som har något bra tips på en åtelkamera till rävåtlen så man vet ungefär när räven kommer så man slipper sitta hela natten.
Publicerat November 11, 201015 yr Jag och grabben var ute i går kväll och kollade över de 3 åtlar som jag har igång och glädjande nog så har alla 3 haft besök natten innan, den första snön kom dagen innan så det var lätt att se. Jag har en åtel bredvid huset som är nedgrävd under en formplywood där matrester sprids varje dag under den mer aktuella jaktperioden sedan har jag 2 andra som har fått älghuvud samt skinn dessa ligger på mer öppna gärden , tur är väl det eftersom rävarna släpar runt skinnen ca:25m i alla riktningar. När det blir mer konstant minusgrader här nere så kommer jag frysa in fiskrens från en lokal fiskhandlare ,jag fick bra tips förra året på den här sidan om att fylla en hink med rens och vatten och när den är fryst så har räven ett tidskrävande projekt att gnaga fram maten , så på mina åtlar så kommer det ligga isklossar som räven får rulla ikring. Det kan ju bli lätta skott om tungan fryser fast :-)
Publicerat November 11, 201015 yr Jag har skjutit en räv på min åtel hitils i år men nu väntar jag på snö och måne . Någon som har något bra tips på en åtelkamera till rävåtlen så man vet ungefär när räven kommer så man slipper sitta hela natten. Kör med en Keep Guard 680VIR. Mycket nöjd! Bildexempel: http://www.redfoxhunting.se/#post113
Publicerat November 11, 201015 yr skjuta skator o kråka på åtel neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjj ,,fel jag har hållt på med vakjakt på räv- i snart 10år jättekul jaktform.. första åren så var det närmast hopplöst att få räv till åtel sköt nån enstaka kompisen sköt 16 st fattade inte vad jag gorde för fel han fatttade inte heller vad jag jorde för fel tills jag talade om att jag sköt fågeln som var på- åteln. där har du felet sa han .. slutade skjuta fågel ock då kom rävarna, så skjut inte fågeln det är den räven lyssnar efter .det- är ju fågeln som talar om vart maten finns .nää bättre att frysa åteln till isklump sen strö ut hundfoder det är mitt tips
Publicerat November 12, 201015 yr skjuta skator o kråka på åtel neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjj ,,fel jag har hållt på med vakjakt på räv- i snart 10år jättekul jaktform.. första åren så var det närmast hopplöst att få räv till åtel sköt nån enstaka kompisen sköt 16 st fattade inte vad jag gorde för fel han fatttade inte heller vad jag jorde för fel tills jag talade om att jag sköt fågeln som var på- åteln. där har du felet sa han .. slutade skjuta fågel ock då kom rävarna, så skjut inte fågeln det är den räven lyssnar efter .det- är ju fågeln som talar om vart maten finns .nää bättre att frysa åteln till isklump sen strö ut hundfoder det är mitt tips klart du kan skuta fåglar på åteln, själv så har jag gjort d i snart 10 år och skuter runt 10 rävar per vinter på åteln och ett antal andra som inte går på åteln. men du som är en inbiten åteljägare på räv å så, har du några tips på hur man kan fånga "gamm" räven som inte går på åteln?? jag har provat med att slänga ut fisk/köttrens, hundmat, mat och allt annat gott och som luktar men räven går inte till åteln, den går inte närmare än att man ser spåren en bit därifrån och inte på åteln, d skulle som vara roligt om man kunde överlista "gamm" räven och speciallesera på detta=) jag var uppe och kollade på en räv som var ute och "drev" men somminte ville komma till åteln utan höll sej på sidan om, skulle kännas skönt om kunde komma åt den.
