Hoppa till innehåll

Förklara för mig.


Fasanmissil

Recommended Posts

... en himla massa "kärringar" fått för sig att det är en så bra träningsform för sina små sötnosar bara för att de ska ha lite kul?? Sen sitter de och menar att deras hundar är fullt fungerande grythundar i fullt fungerande grytraser (JRT, Border mfl),.. trots att de inte ens klarar mer än ett godkänt karaktärsprov och inte ens det många gånger,... och avlar på de för fullt med det säljande argumentet att de är grythundar.

Leka i lådor går bra men syssla med grytjakt på riktigt går inte alls,.. det är ju farligt (får man som svar när man frågar varför de inte testar hundarna på riktigt) och man kan ju bli skitig!

Men om man inte tänker testa hundarna fullt ut och se till att de i alla fall minst ska klara ett GA-prov,.. varför sitter man då och åker till lådorna för att aktivera sina hundar? För lata för att göra annat??

Nä,.. jag kan inte fatta hur vissa resonerar faktiskt. Vad är det som är så kul med grytträning på låtsas?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fasanmissil

    35

  • wonderboy

    9

  • Terrierman

    8

  • Kias Husse

    7

40 som läst inlägget men ingen som kan svara på frågan. Det tolkar jag som att alla är lika frågande som jag själv ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag passar mig alltid för "kärringar" med JRT :rolleyes:

..och jag förstår precis din invändning, den är nog komplett som den är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inget om grythundar men tror tyvärr trenden är likartad innom många jakthundsraser :(

Det blir allt fler som skaffar jakthundar men sedan inte har tid och det intresse som verkligen krävs om man skall få en fullgod jakthund, men konstigt nog har många av dem som inte har tid nog att vara tillräkligt i skogen med hunden tiden och talets gåva att sitta på poster innom rasklubben :blink:

Det är trist att se hur utpräglade jaktraser förstörs av folk som egentligen inte har någon insikt i hur en riktigt bra jakthund fungerar och när sådan kommer in i ledande ställningar i rasklubbarna blir många av dem som verkligen besitter kunskaper sur bittra gubbar och skiter i allt vilket gör att förfallet kommer ännu snabbare :(

Hmmm nyss fylda 40 men tillhör nog redan dem sura och bittra :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liknande saker händer inom apporterande raser(främst retriever/spaniel), hundarna tränas på dött kallt vilt tills de är tillräckligt duktiga på det, därefter bokas jaktprov och hundarna meriteras. Jag ser det som en stor brist hos en avelshund om denna inte kommit i kontakt med skammat vilt eller haft smällande bössor bredvid sig under riktig jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit i de kärringarna. (Av vilket kön de än må vara...)

Du kan antagligen inte göra så mycket åt dem ändå. Inkopetens och idioti kommer i en oändlig mängd olika former...

Fortsätt istället med att promota "bra" parningar från jagande linjer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jaa...det måste man väl fråga av dem för att få ett svar på ....

i sig ser jag inget fel på att du aktiverar en "grythund" i en form som har små liknelser med vad de är avlade till....

man borde dock bara försöka hålla snacket på den nivån man jobbar med.... inte börja fantisera sig om nå man inte kunnat erfara.

men tillika så tror jag att utan "kärringarna" så dör verksamheten ut snabbare än vad den annors skulle... så nå form av nytta tror jag trots allt det finns i en aktivitet som denna.

omöjligt dock att förstå hur vissa resonerar... men tror också att detta är i många fall det närmaste en dylik ägare av en "grythund" kommer/har möjlighet till "grytjakt"... så på nåt vis kanske det är "tufft".... vete fan..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit i de kärringarna. (Av vilket kön de än må vara...)

Du kan antagligen inte göra så mycket åt dem ändå. Inkopetens och idioti kommer i en oändlig mängd olika former...

Fortsätt istället med att promota "bra" parningar från jagande linjer.

