Publicerat December 19, 201114 yr Okejokej ja gör det blir det 8mm på bisam då eller?? Jepp! Jag har skjutit bisam rakt framifrån mellan ögonen med 308:an. Jag tror den sjönk för hittade den inte. Bävern skjuter jag i halskotpelaren i vattnet. Jag har aldrig haft en bäver på land inom lagom skjutavstånd. En sköt jag på ca. 2,5-3 m när den gled förbi mitt pass. Jag blev lite blöt av kaskaden.
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Jepp! Jag har skjutit bisam rakt framifrån mellan ögonen med 308:an. Jag tror den sjönk för hittade den inte. Bävern skjuter jag i halskotpelaren i vattnet. Jag har aldrig haft en bäver på land inom lagom skjutavstånd. En sköt jag på ca. 2,5-3 m när den gled förbi mitt pass. Jag blev lite blöt av kaskaden. Jaha okej synd JO förstår nästan att du blev lite blöt
Publicerat December 19, 201114 yr Jaha okej synd JO förstår nästan att du blev lite blöt Jag hade fått skjuta så förbannat många bisamråttor för att det skulle bli en päls till mig i bisam. Man kunde ha gjort en pälsmössa av några kanske. Det blev en fin kaskad när den träffade vattenytan kulan. :lol: Här ser du en bild på en bäver med Jonsson´s bäverhuggkrok. Eget patent! Bäcken är inte bredare än att man nästan når över till andra strandkanten.
Publicerat December 19, 201114 yr Jaha okej har faktiskt känt på en kr1 i tracking utförandet med laminatstock och jag tycke inte riktigt om den tyckte den kändes för liten men då i vikten tyckte jag att det var för tung på ett så pass litet vapen. Men laminat är väl tyngre än vandligt trä?? Kan inte uttala mig om viktförhållandet mellan trä och laminat, men du får väl känna på en KR1 (2,9 kg) i standardutförande för att skaffa dig en egen uppfattning.
Publicerat December 20, 201114 yr Författare Jag hade fått skjuta så förbannat många bisamråttor för att det skulle bli en päls till mig i bisam. Man kunde ha gjort en pälsmössa av några kanske. Det blev en fin kaskad när den träffade vattenytan kulan. :lol: Här ser du en bild på en bäver med Jonsson´s bäverhuggkrok. Eget patent! Bäcken är inte bredare än att man nästan når över till andra strandkanten. Jaha men då kan det vara roligt med en päls det kan ju alltid vara nå ur djurens vänner som kommer och käftar med dig Jo förstår nästan hur jävulst med vatten det kan spruta och helst om du skjuter med 308 och sen om det är en lite större bäver..... skött för några år sen en årsunge med 22magnumen i vattne på drygt 2-3 meters avstånd och tyckte det spruta nog mycke :)
Publicerat December 20, 201114 yr Författare Kan inte uttala mig om viktförhållandet mellan trä och laminat, men du får väl känna på en KR1 (2,9 kg) i standardutförande för att skaffa dig en egen uppfattning. Jaha okej jo måste nog göra det men det var ju bara det att var på en vapenaffär jag kollade på bössor och den enda kr1an dom hade hemma var den där trackingen :(
Publicerat December 20, 201114 yr Jaha men då kan det vara roligt med en päls det kan ju alltid vara nå ur djurens vänner som kommer och käftar med dig Jo förstår nästan hur jävulst med vatten det kan spruta och helst om du skjuter med 308 och sen om det är en lite större bäver..... skött för några år sen en årsunge med 22magnumen i vattne på drygt 2-3 meters avstånd och tyckte det spruta nog mycke :) Ja visst kan det vara skönt med en päls el. en pälsmössa när vargavintern kommer hit någon gång. Den skulle typ behövts när det var -40 C här uppe. Det är då en jäkla tur att vi inte har alltför många av dessa tok här uppe i Kalix. Jag har bara sett någon enstaka här uppe. Om det var någon som hade kommit på villovägar vet jag inte. Ja, det blev en ordentlig vattenkaskad när kulan tog vattnet.
