Publicerat April 3, 201115 yr ... men nu pysslar jag inte med grythundar och är tämligen rudis inom ämnet. Det finns inget substitut för verkligheten! Men hörru, du får hänga med ut på underjordsjakt nån gång Jag vet bla någon som vi båda känner som har "hål i backen"
Publicerat April 3, 201115 yr Men hörru, du får hänga med ut på underjordsjakt nån gång Jag vet bla någon som vi båda känner som har "hål i backen" Bara hojta till så dyker jag upp! Fast dessvärre är de hålen tomma för tillfället om vi tänker på samma person... Vi hade lite vakjakt liksom...
Publicerat April 4, 201115 yr . Varför föder man upp jakthundsraser som ändå inte är ämnade att testas och brukas i jakt? Och OM man nu ändå gör det,.. Hur kan man sitta och påstå att de faktiskt fungerar som de ska när de i generation, efter generation inte klarar av att bevisa det under riktigt arbete och på officiella prov? svaret på din första fråga är enkelt. Hundarna är tilltalande i hög grad för även andra än bara jägare. Kvalitéerna som man eftersträvar i jakt är vissa gånger generellt eftertraktade, typ framåtanda, formatet, utseende mm. Det går inte att hjälpa att jaktavlade raser kan falla andra i smaken för att man helt enkelt gillar typen av hund. "riktigt" jaktavlade raser har dessutom ett kvitto på kvalitet som blir eftertraktat. Vad hade du själv valt om du fått välja, en jaktavlad valp efter fina meriterade föräldrar eller en gatukorsning mellan lyckligtvis två hundar av samma ras? svaret är enkelt även om du skulle ha den till sällskap och tex agility, så funkar den tätortsboende människan idag skulle jag tro. Därmed finns det folk i ett fritt samhälle som kommer utnyttja möjligheterna. lådprov mm har redan kommenterats och där kan man inte tillägga mera. Lådan var bra första gången, en mjukstart på karriären och ett nervstillande piller för uppfödaren
Publicerat April 4, 201115 yr Det ryktas om nya grytprovsregler både vad gäller låda och jaktprov, tydligen ska detta i så fall börja gälla 2012. är det sant det som sägs så är det nog slut med jaktchampions bland hundsportsfolket då det kommer krävas 3st jaktprov för championat. Ska bli spännande att se hur det blir!
Publicerat April 4, 201115 yr Det ryktas om nya grytprovsregler både vad gäller låda och jaktprov, tydligen ska detta i så fall börja gälla 2012. är det sant det som sägs så är det nog slut med jaktchampions bland hundsportsfolket då det kommer krävas 3st jaktprov för championat. Ska bli spännande att se hur det blir! det låter verkligen som ett stort steg i rätt riktning. har du hört vad det kan tänkas innebära i mer detaljerade ordalag? /Karl
Publicerat April 4, 201115 yr det låter verkligen som ett stort steg i rätt riktning. har du hört vad det kan tänkas innebära i mer detaljerade ordalag? Eftersom det inte är förstahandsinformation så kan jag inte verifiera sanningshalten i det jag har fått höra men i korta ordalag så är det nog stora förändringar på gång. Grytjaktproverna kommer att vara indelade i första, andra och tredjepris där enbart första priset är championatsgrundande. Enbart ett lådprov oavsett hundras. Samt att man ska kunna starta på både räv och grävling efter det nya lådprovet. Detta är ungefär vad jag har hört, om det blir verklighet återstår att se. Efter detta är det nog färdiglekt i lådgryten för den icke jagande hundägaren skulle jag tro. OBS enbart rykte, jag vet inte om det blir så här.