+1

(Jag önskar vi hade "Gilla" knappar för inlägg på detta forumet!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inget om grythundar men tror tyvärr trenden är likartad innom många jakthundsraser :(

Det blir allt fler som skaffar jakthundar men sedan inte har tid och det intresse som verkligen krävs om man skall få en fullgod jakthund, men konstigt nog har många av dem som inte har tid nog att vara tillräkligt i skogen med hunden tiden och talets gåva att sitta på poster innom rasklubben :blink:

Det är trist att se hur utpräglade jaktraser förstörs av folk som egentligen inte har någon insikt i hur en riktigt bra jakthund fungerar och när sådan kommer in i ledande ställningar i rasklubbarna blir många av dem som verkligen besitter kunskaper sur bittra gubbar och skiter i allt vilket gör att förfallet kommer ännu snabbare :(

Hmmm nyss fylda 40 men tillhör nog redan dem sura och bittra :lol:

Hehe,.. -"Jag e int bitter!" ;)

Visst är det trist men hur 17 kan man sitta och tjata om att man har dugliga grythundar när de inte ens klarar mer än ett karaktärstest? Och ja,. tyvärr,.. i många av de rasklubbarna som berörs när det gäller jakthundar som har dessa problem så är det samma "käringar" som ofta sitter styrelser osv ja. Det ser ju jag i mina andra raser,.. Golden och Labbe...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liknande saker händer inom apporterande raser(främst retriever/spaniel), hundarna tränas på dött kallt vilt tills de är tillräckligt duktiga på det, därefter bokas jaktprov och hundarna meriteras. Jag ser det som en stor brist hos en avelshund om denna inte kommit i kontakt med skammat vilt eller haft smällande bössor bredvid sig under riktig jakt.

Kan bara hålla med. Är ju i alla fall tur att det krävs ett praktiskt prov för att bli b-provs champion för retriever och ännu mer tur att man ska plocka bort "2:a på a-prov" som alternativ till GK praktiskt prov. Det är ju faktiskt mer än vad som krävs i vissa grythundsraser där de kan plocka utländska meriter först och på så vis skaffa sig ett championat utan ett riktigt grytjaktprov <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ren motpol kan jag meddela att ingen av mina spaniels har gått något officiellt jaktprov och de har fått apportera både kallt och varm vilt sedan de var valpar.

Dock har jag varit försiktig med att det inte skall bli allt för stora känslor...

Eftersom SKK ser ner på ursprungsrasen i mitt fall (jakttyp) och prioriterar sönderavlade, fega, långsamma och klumpiga hundar på utställningarna är det inget jag finner intressant.

Det som ger mig kärlek är når mina hundar gör precis som de skall på jakten och man riktigt ser hur jävla kul de har när de kommer tillbaka med en fasan, duva eller en hare i munnen :wub:

För mig är en dubbelchampion när någon av mina hundar apporterar en av mina dubbléer :D

Träna grythund i låda är väl något man kan pyssla med som inkörsport men att meritera en hund på hur snabbt de kan springa i en trälabyrint skulle jag inte ge så mycket för vad gäller jaktmeriteringen men nu pysslar jag inte med grythundar och är tämligen rudis inom ämnet.

Det finns inget substitut för verkligheten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit i de kärringarna. (Av vilket kön de än må vara...)

Du kan antagligen inte göra så mycket åt dem ändå. Inkopetens och idioti kommer i en oändlig mängd olika former...

Fortsätt istället med att promota "bra" parningar från jagande linjer.

Mmm,.. man borde kanske göra så. Får man bara tag i riktigt dugliga djur när man själv ska köpa egen hund så kan man ju skita i de andra men ändå, jag har lite svårt för det,..

Skulle vara intressant att höra "kärringarnas" egna förklaringar till att de kan hålla på som de gör.

Varför föder man upp jakthundsraser som ändå inte är ämnade att testas och brukas i jakt? Och OM man nu ändå gör det,.. Hur kan man sitta och påstå att de faktiskt fungerar som de ska när de i generation, efter generation inte klarar av att bevisa det under riktigt arbete och på officiella prov?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ren motpol kan jag meddela att ingen av mina spaniels har gått något officiellt jaktprov och de har fått apportera både kallt och varm vilt sedan de var valpar.

