Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trashbössans uppståndelse

Featured Replies

Publicerat

Gött mos,

jag blir så glad över att läsa saker som denna, Robbish håller på och fixar, Markus längtar.

/Christian

• Svar 380
  • Visningar 57,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• True-oil torkar fort i mitt varma garage, redan 4 lager,  mattade med stålull mellan varje. Bössan ihopskruvad och kikaren monterad.  Den känns grymt bra med något kortare kolv. Det kommer att bli per

• Trashbössan är nu fullt funktionell, det har gått ca 500 smällar genom pipan, jag vet att den kan prestera med rätt laddning i den utsträckning det är jaktligt relevant. Jag hade egentligen hoppats på

• Alla behöver en arbetsplats med verkstad

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Trevligt Chris, jag tycker om att göra mina medmänniskor glada ;)

Publicerat
  • Författare

I lördags lämnade jag in licensansökan, i dag låg licensen i brevlådan och väntade :D

Publicerat

Markus, träffade Pelle i veckan. Han behöver komma nog komma loss och basta+dricka öl.

Publicerat

I lördags lämnade jag in licensansökan, i dag låg licensen i brevlådan och väntade :D

FYI: ollade bössan i förmiddags B)

Publicerat
  • Författare

Kalle, jo han ringde och hälsade. Sitter man till kl 01.00 på nätterna och förbereder bokslutsredovisning behöver man bastu och pilsner :lol:

Rikard, app jåårs :excl:

Publicerat

Måste varit senare, vi snackade projekt till minst 0:30.

Det blev enhel sån vecka så nu är jag inte mer än gjord av balsaträ.

Du får dra Rikards picka i apan nästa gång. Olla är nget mot en gnuggis i arslet. Du hade gått i blivit chef hörde jag, stackare.

Publicerat

Allvarligt talat så är det ruskigt kul att ha förmånen att besöka Robbans verkstad då och då. Jag lär mig en hel del och det är helt klart att sme´n själv börjar bli rejält varm i kläderna. Logiken i resonemangen går upp exponentiellt och jag är numera definitivt frånåkt på många områden där jag tidigare tyckte att jag hade hygglig koll. Så bössorna är definitivt i goda händer hos denne herre ^_^

Publicerat

Allvarligt talat så är det ruskigt kul att ha förmånen att besöka Robbans verkstad då och då. Jag lär mig en hel del och det är helt klart att sme´n själv börjar bli rejält varm i kläderna. Logiken i resonemangen går upp exponentiellt och jag är numera definitivt frånåkt på många områden där jag tidigare tyckte att jag hade hygglig koll. Så bössorna är definitivt i goda händer hos denne herre ^_^

Vaffan är det nu du vill ha gjort..... BILLIGT? :lol:

Markus!..

Jag tog mig friheten att smita emellan med min pipa för att kolla hur patronläget blev samt om möjligt få ett hum om jag kan göra det bättre med bla din pipa.

Det första jag upptäckte var att PTG har skickat mig en brotch med extremt kort throat vilket innebär på tok för kort COL. Detta är inget problem för det finns separata throatbrotchar till detta och jag skall genast kontakta Manson för att få en sådan skickad hem. Det är lagervara så det lär gå fort.

Ville bara hålla dig uppdaterad!

Kastar in lite bilder i veckan som kommer då jag ändå skall starta projekt tråd för Christians pinaler.

Publicerat
  • Författare

Kan tänka mig det Rikard, och det är det som retar mig lite, att ni bor i fel ände av landet, det hade varit förbannat kul att komma förbi och prata lite skit över svarven, men han måste ju få lite arbetsro också, man vill ju inte att han slinter med stålet ;)

Sen är det solklart att du ska pipa om TRGn, du kan ju inte hålla på och mesa med 308 när det finns sååå många roliga kalibrar som är bättre när hållen börjar bli dryga :lol:

Publicerat
  • Författare

Vaffan är det nu du vill ha gjort..... BILLIGT? :lol:

Markus!..