Publicerat April 4, 201115 yr De flesta som skaffar en terrier av jaktraserna...(fox,border,parson,jack, jrtc jack,tysk) skaffar den för att ha som sällskap undantag tysken då där de flesta går till människor som jagar eller har intentionerna att jaga. Man vill ha en pigg alert och oöm hund som kan vara med på allt trots sin storlek....och det vet vi ju att dom kan. Jag tror att avlar man för mycket på sällskap tappar man stabiliteten, skärpan och dådkraften som behövs för att gå ner i underjorden. Då tror jag också att man tappar de terrieraktiga vi vill se och inom en framtid som redan är här och visar sig ibland, får vi hundar som är osäkra, menlösa som får. Det vill vi inte ha om man ska köpa en terrier, den ska vara pigg och framåt....vad värre är att hundar som inte tål stressen under jord kanske inte klarar småbarn, skarpa ljud, bil tunnelbana....osv. Och som man hört en miljon gånger nog finns det alltid jakt i den.... den jagade en igelkott,trast,katt eller råtta ut ur trägårn . Det är inte samma sak.....testa era hundar i jakt.... de bästa jakthundarna är oftast inte tandvisaren i hundgården utan den tandlösa soffpotatisen.... Sen finns det ju det här med storleken, tandanlag,hårlag som också följer med i sällskapscirkusen. Vill man ha en liten trevlig hund skaffa en Bicon frisé . Skrev det här i en tidigare tråd....mina hundar försökar jag meritera så gott det går men går inte det jagar jag med dom går inte det får dom gå vidare hitintills har det funkat alldeles ypperligt att jaga med Champions och även med hundar som inte varit champions..... Ja förmodligen blir det en skärpning för att kunna bli svensk jaktgrytchampion. Riktlinjerna kommer nog att presenteras snart.
Publicerat April 4, 201115 yr tycker nog det värsta är att efter godkänt lådprov så kan man inom (vissa) raser ägga till ett J i stamtavlan J som i jaktmeriterad. så många nöjer sig nog med det , eftersom många av dessa hundar inte körs längre än till detta J.men tror att nya reglerna kan hjäpa till lite iallafall.
Publicerat April 4, 201115 yr Det ryktas om nya grytprovsregler både vad gäller låda och jaktprov, tydligen ska detta i så fall börja gälla 2012. är det sant det som sägs så är det nog slut med jaktchampions bland hundsportsfolket då det kommer krävas 3st jaktprov för championat. Ska bli spännande att se hur det blir! Det hoppas jag verkligen inte stämmer. Med tanke på hur få domare det finns, och hur lätta dessa är att släpa med sig ut, och alla andra parametrar, blir championatet då snarare en fråga om vem som är bästa kompis med vem. Däremot måste man ju omgående avskaffa kryphålet med de nordiska proven, så att man inte kan uppbära SJCH utan att ha gått skogsprov! Givetvis skall en hund som aldrig jagat, inte kunna vara jaktchampion. Ett steg i rätt riktning, hade ju tex varit att översätta de finska provtitlarna korrekt. I Finland blir man inte jaktchampion i låda, utan brukschampion, men när man översätter titeln i Sverige, är hunden huxflux jaktchampion??? I Finland har man ett separat prov och en separat titel, för jaktchampionat. Snacka om slapphet från kennelklubbens sida. Som läget är nu, är det ju nästan mer genant att ha en flerfaldig champion, än en som bara är svensk, eftersom det då omgående tas för givet att hunden är lådchampion, och det är ju en smula snedvridet.
Publicerat April 4, 201115 yr hur är det möjligt att bli champion utan jaktprov?? om så är fallet så är jag grymt nöjd att ha jrtc hund där detta inte är möjligt
Publicerat April 4, 201115 yr hur är det möjligt att bli champion utan jaktprov?? om så är fallet så är jag grymt nöjd att ha jrtc hund där detta inte är möjligt Man reser med sin hund till annat nordiskt land. Där går man lådprov i den grad det krävs för att bli champion i låda i det landet. Sen reser man hem, reggar sitt utländska championat och det ihop med ett GA-prov blir då huxflux ett svenskt jaktchampionat. I Danmark existerar inte skogsprov alls. I Norge vet jag inte hur det är, men jag har aldrig hört talas om det. I Finland har man två olika championat, ett lådchampionat (Finsk Bruks Champion FinKVA) och ett skogsprovschampionat, som kräver 2 skogsprov om hunden inte redan är svensk jaktchampion, är den det krävs bara ett skogsprov (Finsk Jakt Champion FinKVA-M). Om man kollar på championhundarna på hunddata så ser man ju att ganska stor andel saknar skogsprov, och ganska stor andel är finsk och svensk champion. Det är inte direkt nån slump...
