Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

funderingar på ny älg vältare

Featured Replies

Publicerat

Okejokej :) ja gör det blir det 8mm på bisam då eller?? :)

Jepp! Jag har skjutit bisam rakt framifrån mellan ögonen med 308:an. Jag tror den sjönk för hittade den inte. Bävern skjuter jag i halskotpelaren i vattnet. Jag har aldrig haft en bäver på land inom lagom skjutavstånd. En sköt jag på ca. 2,5-3 m när den gled förbi mitt pass. :lol:

Jag blev lite blöt av kaskaden. :lol:

• Svar 188
  • Visningar 21,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jepp! Jag har skjutit bisam rakt framifrån mellan ögonen med 308:an. Jag tror den sjönk för hittade den inte. Bävern skjuter jag i halskotpelaren i vattnet. Jag har aldrig haft en bäver på land inom lagom skjutavstånd. En sköt jag på ca. 2,5-3 m när den gled förbi mitt pass. :lol:

Jag blev lite blöt av kaskaden. :lol:

Jaha okej synd :(

JO förstår nästan att du blev lite blöt :)

Publicerat

Jaha okej synd :(

JO förstår nästan att du blev lite blöt :)

Jag hade fått skjuta så förbannat många bisamråttor för att det skulle bli en päls till mig i bisam. Man kunde ha gjort en pälsmössa av några kanske. :lol:

Det blev en fin kaskad när den träffade vattenytan kulan. :lol: :lol: :lol:

Här ser du en bild på en bäver med Jonsson´s bäverhuggkrok. Eget patent! :D

post-144-0-91277900-1324324035_thumb.jpg

Bäcken är inte bredare än att man nästan når över till andra strandkanten.

post-144-0-28219500-1324324274_thumb.jpg

Publicerat

Jaha okej har faktiskt känt på en kr1 i tracking utförandet med laminatstock och jag tycke inte riktigt om den tyckte den kändes för liten men då i vikten tyckte jag att det var för tung på ett så pass litet vapen. :) Men laminat är väl tyngre än vandligt trä?? :)

Kan inte uttala mig om viktförhållandet mellan trä och laminat, men du får väl känna på en KR1 (2,9 kg) i standardutförande för att skaffa dig en egen uppfattning.

Publicerat
  • Författare

Jag hade fått skjuta så förbannat många bisamråttor för att det skulle bli en päls till mig i bisam. Man kunde ha gjort en pälsmössa av några kanske. :lol:

Det blev en fin kaskad när den träffade vattenytan kulan. :lol: :lol: :lol:

Här ser du en bild på en bäver med Jonsson´s bäverhuggkrok. Eget patent! :D

post-144-0-91277900-1324324035_thumb.jpg

Bäcken är inte bredare än att man nästan når över till andra strandkanten.

post-144-0-28219500-1324324274_thumb.jpg

Jaha men då kan det vara roligt med en päls :P det kan ju alltid vara nå ur djurens vänner som kommer och käftar med dig :P:)

Jo förstår nästan hur jävulst med vatten det kan spruta och helst om du skjuter med 308 och sen om det är en lite större bäver..... skött för några år sen en årsunge med 22magnumen i vattne på drygt 2-3 meters avstånd och tyckte det spruta nog mycke :) :)

Publicerat
  • Författare

Kan inte uttala mig om viktförhållandet mellan trä och laminat, men du får väl känna på en KR1 (2,9 kg) i standardutförande för att skaffa dig en egen uppfattning.

Jaha okej :) jo måste nog göra det :) men det var ju bara det att var på en vapenaffär jag kollade på bössor och den enda kr1an dom hade hemma var den där trackingen :( :(

Publicerat

Jaha men då kan det vara roligt med en päls :P det kan ju alltid vara nå ur djurens vänner som kommer och käftar med dig :P:)

Jo förstår nästan hur jävulst med vatten det kan spruta och helst om du skjuter med 308 och sen om det är en lite större bäver..... skött för några år sen en årsunge med 22magnumen i vattne på drygt 2-3 meters avstånd och tyckte det spruta nog mycke :) :)

Ja visst kan det vara skönt med en päls el. en pälsmössa när vargavintern kommer hit någon gång. Den skulle typ behövts när det var -40 C här uppe. :wub:

Det är då en jäkla tur att vi inte har alltför många av dessa tok här uppe i Kalix. :) Jag har bara sett någon enstaka här uppe. Om det var någon som hade kommit på villovägar vet jag inte. :lol:;)

Ja, det blev en ordentlig vattenkaskad när kulan tog vattnet. :lol:

Publicerat
  • Författare

Ja visst kan det vara skönt med en päls el. en pälsmössa när vargavintern kommer hit någon gång. Den skulle typ behövts när det var -40 C här uppe. :wub:

Det är då en jäkla tur att vi inte har alltför många av dessa tok här uppe i Kalix. Jag har bara sett någon enstaka här uppe. Om det var någon som hade kommit på villovägar vet jag inte. :lol:

Ja, det blev en ordentlig vattenkaskad när kulan tog vattnet. :lol:

Jo det är ju riktigt skönt med det :)

okej är ju riktigt bra det :) tror inte att vi har några runt där jag bor och det är ju jäkla tur det :) :)

JA förstår nästan det :) :) :)

Publicerat

Jo det är ju riktigt skönt med det :)

okej är ju riktigt bra det :) tror inte att vi har några runt där jag bor och det är ju jäkla tur det :) :)

JA förstår nästan det :)

Ja, speciellt när nordanvinden ligger på från Ishavet el. när den kommer från Sibirien. :)

Ja, det är skönt att slippa det där packet som har grott som ogräs söder ut. :lol:

Bra! :lol:

Till min 308:a har jag bara Lapua Mega och Lapua FMJ för dom samskjuter så bra så att jag behöver aldrig justera kikarsiktet mellan skjutbanan och jakten. :wub:

I alla fall inte inom 80-100 m. :)

Publicerat
  • Författare

Ja, speciellt när nordanvinden ligger på från Ishavet el. när den kommer från Sibirien. :)

Ja, det är skönt att slippa det där packet som har grott som ogräs söder ut. :lol:

Bra! :lol:

Till min 308:a har jag bara Lapua Mega och Lapua FMJ för dom samskjuter så bra så att jag behöver aldrig justera kikarsiktet mellan skjutbanan och jakten. :wub:

I alla fall inte inom 80-100 m. :)

JO menar ju det :)

Jo en sån fruktansvärd tur man måste ha :)

Okej jo funderar nog på den kulan om det blir en 308 annars så blir det vulkan :wub: :wub:

Publicerat

JO menar ju det :)

Jo en sån fruktansvärd tur man måste ha :)

Okej jo funderar nog på den kulan om det blir en 308 annars så blir det vulkan :wub: :wub:

Ja, man måste ha lite flax här i livet mellan varven! :lol: :lol: :lol:

Megan är en bondad kula med hög restvikt jämfört med Vulkan som inte är bondad vad jag vet.

Expertisen får väl rätta mig om jag har fel el. om det går att förklara på ett annorlunda sätt. ;):D

Publicerat

Megan är inte bondad men hård. Vulkan är också obondad men mycket mjuk.

Publicerat

Megan är inte bondad men hård. Vulkan är också obondad men mycket mjuk.

Tack för rättelsen! :)

Publicerat
  • Författare

Okej tack då vet ja för att farsan har använt sig av 308 och vulkan i 30 år och han säger att det är den bästa kula han har prövat :)

Publicerat

Okej tack då vet ja för att farsan har använt sig av 308 och vulkan i 30 år och han säger att det är den bästa kula han har prövat :)

vilka andra har han prövat.
Publicerat

Det blir väl rätt blodigt i bogen efter en vulkankula som är så mjuk?

Publicerat

Går ju faktiskt utmärkt att skjuta lungskott ;)

Publicerat
  • Författare

vilka andra har han prövat.

Nosler alaska megan sen nån av hornadyns kulor

Publicerat
  • Författare

Nja inte mer än vänligt tycker då jag på dom älgar som han har skjutit i alla fall för han fick panga några kalvar i höstas och dom han skött var finare och mindre sönder skjuten än en annan som skjuter med 308 och noslern :) :)

Publicerat

Går ju faktiskt utmärkt att skjuta lungskott ;)

OK! Blir det genomslag också?

Jag försöker alltid att skjuta precis bakom bogarna för jag har upplevt det som att det blir mindre blodigt där.

Publicerat

Nja inte mer än vänligt tycker då jag på dom älgar som han har skjutit i alla fall för han fick panga några kalvar i höstas och dom han skött var finare och mindre sönder skjuten än en annan som skjuter med 308 och noslern :) :)

Igenom bogarna el. precis bakom bogarna?

Publicerat
  • Författare

Igenom bogarna el. precis bakom bogarna?

Både och faktiskt.... säger inte att vulkan är den bästa kulan som finns men vi tycker då att den är mycket bra för har då har jag set sönder skjutningar med vulkan också men då var det i en grövre kaliber :)

Publicerat

Både och faktiskt.... säger inte att vulkan är den bästa kulan som finns men vi tycker då att den är mycket bra för har då har jag set sönder skjutningar med vulkan också men då var det i en grövre kaliber :)

Ok!

Publicerat
  • Författare

Ok!

Japp så är det :)

Publicerat

Japp så är det :)

Å då blir det tydligen ingen affär på 8 mm rem mag som jag tipsade dig om. :(