Jag tog mig friheten att smita emellan med min pipa för att kolla hur patronläget blev samt om möjligt få ett hum om jag kan göra det bättre med bla din pipa.

Det första jag upptäckte var att PTG har skickat mig en brotch med extremt kort throat vilket innebär på tok för kort COL. Detta är inget problem för det finns separata throatbrotchar till detta och jag skall genast kontakta Manson för att få en sådan skickad hem. Det är lagervara så det lär gå fort.

Ville bara hålla dig uppdaterad!

Kastar in lite bilder i veckan som kommer då jag ändå skall starta projekt tråd för Christians pinaler.

Gott Robbish :P

Det är alldeles utmärkt att du gör misstagen på din pipa först :lol:

Låter lite småskumt att de gör brotchen med så kort throat, bara för att man ska tvingas köpa en brotch till? :huh:

Jag vill i alla fall ha såpass rymligt att man aldrig behöver vara orolig för att köra i fabriksammo i 338-06a-square utan att köra in i bommarna, det känns bra att ha i alla fall en teoretisk möjlighet att komplettera med fabriksammo.

Bilder blir bra, jag ser fram mot lite hardcore vapenporr, är du färdig med blästringen av lådor?

Jag har inte skickat din licenskopia än, men det är väl ingen brådska förrän jag ska ha bössan egentligen.

Publicerat

Nja...

Det jag fick istället för en standardvariant av Ai brotchen var en moddat dylik vilket är fel av PTG och det hade jag tagit med dem om det inte var för att det är tidskrävande att få hem nått från dem.

I vilket fall som helst skall patronläget få tillräckligt med freebore samt att du får utnyttjat magasinets fulla längd om du så vill.

Det som drar på tiden för min egna del är det faktum att jag inte vill flänga runt hela tiden utan göra vissa moment i taget. Blästring av lådan sker i samband med blästring av flertalet andra delar bla Christians lådda, hustruns vixen osv. Sen blånerar jag alltsammans hemma hos en kompis som bor en bit ifrån mig. när det är klart så ser jag över lådan och skruvar i pipan.

Hade jag inte gjort så här så hade jag ökat mina utgifter så förbaskat och det vill jag inte. ;)

Min kopia vill jag gärna föra in bland papprena innan jag drar igång utifall polisen vill besöka mig. Det är ju tråkigt att behöva förklara varför man saknar vissa papper -_- så den får du gärna skicka ned till mig i veckan om du har tid och lust.

Överlåtarens kopia skickar normalt våra handläggare själva, gör inte era det?

Publicerat
  • Författare

Överlåtarens kopia skickar normalt våra handläggare själva, gör inte era det?

Joo jag trodde det......

Det var väl för komplicerat att hitta din adress, den stod ju bara på tillståndskopiorna jag häftat ihop med licensansökan, tungt att vända blad vettu :blink:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

OOOhhh

Robban har skickat en teaser

post-2426-0-94483800-1328804891_thumb.jp

Publicerat

Den som väntar på nått gott....

Idag blev diverse doningar blästrade inför en fet blåneringsorgie som går av stapeln imorgon. När alles ligger uppradat på bordet imorgon kväll så tar jag lite bilder och lägger upp sen går jag lös på pipskrället. ;)

Publicerat
  • Författare
:wub:
Publicerat

Jahapp...

Fick rätat ut den gamle lådan och nog var den sned alltid fast inte så farligt om man ser till hur en mauserpipa skall dras.

