Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt på räv 2010/2011

Featured Replies

Publicerat

ska nu sätta ut åtelkameran igen nu efter att jag förstått mej på den lite bättre :D

d är en del rävar som springer här på åteln.....och fåglar som, skata, kråka, korp, hök å en massa andra.

d blev 8 st förra året, skulle vara roligt att slå min kompis rekord som är 19 st, men så mycke tid har inte jag över känns d som.

är det någon som är i dessa siffror årligen eller så???

men d ska bli roligt att se hur d går iaf :D

• Svar 448
  • Visningar 67,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej! Ikväll ska jag o en kompis ut en runda. Få se om vi lyckas för det har setts en del rävar i området. Återkommer med en rapport i morgon . //Andreas

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

Jasså ni jagar så mkt räv där, vart på Tjörn jagar ni då? Sett en del rävar där när jag är ute å kör lastbil på småvägarna Jag har skjutit 4st om man räknar den jag tog på bockjakten och farsan har

• Här blev slutresultatet följande 1 direkt på åtel 2 i anslutning till åtel 1 på lock 1 på smygjakt 5 runt hönsgården Det är helt klart min bästa rävsäsong hittills. Nästa år ska jag försöka slå

Posted Images

Publicerat
Tjena.

har planer på att plasera min åtel i en myrkant, är det någon som har något att säga om det?`är det en nackdel att det blir Fuktigt allt skit man lägger ut, eller är det inge problem?

så du ska anlägga en åtel vid en myrkant, själv så känns d som en liten konstig plats att utfodra en rävåtel bara, om det är mycket med rävar så kan d ju bli lite lerigt bara, en fördel kan ju vara att du kommer få ett antal korpar på åteln för d är så öppet och d inte är så oroliga eftersom d är så öppet och räven ser och går gärna dit korparna flyger för då vet d att d finns lätt fångad mat att få tag på :rolleyes:

jag har ju sett då jag sitter på älgpasset att om ett gäng korpar kraksar och lever rövare på en slaktplats så finns d rävar lite senare på kvällen på detta ställe.

du kan ju alltid prova och se hur d artar sej, hör gärna av dej senare i höst/vinter över hur d gick m framgångarna, lycka till

Publicerat

Jag la ut åteln förra veckan, och har varit där några gånger och tittat. Men varje gång har det sett orört ut, förutom att svansen från en död räv var uppgrävd...Men idag när jag skulle gå och gräva fram ett par lungor där, så var dom borta..och jord samt mossa som jag hade täkt det med var kvar på samma ställe.

Vem har varit där och käkat/tagit med lungor och levern och täckt över med jord där dom varit ??

Har bara sett korp och kråka där...kan det vara dom som har vräkt i sig lungor och en hel lever, eller har mickel varit framme ?

Publicerat

Räv nr 8 fick bita i gräset i morse. Fast första på åteln i år.

Skulle iväg och jaga älg och såg tre rävar på allt hjort å älgrens.

Smög in på dem och skjöt en. (fick en älgtjur oxå :lol: )

post-1561-1286990487_thumb.jpg

Publicerat
Räv nr 8 fick bita i gräset i morse. Fast första på åteln i år.

Skulle iväg och jaga älg och såg tre rävar på allt hjort å älgrens.

Smög in på dem och skjöt en. (fick en älgtjur oxå :mad: )

Grattis vakis! Tre rävar på åteln redan och dessutom samtidigt...

Hoppas på en bra vakvinter för rävar verkar det vara gott om i år ;).

Fortsatt skitjakt!

Publicerat
  • Författare

Igår grävde jag ner slakt rester 30m ifrån där jag ska ha åteln för dom har hängnat in för korna där ;)

Ska bli kul och se om dom har varit på de på lördag.

Sen ska jag lägga ut bilder på mitt kojj bygge när jag sätter igång med de på höst lovet :D

Publicerat

Nu har dom en rejäl hög här att tugga på. Inälvor från tre älgar + två bäverskottar, ett gäng kajor och ett par nötskrikor. Så nu är det bara hoppas på att dom kommer in och börjar äta. Nötskrikorna har varit där och ätit på älginälvorna trots att deras artfränder ligger döda runtom. Även korpen har varit där så nu ska väl inte räven ta så lång tid på sig.