Publicerat April 4, 201115 yr dax att täppa till detta kryphål , blir inte direkt lättare för ev valpköpare att välja hund efter detta. vi har som krav innan championat att hunden måste ha jaktprov.
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Nu ska jag försöka att endast vara åskådare i tråden! Nä, det behöver du inte vara! Är intressant att höra allas åsikter, det var bara det att jag inte vill ha en "spanielretrieverdabett" i denna tråd eftersom jag själv är tämligen trött på sådana debatter Jag vill veta hur folk resonerar kring grythundarna. Hoppas du inte tar illa upp Mvh
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Nu håller jag på med finnar men torde väl gälla samma spelregler i dem flesta raser. Givetvis behöver man inte start på jaktprov för att veta hur hunden fungerar det vet man bäst själv, däremot är proven viktiga för aveln det är just detta dem är tänkta till även om många verkar tro att man kan meritera sig själv på jaktprov Så jaktproven är viktiga för aveln tycker jag då det ofta är det enda verktyg man har för att utvärdera bruksegenskaper hörsägen och hundar brukar funka dåligt, jag har ofta märkt att bästa sättet att vet om någon har en bra hund är att lyssna vem det snackas mest skit om för där finns oftast bästa hunden som väckt den svenska avundsjukan Bra sagt. Bättre fingervisning finns inte enligt mig, sen säger det ju naturligtvis inte allt. Apropå det sista så,.. En gammal erfaren domare (retriever) sa till mig en gång att,- "Man vet att man har en bra hund när många talar illa om den" Och visst finns det en liten sanning i det i vissa fall helt klart. Iaf tills de som talat illa om den hunden plötsligt själva vill använda den i avel!
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Kan inte i min vildaste fantasi se att avkommor efter hundar som gärna går i konstgryt INTE skulle gå i naturgryt. Eftersom det tycks finnas en och annan hund som kan ha gått "fullt" på tex GA-proven som ändå inte fungerar effektivt i naturgryten så finns det ju helt klart en anledning att tvivla en smula på lådprovens fulla värde,...
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Det ryktas om nya grytprovsregler både vad gäller låda och jaktprov, tydligen ska detta i så fall börja gälla 2012. är det sant det som sägs så är det nog slut med jaktchampions bland hundsportsfolket då det kommer krävas 3st jaktprov för championat. Ska bli spännande att se hur det blir! Med andra ord får man sätta fart med sitt grytande om man ska hinna med sådant innan 2012 då! *S* Nej, skämt åsido,.. jag tycker rent spontant att det låter som en bra idé. Men kanske kan det finnas en nackdel med det också om man ser vad Terresterial skriver,..?
Publicerat April 5, 201115 yr Författare De flesta som skaffar en terrier av jaktraserna...(fox,border,parson,jack, jrtc jack,tysk) skaffar den för att ha som sällskap undantag tysken då där de flesta går till människor som jagar eller har intentionerna att jaga. Man vill ha en pigg alert och oöm hund som kan vara med på allt trots sin storlek....och det vet vi ju att dom kan. Jag tror att avlar man för mycket på sällskap tappar man stabiliteten, skärpan och dådkraften som behövs för att gå ner i underjorden. Då tror jag också att man tappar de terrieraktiga vi vill se och inom en framtid som redan är här och visar sig ibland, får vi hundar som är osäkra, menlösa som får. Det vill vi inte ha om man ska köpa en terrier, den ska vara pigg och framåt....vad värre är att hundar som inte tål stressen under jord kanske inte klarar småbarn, skarpa ljud, bil tunnelbana....osv. Och som man hört en miljon gånger nog finns det alltid jakt i den.... den jagade en igelkott,trast,katt eller råtta ut ur trägårn . Det är inte samma sak.....testa era hundar i jakt.... de bästa jakthundarna är oftast inte tandvisaren i hundgården utan den tandlösa soffpotatisen.... Sen finns det ju det här med storleken, tandanlag,hårlag som också följer med i sällskapscirkusen. Vill man ha en liten trevlig hund skaffa en Bicon frisé . Skrev det här i en tidigare tråd....mina hundar försökar jag meritera så gott det går men går inte det jagar jag med dom går inte det får dom gå vidare hitintills har det funkat alldeles ypperligt att jaga med Champions och även med hundar som inte varit champions..... Ja förmodligen blir det en skärpning för att kunna bli svensk jaktgrytchampion. Riktlinjerna kommer nog att presenteras snart. Kan bara hålla med.