Publicerat November 12, 201015 yr klart du kan skuta fåglar på åteln, själv så har jag gjort d i snart 10 år och skuter runt 10 rävar per vinter på åteln och ett antal andra som inte går på åteln.men du som är en inbiten åteljägare på räv å så, har du några tips på hur man kan fånga "gamm" räven som inte går på åteln?? jag har provat med att slänga ut fisk/köttrens, hundmat, mat och allt annat gott och som luktar men räven går inte till åteln, den går inte närmare än att man ser spåren en bit därifrån och inte på åteln, d skulle som vara roligt om man kunde överlista "gamm" räven och speciallesera på detta=) jag var uppe och kollade på en räv som var ute och "drev" men somminte ville komma till åteln utan höll sej på sidan om, skulle kännas skönt om kunde komma åt den. ang skjuta fågel. så skjuter du rävarna i ditt närområde men sen rävarna som är i grannbyn hur får du dit dom? när du skjutit bort- fågeln som larmar om mat. du skriver 10 rävar per år spara fågeln så kanske skjuter 15eller20 räv. bara ett tipps. sen ang gammräven dom jag har haft inne kommer oregelbundet men jag får inn dom på åteln men dom verkar ha ett stort revir den kommer in en gång var tredje vecka typ oregelbundna tider. tycker du ska ställa frågan på forumet nån som kanske har ett bra tips bra fråga.sen har jag en fråga? åtelkamera är det nån som har testat, hur funkar det, mitt dilemma är detta med tider räkna ut när räven är vid åtel-
Publicerat November 14, 201015 yr ang skjuta fågel. så skjuter du rävarna i ditt närområde men sen rävarna som är i grannbyn hur får du dit dom? när du skjutit bort-fågeln som larmar om mat. du skriver 10 rävar per år spara fågeln så kanske skjuter 15eller20 räv. bara ett tipps. sen ang gammräven dom jag har haft inne kommer oregelbundet men jag får inn dom på åteln men dom verkar ha ett stort revir den kommer in en gång var tredje vecka typ oregelbundna tider. tycker du ska ställa frågan på forumet nån som kanske har ett bra tips bra fråga.sen har jag en fråga? åtelkamera är det nån som har testat, hur funkar det, mitt dilemma är detta med tider räkna ut när räven är vid åtel- tack för tipset, ska låta fåglarna vara i år och se om det blir någon skillnad. jo, åtelkamera, d är fin fina grejer:) jag har en stealth cam med 5 mpl, fina bilder och bra skärpa. har suttit några nätter men rävarna har inte velat komma då jag suttit och vaket, har ingen aning om varför d inte kommit då jag har varit på pass för jag har suttit tyst och stilla men även rävarna kan ju ha en " dålig dag". nä, men satsa på en åtelkamera med ir, ej med en med blixt, då skrämmer du räven.
Publicerat November 14, 201015 yr är det någon som har tips på hur man kan lyckas få in en gammal erfaren räv till åteln och inte bara så att man ser spåren en bit därifrån??? jag har provat med kött/fiskrens, hundmat, kadaver, vanlig mat, korv, ja allt förutom surströmming/sill, någon som är duktig på att överlista detta rovdjur??
Publicerat November 15, 201015 yr Var runt på marken ikväll och inventerade gris, rådjur och älg.. Invid åteln hade vi två rävar.. månen på G.. snö i luften.. Inom kort kommer vi att ha lite shoot-out Mvh!
Publicerat November 16, 201015 yr fick i allafall skjuta en räv i går. vid 1200 tiden står det en gryträv på åteln hämta 22an smög in i vakkojan så var det färdigt- i dag när jag var förbi åteln så var det en massa nytramp så jag satte mig vid 20,00 vid 21 kom räven så var räv nr2 för vintern- skjuten //peter
Publicerat November 17, 201015 yr Jag har en åtel som ligger ca:70m från en väg och helst vill jag kunna kasta torrfoder därifrån men vad finns för smarta ideer om hur man kastar ut fodret, själv använder jag en (rävslunga) ett 50mm rör som jag fyller med gott och svingar , med den kommer jag ca:30m knappt. Har sneglat på boillies slangbella men vill ju inte stå där och smätta i en timme var dag :-) , för den delen så vet jag inte hur långt en normal sådan skjuter heller? Ös på med nya och gamla ideer, tack!!
Publicerat November 17, 201015 yr enklast för dej är att gå tills du har 25 m kvar å därifrån skicka i väg fodret har några vilda ideér men vet inte hur lagliga dom är
Publicerat November 17, 201015 yr Har funderat på att göra en slags linbana... ...men inte kommit längre än tanken att foderhållaren ska kunna "explodera" återupprepade gånger när man halar ut den.
Publicerat November 17, 201015 yr du menar att du ska sprida foder på flera platser "enkel" lösning du monterar en spridar på linbanan som du kan fjärrstyra och när du kommer till primära platsen så har du ett servo som öppnar en huvudlucka så fodret faller ner alternativet är att ha 2 baljor varav ena är spridare andra är dumpare dock så krävs ett fast foder för spridaren medans dumparbingen kan ta "löst" hmm ännu ett "groggsnilleblixt" dags att sova tror jag
Publicerat November 17, 201015 yr Hahaha! Hade man fått det systemet att fungera hade det slått allt! Var (tidigare) inne på ett system som spred fodret relativt långt (från ett ställe), gärna manuellt och som fungerade länge (hela säsongen). Som utlöstes med en sprint eller genom att man krockade hållaren mot något. Nu kom man ju i andra tankar...
Publicerat November 17, 201015 yr använder hundfoder-o mitt hemliga vapen --blodpudding som jag tärna i småbitar. använder en liten spade då kommer jag långt..- runt åteln kastar jag med handkraft så att säga. har ni något tips på annat eller vad använder ni.. //peter