Sedan då den högen börjar ta slut så har jag två älghuvuden som ska ut, och ett rådjursskinn.

Publicerat

Kan ju berätta om en fin variant som min polare kör med under vinterhalvåret.

Han tar nästan alltid ur rådjuren hängande med en plastback (ica-backar oftast) under på golvet. Det blir då både blod och organ i en skön soppa. Han fyller på med lite vatten och ställer backen utomhus tills den är genomfrusen. Denna animaliska "isglass" stjälper han sedan ut på åteln. Funkar kalas i och med att åtelmaterialet då räcker bra länge. Även om det är mycket fågel på åteln försvinner inte en sån iskloss i första taget utan alla kan gå och nagga på den bra länge.

Klockrent helt enkelt.

Mvh. Fitzo

Publicerat

Går det att skjuta räv på åtel ( Älgrester ) Mitt på dagen, eftermiddagen? :wub:

Publicerat
  • Författare
Går det att skjuta räv på åtel ( Älgrester ) Mitt på dagen, eftermiddagen? :wub:

Det ät nog väldigt sällsynt att en räv går ut på åteln mitt på dagen.

Sitt istället på kvellen/natten ;)

Publicerat
  • Författare
Kan ju berätta om en fin variant som min polare kör med under vinterhalvåret.

Han tar nästan alltid ur rådjuren hängande med en plastback (ica-backar oftast) under på golvet. Det blir då både blod och organ i en skön soppa. Han fyller på med lite vatten och ställer backen utomhus tills den är genomfrusen. Denna animaliska "isglass" stjälper han sedan ut på åteln. Funkar kalas i och med att åtelmaterialet då räcker bra länge. Även om det är mycket fågel på åteln försvinner inte en sån iskloss i första taget utan alla kan gå och nagga på den bra länge.

Klockrent helt enkelt.

Mvh. Fitzo

Det där har jag också tänkt att prova i vinter.

Då vet jag att de funkar iallafall :wub:

Publicerat
Det där har jag också tänkt att prova i vinter.

Då vet jag att de funkar iallafall :wub:

Kör hårt!

Mvh. Fitzo

Publicerat

Är sjukt taggad inför vinterns åteljakt på räv. längtar till minusgrader, snön, månsken och fullpälsade rävar

ska ta bygga mig en till vakkoja nu till vintern, så man har 2, så man kan variera vakpassen lite. sköt 7 rävar från den gammla kojan i vintras.

undrar om nån har nå tips på hur man blir av med alla kråkor och skator som äter upp åteln för mig? problemet är att det är hästhagar runt omkring åtel som det går hästar i på dagarna. så jag kan inte skjuta nånting där när dom är ute, funderar på att slänga ut redan skjutna fåglar på åteln så kanske dom inte vågar sig ner dit.

har fått ett tips på att man kan hänga upp en död skata/kråka i ett snöre på nån lång pinne vid åtel det ska också avskräcka dom från att flyga dit.

men kanske hinner med att lägga in några bilder här när jag börjar bygga vakkojan. kanske blir några bilder från vakkojan jag byggde förra året också.

"" den som en gång fått månsken och tystnad i blodet, kan ej sova lungt när skogsräven smyger över hyggen och myrar""

MVH

Publicerat
  • Författare
Är sjukt taggad inför vinterns åteljakt på räv. längtar till minusgrader, snön, månsken och fullpälsade rävar

+1 :)

Hoppas bara att plattsen jag valt funkar :D

//Martin

Publicerat
  • Författare

De hade tyvar inte varit någon räv på åteln sen i onsdags men dom kommer vell <_<

Publicerat

Upphängda skjutna fåglar vid åtlar kan även få motsatt effekt, ett sjukjävla liv och ursinniga kråkor och nyfikna skator...men då skall du sitta beväpnad med hagelkanonen <_<

• 2 weeks later...
Publicerat

var uppe och tittade på räven som var och åt på åteln, den var riktigt fin men var om sej.