Här har jag tangerat med stålet.

post-1829-0-31239300-1329165255_thumb.jp

post-1829-0-04407100-1329165263_thumb.jp

Och så här blev det som sagt när jag plockat lite grann, det blev mer än vad som normalt brukar tas men framkanten var så sned att det helt enkelt inte såg bra ut om jag inte hade tagit dom tiondelarna jag gjorde.

post-1829-0-40798100-1329165272_thumb.jp

Innanför framkanten syns vad jag kallar för c-ringen. Det är faktiskt här man låser en mauserpipa mot och inte mot framkant dock spelar det kvitta hur man gör. Den konstruerades så här för att det skulle vara enklare för fältteknikerna att byta pipor om jag inte minns helt fel. Det lämnas då en liiiten glipa mellan framkant och lådans stopp.

post-1829-0-75925100-1329165278_thumb.jp

Varför planar jag då framkant? Tja annars har jag ju inget att mäta från... Nu visade sig den här lådan vara rätt rak på sina ställen så det var inte mycket att göra förutom att slipa in låsklackarna.

Som jag skrev i Christians tråd så bommade jag att ta en del före bilder men det är så det går när det är fullt ös på grejorna. Blästrade av alles i Lördags och fick blånerat igår. Valde att göra lite detaljer synliga och inte blånera allt.

post-1829-0-31784800-1329165286_thumb.jp

post-1829-0-93398200-1329165292_thumb.jp

post-1829-0-93915900-1329165361_thumb.jp

Här är en del som orginal var blankslipad men jag lät den gå hand i hand med resten så den fick bli blästrad och anoljad enbart.

post-1829-0-41996600-1329165301_thumb.jp

Patronföraren var blånerad men den fick samma behandling som ovan.

post-1829-0-55499200-1329165310_thumb.jp

Åsså med slutstyckskroppen i.

post-1829-0-29640000-1329165320_thumb.jp

Men nu ser slutstycket genast sunkigt ut.

post-1829-0-56508500-1329165343_thumb.jp

post-1829-0-74699300-1329165352_thumb.jp

Ja det åker på lite polering helt klart!....

Publicerat
  • Författare

Trevligt De Luxe :wub:

Jag funderade på det att du planade framkanten när pipan skruvas mot C-ringen, men jag tänkte att du har säkert koll på vad du gör och vem är jag att ifrågasätta...

Det visade sig såklart stämma att du hade lite koll trots allt. Att slutstycket inte är det snyggaste det visste jag redan, när lådan nu blev så grymmans fin så ser det ännu sunkigare ut, helt klart.

Publicerat

Ha ha så du tvivlade lite på mig? :lol:

Faktiskt så måste jag ärligt erkänna att jag inte är nån Mauser fan men denna lådan är absolut den snyggaste M98:a lådan jag nånsin har sett. -_- Jag är ju superkass med kameran så bilderna gör den inte rättvisa.

Skall försöka hinna med och skruva i pipan nu i veckan, åkte på en fyrkylning så jag snörvlar och yrar som en höna här, tror det var ångorna från badet som satte igång skiten. :blink: Ja ja.... Pipan blir blästrad matt och det kommer att lira ihop kan jag lova. ;)

Eller du kanske vill ha högblank pipa? :ph34r:

Publicerat

Vill han inte ha den Duracoatad lysorange eller nåt sånt :P

Publicerat
  • Författare

Nu ska Fransson vara snäll....... :ph34r:(fast det vore onekligen ballt med en "neverlostpipa")

Klart pipan ska vara matt, det kommer att bli sketasnyggt.

Jag vet att du är skeptisk till m98or så jag tycker det är kul att du gör detta ändå. I min värld så ska en riktig custombössa vara en m98 ;):D , nu är detta inte direkt en doublesquare-bridge safaribössa med supergravyr och guldinläggningar, men jag är varken shejk eller negerkung.

Publicerat

Ha ha ha fan va du e rolig Markus! :lol:

Publicerat
  • Författare

Eller så är det bara du som har osedvanligt skruvad humor :blush::wub:

Publicerat

Riktigt kul att se vackra skapelser. Kul projekt och ett riktigt fint hantverk!

Publicerat
  • Författare

Jag har från relativt säker källa hört ryktas att det rullar på i verkstan. ;)