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Man reser med sin hund till annat nordiskt land. Där går man lådprov i den grad det krävs för att bli champion i låda i det landet. Sen reser man hem, reggar sitt utländska championat och det ihop med ett GA-prov blir då huxflux ett svenskt jaktchampionat. I Danmark existerar inte skogsprov alls. I Norge vet jag inte hur det är, men jag har aldrig hört talas om det. I Finland har man två olika championat, ett lådchampionat (Finsk Bruks Champion FinKVA) och ett skogsprovschampionat, som kräver 2 skogsprov om hunden inte redan är svensk jaktchampion, är den det krävs bara ett skogsprov (Finsk Jakt Champion FinKVA-M). Om man kollar på championhundarna på hunddata så ser man ju att ganska stor andel saknar skogsprov, och ganska stor andel är finsk och svensk champion. Det är inte direkt nån slump... Helt galet. Sånt skapar bara "titeljägare" och gynnar knappast raserna ifråga.
Publicerat April 5, 201115 yr Det hoppas jag verkligen inte stämmer.Med tanke på hur få domare det finns, och hur lätta dessa är att släpa med sig ut, och alla andra parametrar, blir championatet då snarare en fråga om vem som är bästa kompis med vem. Hoppas vad du vill, att det blir en rejäl uppstramning kan du räkna med. Då jag har hört samma saker om dom nya grytproven från flera av varandra oberoende källor. Sedan om det blir i den omfattningen jag skrev är kanske mer oklart. Själv tycker jag nog att det är bra med högre ställda krav på ett grytjaktchampionat än det vi har idag. En hund som tex har gått 2st anlagsprov sprängare och sedan fått gk grytjaktprov sprängare, vad har den presterat då? Championatet idag säger ju ganska lite om huruvida det är en duktig grythund eller ej. Just den dagen hunden går prov så kan den ha tur att stöta på en räv som snällt lämnar grytet och vips så är vovven champion. En hund som däremot har gjort 3st förstaklassiga grytjobb i naturen kan vi nog vara överens om att den hunden är värd ett championat. Finns det verkligen få domare? Beror såklart på vart i landet man befinner sig men även hur långt man är beredd på att åka för att gå prov. Tycker du verkligen att det är svårt att få med sig en domare ut i skogen? Tror att det handlar om lite framförhållning samt givetvis en del tur också. Gällande kompisbedömningar så kan jag bara tala för mig själv och jag har aldrig fått några fördelar pga att jag har flyktigt har kännt domaren som har dömt min hund, tvärtom så tror jag att hunden i många fall kan få en tuffare bedömning just för att domaren vill ha ryggen fri. Jag tror inte att championatet kommer att bli en fråga om vem som är kompis med vem. Däremot så kommer championatet att utdelas till dom hundar som håller måttet samt deras ägare som är beredda att gå mer än ett jaktprov, kort sagt hundar som används praktiskt inom grytjakten. Den som bara vill åt meriten kommer helt klart att få det svårare att göra sin hund till champion. Ärligt talat: 3st utmärkta grytjobb/prov under en livstid för en praktiskt arbetande grythund känns väl inte direkt som något ouppnåligt resultat eller? Det klart att om man inte jagar aktivt med sin hund så är det värre fast å andra sidan så är det kanske då inte heller läge för ett championat!