den får leva ett tag till, låter man den första räven vara fri ett tag till så drar den till sej lite fler rävar men kameran hann med den iaf:)

post-6035-1288106767_thumb.jpg

Publicerat
undrar om nån har nå tips på hur man blir av med alla kråkor och skator som äter upp åteln för mig? problemet är att det är hästhagar runt omkring åtel som det går hästar i på dagarna. så jag kan inte skjuta nånting där när dom är ute, funderar på att slänga ut redan skjutna fåglar på åteln så kanske dom inte vågar sig ner dit.

har fått ett tips på att man kan hänga upp en död skata/kråka i ett snöre på nån lång pinne vid åtel det ska också avskräcka dom från att flyga dit.

Återigen ett tips på åtgärd som min kompis (som bor uppe vid marken) praktiserar och hävdar funkar skapligt (dvs tills räven smaskat i sig fåglarna): Lägg de på rygg. Detta ska tydligen ha bra skrämseleffekt på kråkor och liknade. Du får hålla lite koll och fylla på med döda jåglar lite då och då.

Har inte koll på detta själv som sagt men ska tydligen vara tämligen effektivt.

Annars är ju "isglassvarianten" som jag beskrivit här ovan en möjlig utväg. Då räcker åtelmaterialet längre i alla fall men det blir ju lite lättare att ordna när det blir lite kallare ute.

Mvh. Fitzo

Publicerat

Tänkte jaga hjort som i morse, men:

När man ligger där och ska sova och månskenet är helt perfekt så va jag tvungen att klä mig och gå en sväng.

Det satt en räv på åteln när jag kom smygande.

Hållet va kanske 130-140m så jag beslutade mig för att smita nämre och lägga mig intill ett uthus.

Nu skulle hållet vart ca 70m om räven vart kvar.

Såg den leta mat uppe vid skogskanten, som kråkfåglarna spillt. För att sen gå in i skogen och försvinna.

Kanske går ut snart och sätter mig en stund om det blir lite ljus, jag ser månen komma upp över trädtopparna nu.

Publicerat

Det klickade för mig! need i say more...

Hahahaha :lol:

Publicerat

Satt kanske 3 timmar i natt.

Såg en räv som gick åt fel håll.

Men en grävling kom ogenerat in.

post-1561-1288182895_thumb.jpg

Publicerat

Slaktade en sugga (vild) i vintras. Stod bra jävla länge och hyvlade fett av kroppen och detta hamnade då i en slaktback som sedan vattenfylldes. Tror den kuben räckte nästan fram till våren!!

Grundstommen i min/vår åtel bestod av allt slaktavfall från tre älgar, 6 rådjur samt 3 grisar. På plats nu, rätt säker på att vi redan har räv där men det ligger lite pissigt till för jakt utan måne. Men där kommer ett antal rävar att få plikta i vinter <_<

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Min åtel ligger så att jag kan dra nytta av ljus från både höger och vänster :D

Kojjan ska jag bygga uppe på en loge så gär kan jag få fin värme också :blink:

Publicerat

Även jag längtar efter lugna nätter med nysnö. Har åtlat rätt bra framför mina 2 gluggar med den ena godsaken efter den andra, hade även några kilo korn som blev över efter rengöringen av tröskan och som hamnade lämpligt i en rishög 30 meter framför ena gluggen.

Förra vintern var det dåligt med rävspår och tid fanns ej att sitta men hoppas på ändring iår.

Publicerat
Även jag längtar efter lugna nätter med nysnö. Har åtlat rätt bra framför mina 2 gluggar med den ena godsaken efter den andra, hade även några kilo korn som blev över efter rengöringen av tröskan och som hamnade lämpligt i en rishög 30 meter framför ena gluggen.

Förra vintern var det dåligt med rävspår och tid fanns ej att sitta men hoppas på ändring iår.

Jag hoppas oxå du kommer igång med rävvaket.

Du hade ju fint flyt för 3-4 år sen !

Psst !!

Sätt en glasruta i din vakglugg ta av dig till t-shirt luta dig tillbaks å njut.

I stället för att sitta där med öppen glugg å hacka tänder så till och med kreaturen slutar idissla för de undrar vad som skakar å låter.

/mvh. ;):P