Dock har jag varit försiktig med att det inte skall bli allt för stora känslor...

Eftersom SKK ser ner på ursprungsrasen i mitt fall (jakttyp) och prioriterar sönderavlade, fega, långsamma och klumpiga hundar på utställningarna är det inget jag finner intressant.

Det som ger mig kärlek är når mina hundar gör precis som de skall på jakten och man riktigt ser hur jävla kul de har när de kommer tillbaka med en fasan, duva eller en hare i munnen :wub:

För mig är en dubbelchampion när någon av mina hundar apporterar en av mina dubbléer :D

Träna grythund i låda är väl något man kan pyssla med som inkörsport men att meritera en hund på hur snabbt de kan springa i en trälabyrint skulle jag inte ge så mycket för vad gäller jaktmeriteringen men nu pysslar jag inte med grythundar och är tämligen rudis inom ämnet.

Det finns inget substitut för verkligheten!

Håller med dig helt i det, inget är mer meriterande än hundar som fungerar praktiskt men,.. när man sysslar med avel och påstår att man föder upp riktiga grythundar så bör man väl ändå kunna begära att hundarna testas på officiella prov för att i alla fall bevisa att de har det man minst kan begära av en grythund, dvs de grundläggande anlagen för att i överhuvudtaget vilja jobba mot grävling? Det säger inte allt nej och det finns hundar som fixar GA-prov osv som ändå inte fungerar praktiskt men,.. man har i alla fall försökt bevisa att de har grunderna med sig. Resten ska ju de praktiska proven bevisa.

Om man inte meriterar de på dessa lådprov så ska man väl i alla fall kunna bevisa att de fungerar rent praktiskt då genom ett antal skjutna grytvilt osv?

Exempel: Tvivlar man på dina hundar kanske man kan be att få se de på riktigt jakt men inte ens det kan ju dessa kärringar som jag syftar på göra. För de vågar inte släppa ner jyckarna i gryten för att det kan vara "farligt"...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom SKK ser ner på ursprungsrasen i mitt fall (jakttyp) och prioriterar sönderavlade, fega, långsamma och klumpiga hundar på utställningarna är det inget jag finner intressant.

Det känns som om SKK tänker mer på medlemsantal än på hundar nuförtiden. Frugan är fortfarande medlem (eftersom det enda hon kan göra med sin franska bulldogg är att ställa ut den), men jag gick ur SKK nu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som tillägg vill jag säga att jag sett flera spaniel/retriever-förare som inte innehar vapen själva men som tränar hundarna under jakt där andra skjuter, därefter meriteras de och går sen i avel. Detta ser jag inget fel i!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som tillägg vill jag säga att jag sett flera spaniel/retriever-förare som inte innehar vapen själva men som tränar hundarna under jakt där andra skjuter, därefter meriteras de och går sen i avel. Detta ser jag inget fel i!

Nej, det är helt ok. Många av oss som har retriever är ju hundförare på godsen mm och genom det så testas våra hundar praktiskt vare sig vi bär bössor eller inte.

Själv har jag bössa... så jag är både hundförare och skytt själv ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns som om SKK tänker mer på medlemsantal än på hundar nuförtiden. Frugan är fortfarande medlem (eftersom det enda hon kan göra med sin franska bulldogg är att ställa ut den), men jag gick ur SKK nu...

SSRK och SKK tog ett väldigt klokt beslut när de beslutade att se JiS som en godkänd klubb inom organisationen. Tack vare det så får jaktspringrar och jaktcockrarna mer utrymme och större gehör även inom SKK och när det gäller spaniels inom SKK så finns "riktiga jaktprov" som hundarna prövas i så på så vis har jag inget att klaga på när det gäller SKK längre.