Publicerat April 5, 201115 yr Finns det verkligen få domare? Beror såklart på vart i landet man befinner sig men även hur långt man är beredd på att åka för att gå prov. Tycker du verkligen att det är svårt att få med sig en domare ut i skogen? Tror att det handlar om lite framförhållning samt givetvis en del tur också. hmm, om man bor lite längre upp i landet och inte har tillgång till stövare så är det nog faktiskt inte helt lätt att skapa sig ett provtillfälle. Räven ligger ju inte inne så ofta. Att först be en domare köra 20-30 mil för att 'tomgå' en dag är väl knappast aktuellt. Grytjaktprovstillfällena är ju inte som t.ex. stövar- och älgprov att de annonseras, om det inte råkar vara en större rävjaktdag som arrangeras av nån av grytklubbarna. Jag förutsätter att du terrierman har denna kunskap men andra kanske inte vet hur det funkar. /Micke
Publicerat April 5, 201115 yr hmm, om man bor lite längre upp i landet och inte har tillgång till stövare så är det nog faktiskt inte helt lätt att skapa sig ett provtillfälle. Räven ligger ju inte inne så ofta. Att först be en domare köra 20-30 mil för att 'tomgå' en dag är väl knappast aktuellt. Grytjaktprovstillfällena är ju inte som t.ex. stövar- och älgprov att de annonseras, om det inte råkar vara en större rävjaktdag som arrangeras av nån av grytklubbarna. Jag förutsätter att du terrierman har denna kunskap men andra kanske inte vet hur det funkar. /Micke Nej, självklart så ligger det en del i det du säger micke. Och jag skrev ju också i mitt förra inlägg att det är varierande med domare beroende på var i landet man befinner sig. Dock vill jag poängtera att man kanske ska vara beredd att åka en bit för att starta på prov. Själv fick jag senast åka nästan 20 mil enkel resa när jag startade prov. Om det är värt att åka 20mil för att gå ett jaktprov är givetvis upp till hundägaren. Så det handlar kanske inte i första hand om att be en domare köra 20-30 mil utan snarare om du själv är beredd att köra en bit. Sitter mann hemma och tjurar i stugan så är det kanske lätt att man skyller situationen på brist på domare, men kollar du så finns det i princip någon domare som befinner sig inom smärtgränsen för vad man kan tänkas köra för att starta på prov utom kanske just uppe i norr där det är betydligt glesare med domare. Sedan så finns det ju domare som får dömma grytjaktprov inom flera klubbar, tjtk, sgk, taxklubben.Ibland så funkar det helt enkelt inte att få fatt på människor när man vill ha jycken bedömd men det är ändå vanliga människor och jägare som är domare så viss acceptans får man nog ha också.
Publicerat April 5, 201115 yr tycker att det kunde annordnas prov via lokalklubbarna som tex småland (tror jag det var) gjorde ihop med stövarklubben vilket jag tycker var ett kanon initiativ för grytfolk att komma ut & göra prov.