Publicerat December 22, 201114 yr Författare Ja visst kan det vara skönt med en päls el. en pälsmössa när vargavintern kommer hit någon gång. Den skulle typ behövts när det var -40 C här uppe. Det är då en jäkla tur att vi inte har alltför många av dessa tok här uppe i Kalix. Jag har bara sett någon enstaka här uppe. Om det var någon som hade kommit på villovägar vet jag inte. Ja, det blev en ordentlig vattenkaskad när kulan tog vattnet. Jo det är ju riktigt skönt med det okej är ju riktigt bra det tror inte att vi har några runt där jag bor och det är ju jäkla tur det :) JA förstår nästan det :)
Publicerat December 22, 201114 yr Jo det är ju riktigt skönt med det okej är ju riktigt bra det tror inte att vi har några runt där jag bor och det är ju jäkla tur det :) JA förstår nästan det Ja, speciellt när nordanvinden ligger på från Ishavet el. när den kommer från Sibirien. Ja, det är skönt att slippa det där packet som har grott som ogräs söder ut. Bra! Till min 308:a har jag bara Lapua Mega och Lapua FMJ för dom samskjuter så bra så att jag behöver aldrig justera kikarsiktet mellan skjutbanan och jakten. I alla fall inte inom 80-100 m.
Publicerat December 22, 201114 yr Författare Ja, speciellt när nordanvinden ligger på från Ishavet el. när den kommer från Sibirien. Ja, det är skönt att slippa det där packet som har grott som ogräs söder ut. Bra! Till min 308:a har jag bara Lapua Mega och Lapua FMJ för dom samskjuter så bra så att jag behöver aldrig justera kikarsiktet mellan skjutbanan och jakten. I alla fall inte inom 80-100 m. JO menar ju det Jo en sån fruktansvärd tur man måste ha Okej jo funderar nog på den kulan om det blir en 308 annars så blir det vulkan :wub:
Publicerat December 23, 201114 yr JO menar ju det Jo en sån fruktansvärd tur man måste ha Okej jo funderar nog på den kulan om det blir en 308 annars så blir det vulkan :wub: Ja, man måste ha lite flax här i livet mellan varven! :lol: Megan är en bondad kula med hög restvikt jämfört med Vulkan som inte är bondad vad jag vet. Expertisen får väl rätta mig om jag har fel el. om det går att förklara på ett annorlunda sätt.
Publicerat December 23, 201114 yr Megan är inte bondad men hård. Vulkan är också obondad men mycket mjuk.
Publicerat December 23, 201114 yr Megan är inte bondad men hård. Vulkan är också obondad men mycket mjuk. Tack för rättelsen!
Publicerat December 23, 201114 yr Författare Okej tack då vet ja för att farsan har använt sig av 308 och vulkan i 30 år och han säger att det är den bästa kula han har prövat
Publicerat December 23, 201114 yr Okej tack då vet ja för att farsan har använt sig av 308 och vulkan i 30 år och han säger att det är den bästa kula han har prövat vilka andra har han prövat.
Publicerat December 23, 201114 yr Okej tack då vet ja för att farsan har använt sig av 308 och vulkan i 30 år och han säger att det är den bästa kula han har prövat Det blir väl rätt blodigt i bogen efter en vulkankula som är så mjuk?
Publicerat December 23, 201114 yr Det blir väl rätt blodigt i bogen efter en vulkankula som är så mjuk? Går ju faktiskt utmärkt att skjuta lungskott
Publicerat December 23, 201114 yr Författare vilka andra har han prövat. Nosler alaska megan sen nån av hornadyns kulor
Publicerat December 23, 201114 yr Författare Det blir väl rätt blodigt i bogen efter en vulkankula som är så mjuk? Nja inte mer än vänligt tycker då jag på dom älgar som han har skjutit i alla fall för han fick panga några kalvar i höstas och dom han skött var finare och mindre sönder skjuten än en annan som skjuter med 308 och noslern :)
Publicerat December 23, 201114 yr Går ju faktiskt utmärkt att skjuta lungskott OK! Blir det genomslag också? Jag försöker alltid att skjuta precis bakom bogarna för jag har upplevt det som att det blir mindre blodigt där.
Publicerat December 23, 201114 yr Nja inte mer än vänligt tycker då jag på dom älgar som han har skjutit i alla fall för han fick panga några kalvar i höstas och dom han skött var finare och mindre sönder skjuten än en annan som skjuter med 308 och noslern :) Igenom bogarna el. precis bakom bogarna?
Publicerat December 23, 201114 yr Författare Igenom bogarna el. precis bakom bogarna? Både och faktiskt.... säger inte att vulkan är den bästa kulan som finns men vi tycker då att den är mycket bra för har då har jag set sönder skjutningar med vulkan också men då var det i en grövre kaliber
Publicerat December 23, 201114 yr Både och faktiskt.... säger inte att vulkan är den bästa kulan som finns men vi tycker då att den är mycket bra för har då har jag set sönder skjutningar med vulkan också men då var det i en grövre kaliber Ok!
Publicerat December 27, 201114 yr Japp så är det Å då blir det tydligen ingen affär på 8 mm rem mag som jag tipsade dig om.