Detta tack vare envisa och kunniga spanielägare som jobbat för hundar av jaktlinjer i många många år.

Jag skulle gärna se en motsvarighet till JIS för retriever inom SSRK/SKK.

Men det lär nog dröjja innan vi ser det. Men,.. nu var det då grythundarna det handlade om då... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skit i de kärringarna. (Av vilket kön de än må vara...)

Du kan antagligen inte göra så mycket åt dem ändå. Inkopetens och idioti kommer i en oändlig mängd olika former...

Fortsätt istället med att promota "bra" parningar från jagande linjer.

Mmm,.. man borde kanske göra så. Får man bara tag i riktigt dugliga djur när man själv ska köpa egen hund så kan man ju skita i de andra men ändå, jag har lite svårt för det,..

Skulle vara intressant att höra "kärringarnas" egna förklaringar till att de kan hålla på som de gör.

Varför föder man upp jakthundsraser som ändå inte är ämnade att testas och brukas i jakt? Och OM man nu ändå gör det,.. Hur kan man sitta och påstå att de faktiskt fungerar som de ska när de i generation, efter generation inte klarar av att bevisa det under riktigt arbete och på officiella prov?

Japp Henkes lösning är lika enkel som genial jag kör faktiskt på det spåret redan.

Min annalys på varför man börjar föda upp en jakthundsras utan att egentligen vet hur en riktigt bra hund ska jobba är att man helt enkelt inte fattar det själv och då är anfall bästa försvar så genast brukar dessa uppfödare haka på spår som sjukdomar rasbreddning mm för att på så vis få sitt skräp att verka undergörande för rasen.

Jag har testat att diskutera med vissa sådana och slutar alltid med att jag blir bitter gubbe, så nu lever jag efter Stenmarks klassiska ordspråk "lön´s in´t berätt för dem som inge begrip" :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp Henkes lösning är lika enkel som genial jag kör faktiskt på det spåret redan.

Min annalys på varför man börjar föda upp en jakthundsras utan att egentligen vet hur en riktigt bra hund ska jobba är att man helt enkelt inte fattar det själv och då är anfall bästa försvar så genast brukar dessa uppfödare haka på spår som sjukdomar rasbreddning mm för att på så vis få sitt skräp att verka undergörande för rasen.

Jag har testat att diskutera med vissa sådana och slutar alltid med att jag blir bitter gubbe, så nu lever jag efter Stenmarks klassiska ordspråk "lön´s in´t berätt för dem som inge begrip" :lol:

Hehehe,.. jag är för grön inom grythundarnas värld för att ha kommit dit än men jag gör väl det med så småningom kan jag tro ;)

Men som sagt,.. Ok om de envisas med att föda upp "låtsasterriers" mm men sitt inte och påstå att de är fungerande grythundar om de inte visar att de fungerar fullt ut först!

Är det någon "kärring" som vill vara med i tråden nu? Ordet är fritt! *S* ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehehe,.. jag är för grön inom grythundarnas värld för att ha kommit dit än men jag gör väl det med så småningom kan jag tro

Men som sagt,.. Ok om de envisas med att föda upp "låtsasterriers" mm men sitt inte och påstå att de är fungerande grythundar om de inte visar att de fungerar fullt ut först!