Publicerat April 5, 201115 yr Nej, självklart så ligger det en del i det du säger micke. Och jag skrev ju också i mitt förra inlägg att det är varierande med domare beroende på var i landet man befinner sig. Dock vill jag poängtera att man kanske ska vara beredd att åka en bit för att starta på prov. Själv fick jag senast åka nästan 20 mil enkel resa när jag startade prov. Om det är värt att åka 20mil för att gå ett jaktprov är givetvis upp till hundägaren. Så det handlar kanske inte i första hand om att be en domare köra 20-30 mil utan snarare om du själv är beredd att köra en bit. Sitter mann hemma och tjurar i stugan så är det kanske lätt att man skyller situationen på brist på domare, men kollar du så finns det i princip någon domare som befinner sig inom smärtgränsen för vad man kan tänkas köra för att starta på prov utom kanske just uppe i norr där det är betydligt glesare med domare. Sedan så finns det ju domare som får dömma grytjaktprov inom flera klubbar, tjtk, sgk, taxklubben.Ibland så funkar det helt enkelt inte att få fatt på människor när man vill ha jycken bedömd men det är ändå vanliga människor och jägare som är domare så viss acceptans får man nog ha också. Vi är nog helt eniga i 'lathetsfaktorn'. Men jag anser fortfarande att det inte finns en fungerande organisation för detta inom grythundsvärlden. Om jag som hundägare vill gå ett jaktprov så måste jag själv kontakta en eller flera domare och be dem kontakta mig då de vet om nån räv som ligger under. Om jag är oerfaren och inte har den kunskapen så blir allt hemsk mycket svårare. Jag personligen har inga problem att köra 20 mil för jakt (behöver inte ens vara prov) men alla har inte samma förutsättningar. Partys kanske kan berätta hur många gånger han kontaktats av en hundägare, i säg Umeå, angående detta Inom ÖNGK erbjuds medlemmarna grytjaktshelger då domare finns på plats. Men det blir ju en eller två ggr/år. I Malå blev det två som fick gå prov i fjol och i Pite för tre år sedan samma sak. Jag personligen försöker maila i vart fall dem som är medlemmar i ÖNGK då det är rävjakt på gång någonstans för att få ut mindre erfarna jägare. Under den gågna säsongen fick jag ut två nybörjare. Men att dessutom få tag på en domare som har lämpligt den aktuella dagen är inte alltid lika lätt. Vid försäljning av valparna i senaste valpkullen så har jag fått en nybakad jägare så intresserad av grytjakt att han redan har sagt att han skall börja med det och att den nya bordern skall användas i grytjakt /Micke, som har 15, 16 och 21 mil till de domare som står till buds. Gud förbjude att de gör nåt annat än rullar på tummarna och väntar på mitt samtal då räven ligger under!
Publicerat April 5, 201115 yr Jo, att ni norrlänningar har långt till domare vet jag. Tycker bara det är konstigt när Terrestrial tycker det är svårt att få tag på domare i det län som dessutom har flest domare i hela sverige om jag inte misstar mig. För er del Micke så borde ni försöka satsa på utbildning av fler domare där uppe om ni kan få fram lämpliga kandidater. En frivillig organisation innebär tyvärr inte annat än att det är frivilliga personer inblandade, därför blir det ibland lite dålig täckning på vissa håll i landet.
Publicerat April 5, 201115 yr Vi ska göra en satsning under närmaste året är det tänkt.... Många tycker att det finska lådprovet är en hög värdemätare.... jag tycker att det som är gott med det är att det är räv i grytet och att den är lös så hunden får leta rätt på den sen är det så att den hund som har högsta skärpan och trycker fast räven snabbast är den bästa hunden, hunden ska inte komma ut under arbetet....ja många saker liknar inte vad vi önskar av våra rävhundar men en värdemätare på skärpa och dådkraft är det. Deras jaktprov där ska hunden in och hitta viltet och det får inte påbörjas nerslag innan det har gått 90 minuter !!!! Vårat kommer att i mycket likna alla andra prov tre 1:or för championat....för att bli svensk grytchampion som finländare eller norsk behövs bara en etta...allt som övriga jaktprov. Inte allt för detaljerat om de finska proven men ungefär så ligger det till... Var hamnar en hund i skärpa arbetsätt....????? Det vet man i regel efter 20-30 skarpa grytjobb...de flesta är tex sprängare till en början de vill hålla koll på husse/matte men utvecklas efter en tid med självförtroendet till att ligga på längre och längre ochså ibland hårdare. Vad som ofta händer är att hundar som lever till de är 7-8 år börjar faktiskt att dra ner på skärpan lite eller så börjar orken tryta lite.. Lite matnyttigt bara...undrar om jag kan jaga när min unga hane blir UCH och Grytchampion....