Är det någon "kärring" som vill vara med i tråden nu? Ordet är fritt! *S*

Om vi bara pratar etik och djurskydd så kan man absolut ifrågasätta detta problem som du beskriver peggan. Är det överhuvudtaget försvarbart att gång efter annan åka till grytträning och köra sin lilla älsklig i låda och "hetsa" grävling när man inte har några som helst ambitioner att jaga med sin hund i gryt. Är då inte detta helt meningslöst och faktiskt även förkastligt? Jag vill nog nästan påstå det. Likaväl så finns det en uppsjö med uppfödare som efter att vovven har lyckats spränga en räv och erhållit championat vitt och brett skryter om att de nu minsann har en grytjaktchampion och tillika överjävlig grythund. Skrattretande om du frågar mig. Många människor tycker om att snacka grytjakt men vi är förvånansvärt få som faktiskt utövar jaktformen och då pratar jag inte om att släppa en gång på en räv för att få ut championatet. Problem definitivt, lösning har dock ingen bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi bara pratar etik och djurskydd så kan man absolut ifrågasätta detta problem som du beskriver peggan. Är det överhuvudtaget försvarbart att gång efter annan åka till grytträning och köra sin lilla älsklig i låda och "hetsa" grävling när man inte har några som helst ambitioner att jaga med sin hund i gryt. Är då inte detta helt meningslöst och faktiskt även förkastligt? Jag vill nog nästan påstå det. Likaväl så finns det en uppsjö med uppfödare som efter att vovven har lyckats spränga en räv och erhållit championat vitt och brett skryter om att de nu minsann har en grytjaktchampion och tillika överjävlig grythund. Skrattretande om du frågar mig. Många människor tycker om att snacka grytjakt men vi är förvånansvärt få som faktiskt utövar jaktformen och då pratar jag inte om att släppa en gång på en räv för att få ut championatet. Problem definitivt, lösning har dock ingen bra.

Vad kan jag mer än säga,.. Amen! Och det säger jag trots att jag inte sysslat med terrier så himla länge och nog tycker att iaf ett grytchmpionat som tagits via grytjaktprov är en fin merit som säger massor ;) *S* Dock,.. förstår jag vad du menar och håller med även där. Naturligtvis ska hunden fungera mer än bara någon enstaka gång innan man kan säga att den verkligen fungerar.

... "peggan" :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liknande saker händer inom apporterande raser(främst retriever/spaniel), hundarna tränas på dött kallt vilt tills de är tillräckligt duktiga på det, därefter bokas jaktprov och hundarna meriteras. Jag ser det som en stor brist hos en avelshund om denna inte kommit i kontakt med skammat vilt eller haft smällande bössor bredvid sig under riktig jakt.

Något som jag tyvärr stött på vid jakt är just "meriterade" retrievers som skall hämta vilt men råkar fågeln vara skadeskjuten hämtas den inte. Beror väl delvis på att man avlat bort den intuitiva jaktanlaget samt att man aldrig verkligen jobbat med hunden under riktigt jakt utan bara på prov.

Därmed absolut inte sagt att alla är så, men det är nog inte helt ovanligt i väldigt många raser. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något som jag tyvärr stött på vid jakt är just "meriterade" retrievers som skall hämta vilt men råkar fågeln vara skadeskjuten hämtas den inte. Beror väl delvis på att man avlat bort den intuitiva jaktanlaget samt att man aldrig verkligen jobbat med hunden under riktigt jakt utan bara på prov.

Därmed absolut inte sagt att alla är så, men det är nog inte helt ovanligt i väldigt många raser. :(

Ja, tyvärr så brister det ibland i både dådkraft och apporteringslust hos vissa hundar och sådant ser man ju bara om hundarna prövas under praktisk jakt också. Det kan vara ok att en hund tvekar första gången men den får inte lämna sin uppgift om det är en bra hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något som jag tyvärr stött på vid jakt är just "meriterade" retrievers som skall hämta vilt men råkar fågeln vara skadeskjuten hämtas den inte. Beror väl delvis på att man avlat bort den intuitiva jaktanlaget samt att man aldrig verkligen jobbat med hunden under riktigt jakt utan bara på prov.

Därmed absolut inte sagt att alla är så, men det är nog inte helt ovanligt i väldigt många raser. :(

Det finns metoder att träna retriver på skammat vilt. Men metoderna är inte rumsrena eller ens lagliga och orsakar lidande.

Målet för jakt är ju att döda viltet, skadskjutningar ska tränas bort på bana. När ska hundarna tränas på skadat vilt?

När hunden väl råkar på en skadad fågel kan det vara första gången och då är det svårt att kräva att den ska fungera när den inte kunnat träna på skadat vilt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...